Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

KoudbloedKim schreef:Iets om over na te denken... heb een aantal soortgelijke voorbeelden in het echt meegemaakt, maar kon toen niet ingrijpen.
mystery1980 schreef:In geval 1 is dit aan de eigenaar.
Geval 2 dit is aan de eigenaar.
geval 3 dit is aan de eigenaar
geval 4 dit is zaak voor lid.
Al ben ik het er zeker niet altijd mee eens en zal ik zeker regelmatig mijn mening uiten in dit soort gevallen. Handelen mag niet.
KoudbloedKim schreef:Zou wel willen weten wat jullie in dit geval hadden gedaan:
Je werkt op een manege, daar komt net een nieuwe lading (3 á 4-jarige) net beleerde pony's aan.
Manegepony's worden zonder voorbereiding in de lessen gestopt.
Een aantal van deze pony's begrijpen niet wat de bedoeling is en proberen onder het werk uit te komen, gaan stil staan of juist sneller lopen.
Manege eigenaar besluit op een ochtend een stuk of 5 van deze pony's te pakken, stopt er een stangbit in, hangt hier leidsels aan en gaat achter de pony staan.
Met al zijn gewicht en kracht trekt hij aan de leidsels terwijl een andere medewerker/beheerder van deze stal het dier opjaagt en raakt met een longeerzweep.
Bij één pony 'werkt' dit, deze breekt en wordt een brave manegepony.
De andere 4 pony's worden een paar weken later naar de slager gebracht.
Zelf ben jij, buiten deze 2 mensen, als enige op die stal en sta je als aan de grond genageld aan de bakrand te kijken, niet gelovend wat je ziet.
Je hebt geen camera bij je, geen bewijs en weet dat als je iets zegt, ze alleen maar harder tekeer gaan en dat wil je niet riskeren.
Wat doe je dan (buiten direct ontslag nemen)?
Shirley schreef:3. Wandelaar zou hooguit jou kunnen opsporen en je de mededeling doen. Zou het niet op prijs stellen als derden zich op mijn land zouden begeven teneinde water of voer te verstrekken
Leffroi schreef:Shirley schreef:3. Wandelaar zou hooguit jou kunnen opsporen en je de mededeling doen. Zou het niet op prijs stellen als derden zich op mijn land zouden begeven teneinde water of voer te verstrekken
Ja en nee. Omdat er in dit geval nog genoeg water stond, zou ik het ook niet op prijs stellen. Een ander voorbeeld: Als er helemaal geen water meer zou zijn, zou ik het toch zéker wel op prijs stellen dat een ander het water bij vult. Dan maar een dag minder goed 'controleren hoeveel ze drinken', ze hebben het er in ieder geval staan.
karuna schreef:voor mij blijft de eigenaar bepaald, tenzij die duidelijk steken laat vallen en dieren er onder gaan lijden. Dan mag stalhouder na overleg ingrijpen.