ik weet het niet meer, dik been met korsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dunkeedoo

ik weet het niet meer, dik been met korsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 16:54

Omdat we al zoveel geprobeerd hebben en niks langdurig schij te werken ben ik benieuwd of hier nog nieuwe ideeën naar voren komen. Hier het probleem (Sorry lang verhaal).

Een jaar geleden vond ik mijn merrie op stal met een dik been met korsten. Goed kan gebeuren, ze was niet kreupel been was bijna niet merkbaar warmer (wel enigzins maar weet dit aan de irritatie van de wondjes) en het was ook niet gevoelig. Het was al een tijd super nat geweest dus wij dachten aan mok, hebben het 2maanden behandeled met betadine en mokzalf. Dit leek goed te gaan en het been werd dunner. Uiteraad deze periode niet gereden.

Helaas werd het na een tijdje weer erger. Dus op naar de DA. De korstjes waren op dat moment zo goed als weg. De DA dacht dat ze zich had aangetikt dus een antibioticakuur gekregen, en het advies om zoveel mogelijk te bewegen (ook onder het zadel zolang ze niet kreupel was). En na 1 week was het been net zo dun als de andere! Echter een tijdje nadat de kuur stopte werd het been weer dik met veel korsten.

De merrie hebben we naar een hengstenhouder gebracht om te dekken. Daar schrokken ze nigal van het been en is er weer een DA bij het been geweest. Ze heeft toen pijnstilling en wederom antibiotica gekregen, met nu juist het advies boxrust. Netjes de pijnstilling en antibioticakuur afgemaakt en boxrust gegeven. Dit leek wederom goed te gaan, maar toch werd het been weer dik met korsten....

Toen zijn we naar kliniek vlakbij ons in duitland gegaan. Die constateerden dermatitis (huidontsteking) en er zijn toen rontgen van het onderste deel van haar been genomen. Rontgen waren goed en been is ingepakt. Moest 2 weken lang een liter spul tegen de dermatitis im het verband gieten, verder veeeel bewegen. Rijden deden we niet meer. Na 2 wekeen zag het been er een stuk beter uit maar nog steeds dik. Heb toen vochtuitrekkende zalf meegekregen en dit ook 2 weken gebruikt. Werkte goed, maar bleef steeds een beetje vocht achter on het been. In de ochtend was het been dik, maar na beweging was het al een stuk beter. DA vond het vreemd dat het been niet dunner wou dus ook rontgen van het pijpbeen gemaakt, waaruit kwam dat er rond het griffelbeen botgroei plaatsvond wss doordat ze zich een keer had aangetikt. Griffelbeen is 2x ingespoten om botgroei tegen te gaan. Moest nog steeds erg veel bewegen en in de nacht een stalbandage om, dus netjes gedaan. Ook speciale zalf voor de hoef meegekregen aangezien deze wat droog leek met een vreemde rand, maa zagen ae geen kwaad in. Hoefsmid ook niet. Het ging eigenlijk heel goed hierna, al trokken de wondjes moeilijk weg en herstelde de huid onvoldoende, de dikheid van het been leek stabiel. In de ochtend wat dikker maar na beweging mooi dun, al bleef er altijd wat vocht over. Inmiddels was de merrie 7/8 maanden drachtig.
Er is bloed afgenomen en daaruit kwam ren tekort aan bepaalde mineralen dus hiervoor 3 verschillende poeders mee. Tot nu toe herstelde de huid heel mooi. Volgens de DA is ze uitbehandeld en moet de reat zelf herstellen waarbij se niet wisten of het been ooit zijn normale dikte terug krijgt of dat er altijd wat vocht in blijft.
De stalbandage mocht na verloop van tijd af.

Nu het natter is en de poeders op, is het been ook weer dikker... Ze staat nu met haar maand oude veulen bij iemand anders waar het land altijd redelijk droog blijft.
In samenwerking met die vrouw gaan we het nu in het voer zoeken, terug naar haver gerst geplette mais en een aangepast voedingssuplement omdat ik het echt niet meer weet...

Ia een aardig lang verhaal geworden zo, ik ben heel wat geld lichter en een jaar verder en nog is het been niet goed.
Ik hoop dat iemand nog een tip of idee heeft wat we nog kunnen proberen??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:33

Ik zou in elk geval gaan kijken naar een supplement wat ondersteunend werkt voor de darmen.
Zeker alle antibiotica is niet zo goed voor de darmflora.
Daarnaast, probeer als het even kan graan vrij te voeren.
Niet elk paard kan tegen graan en daar kun je ook huidproblemen van krijgen.

