Spieropbouw wil maar niet lukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Spieropbouw wil maar niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 10:33

Ik heb 8 maanden geleden een pony gekocht met een enorm stressprobleem, hij had jarenlang enkel marathon gelopen en kon alleen maar het bit vastnemen en heel hard rennen. Hij was heel druk tijdens het rijden en liep de hele tijd in protest, en met andere paarden in de buurt was het een nog grotere ramp.

Door jarenlang stress en verkeerd rijden was de pony erg zwak bespierd, vooral zijn bovenlijn was echt heel slecht.

Inmiddels zijn we aan de slag gegaan met het stressprobleem, en hebben we al flink wat stappen vooruit gemaakt. Hij accepteert de hand en gaat steeds makkelijker nageven, ik heb ook steeds meer controle over het tempo en de richting. Hij gaat zich niet meer zo opwinden als er andere paarden in de buurt zijn, ik kan tegenwoordig zelfs prima samen met een andere combinatie in de bak.

We werken heel erg hard aan de ontspanning, het voorwaarts neerwaarts gaan en het loslaten van de bovenlijn. Alleen wil de spieropbouw echt nog niet mee. Ik zie wel iets verbetering, maar na 6 maanden is hij eigenlijk nog steeds slecht bespierd.

Het gaat om een 13-jarige C-pony ruin. Hij wordt (bijna) dagelijks gewerkt, waarbij de focus heel erg ligt op voorwaarts neerwaarts. Onze trainingen bestaan steeds voor minstens 50% uit stappen, en we wonen in de heuvels dus het gaat steeds omhoog en omlaag. Ook in de draf werken we voortdurend aan de ontspanning. Verder krijgt hij voldoende hooi en krachtvoer van goede kwaliteit. Ik voer magnesium bij en een eiwitsupplement voor de spieren.

Omdat we zo hard werken voor zo weinig resultaat, vraag ik me af of er nog iets anders is wat we kunnen doen. Hebben jullie nog tips voor me?

Babootje

Re: Spieropbouw wil maar niet lukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 10:47

Geef het de tijd. Als je paard al jaren lang verkeerde spieren heeft opgebouwd dan kost dat echt wel wat tijd om dat om te buigen. 8 maanden is nog niet heel lang. Mogelijk heeft hij wat extra's nodig en kun je wat voer bijvoeren met een hoger eiwit gehalte voor spieropbouw, zoals merrie/veulenbrok o.i.d.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:20

Spieropbouw kun je ondersteunen door meer goede eiwitten toe te voegen aan zijn dieet.
Lucerne werkt daar goed voor en ik heb ook goede ervaringen met Muscle impuls van superhorse.

Verder ook gewoon zorgen dat hij goed voer krijgt waar hij voldoende uit kan halen zodat hij ook iets heeft dat hij om kan zetten in spieren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 11:37

Als stress nog een issue is, is het dan niet in eerste instantie handig om aan de magnesium te gaan?
Ik geloof altijd dat zolang er nog stress is, de spieren onwijs moeilijk er op te krijgen zijn

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:06

Het paard krijgt al zowel eiwitsupplement als magnesium.
Ik denk dat het een kwestie is van geduld.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:11

8 Maanden is nog te kort om echte spieropbouw te zien. Gaat bij de meeste paarden/pony's een dik jaar over. Voordat je daar iets van gaat merken. Helemaal als er nog steeds stress in het spel is.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:14

Een goede masseur kan ook helpen in het ondersteunen van de bespiering
Wij hebben ook een 12 jarige uit de mensport welke nu onder het zadel getraind word.
Duidelijk dat deze ook moeite heeft met dr bovenlijn ontspannen, ik masseer haar enkele keren per maand maak haar bewust van haar spieren en leer hij zo de juiste asn en ontspanning ze is al ontzettend aan het veranderen en begint heel mooi te vullen.
Naast goed voer, weidegang en gerichte training is de massage echt een aanvulling

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:58

Tip voer havens gastro tegen maagzweren. Ik denk dat je daar heel snel vernpbetering mee gat zien. Als de stress minder wordt, kan de energie meer naar spieropbouw en rust.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:03

Heb je uitgesloten dat ie toch nog ergens last van heeft? Pijn is in mijn beleving de meest voorkomende oorzaak van gebrek aan bespiering.
En wees realistisch, sommige paarden en pony's zijn ook gewoon arm bespierd. Daar kun je dan door training wel iets aan verbeteren, maar waar niks zit kun je ook niks 'bijkweken'.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 14:09

