Jonge pony loopt kort op de voorbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Jonge pony loopt kort op de voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 08:52

Beste bokkers,

Ik heb afgelopen zondag een 3-jarige pony gekocht, maar het valt me op dat ze steeds kort loopt op de voorbenen. Toen ik haar 2 weken geleden zag viel me op dat ze een heel goeie bouw heeft en een sterk achterbeen. Onder het zadel vond ik haar ook kort lopen op de voorbenen, maar toen lieten ze haar nog even los lopen en liet ze toch een paar stukjes mooie bewegingen zien. Gezien haar bouw en goed achterbeengebruik heb ik beslist om haar toch te kopen, omdat ik in eerste instantie een brave en sterke pony zocht :)

Nu staat ze dus een aantal dagen bij mij en valt het me op dat ze nog steeds kort loopt, alsof haar voorvoeten gevoelig zijn. Ze loopt een beetje op eieren zeg maar. Het is het beste te zien in draf, maar in stap zie ik het ook een beetje (vooral als ze korte wendingen maakt).

Haar voorhoeven staan wel niet erg netjes, ze brokkelen wat en zijn eigenlijk te lang. Als ik haar voeten wil uitkrabben trekt ze ze wat weg, alsof het pijn doet, vooral als ik in de buurt van de straal kom. Echt heel zorgvuldig heb ik haar voeten nog niet kunnen uitkrabben, ze is jong en nog niet zo op haar gemak met voeten geven. De straal kan ik niet zo makkelijk schoonmaken. Ik dacht misschien aan rotstraal? Ik heb de hoefsmid gebeld en hij komt morgen al :)

Maar de reden waarom ik het niet zo goed vertrouw is omdat ik bang ben dat ze misschien zou kunnen hoefbevangen raken. Ze is niet extreem dik maar wel mooi rond :') Ze stond bij haar vorige eigenaars een 3-tal uurtjes per dag op de wei, dus dat had ik maandag en dinsdag ook gedaan. Ik voel dagelijks aan de manenkam bij mijn pony's, bij mijn shet en arabier zijn die altijd mooi soepel. Toen ik de nieuwe pony dinsdag van de wei haalde voelde haar manenkam hard, dus toen gingen bij mij de alarmbellen al rinkelen. Ik heb toen besloten om haar voorlopig geen weidegang te geven. Gisterenochtend was hij nog steeds wat hard, maar in de namiddag al een stuk minder. Toch leek ze gisterenavond en vanochtend nog steeds op eieren te lopen.

Wat denken jullie? Moet ik denken in de richting van rotstraal, of toch eerder hoefbevangenheid?

Haar hals maandag ochtend:
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 18-06-16 06:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd.

Maartje1990

Re: Jonge pony loopt kort op de voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 08:58

Gevoelige straal zou ik eerder rotstraal denken. Maar is lastig te beoordelen zo der de hoeven gezien te hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:03

Ik zou idd even de hoefsmid afwachten wat die er van zegt. Die kan het goed bekijken, vanaf hier is het maar gokken wat het zou kunnen zijn en bevestigen wat jij zelf denkt.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 10:06

Ja dat klopt wel :) Maar ik wilde eens weten of één van beide misschien al kon uitgesloten worden aan de hand van de symptomen. Ik dacht zelf eerst aan licht hoefbevangen, maar ik heb onvoldoende ervaring met hoefbevangenheid om daarover te oordelen. Ik heb ook pas gisteren gemerkt dat de straal gevoelig was.

Vooral omdat het kort lopen al minstens 2 weken is, en ze nooit echt gemankt heeft, twijfel ik toch wat. De weinige hoefbevangen paarden die ik al gekend heb waren stokkreupel, en kon je echt geen 3 uur op de wei laten :o

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:13

Ja dat is wat lastig :)
En je weet ook niet hoe lang geleden hij bij de smid is geweest, en wat deze er mee heeft gedaan, of hoe hij voor het bezoek was.