Dus ik zou echt geen haver en mais en gerst voeren :(
Kies liever voor een voer laag in suikers,laag in graan en geef eventueel een multivitamine bij.
Pavo heeft wel een goede ,marstall heeft de force..

Dat het been wat dik blijft kan nog wel een tijd zo blijven,beweging is nog het beste voor de bloedsomloop.

Maar als het even kan, geen graan voeren

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 17:40

Bij ons op stal was een merrie met soortgelijke klachten. Het bleek uiteindelijk te komen door slecht functioneren van het lymfe-stelsel. Door massage van de lymfeknopen in de lies/oksel (weet ff niet meer of het voor of achter was), een paar x per week zijn de klachten verdwenen. Dus daar kun je ook eens naar vragen.
Beterschap!

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 18:09

ellepel schreef:
Ik zou in elk geval gaan kijken naar een supplement wat ondersteunend werkt voor de darmen.
Zeker alle antibiotica is niet zo goed voor de darmflora.
Daarnaast, probeer als het even kan graan vrij te voeren.
Niet elk paard kan tegen graan en daar kun je ook huidproblemen van krijgen.

Dus ik zou echt geen haver en mais en gerst voeren :(
Kies liever voor een voer laag in suikers,laag in graan en geef eventueel een multivitamine bij.
Pavo heeft wel een goede ,marstall heeft de force..

Dat het been wat dik blijft kan nog wel een tijd zo blijven,beweging is nog het beste voor de bloedsomloop.

Maar als het even kan, geen graan voeren

Ik ben zelf ook niet zo voor antibiotica maarja je moet toch wat. Bedankt voor de tip over het voer! Ik ga overleggen met de vrouw waar ze nu staat, we dachten in ze moet eerst van al die toevoegingen in de normale paardenbrok af en back to basic. Ik verwacht ook geen verbetering van de 1 op andere dag. Al alleen het huidprobleem opgost zijn ben ik allang tevreden!

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 18:11

Piepdruif schreef:
Bij ons op stal was een merrie met soortgelijke klachten. Het bleek uiteindelijk te komen door slecht functioneren van het lymfe-stelsel. Door massage van de lymfeknopen in de lies/oksel (weet ff niet meer of het voor of achter was), een paar x per week zijn de klachten verdwenen. Dus daar kun je ook eens naar vragen.
Beterschap!

Ik denk idd dat het lymfesysteem aangestast is ondat het been al zolang dik is.
Heb wel gedacht om een compressiekous van Hidezz te proberen, maar wist niet dat er ook massages voor de lympfeknopen bestonden. Ik ga informeren hierna, bedankt!

Zinzi_jewel

Re: ik weet het niet meer, dik been met korsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:17

Back to basic is in elk geval geen granen .
Back to basic is een goede kwaliteit hooi en gras en evt aangevuld met een vitaminen en mineralen korrel .
Is er al eens gekeken naar wat t vocht in t been bevat .
Mijn merrie had ook en dik been vocht erin en daar bleek stafylokok bacterie in te huizen .
Zij is met behulp van medicatie van Den Hoek holistisch praktijk voor dieren er boven op gekomen .
Mijn alarm belletje ging rinkelen bij jou verhaal toen je t over bot woekeringen had .
Heel veel succes

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:20

Mijn DA heeft zo'n fokmerrie met goeie papieren gekocht voor een prikje.

Bij haar bleek het een reactie te zijn op zonlicht(iets in verband met fotosynthese).
Merrie haar been is altijd dik,als ze in de zon komt,komen er korsten op ook.
In de winter komt het altijd wat beter,eens het voorjaar worst en het weer beter worst,begint ze terug meer een olifantenpoot te krijgen.

Geen idee of je daar gelijkenissen mee ziet?

Deze merrie komt vooral 's nachts buiten en overdag binnen,ook niet met buitenluik,en daardoor krijgen ze haar been enigsinds onder controle.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:32

Als je het in de richting van het lymfesysteem gaat zoeken zou ik contact op nemen met natascha van de blauwe hengst.

