Wie bepaalt er over het welzijn van paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Wie bepaalt er over het welzijn van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 14:02

Vanwege de medisch-ethische strekking van de vraag leek [MD] me het meest geschikte subforum.

Mijn vraag is: wie mag er ingrijpen als het welzijn van een paard in het gedrang komt? Zijn dat alleen de eigenaar en de LID? En waar ligt de grens als iemand anders zich zorgen maakt?

Een paar voorbeelden:

1- Je doet mee aan een wedstrijd en je paard is wat onregelmatig en heeft een klein wondje in de mond. De veearts die op het terrein aanwezig is besluit dat je niet mag starten. Het paard is je bijrijdpaard. Mag de veearts de eigenaar van het paard ook verplichten om het paard te laten behandelen? Mag jij dat als bijrijder? Mag de veearts jou als ruiter verplichten om wat aan de toestand van het paard te doen?

2- Je bent stalhouder en één van je pensionklanten heeft een pony die, in overleg, op een kaal landje staat. Je besluit dat de pony toe is aan wat vers, lang gras en geeft hem er een paar meter bij. Je bent op de hoogte dat de pony daar spierbevangen van wordt maar je bent bang dat hij anders te weinig ruwvoer krijgt.

3- Je paarden (3 stuks) staan in een weiland langs een pad waar veel wandelaars langs komen. Één van die wandelaars constateert dat in 1 van de 3 speciekuipen nog weinig water zit. Hij vult dit water bij. Even later kom je aan op je wei, kunt onmogelijk controleren hoe veel je paarden gedronken hebben.

4- Een stalgenoot is haar paard van 18 maanden oud al 3 kwartier aan het longeren met een stangbit en bijzetteugels. Je wil graag ingrijpen.

Zomaar even wat voorbeelden om hopelijk mijn vraag wat toe te lichten. Wie mag er wanneer ingrijpen in dit soort situaties?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:08

Zorgen uitspreken mag altijd, zelf handelen (bijna) nooit. Je ziet bij de voorbeelden al dat zelfs goedbedoelde acties niet altijd ten goede komen.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:09

Interessant dit..
Kan er zelf geen antwoord op geven, maar denk dat je bij de laatste niet veel kunt doen. Als zij haar paard op deze manier wilt 'opvoeden/trainen' op deze leeftijd, heb jij daar als buitenstaander niet veel over te zeggen. Natuurlijk zou je er iets van kunnen zeggen, maar er iets tegen doen? Denk het niet (helaas)..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:09

Iets om over na te denken... heb een aantal soortgelijke voorbeelden in het echt meegemaakt, maar kon toen niet ingrijpen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:11

1. Nee, hij kan het je hooguit adviseren.
2. Als hij daarvoor bang is, moet hij in overleg met de eigenaar zorgen voor een grasvervangend ruwvoer.
3. Wandelaar zou hooguit jou kunnen opsporen en je de mededeling doen. Zou het niet op prijs stellen als derden zich op mijn land zouden begeven teneinde water of voer te verstrekken :n
4. Die zou ik het liefst zelf een bit haar mond proppen, maar vrees dat je ook niet verder zal komen dan te trachten haar ervan te overtuigen dat ze verkeerd bezig is.
Desnoods met behulp van de stalhouder, die dit soort praktijken m.i. niet op zijn terrein zou moeten toestaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 14:13

KoudbloedKim schreef:
Iets om over na te denken... heb een aantal soortgelijke voorbeelden in het echt meegemaakt, maar kon toen niet ingrijpen.

Één van de voorbeelden komt rechtstreeks uit de praktijk. De andere zijn hier en daar iets aangepast.

