Reden om met hoefsmid te stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Reden om met hoefsmid te stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 18:46

Voor mijn merrie had ik al 7 jaar dezelfde smid en nooit problemen gehad.
Woont ook vlakbij, 600 m verderop dus kon zo tussendoor eens iets doen.

Maar vorige week had mijn paard een ijzer verloren.
Ze heeft 2 ijzers voor vanwege neiging tot platvoeten, achter geen ijzers.
De volgende dag kwam de smid die ik had gebeld om het ijzer er weer onder te tikken.
Maar hij had het druk, dus in plaats van het verloren ijzer er onder te tikken, haalt hij het andere ijzer er ook af.
Met als reden dat hij het ijzer er niet meer onder kon tikken, omdat de hoef eerst goed bekapt moest worden en daar had ie geen tijd voor.

Toen zei hij nog: je hebt pech want je kunt een week niet rijden, behalve dan hier in de bak.
Terwijl ik recreatief rijd en haast nooit in de bak rijd. :+
Want eerder had hij geen tijd.
Maar na die week bleek dat het nog een week zou duren, dus 2 weken in totaal.

Toen heb ik een andere smid gebeld, die kwam dezelfde dag nog en mijn paard staat weer netjes op ijzers.
Ik heb bij mijn oude smid netjes afgemeld en dat de andere smid mijn paard voor vast ging doen.

Toen kreeg ik nog een rekening van 25 euro, dat hij wel is gekomen toen mijn paard het ijzer had verloren en hij dat andere ijzer er nog afgehaald heeft.

Dat betaal ik maar gewoon, wil verder geen gezeur natuurlijk.

Maar toch zit ik er mee, vind het heel banketstaaf allemaal, omdat hij 7 jaar mijn vaste smid is geweest en altijd gezellig was.
Ben ik zelf nu overdreven geweest dat ik niet 2 weken kon wachten?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:49

Ik vind het niet raar hoor dat je niet wacht. Ik denk dat ik het zelf ook niet had gedaan.
Waarom heb je er voor gekozen dat de andere smid je paard voor vast gaat doen?
Ik zelf zou denk ik voor die ene keer de andere smid laten komen en de volgende keer mijn eigen smid weer.(als ik verder geen problemen met mijn eigen smid zou hebben)

NoGo

Re: Reden om met hoefsmid te stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:51

Tja heel simpel jouw paard jouw keuze.
Als jij vind dat 2 weken wachten te lang duurt en je bent tevreden over de andere smid dan is het je goed recht om over te stappen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:53

Ik vind het raar dat hij niet even het ijzer eronder heeft geslagen, was misschien 5 minuten meer werk dan het andere eraf halen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:54

Ik vind het maar een rare gang van zaken. Wel twee eraf, maar ff een verhitten en terugslaan gaat niet :') Rekening betalen en lekker overstappen. Let alleen ff goed op of hij ook zo goed bekapt als dat ie beslaat :))

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:55

ik had maar ff gewacht, een beetje smid heeft ook een drukke baan, en als paard eerst bekapt moest worden was je naar mijn idee zelf te laat met afspreken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 18:56

als je de voorgaande 7 jaar wel tevreden was is het misschien wel wat cru om om zo'n akkefietje meteen een andere smid te nemen.
t is uiteraard wel vervelend om 2 weken te moeten wachten, dus die tussendoor smid had ik misschien ook wel gedaan, maar dan wel weer terug naar de oude.. evt met even een goed gesprek over de manier hoe het is gegaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 19:00

Ja het is nogal landelijk hier en kleine dorpjes.
Er zijn een aantal smeden en alle paardenmensen kennen die smeden wel en andersom.
En die smeden kennen elkaar natuurlijk ook weer.

Jolmer, omdat ik me nogal onterecht behandeld voelde.
Van: zomaar zonder overleg het andere ijzer eraf halen, zeggen van 'dan heb je pech kun je een week niet rijden'.