De beste lymfedrainagetherapeut die ik ken en ze doet nog zoveel meer.

Ik kan haar dan ook absoluut aanraden. Een hele intelligente paarden vrouw.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:35

Vasculitis?

Dat heeft mijn paard zes jaar geleden gehad. Zijn huid viel letterlijk van zijn benen.
De reden? Waarschijnlijk een bijkomend iets op een stafylokokkenbacterie ( had eerst een einschuss been, week later vier dikke benen, en begon hij wondes te krijgen, eerste DA herkende het niet, toen tweede DA kwam waren er al grote wondes ontstaan).

Hij heeft er nog steeds last van. Wat lijkt te helpen? Tegendruk te geven door verband. Tegenwoordig heb je van sokken uit speciale stof ( Hidez heeft er zo bv).

Mijn paard heeft toen enkele maanden prednisolon moeten hebben in combinatie met AB en Torental ( dit diende voor de doorbloeding in de benen).

Floorlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:39

Misschien een gek idee, maar bij het paard van mijn buurvrouw DE oplossing. Na vage klachten en via de reguliere dierenarts kwam er niks vreemds uit. Dynke bergsma heeft het paard van mijn buren behandeld en die is na twee weken weer helemaal happy! Vraag niet hoe ze het doet, maar ik raad je het zeker aan. http://www.puurdynamiek.nl/paard.html

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:24

Terug naar de basis.

Goede kwaliteit ruwvoer met misschien een onderhoudsbrokje erbij.
Veel beweging, dus beste lijkt mij op het land 24/7.
En misschien is het al chronisch?
Heb een paard gekend met dit probleem en die benen zijn nooit weer slank of korstvrij geweest.

Welke mokzalf gebruik je? pas ook op met betadine, dat tast bij teveel gebruik de huid juist aan.

Wat is destijds bij een soortgelijk geval heb gedaan is het volgende:

- Elke maand wassen met Neocidol/Sebacyl tegen mijten enz.
- Scheren van de sokken om plekken beter te behandelen/te luchten.
- Mokzalf, die bij de DA wegkomt. Elke dag smeren op de aangetaste plekken.
- Geen krachtvoer, alleen goed ruwvoer.
- Zoveel mogelijk buiten, in mijn geval is het paard 24/7 naar buiten gegaan.
Op die manier was het te hanteren.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 11:12

Martinedd schreef:
Terug naar de basis.

Goede kwaliteit ruwvoer met misschien een onderhoudsbrokje erbij.
Veel beweging, dus beste lijkt mij op het land 24/7.
En misschien is het al chronisch?
Heb een paard gekend met dit probleem en die benen zijn nooit weer slank of korstvrij geweest.

Welke mokzalf gebruik je? pas ook op met betadine, dat tast bij teveel gebruik de huid juist aan.

Wat is destijds bij een soortgelijk geval heb gedaan is het volgende:

- Elke maand wassen met Neocidol/Sebacyl tegen mijten enz.
- Scheren van de sokken om plekken beter te behandelen/te luchten.
- Mokzalf, die bij de DA wegkomt. Elke dag smeren op de aangetaste plekken.
- Geen krachtvoer, alleen goed ruwvoer.
- Zoveel mogelijk buiten, in mijn geval is het paard 24/7 naar buiten gegaan.
Op die manier was het te hanteren.

Betadine hebben we 2x 2weken gebruikt, daarna niet meer. Korsten zitten niet (alleen) in de kootholte, voornamelijk aan de buitenkant en voorkant bij de hoef, zaten eerder over hele stuk tussen hoef en voorknie. Sok heeft ze niet meer omdat het haar nagenoeg weg is, been is geschoren voor de echo's en haar is onderaan niet terug geroeid. Ze krijgt nu onbeperkt een goede kwaliteit ruwvoer, en staat zoveel mogelijk op de wei. Alleen ivm de vele dazen moeten ze vaak overdag op stal blijven. Vliegendeken durf ik niet met het veulen. Ze krijgt wel merriebrok bijgevoerd omdat ze met veulen niet alleen kan leven van gras en ruwvoer.
Sebacil hebben we aangedacht maar is alleen via se DA verkrijgbaar en alleen op recept. Ze is behandeld tegen mijten em schimmels met een zeer agressief middel toen haar been ingepakt was, en heben ook ander spul meegekregen tegen mijten. Maar ze dachen niet dat het mijten of mok was. Waarschijnlijk is het wel ontstaan door mok, maar geen 1 middel tegen mok heeft gewerkt tot nu toe ook niet een klein beetje...

