Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
ellepel schreef:Ik zou in elk geval gaan kijken naar een supplement wat ondersteunend werkt voor de darmen.
Zeker alle antibiotica is niet zo goed voor de darmflora.
Daarnaast, probeer als het even kan graan vrij te voeren.
Niet elk paard kan tegen graan en daar kun je ook huidproblemen van krijgen.
Dus ik zou echt geen haver en mais en gerst voeren![]()
Kies liever voor een voer laag in suikers,laag in graan en geef eventueel een multivitamine bij.
Pavo heeft wel een goede ,marstall heeft de force..
Dat het been wat dik blijft kan nog wel een tijd zo blijven,beweging is nog het beste voor de bloedsomloop.
Maar als het even kan, geen graan voeren
Piepdruif schreef:Bij ons op stal was een merrie met soortgelijke klachten. Het bleek uiteindelijk te komen door slecht functioneren van het lymfe-stelsel. Door massage van de lymfeknopen in de lies/oksel (weet ff niet meer of het voor of achter was), een paar x per week zijn de klachten verdwenen. Dus daar kun je ook eens naar vragen.
Beterschap!
Martinedd schreef:Terug naar de basis.
Goede kwaliteit ruwvoer met misschien een onderhoudsbrokje erbij.
Veel beweging, dus beste lijkt mij op het land 24/7.
En misschien is het al chronisch?
Heb een paard gekend met dit probleem en die benen zijn nooit weer slank of korstvrij geweest.
Welke mokzalf gebruik je? pas ook op met betadine, dat tast bij teveel gebruik de huid juist aan.
Wat is destijds bij een soortgelijk geval heb gedaan is het volgende:
- Elke maand wassen met Neocidol/Sebacyl tegen mijten enz.
- Scheren van de sokken om plekken beter te behandelen/te luchten.
- Mokzalf, die bij de DA wegkomt. Elke dag smeren op de aangetaste plekken.
- Geen krachtvoer, alleen goed ruwvoer.
- Zoveel mogelijk buiten, in mijn geval is het paard 24/7 naar buiten gegaan.
Op die manier was het te hanteren.
hoofvision schreef:heel gek misschien maar hoe is haar gebit?? hier op stal hebben we een paard gehad met terugkerende ontstekingen in benen sort vaatontstekingen. dit bleek een weerstandsprobleem te zijn wat ondermijnd werd door een afgebroken kies. de kies is operatief verwijderd en alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon!!(terwijl de dierenarts het al over einde verhaal had mbt het been) het is in dejaren er na niet meer terug gekomen tot de dag van vandaag
Kendra schreef:Ik lees even mee, heb een (bijna) identiek verhaal. Oude merrie, 23 jaar.
Ook korsten, dik been. Soms pijnlijk. Van alles geprobeerd, incl. antibiotica, prednison, enz.
Resultaten erg wisselend, soms bijna weg - maar nooit helemaal en altijd komt het terug.
Toevallig heeft deze merrie ook een griffelbeenfractuur gehad aan dit been (héél lang geleden); dus ook geen 'mooi' been. Ik ga daarom ook eens kijken naar de lymfedrainage.
Via homeopathische DA ook druppeltjes gehad + groene leem (gesmeerd (Groene Os) en door 't voer).
Leek eerst te helpen, het droogde uit maar trok uiteindelijk toch niet weg.
Ik vond het orale wel heftig spul, zou in jouw geval even overleggen met de dierenarts.
Ik ben er ook van overtuigd dat het iets met het immuunsysteem te maken heeft - maar ben ook wel wanhopig aan het worden...
Alle tips zijn dus ook hier erg welkom.
Horseware schreef:Heb je foto's? Het zou zo maar vasculitis kunnen zijn, zeker ook gezien de plek en het feit dat smeerseltjes niet helpen.

Linda_76 schreef:Ik zou inderdaad ook gaan kijken naar het voer, zo min mogelijk suiker en zetmeel. Daarnaast zijn er goede ervaringen met lymfedrainage met eventueel een compressiekous van Equicrown voor dergelijke problemen. Dergelijke problemen moeten van "binnenuit" aangepakt worden, stimulering van het lymfesysteem wat zorgt voor afvoer en een beter herstel. De compressiekous zorgt hier eveneens voor. Zit wel een kostenplaatje aan maar ik heb al hele mooie resultaten gezien!