Ik heb verder ook nooit problemen gehad maar mij zo laten staan, voor ik wist wat hij eigenlijk bedoelde reed hij alweer van het erf af en stond ik daar met m'n paard zonder ijzers. :?
Hij zal wel een slechte dag gehad hebben.
Die week had ik heus wel voor over gehad, maar toen na een week er nog een week bij aan werd geplakt dacht ik: nou dan moet ik wel voor een andere smid kiezen.

Heb niet eens gedacht om het die smid eenmalig te laten doen.
Dan zou ik die 2 weken nog wel gewacht hebben.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 19:01

sassefras schreef:
ik had maar ff gewacht, een beetje smid heeft ook een drukke baan, en als paard eerst bekapt moest worden was je naar mijn idee zelf te laat met afspreken.

Nee hoor.
Ze gaat elke 7 weken, we spreken altijd al een nieuwe datum af voor de volgende keer.
(s winters lukt wel om de 8 weken maar zomers niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:18

Je hebt je smid al 7 jaar, dan heeft hij, vind ik, wel wat crediet opgebouwd lijkt mij. Zo'n man heeft een druk schema en het lijkt mij logisch dat je er niet altijd tussen past. Dat kan gebeuren natuurlijk en dan zou ook ik een andere smid vragen voor die ene keer. Maar wel trouw blijven aan mijn oude.

Je oude smid afbellen is netjes genoeg, maar om voorgoed de deur sluiten voor de beste man met deze reden, vind ik persoonlijk divagedrag van jou.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:23

Die smid haalt dus zonder te bekappen het andere ijzer er ook af??? Mijn smid zou het verloren ijzer recht maken en er weer onder tikken en dan afspraak maken om te bekappen en nieuw beslag. Zoals het nu gedaan is kan het vreselijk gaan brokkelen en dan ben je verder van huis.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:26

en als hij hem 'even' eronder had geslagen en het zat niet helemaal prima was het een prutser. ik snap die man wel die wil kwaliteit leveren, daarom is hij waarschijnlijk dan ook zo druk?

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:34

Inxs schreef:
Je hebt je smid al 7 jaar, dan heeft hij, vind ik, wel wat crediet opgebouwd lijkt mij
'

Dit is misschien wel zo maar geldt andersom net zo natuurlijk, zij heeft de smid al 7 jaar gehouden. Uiteraard omdat ze er tevreden over is/was maar toch, om op zo'n manier dit te doen, zonder overleg vind ik niet kunnen en dan vooral nog een rekening van 25 euro erachteraan...
Dat vind ik dus niet kunnen, vooral omdat het ijzer er alleen maar afgehaald is.
Bij mijn hoefsmid betaal ik voor volledig bekappen zonder ijzers 25 euro niet voor een ijzer eraf halen.
Als mijn paard een ijzer kwijt is stuur ik meestal een sms'je en komt ie binnen 3 dagen, soms meer meestal minder. Maar dan kijkt hij wanneer hij tijd heeft en kan hij het ijzer er weer gewoon onder slaan. zelfs als we bv over 2 weken een afspraak hebben en heeft ie dus ook geen haast omdat ie zelf bekeken heeft wanneer hij kan.
Als ik het ijzer kwijt ben slaat hij er ook nog wel een oude onder die past. En betalen hoeft vaak niet en als dat wel zo is, omdat ie er toch voor om heeft moeten rijden of dat er een nieuw ijzer onder zou moeten betaal ik een keer een tientje.
Of het ook een reden is om van hoefsmid te veranderen weet ik niet. Zou het er denk ik wel eens goed met hem over hebben. Met mijn hoefsmid kan dit gelukkig.
Laatst bijgewerkt door mirmar op 22-06-16 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:36

Ik heb mijn vorige smid om dezelfde reden weg gestuurd.
Paard verliest een ijzer, wordt er een week later weer opgezet. Week later verliest paard weer een ijzer, voorijzer ditmaal en ze was dusdanig kreupel dat ik haar letterlijk niet uit de weide kon halen.
Smid ging 2 dagen later komen. Niet gekomen, ging de volgende dag komen, ook de volgende dag niet gezien. Paard stond uiteindelijk bijna een week zielig te wezen in de weide, op zondag gaf hij demonstratie bekappen op een plaatselijke ambachtmarkt, heb ik leuk tijdens de demonstratie voor het publiek gevraagd wanneer hij dacht mijn merrie te helpen. Ging de volgende dag om 8u komen.
Is uiteindelijk tegen de middag gekomen en heeft het ijzer er weer onder geslagen.
Maar ik heb hem nooit meer teruggebeld, ik hou er niet van om als idioot behandeld te worden en nog minder dat mijn paard moet zielepoten omdat hij zich niet kan organiseren.

