Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Antonius schreef:Hoe oud is hij?
Is de wei overal zo kaal? Zou eerder proberen hem volop in het gras te krijgen dan KV bij te geven, zeker als hij niet zal werken gezien zijn peesblessure.
Hoelang staat hij nu al op rust? Elk paard begint na een 3 tal weken spieren te verliezen dus dat is niet abnormaal.
1 van mijn paarden heeft al 2x een half jaar rust gekregen, 1x door verbrand been waardoor de huid losgelaten heeft en 1x ook door een peesblessure. Ze liep volop in de sport, een halve volbloed, dus geen vetje teveel en mooi gespierd, maar na enkele weken stond ze er ook bij zoals die van jou. Is wel telkens goed gekomen toen ik terug mocht beginnen rijden, maar rijden wordt voor die van jou sowieso moeilijk denk ik?

Evelijn schreef:als hij met zijn kont in de regen heeft gestaan en hij artrose in SI gewricht heeft is het ook niet vreemd dat hij nu meer pijn heeft dan anders. Heel erg veel sterkte... goed in overleg met je DA lijkt me het enige.. en zelf goed bedenken wat voor jou en je paard nog acceptabel is.
Smotz schreef:Hier een eigenaar met een paard waarbij significant aanwezige artrose in het si gewricht aan beide kanten is vastgesteld 1 oktober 2013. Na een ellendige en radeloze periode eindelijk een oorzaak maar ook een begin van een nieuwe aanpak.
Voor meer info en ervaringen kan je me altijd pben!
Mijn paard reageert slecht op kou,lang in de regen staan (rug spieren verklappen wat doorslaat op verkramping rondom het si gewricht en rest lijf, waardoor de artrose gaat werken). Dus misschien dat hij daardoor nu zo slecht in zijn lijf zit.
Een slechte dag kan altijd, als ze er zelf niet uitkomt krijgt se van mij een kuur metacam om lijf weer laten te gebruiken en uit de stijfheid te komen, een keer terug moeten gaan naar de kliniek voor herhaling mesotherapie.
Het is een lastig verhaal, dat si gewricht, vooral als je niet mag laten bewegen en loshouden ivm de pees. Misschien wel je paard warmer houden als je normaal zou doen.
Sterkte!
Rocamor schreef:Jeetje, ik dacht even dat je een foto van mijn ruin had "gejat". Die kan er ook zo bijstaan (en heeft dezelfde kleur en ook een wit achtervoetje dat af en toe een hele rare kan opwijst).
Ik ben niet anti-deken, maar gebruik ze liever niet. Alleen, mijn ruin kan zichzelf ook niet warm houden als er teveel regen plus kou is. Dus na bijna 10-jaar dekenloos, ben ik sinds de winter weer overgestapt op een regendekentje. Zijn temperatuur kan hij nu beter vasthouden, hij is weer ondeugend (heeft er energie voor). Ook afgelopen maandag heeft hij met deken opgelopen. Beessie heeft het (helaas voor hem) gewoon nodig. En als de overdaad aan regen voorbij is, de temperaturen wat aangenamer zijn voor hem, dan gaat de deken weer af.
Als jij er zelf niet meer in gelooft, dat zou ik er geen tijd en geld meer insteken, maar neem dan wel deftig afscheid. Ik zou hem een half jaar lekker op de weide houden, evt dek op als het nodig is en gewoon kijken hoe hij het oppakt.
mystery1980 schreef:welke pees is geblesseerd? Heb je mobiel laten scannen of in een kliniek?
Artrose is niet te bepalen hoeveel last ze hebben, kan een klein beetje zichtbaar zijn op de scan en paard kan veel last hebben, maar andersom kan ook.