8 maanden zou genoeg moeten zijn om spieren op te bouwen, mits je op de juiste manier traint en hij geen tekorten heeft.
Heb je er al eens iets van een fysio bij gehad? Als hij pijn heeft, dan is spieropbouw heel lastig

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:21

Zowel de problemen met het bit als het achterblijven met spieropbouw wijzen in de richting van een gebitsprobleem.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 18:30

Dagelijks aan het werk is m.i. niet effectief. De spieren moeten uitgedaagd worden om sterker te worden, maar hebben daarna wel hersteltijd nodig. Een dag (24 uur) is daarvoor te kort, 2 à 3 dagen (dus één of twee dagen rust tussen trainingen door) kan het verschil maken. Maar zoals anderen boven bij al aangeven, is het wel belangrijk dat de pony geen last heeft van gebits- en rugproblemen, anders is het dweilen met de kraan open.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 19:30

Arabesk, het gebit is helemaal gecontroleerd door 2 verschillende tandartsen en volgens hen heeft hij nergens last van. In het verleden is hij wel met harde hand gereden geweest, maar volgens de tandarts dus geen blijvende schade :)

De fysio komt ook elke 2 maanden, net omdat ik wil uitsluiten dat hij ergens pijn heeft of vast zit. Ik zie duidelijk dat er wel ontspanning en rust komt, maar de spieren willen niet helemaal mee.

Op goed terrein loopt hij wel ontspannen door de rug en hals, en van de stress is nog heel weinig te merken. Alleen als we op heel zwaar terrein komen gaat hij zich nog druk maken, het lijkt alsof die spanning net voortkomt uit het 'niet sterk genoeg zijn'.

Seven, wat voor soort massage moet ik dan aan denken? Heb je daar een opleiding voor gevolgd?

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:43

Je kunt is subli atleet bijvoeren.
Hoef je maar erg weinig van te voeren en werkt snel en goed.

Te verkrijgen bij welkoop winkels.

Pauley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 19:54

ik heb ook een paard die amper spieren opbouwt hij blijkt een sterk selenium tekort te hebben. nu hij dit bij krijgt gaat de spieren opbouw weer goed

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:00

Heb je ook een bak of longeer cirkel tot je beschikking?

Ik zou de pony 2x per week longeren om de bovenlijn sterker te maken

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:03

Als je niet aan wedstrijden mee doet, zou je aan de dierenarts een Anabolicum injectie kunnen vragen, alleen om hem even op weg te helpen. Daarnaast i.p.v. het gewone krachtvoer iets geven met meer eiwit, zoals subli atleet of merrie/ veulen brok.

Je bent al goed bezig met de heuveltraining. Dit is heel goed voor spieropbouw. Alleen niet te snel omhoog, probeer in een rustige draf omhoog te lopen. Af en toe halt houden tijdens draf heuvelop is ook goed, vooral voor zo'n stresskip.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:12

Kun je een voorbeeld geven van een week qua arbeid? Je paard zou nu allang spieropbouw moeten hebben. Ik denk dat je een verkeerd schema hebt :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 07:19

ruitje, dit is een voorbeeld van hoe een week er normaal gezien uit ziet:

Maandag: rust/wandelen aan de hand
Dinsdag: longeren aan de dubbele longe
Woensdag: heuveltraining (stappen en soms een stuk rustig draven)
Donderdag: dressuur (heel uitgebreid in- en uitstappen, 20 min. tot een halfuurtje drafwerk)
Vrijdag: longeren aan de dubbele longe
Zaterdag: heuveltraining (stappen en soms een stuk rustig draven)
Zondag: dressuur/les (heel uitgebreid in- en uitstappen, 20 min. tot een halfuurtje drafwerk)

Pauley: Kunnen ze dat zien bij een bloedafname? :)

Benita: Daar ben ik niet zo mee bekend, kunnen daar geen problemen van komen op lange termijn?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:33

Weet je zeker dat de pony geen maagzweren heeft? Als hij erge stres heeft gehad is dat het eerste waar ik aan moet denken.

Daarnaast zijn voldoende eiwitten van belang. Ik ben niet zo weg van supplementen en krachtvoer, maar ga uit goede kwaliteit eiwitrijk voer. Krachtvoer kan het systeem ook overbelasten waardoor je pony niet goed meer opneemt. Een voerdeskundige, da of goede osteo kan daarin adviseren.

Ga na wat voor hooi je precies voert. Goede kwaliteit kan laag in eiwitten zijn. Dan kan je veel supplementen voeren als je Wilt, maar als je hooi eiwitarm is zet het ook geen zoden aan de dijk.