Jouw reactie is ook de mijne kbk. Vandaar ook dit topic :)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:15

In geval 1 is dit aan de eigenaar.
Geval 2 dit is aan de eigenaar.
geval 3 dit is aan de eigenaar
geval 4 dit is zaak voor lid.
Al ben ik het er zeker niet altijd mee eens en zal ik zeker regelmatig mijn mening uiten in dit soort gevallen. Handelen mag niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 14:17

mystery1980 schreef:
In geval 1 is dit aan de eigenaar.
Geval 2 dit is aan de eigenaar.
geval 3 dit is aan de eigenaar
geval 4 dit is zaak voor lid.
Al ben ik het er zeker niet altijd mee eens en zal ik zeker regelmatig mijn mening uiten in dit soort gevallen. Handelen mag niet.

Denk je dat of weet je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:17

Zou wel willen weten wat jullie in dit geval hadden gedaan:

Je werkt op een manege, daar komt net een nieuwe lading (3 á 4-jarige) net beleerde pony's aan.
Manegepony's worden zonder voorbereiding in de lessen gestopt.
Een aantal van deze pony's begrijpen niet wat de bedoeling is en proberen onder het werk uit te komen, gaan stil staan of juist sneller lopen.
Manege eigenaar besluit op een ochtend een stuk of 5 van deze pony's te pakken, stopt er een stangbit in, hangt hier leidsels aan en gaat achter de pony staan.
Met al zijn gewicht en kracht trekt hij aan de leidsels terwijl een andere medewerker/beheerder van deze stal het dier opjaagt en raakt met een longeerzweep.
Bij één pony 'werkt' dit, deze breekt en wordt een brave manegepony.
De andere 4 pony's worden een paar weken later naar de slager gebracht.

Zelf ben jij, buiten deze 2 mensen, als enige op die stal en sta je als aan de grond genageld aan de bakrand te kijken, niet gelovend wat je ziet.
Je hebt geen camera bij je, geen bewijs en weet dat als je iets zegt, ze alleen maar harder tekeer gaan en dat wil je niet riskeren.

Wat doe je dan (buiten direct ontslag nemen)?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:18

Alleen de politie lijkt mij. De rest van de mensen mag het recht niet in eigen hand nemen.

Als dat anders zou zijn, was de wereld een gekke plaats geworden. Iedereen eigen rechtertje spelen. Adviseren kan natuurlijk altijd wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 14:21

KoudbloedKim schreef:
Zou wel willen weten wat jullie in dit geval hadden gedaan:

Je werkt op een manege, daar komt net een nieuwe lading (3 á 4-jarige) net beleerde pony's aan.
Manegepony's worden zonder voorbereiding in de lessen gestopt.
Een aantal van deze pony's begrijpen niet wat de bedoeling is en proberen onder het werk uit te komen, gaan stil staan of juist sneller lopen.
Manege eigenaar besluit op een ochtend een stuk of 5 van deze pony's te pakken, stopt er een stangbit in, hangt hier leidsels aan en gaat achter de pony staan.
Met al zijn gewicht en kracht trekt hij aan de leidsels terwijl een andere medewerker/beheerder van deze stal het dier opjaagt en raakt met een longeerzweep.
Bij één pony 'werkt' dit, deze breekt en wordt een brave manegepony.
De andere 4 pony's worden een paar weken later naar de slager gebracht.

Zelf ben jij, buiten deze 2 mensen, als enige op die stal en sta je als aan de grond genageld aan de bakrand te kijken, niet gelovend wat je ziet.
Je hebt geen camera bij je, geen bewijs en weet dat als je iets zegt, ze alleen maar harder tekeer gaan en dat wil je niet riskeren.

Wat doe je dan (buiten direct ontslag nemen)?

Iets vergelijkbaars heb ik meegemaakt. Een stalhouder die (haar eigen) jonge paard wilde beleren voor de wagen, en die in de bak inderdaad met haar volle gewicht aan de leidsels ging hangen.

Ik heb het zelfde gedaan als jij. Namelijk niks, behalve mijn paard daar weghalen.