Op dit moment word het been alleen ingesmeerd met een verzachtende zalf om de huid soepel te houden zodat de huid even tot rust lan komen. Daarna wil ik nogmaals een kuur tegen mijten inzetten met dat spul wat we nog hebben.

Ben inderdaad bang dat dit chronisch is. Hoop dat ik het wat onder controle kan houden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:23

been wassen met tea tree shampoo 1 a 2 x per week En vervolgens elke avond been insmeren met groene klei De groene klei trekt het vuil eruit en zorgt voor een betere doorbloeding Dit mag alleen niet op open wonden Wel als het korsten zijn dat kan wel

En idd zoals aangegeven op de voeding letten

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:56

Neem maar contact op met Natascha Bos van de Blauwe Hengst. Lymfedrainage samen met een andere visie op voeding en management zou je misschien wel een heel eind kunnen helpen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:59

Heb je wel eens van zeo horse feed gehoord?
Dit kun je in poedervorm geven als ondersteuning van het immuunsysteem.
En daarnaast kun je er een papje van maken met water en dat op de benen smeren.
Ik heb er al heel veel goede resultaten van gehoord en gezien.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 18:28

Bedankt voor alle tips!!

Tea tree en groene klei ga ik proberen! Over het voer ga ik me even beter inlezen wat het beste is om te doen zodat se niet te veel rommel binnenkrijgt maar wel voldoende energie heeft om haar veulen te voeden.

Lymfedrainage vind ik zeer interessant, bedankt voor de naam zal eens contact opnemen over de nogelijkheden.

Zeo horse feed heb ik nog niet van gehoord. Ga ik ook naar kijken, immuunsysteem heeft er zeker mee te maken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 18:49

Ik lees even mee, heb een (bijna) identiek verhaal. Oude merrie, 23 jaar.
Ook korsten, dik been. Soms pijnlijk. Van alles geprobeerd, incl. antibiotica, prednison, enz.
Resultaten erg wisselend, soms bijna weg - maar nooit helemaal en altijd komt het terug.
Toevallig heeft deze merrie ook een griffelbeenfractuur gehad aan dit been (héél lang geleden); dus ook geen 'mooi' been. Ik ga daarom ook eens kijken naar de lymfedrainage.

Via homeopathische DA ook druppeltjes gehad + groene leem (gesmeerd (Groene Os) en door 't voer).
Leek eerst te helpen, het droogde uit maar trok uiteindelijk toch niet weg.
Ik vond het orale wel heftig spul, zou in jouw geval even overleggen met de dierenarts.

Ik ben er ook van overtuigd dat het iets met het immuunsysteem te maken heeft - maar ben ook wel wanhopig aan het worden...

Alle tips zijn dus ook hier erg welkom.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:18

heel gek misschien maar hoe is haar gebit?? hier op stal hebben we een paard gehad met terugkerende ontstekingen in benen sort vaatontstekingen. dit bleek een weerstandsprobleem te zijn wat ondermijnd werd door een afgebroken kies. de kies is operatief verwijderd en alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon!!(terwijl de dierenarts het al over einde verhaal had mbt het been) het is in dejaren er na niet meer terug gekomen tot de dag van vandaag

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 10:01

hoofvision schreef:
heel gek misschien maar hoe is haar gebit?? hier op stal hebben we een paard gehad met terugkerende ontstekingen in benen sort vaatontstekingen. dit bleek een weerstandsprobleem te zijn wat ondermijnd werd door een afgebroken kies. de kies is operatief verwijderd en alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon!!(terwijl de dierenarts het al over einde verhaal had mbt het been) het is in dejaren er na niet meer terug gekomen tot de dag van vandaag

Dat is apart! Normaal komt de tandarts 1x per jaar, maar door omstandigheden is die bijna 2 jaar niet geweest en moet dus nodig weer.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 10:03

Kendra schreef:
Ik lees even mee, heb een (bijna) identiek verhaal. Oude merrie, 23 jaar.
Ook korsten, dik been. Soms pijnlijk. Van alles geprobeerd, incl. antibiotica, prednison, enz.
Resultaten erg wisselend, soms bijna weg - maar nooit helemaal en altijd komt het terug.
Toevallig heeft deze merrie ook een griffelbeenfractuur gehad aan dit been (héél lang geleden); dus ook geen 'mooi' been. Ik ga daarom ook eens kijken naar de lymfedrainage.