Luzerne bijvoeren, goede bron aan eiwitten en gras natuurlijk :+

Binnen een maand moet je al verschil kunnen zien in spieren. Dat dit niet gebeurt geeft aan dat er toch ietts niet goed gaat; het zij in training, voer of gezondheid van de pony.

Misschien een idee om eens door een holistisch arts goed te laten onderzoeken en voeradvies+trainingsadvies te vragen.

Veel sterkte!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:48

Misschien dat ik er overheen lees, maar men je of rijd je hem?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:51

Heeft hij wel genoeg vlees op zijn lijf? Als dat niet zo is dan zou ik een dierenarts een keer een uitgebreid onderzoek laten doen.
Heeft hij wel genoeg vlees dat zou ik mijn trainingsschema aanpassen. Intensiever op de trainingsdagen en meer rust tussendoor.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 11:31

Eline91 schreef:
ruitje, dit is een voorbeeld van hoe een week er normaal gezien uit ziet:

Maandag: rust/wandelen aan de hand
Dinsdag: longeren aan de dubbele longe
Woensdag: heuveltraining (stappen en soms een stuk rustig draven)
Donderdag: dressuur (heel uitgebreid in- en uitstappen, 20 min. tot een halfuurtje drafwerk)
Vrijdag: longeren aan de dubbele longe
Zaterdag: heuveltraining (stappen en soms een stuk rustig draven)
Zondag: dressuur/les (heel uitgebreid in- en uitstappen, 20 min. tot een halfuurtje drafwerk)

Pauley: Kunnen ze dat zien bij een bloedafname? :)

Benita: Daar ben ik niet zo mee bekend, kunnen daar geen problemen van komen op lange termijn?

Eén of twee keer Anabolicum kan geen kwaad, wel als je het langdurig gebruikt. Wel is het belangrijk om goed te trainen, want Anabolicum zonder training heeft geen zin.

Wat betreft je trainingsschema, hoe snel heb je dit opgebouwd? Is hij in 8 maanden van niets naar 6x per week training gegaan? Indien ja, dan is dat te snel opgebouwd. Voor spieropbouw is ook rust nodig. Net als wat Katja zegt je kan beter wat intensiever trainen en daarna een rustdag dan wat je nu doet. Als ik je schema zo zie, dan is het veel, maar alles is matig. Ik zou de heuveltraining wat zwaarder (intensiever) maken en de dressuur op zondag niet alleen een halfuurtje drafwerk, maar veel overgangen en schakelingen in draf en galop. De andere dagen: één of twee rustdagen en één of twee dagen longeren.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 13:11

Weidebloem, hoe kan ik laten controleren of hij maagzweren heeft?

Het ruwvoer is volgens mij van goede kwaliteit, want de andere sportpaarden op stal doen het er prima op en krijgen wel voldoende spieropbouw. Luzerne bijvoeren kan ik wel doen, maar hoeveel moet ik dan geven? :) Hij staat al ruim 3-4 maanden op dit trainingsschema, met wel iets resultaat maar eigenlijk veel te weinig.

Lizz, hij loopt voor de wagen. Ik zou hem ook kunnen rijden, maar wil dat niet te vaak doen omdat zijn bovenlijn zo slecht is.

Katja, hij is niet te mager maar gewoon zwak bespierd. Je kan nergens botten zien uitsteken, en de ribben zijn maar net voelbaar. Alleen kan je wel de ruggengraat en schoft goed zien en voelen, doordat er geen spieren op liggen.

Benita, ik ben begonnen met 3x per week trainen en heb dit geleidelijk verder uitgebouwd. Overgangen in de draf en stap kan ik wel doen, maar voor galop is hij gewoon nog niet sterk genoeg. Aan de longe probeer ik het wel mee te nemen, maar voor de wagen heeft hij nog te weinig balans. Hij valt helemaal uit elkaar en komt na een aantal galopsprongen al terug in draf.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 13:21

Dan gaat mijn gedachte gang niet op. Wij hebben hetzelfde gehad. Maar lag achteraf aan het zadel. Al duurde het bij ons wel bijna een jaar tot het bijgetrokken was. Dus er gaat veel tijd overheen.
Zou je wel als tip geven om foto's te maken (bedoel gewone foto's, geen rontgen) om als vergelijkings materiaal voor jezelf te hebben. Omdat je het zelf niet snel ziet veranderen omdat je er elke dag mee bezig bent.