Het kan best zijn dat hij bijvoorbeeld met erg slechte hoeven uit de opfok gekomen is en dat de smid begonnen is met oplappen, maar dat kan vaak niet in 1 keer.
Door het werk en omdat de pony het niet gewent is kan hij dus ook gevoelig lopen.
Om maar een voorbeeld te noemen ;)

Het korte lopen kan ook uit een ander probleem voortvloeien dat hoger zit, bij schouders, schoft of rug bijvoorbeeld.

Maar voordat ik je bang ga maken, zou ik nog even rustig op de smid wachten :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 10:35

palousa_boy schreef:
Ja dat is wat lastig :)
En je weet ook niet hoe lang geleden hij bij de smid is geweest, en wat deze er mee heeft gedaan, of hoe hij voor het bezoek was.

Het kan best zijn dat hij bijvoorbeeld met erg slechte hoeven uit de opfok gekomen is en dat de smid begonnen is met oplappen, maar dat kan vaak niet in 1 keer.
Door het werk en omdat de pony het niet gewent is kan hij dus ook gevoelig lopen.
Om maar een voorbeeld te noemen ;)

Het korte lopen kan ook uit een ander probleem voortvloeien dat hoger zit, bij schouders, schoft of rug bijvoorbeeld.

Maar voordat ik je bang ga maken, zou ik nog even rustig op de smid wachten :)

Ik heb inderdaad geen idee wat de vorige smid gedaan heeft :)

Aan problemen in de rug dacht ik niet onmiddellijk, omdat ze verder wel ontspannen lijkt te lopen. Ik heb de pony net gekocht omwille van haar sterke bovenlijn en goede rug- en achterbeengebruik :) Ook onder het zadel leek ze geen pijn te hebben. Het kan natuurlijk altijd, maar voor ik haar helemaal laat doorlichten wacht ik eerst even op de smid.

Ze lijkt toch lekker los in het lijf :)
**
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 18-06-16 06:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 16:26

Is de pony gekeurd bij aankoop?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 18:08

dresjoepie, dat is niet gebeurd. Het gaat om een jonge pony die nog niet veel kan, dus ik heb ook niet de hoofdprijs betaald.

Ik heb toch even de DA gebeld, ze komt vanavond nog kijken :) Als er echt wat mis is wil ik niet onnodig tijd verliezen :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 18:18

Kort lopen, moeite met kort draaien en een harde manenkam zijn bij mij echt hb-alarmbellen. Een sluimerende hb kan dat soort symptomen veroorzaken en net in stand gehouden worden door de drie uurtjes weidegang. Bij meer uur zal ze dan waarschijnlijk echt flink bevangen raken (maar dat moet je uiteraard niet uitproberen, dat snap je zelf ook ;) )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 21:47

Ik zou ook bij twijfel even een dierenarts bellen voor een kreupelheidsonderzoek, dan heb je gewoon helderheid.
Het kan van alles zijn, maar HB klinkt wel erg aannemelijk inderdaad.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 05:48

De dierenarts is geweest, en dacht onmiddellijk aan hoefbevangenheid.

Ik had haar 2 dagen geleden al van de wei af gehaald omdat ik er geen goed gevoel bij had, ze staat nu op een kale zandpaddock. En ik moet voorlopig 10 dagen ontstekingsremmer bij geven, daarna zien we verder.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 05:56

Goed dat je meteen actie hebt ondernomen!
Mijn ruin liep paar weken terug ook wat kort. Was te fik maar verder geen symptomen. Meteen op stal gezet na overleg met dierenarts en een paar dagen alleen plukje hooi gehad en stro. Was flink afgevallen in die paar dagen op stal en met 2 dagen liep hij alweer normaal. Conclusie van da was dat hij nog niet bevangen was maar er wel tegenaan zat.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 06:26

De hoefsmid die kwam ook toch? Is de pony een beetje ok te bekappen denk je? Want dan kan die ook dusdanig bekapt worden dat die wat beter lopen kan

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 06:57

Jeetje, wel balen zeg!
Het is een mooie pony, maar wel jammer als hij niet bij de rest in de wei kan.
Gelukkig was je er snel bij!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 07:10

Maartje1990 schreef:
De hoefsmid die kwam ook toch? Is de pony een beetje ok te bekappen denk je? Want dan kan die ook dusdanig bekapt worden dat die wat beter lopen kan

De hoefsmid komt vandaag normaal gezien, maar ik weet niet of dat wel een goed idee is :o
Het is een jonge pony en ik heb niet de indruk dat ze heel goed gewend is aan de smid, ze lijkt nog wat onwennig als ik haar voeten wil uitkrabben. Een slechte ervaring met de smid (omdat het pijn doet door de bevangenheid) wil ik liever vermijden.