Via homeopathische DA ook druppeltjes gehad + groene leem (gesmeerd (Groene Os) en door 't voer).
Leek eerst te helpen, het droogde uit maar trok uiteindelijk toch niet weg.
Ik vond het orale wel heftig spul, zou in jouw geval even overleggen met de dierenarts.

Ik ben er ook van overtuigd dat het iets met het immuunsysteem te maken heeft - maar ben ook wel wanhopig aan het worden...

Alle tips zijn dus ook hier erg welkom.

Vervelend dat die van jou het ook heeft. Is idd meerdere keren bijna weggeweest maar komt steeds terug. Bij smeersel of dingen die ze over het voor moet hebben overleg ik sowieso met de dierenarts, moet niet hebben dat het de melkproductie beïnvloed of schadelijk ia voor het veulen.

Linda_76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:15

Ik zou inderdaad ook gaan kijken naar het voer, zo min mogelijk suiker en zetmeel. Daarnaast zijn er goede ervaringen met lymfedrainage met eventueel een compressiekous van Equicrown voor dergelijke problemen. Dergelijke problemen moeten van "binnenuit" aangepakt worden, stimulering van het lymfesysteem wat zorgt voor afvoer en een beter herstel. De compressiekous zorgt hier eveneens voor. Zit wel een kostenplaatje aan maar ik heb al hele mooie resultaten gezien!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:15

Ik lees ook even mee. Mijn 20 jarige heeft al een paar jaar wat heel kleine korstjes (2- 3 mm) op zijn benen. Ik dacht steeds dat het van takken en struiken in het bos kwam of zijn cross beschermers. Maar het lijkt met ieder jaar een heel klein beetje meer te worden. Telkens alleen in de zomer.
1 been heeft nu een groter korstje (1cm) wordt nu ook wat makkelijker dikker. De plekjes trekken uiteindelijk altijd vanzelf weg maar het duurt wel langer dan een gewoon wondje. Nu zit dit plekje er bijvoorbeeld al 6 weken.

Soms knip ik het haar er om heen weg en smeer met sudocreme. Daarmee lijken ze na 2 keer smeren wel weg te gaan. Vaak doe ik er ook helemaal niets aan.

Mijn paard staat 24/7 buiten en krijgt onbeperkt ruwvoer. het krachtvoer heeft al een lager suiker en zetmeel niveau maar kan simpel niet lager of minder. Hij loopt nog gewoon in de sport in is verder ook spijker hard.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 14:25

Heb je foto's? Het zou zo maar vasculitis kunnen zijn, zeker ook gezien de plek en het feit dat smeerseltjes niet helpen.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 17:00

Horseware schreef:
Heb je foto's? Het zou zo maar vasculitis kunnen zijn, zeker ook gezien de plek en het feit dat smeerseltjes niet helpen.

Ik heb er geen foto's van gemaakt. Heb wel 2 zeeeer oncharmante fotos waarop het te zien is, en zal de volgende keer als ik bij haar en het veulen ga kijken (ze staan niet thuis op dit moment, wij hebben te weinig gras) zal ik even foto's maken.
Wat is vasculitis precies?

Afbeelding

Afbeelding

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 17:05

Linda_76 schreef:
Ik zou inderdaad ook gaan kijken naar het voer, zo min mogelijk suiker en zetmeel. Daarnaast zijn er goede ervaringen met lymfedrainage met eventueel een compressiekous van Equicrown voor dergelijke problemen. Dergelijke problemen moeten van "binnenuit" aangepakt worden, stimulering van het lymfesysteem wat zorgt voor afvoer en een beter herstel. De compressiekous zorgt hier eveneens voor. Zit wel een kostenplaatje aan maar ik heb al hele mooie resultaten gezien!

Ik weet dat die kousen duur zijn... Maarja wil er echt graag van af en lijkt me wel het proberen waard. Ga sowieso het voer aanpassen met een immuunsysteem verstekerd suplement, lymfedrainage lijkt me daar mooi bij aansluiten. Ga dat eerst proberen voor ik een kous ga aanschaffen.