Anoniem

Re: Wie bepaalt er over het welzijn van paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:22

Raar he... terwijl je eigenlijk heel erg kwaad zou willen worden, maar je weet dat dit een averechts effect gaat hebben.
Ik voel me nog schuldig, al is dit al zeker 7/8 jaar geleden. :o

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:24

Shirley schreef:
3. Wandelaar zou hooguit jou kunnen opsporen en je de mededeling doen. Zou het niet op prijs stellen als derden zich op mijn land zouden begeven teneinde water of voer te verstrekken :n

Ja en nee. Omdat er in dit geval nog genoeg water stond, zou ik het ook niet op prijs stellen. Een ander voorbeeld: Als er helemaal geen water meer zou zijn, zou ik het toch zéker wel op prijs stellen dat een ander het water bij vult. Dan maar een dag minder goed 'controleren hoeveel ze drinken', ze hebben het er in ieder geval staan.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:25

Oh Tineke wat een gruwel. Dan zakt je vertrouwen in de mensheid toch ook de bodem in. ;(

Harde les die je helaas vanzelf leert in het leven: je kunt ze niet allemaal redden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 14:27

Leffroi schreef:
Shirley schreef:

Ja en nee. Omdat er in dit geval nog genoeg water stond, zou ik het ook niet op prijs stellen. Een ander voorbeeld: Als er helemaal geen water meer zou zijn, zou ik het toch zéker wel op prijs stellen dat een ander het water bij vult. Dan maar een dag minder goed 'controleren hoeveel ze drinken', ze hebben het er in ieder geval staan.

En stel de wandelaar in kwestie loopt daar vaker en is op de hoogte dat je daar 2 keer per dag aanwezig bent om het water te checken?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:28

tsja ik heb een aantal van deze dingen helaas al meegemaakt. Inclusief een stalhoudster die tonker 2 kilo sportmix gaf ipv handje eiwitarme brok omdat ze vond dat hij zijn brok zo snel ophad resultaat spierbevangen heel erg.

voorbij gangers die muilkorf van karuna hadden afgedaan die ze omhad om zandvreten te voorkomen. het was of muilkorf of de hele dag op stal staan. Resultaat zandkoliek en de dierenbescherming op de stoep die ze hadden ingeschakeld.

en vorige week hooihok door iemand opengezet, jonge tinker volgestopt met brok en brood en oude tinker laten werken. Resultaat koliek en spierbevangenheid en zware diarree van jonge tinker. en oude tinker met flink verergerde artrose klachten en hopen dat dat nog bijtrekt.

voor mij blijft de eigenaar bepaald, tenzij die duidelijk steken laat vallen en dieren er onder gaan lijden. Dan mag stalhouder na overleg ingrijpen.

in geval van die longeersessie zou ik eigenaresse uitleg geven en als ze doorgaat daarover melding doen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:28

@ koper Tja, dan zou je hem zelf ook een keer kunnen aanspreken, dénk ik dan. Of gewoon even een briefje ophangen. Daar zou ik niet al te moeilijk om doen, je ziet snel genoeg wanneer je paard te weinig gedronken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:30

Wat een verhalen. ;(

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 14:32

karuna schreef:
voor mij blijft de eigenaar bepaald, tenzij die duidelijk steken laat vallen en dieren er onder gaan lijden. Dan mag stalhouder na overleg ingrijpen.

En als er geen stalhouder is (paarden aan huis of weide in eigen beheer) of als de stalhouder geen verstand heeft van paarden (koeienboer die stallen is gaan verhuren)?

En overleg met wie? Tussen melder en eigenaar, tussen melder en stalhouder of tussen stalhouder en eigenaar?
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-06-16 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:33

Dan toch de verhuurder, ook koeienboeren kunnen vrij goed vast stellen of het dierwaardig is of niet. direct omwonende na overleg met politie of dierenbescherming.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 14:38

Een paar voorbeelden:

1- Je doet mee aan een wedstrijd en je paard is wat onregelmatig en heeft een klein wondje in de mond. De veearts die op het terrein aanwezig is besluit dat je niet mag starten. Het paard is je bijrijdpaard. Mag de veearts de eigenaar van het paard ook verplichten om het paard te laten behandelen? Mag jij dat als bijrijder? Mag de veearts jou als ruiter verplichten om wat aan de toestand van het paard te doen?