Aan de andere kant, als het zou kunnen helpen is het misschien wel de moeite waard. Wat zou een smid kunnen doen om haar te helpen? Haar voeten staan een tikje te lang en brokkelen een beetje, maar de stand van de voeten lijkt mee te vallen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 07:16

Nouja, wat ikzelf zou doen (ik bekap mijn eigen paarden) is zorgen dat de druk van de teen af is. Dus de hoefwand daar dusdanis bijvijlen en afronden dat de druk er af is. Als hij alleen al even de voorhoeven kan doen zou dat al fijn zijn. Misschien kan je haar bezig/rustig houden met wat voer? Dat werkte bij mijn paard heel goed toen ze (compleet onbeleerd in alles) bij mij kwam. Eventueel is een sedatiepasta wellicht een optie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 07:30

Eline91 schreef:
dresjoepie, dat is niet gebeurd. Het gaat om een jonge pony die nog niet veel kan, dus ik heb ook niet de hoofdprijs betaald.

Ik heb toch even de DA gebeld, ze komt vanavond nog kijken :) Als er echt wat mis is wil ik niet onnodig tijd verliezen :)

Het is inderdaad een mooie goed gebouwde pony. Als jij zegt dat je hem voor weinig hebt kunnen kopen gaan bij mij juist de alarmbellen rinkelen. Goede pony's - ook al zijn ze jong - kosten toch aardig wat.
Ik zou als de donder de pony de pony laten keuren. Voeten op de foto. Dom dom toch altijd dat niet keuren.
Ook jonge pony's kunnen wat mankeren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 07:46

Ik zou de pony wel laten bekappen, al is het maar (zoals Maartje zegt) de voorvoeten. Gewoon netjes bekappen en dan vragen of de hoefsmid een mustang roll wil maken; dan wordt de voorkant van de teen iets ronder gemaakt, waardoor de hoef bij het lopen beter afrolt.

Iets kalmerends kun je bij de hand houden, maar ik vind het vooral belangrijk dat de hoefsmid zeeën van tijd heeft en weet dat ze pijn heeft en moeilijk kan doen. Hij moet dus geduld hebben en de hoef net even wat vaker weer op de grond zetten.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 09:04

Babootje schreef:
Het is inderdaad een mooie goed gebouwde pony. Als jij zegt dat je hem voor weinig hebt kunnen kopen gaan bij mij juist de alarmbellen rinkelen.

Ik heb niet 'weinig' betaald, gewoon een normale eerlijke prijs voor een goede jonge pony die nog niet zo veel kan. Wat ik bedoelde is, voor mij was de prijs die ik betaald heb niet hoog genoeg om de pony volledig te laten doorlichten. Het beeld was goed en het gevoel was goed. Ik zag een brave en correcte pony, die ik gekocht heb bij eerlijke en lieve mensen.

De verkopers hebben hier volgens mij helemaal geen schuld aan, want toen ik haar ging bezichtigen en toen ze aankwam bij mij was er niets aan de hand. Dat ze zo kort na de aankoop hoefbevangen is geworden is gewoon brute pech. De dierenarts zei onmiddellijk dat ze het nog niet eerder gehad had, dus het is niet iets wat voor de koop al aanwezig was. Wellicht zit er gewoon net wat meer suiker in het gras of hooi hier :\

Normaal gezien zou de hoefsmid vanavond even snel komen voor hij naar huis ging, maar dit lijkt me niet iets wat gehaast mag gebeuren. Ik denk dat ik dat beter even kan uitstellen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 09:09

Je kunt ook even overleggen met je smid, dat de pony hoefbevangen is en wat hij er dan mee wil doen.