Bij huidige smid zijn er ook wel eens ijzers verloren gegaan of kapprobleempjes geweest maar in het algemeen levert hij goed werk en hij houdt altijd woord. Als hij zegt dat hij die dag komt, dan is dat ook zo.
Maargoed, hij weet ook waarom ik de vorige weggestuurd heb, dus misschien let hij er extra op.

Als je niet tevreden bent staat het je vrij om te veranderen, als je de andere smid ook goed of beter vind dan blijf je daar toch gewoon bij. Dat hij de verplaatsing nog aanrekend, vind ik wel normaal.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 19:59

Dieuwertje92 schreef:
en als hij hem 'even' eronder had geslagen en het zat niet helemaal prima was het een prutser. ik snap die man wel die wil kwaliteit leveren, daarom is hij waarschijnlijk dan ook zo druk?

Nou, een paard 2 weken zonder ijzers te laten staan zodat de boel lekker afbrokkelt vind ik geen kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:04

juval schreef:
als je de voorgaande 7 jaar wel tevreden was is het misschien wel wat cru om om zo'n akkefietje meteen een andere smid te nemen.
t is uiteraard wel vervelend om 2 weken te moeten wachten, dus die tussendoor smid had ik misschien ook wel gedaan, maar dan wel weer terug naar de oude.. evt met even een goed gesprek over de manier hoe het is gegaan.
Dit inderdaad. :j

Goede hoefsmeden zijn, in ieder geval in deze regio, heel erg schaars en zo belangrijk.
Ik zou om zo'n kleinigheidje niet stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:11

mirmar schreef:
Inxs schreef:
Je hebt je smid al 7 jaar, dan heeft hij, vind ik, wel wat crediet opgebouwd lijkt mij
'

Dit is misschien wel zo maar geldt andersom net zo natuurlijk, zij heeft de smid al 7 jaar gehouden. Uiteraard omdat ze er tevreden over is/was maar toch, om op zo'n manier dit te doen, zonder overleg vind ik niet kunnen en dan vooral nog een rekening van 25 euro erachteraan...
Dat vind ik dus niet kunnen, vooral omdat het ijzer er alleen maar afgehaald is.
Bij mijn hoefsmid betaal ik voor volledig bekappen zonder ijzers 25 euro niet voor een ijzer eraf halen.
Als mijn paard een ijzer kwijt is stuur ik meestal een sms'je en komt ie binnen 3 dagen, soms meer meestal minder. Maar dan kijkt hij wanneer hij tijd heeft en kan hij het ijzer er weer gewoon onder slaan. zelfs als we bv over 2 weken een afspraak hebben en heeft ie dus ook geen haast omdat ie zelf bekeken heeft wanneer hij kan.
Als ik het ijzer kwijt ben slaat hij er ook nog wel een oude onder die past. En betalen hoeft vaak niet en als dat wel zo is, omdat ie er toch voor om heeft moeten rijden of dat er een nieuw ijzer onder zou moeten betaal ik een keer een tientje.
Of het ook een reden is om van hoefsmid te veranderen weet ik niet. Zou het er denk ik wel eens goed met hem over hebben. Met mijn hoefsmid kan dit gelukkig.