Dit vind ik een lastig begrip, het niet laten starten bij wedstrijd, ligt bij de wedstrijdleiding/jury, het is hun wedstrijd en zij bepalen wanneer ze zich niet meer kunnen verenigen met wat er voor hen gebeurd.
Ik zou zelf streng zijn, strenger dan de meesten misschien leuker zouden vinden maar daardoor trek ik wel de ruiters die ik wens.

De veearts kan niet je verplichten naar je eigen veearts te gaan, deze kan wel aanbevelingen doen.
Mocht deze het echter noodzakelijk vinden je paard direct te behandelen, ja dat mag, je bent tenslotte op zijn terrein.
Mocht de veearts het te bont maken, wordt hij daarna natuurlijk nooit meer gevraagd.
Maar op dat moment is hij heeer en meester

2- Je bent stalhouder en één van je pensionklanten heeft een pony die, in overleg, op een kaal landje staat. Je besluit dat de pony toe is aan wat vers, lang gras en geeft hem er een paar meter bij. Je bent op de hoogte dat de pony daar spierbevangen van wordt maar je bent bang dat hij anders te weinig ruwvoer krijgt.

Dit alleen in overleg en als je niet op 1 lijn komt, kun hij of pensionklant besluiten dat de samenwerking stopt.
Het betreft hier niet zozeer "wie heeft gelijk" maar strookt dit nog met wat beide partijen gezond vind.
Als pensionhouder het gevoel hebben dat je niet goed voor een paard kunt zorgen is 10x niks.
Het idee hebben dat er niet goed voor je paard wordt gezorgd is ook niet prettig.
Dan scheiden daar de wegen.
Maar je mag in zo'n geval niet gras aan paard/pony geven.

3- Je paarden (3 stuks) staan in een weiland langs een pad waar veel wandelaars langs komen. Één van die wandelaars constateert dat in 1 van de 3 speciekuipen nog weinig water zit. Hij vult dit water bij. Even later kom je aan op je wei, kunt onmogelijk controleren hoe veel je paarden gedronken hebben.
Tja, oliebol happens, niks aan te doen. Moet je het ergens zetten waar je het in de hand hebt.

4- Een stalgenoot is haar paard van 18 maanden oud al 3 kwartier aan het longeren met een stangbit en bijzetteugels. Je wil graag ingrijpen.
Je kunt hier niks aan doen, slechts haar aanspreken.
Maar als ze het te bont maakt kun je misschien een bezoek van dierenbescherming arrangeren of faken.

Zomaar even wat voorbeelden om hopelijk mijn vraag wat toe te lichten. Wie mag er wanneer ingrijpen in dit soort situaties?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-16 09:11

Welja, iemand die door je weiland heen sjouwt om zich met je water te bemoeien. Maar goed, oliebol happens :Y)

Stel dat daar een paard staat wat je verdenkt van nierproblemen. Of een paard wat niet goed drinkt met het warme weer. Is het dan nog steeds oliebol happens?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 09:52

Precies :Y)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:21

Als je je paard verdenkt van nierproblemen neem je bloed af en laat je dat niet afhangen van hoeveel het dier wel of niet drinkt. Mag me aan azijnpisser noemen en tja, als ze eerst een heel weiland door moeten lopen ist anders. Maar mocht iemand zien dat het water van mijn dier op is, dan zou ik het best kunnen waarderen als een ander dat doet. Zeker met het warme weer. Moeilijk kunnen doen lijkt soms ook een vak te zijn. Als je niet wilt dat hij het doet moet je het gewoon tegen diegene zeggen. Zo moeilijk lijkt me dat niet?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-16 20:25

Helaas zelfs meegemaakt dat voorbijgangers (imo terecht) naar de dierenbescherming bellen maar die omdat er water en voedsel is niet ingrijpen. Paard(en) in kwestie stond altijd opgesloten in de stal zonder soortgenoten of uitmesten maar had wel een uitloopje als de eigenaar hem daarin zette.

Helaas kan je er gewoon helemaal niets mee -O-