Wel jammer dat hij idd hoefbevangen blijkt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:10

Eline91 schreef:
Babootje schreef:

De verkopers hebben hier volgens mij helemaal geen schuld aan, want toen ik haar ging bezichtigen en toen ze aankwam bij mij was er niets aan de hand. Dat ze zo kort na de aankoop hoefbevangen is geworden is gewoon brute pech. De dierenarts zei onmiddellijk dat ze het nog niet eerder gehad had, dus het is niet iets wat voor de koop al aanwezig was. Wellicht zit er gewoon net wat meer suiker in het gras of hooi hier :\

Vreemd verhaal. Niet dat de pony HB is. Dat zou best kunnen.
De DA "dacht" onmiddellijk aan HB zei je? Hoe heeft hij HB vastgesteld? Waren de hoeven warm? Is er pulsatie in de kootholte? Of staat hij nu op ontstekingsremmers omdat dat de meest voor de hand liggende oorzaak is.
Vreemde uitspraak ook dat de pony het nog niet eerder heeft gehad. Dat kun je alleen maar op foto zien.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:20

Tja dat niet keuren vind ik ook niet slim, die zal geen 5000 euro hebben gekost maar even klinisch keuren kost de wereld niet en had je misschien wel behoed voor het kopen van een hoefbevangen pony.

Nu zeg je dat de oude eigenaar er niets aan kan doen en het niet kon weten, dier was gezond bij verkoop.
Terwijl je daarvoor zegt dat met het rijden het dier wat kort liep.
Je spreekt jezelf tegen.

Heb je de mogelijkheid om het dier een leven te bieden als die hoefbevangen is? Dus geen gras/wel een maatje enz?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:39

Hals zelf toont niet zo dik, geen kap vet er op ook, maar rondom de schouders lijkt er aardig spek te zitten. Ze lijkt mij zeker voor een net 3 jarige fors te dik. Grootste groeispurten zijn wel geweest, maar aankomen van lucht zie ik meer pas een jaar later. Op die leeftijd horen ze nog behoorlijk wat in groei te steken ipv vetreserves. Laat DA bloed prikken en behoorlijk uitgebreid ook op stofwisselingsproblemen.

Hoe sneller ze goed op de voeten komt te staan hoe beter. Pijn helpt niet om voetjes te willen geven. Misschien DA om pijnstiller vragen voor deze keer bekappen?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-16 10:47

De hoefjes waren warm en er was pulsatie in de kootholte. Op basis daarvan is de diagnose gesteld.

De DA dacht dat ze het nog niet eerder heeft gehad, omdat de kwaliteit en stand van de hoeven goed is. Geen ringen in de hoeven, geen flare, geen verbrede witte lijn. Niets wat erop wijst dat ze het al eens zou kunnen gehad hebben.
Ik heb de pony gekocht bij mensen die heel correct en eerlijk met hun dieren omgaan, en die niets liever willen dan dat de pony goed terechtkomt. En ik weet heel zeker, als ze dit wisten, dat ze de pony niet zomaar verkocht hadden aan mij.

Er zitten vast wel rotte appels in de paardenwereld, maar dit zijn gewoon mensen die alleen maar het beste willen voor de dieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 10:53

Hilary schreef:
Kort lopen, moeite met kort draaien en een harde manenkam zijn bij mij echt hb-alarmbellen. Een sluimerende hb kan dat soort symptomen veroorzaken en net in stand gehouden worden door de drie uurtjes weidegang. Bij meer uur zal ze dan waarschijnlijk echt flink bevangen raken (maar dat moet je uiteraard niet uitproberen, dat snap je zelf ook ;) )

inderdaad.Vaak denken mensen bij bevangenheid aan de typische stand en niet meer willen bewegen.Er zijn verschillende stadia vooraf(mits het niet om een acute bevangenheid gaat uiteraard)
Die TS noemt is er een van.Vreemd draaien en korter lopen.
Verstandig van de dat je haar even geen weidegang geeft TS!
Even afwachten wat de hoefsmid er van zegt.Mooie pony,doet mij denken aan die van mij!