Zo als ik het begrijp heeft ts een rekening gekregen nadat zij hem gezegd heeft dat hij niet meer hoeft te komen. Dat hij dan alsnog een rekening stuurt voor zijn bezoekje vind ik een logisch gevolg. Als "trouwe klant" had ze waarschijnlijk geen rekening gekregen, maar nu de deur dicht gedaan wordt vanaf ts haar zijde is een logisch gevolg een rekening. Dat verbaast mij niks.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:18

Sammie schreef:
Ik vind het maar een rare gang van zaken. Wel twee eraf, maar ff een verhitten en terugslaan gaat niet :') Rekening betalen en lekker overstappen. Let alleen ff goed op of hij ook zo goed bekapt als dat ie beslaat :))

eronder zetten kon niet meer omdat er bekapt moest worden.
wat is de reden van overstappen op de andere smid?
ik vind namelijk nogal overdreven om gelijk over te stappen zeker na 7 jaar en neem aan dat er verder geen problemen waren

en ja dan vind ik ook logisch dat je die 25,00 kunt aftikken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:25

Helaas heeft een goede hoefsmid vaak een druk schema, zeker nu het buitenseizoen in volle gang is.
Ik heb wel vaker (en langer) op onze smid moeten wachten, maar met een smid die geen vakwerk aflevert, ben je verder van huis.

Credit opbouwen is iets wat je wederzijds doet. TS is ook al 7 jaar trouwe klant.
Die rekening vind ik wel wat kort door de bocht, maar hij staat wel in z'n recht.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:27

Stalnollie dan nog kan een ijzer onder terug gezet worden hoor. Wil dat niet meer lukken moeten ze wel zo ontiegelijk lang zijn, dan hoor je als smid ook niet zo reageren. Je weet dan ook wat er met die hoeven gebeurd.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:37

Een goede hoefsmid zou in mijn ogen een trouwe klant in geval van spoed direct goed helpen. Als het nu altijd spoed zou zijn, maar zoals ik lees was het echt eenmalig. Ik zou het dan fijn vinden als ik serieus werd genomen en als ik dan al zou moeten wachten zeker niet nog een week worden opgeschoven...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:39

senna21 schreef:
Helaas heeft een goede hoefsmid vaak een druk schema, zeker nu het buitenseizoen in volle gang is.
Ik heb wel vaker (en langer) op onze smid moeten wachten, maar met een smid die geen vakwerk aflevert, ben je verder van huis.

Credit opbouwen is iets wat je wederzijds doet. TS is ook al 7 jaar trouwe klant.
Die rekening vind ik wel wat kort door de bocht, maar hij staat wel in z'n recht.

Tuurlijk heeft een smid vaak een druk leven maar als ik lees dat hij 600m van haar paard woont . Dan lijkt mij toch dat hij of aan eind v/d dag of voor hij op route gaat even kan langs rijden. Ijzer er onder slaan is nog geen 10 minuten werk.
Niet alleen Ts heeft al 7 jaar een goede relatie met de smid Andersom geldt dit net zo dus even wat meer moeite moet dan ook kunnen .

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:46

Hoefsmeden hebben het nou eenmaal druk. Het feit dat hij al langs is geweest, heeft ie al tijd vrijgemaakt. Deze hoefsmid begrijp ik erg goed! En het is niet dat als het paard 2 weken zonder ijzers staat dat zijn hoeven ineens heel erg afbrokkelen. Kan dat je een andere smid hebt laten komen maar meteen voor vast een andere na 7 jaar?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:50

Dat afbrokkelen kan dus wel dergelijk, in dusdanige staat dat er geen ijzer er onder te krijgen is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:55

Nou als dit het enige is... ik heb mijn smid wel eens 7 weken moeten stalken. Paard stond toen in totaal 14 weken op zn ijzers. Overigens nog steeds prima erop dus vakwerk levert hij zeker. En door dat akkefietje kwam ik er wel mooi achter dat elke 10 weken ook prima kan met mijn paard ipv elke 7 weken. Scheelt mij weer geld.
Hoefsmid is regelmatig (veel) te laat gekomen of niet gekomen, maar hij levert zulk vakwerk dat ik absoluut geen ander wil. Bovendien komt hij van behoorlijk ver dus plannen is dan gewoon bijna niet te doen. Buiten het feit dat een goede hoefsmid het standaard al onwijs druk heeft. Overigens ben ik met dat 14 weken akkefietje wel boos geworden en is het besproken. Daarna geen problemen meer gehad.
Ik vind jouw probleem dan ook meer iets wat je met je hoefsmid kan bespreken om vervolgens weer met hem verder te gaan.
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 22-06-16 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt