Wel of niet oog er uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vso1990

Wel of niet oog er uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 07:55

Hallo, ik heb een 8jarige b welsh pony. Hij heeft in zijn rechter ook een plavijselcarnicoom of te wel een agressieve vorm van kanker. Deze plek is al zo dusdanig groot dat de enige optie is om het oog eruit te halen. Anders moeten we hem in laten slapen. Ik vind het een verdomd lastige beslissing. De pony wordt gereden door een 6 jarig meisje. Naast dit oog heeft de pony ook nog zomereczeem. Op zich niet onoverkomelijk maar ik vraag me af of het welzijn van de pony niet in het geding komt. Het blijft tenslotte een vlucht dier en we sluiten hem nu al de hele zomer op in een eczeemdeken. Dan ook zijn zicht nog half weg nemen.

Agossie

Re: Wel of niet oog er uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:59

Oog eruit. :j Hij heeft dan geen pijn meer, maar ze kunnen uitstekend leven met één oog. Je vergroot het welzijn (met betrekking tot het oog) van de pony er alleen maar mee. Het verminderde zicht heeft hij minder last van dan je zou denken en ze lossen dat zelf vaak heel goed op.

Zomereczeem is heel vervelend, maar kan veel opgevangen worden door speciale dekens en door ze binnen te houden gedurende de schemer.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:00

Oog eruit. Paarden kunnen zich daar meer dan prima aan aanpassen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:02

Een paard kan makkelijk een oog missen. Het is even wennen maar ze zijn er al snel aan gewoon.
Voor gewoon rijden is het ook geen bezwaar. Met springen kan ik me voorstellen dat hij dan de afstanden minder makkelijk kan inschatten.
Als je het een vervelend gezicht vindt, zo'n lege oogkas, er bestaan oogprotheses voor paarden.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:10

Onze menselijke emoties denken dat een paard last heeft met één oog. Mijn wedstrijdpaard loopt acties dressuur (ZZZ), gaat wekelijks mee op buitenrit (strand en bos) en we gaan ieder jaar meerdere dagen op vakantie naar de Veluwe. Geen enkel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:00

Oog eruit is ook mijn idee :j Het is maar 1 oog en de pony is nog jong, die heeft nog een heel leven voor zich. Zomereczeem, mits onder controle te houden, is ook geen reden voor inslapen (anders zouden er heel wat minder paarden rondlopen die het volgens mij toch niet slecht hebben).

Hier een volledig blind paard, 23 jaar ondertussen, en zelfs die staat super vrolijk in het leven. Ben nu ook een paardje aan het volgen waarvan ze de 2 ogen hebben laten verwijderen, en als je ziet wat daar nog mogelijk is en hoe dat paard in het leven staat ... Dus 1 oog is voor mij niet eens een issue :) Al begrijp ik wel dat je daarover nadenkt :j

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:07

Eruit laten halen. Ik heb de ingreep vorig jaar laten doen bij mijn pony en stond versteld van de snelheid waarmee hij zich aanpaste. Ze gaan op een iets andere manier kijken, met het hoofd wat bijgedraaid maar direct na de operatie kon hij zich al goed redden. Na enkele weken merkte ik er niks meer van en scheurde hij als een malle rond in de wei.

Wat wel blijft is een blinde vlek, dus even laten weten als je aan de blinde zijde aan komt lopen.

Ik heb geen prothese erin laten zetten, het ooglid is er keurig overheen genaaid. Naarmate de zwelling afnam, viel de huid in en bedekte deze de oogkas.

Als je wilt, kan ik je foto's sturen hoe het eruit zag net na de ingreep en hoe het nu is geworden. Pb me maar met je 06nr als je deze wilt via app.
Laatst bijgewerkt door Jacimatho op 08-06-16 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:09

Oog eruit!
Heb hier jaren een eenoog gehad en die was zelfs koning in het land der zienden ;)

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:46

Inderdaad oog eruit. Je zou misschien wat grondwerk les kunnen nemen als je merkt dat de pony het 'lastig' vind zo leer je toch weer op een andere manier communiceren en weet de pony dat hij niet hoeft te vluchten zolang jij dat niet doet!

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:54

Heb een manege pony mee gemaakt dat maar 1 oog had. Was een super lief beest om mee te rijden maar springen was wat lastig moest je echt een paar keer laten kijken of de hindernis zo zetten zo dat hij de hoogte en diepte kan inschatten. De pony was verder erg vrolijk en heeft zelfs een veulen gehad dat 3 jaar later een beest met karakter bleek te zijn.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 18:56

Meteen oog er uit, zou ik geen minuut over twijfelen. Paard past zich snel aan hoor, en geen pijn meer dus dat heeft ook invloed op zijn humeur.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:02

Mijn fjord van 25 doet het al 21jaar prima met maar 1 oog. Inderdaad praten als je aan de kant zonder oog bent, scheelt blauwe tenen. Verder heeft ze er alleen last van als het haar uitkomt...

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 19:26

Ik zou hierover even contact op nemen met de paardenkliniek en het oog eruit laten halen. Is het andere oog nog wel goed?

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 20:00

hartelijk dank voor al jullie positieve berichten, ga nog eens overleggen met de artsen in utrecht en me laatste vragen stellen. heb hem vandaag met een vliegenkap die half afgeplakt was eerst in stal en later op het land gezet. je zag al bijna direct dat hij zijn andere oog meer gebruiken ging.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:33

Ik zou het oog inderdaad ook laten weghalen. Ik ben ooit op ponykamp geweest bij een manege waar een paard met één oog stond, en die deed het voorzover ik me herinner gewoon goed.

En anders: inslapen kan altijd nog. :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:39

Wat een pech dat het oogje eruit moet zeg!!
Onze pony (welsh a) is afgelopen november geopereerd voor hetzelfde. Wij hadden de mazzel dat ik diergeneeskunde studeer en het dus erg vroeg in de gaten had. We hebben zijn oogje kunnen behouden.
De carcinoom is chirurgisch verwijderd en nabehandeld met cryo-chirurgie (bevriezing). Paardje en oogje zijn weer helemaal 100%!

Indien we later waren geweest hadden we het oogje laten verwijderen. Met 1 oog kunnen ze heel goed (leren) leven.

Als je vragen hebt, kan je altijd pb-en. Ik heb bij mijn eigen pony dus geen ervaring met verwijdering van het oog, heb wel patiënten gehad die kwamen voor verwijdering.

En voor mijn eigen educatie: heb je misschien een foto van het carcinoom? Voor het opbouwen van mijn eigen referentie zodat ik straks als ik afgestudeerd ben snel kan diagnostiseren en prognoses in kan schatten.

Ik volg je topic, en heel veel sterkte met welk besluit je ook gaat nemen!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:48

Foto's van onze pony:

Hier zie je het carcinoom zitten, het was nog best klein, maar je zag dat het buiten het oogwit week, en op het hoornvlies groeide. De structuur en de kleur vallen op de foto een beetje weg, maar de alarmbellen gingen bij mij meteen rinkelen. Ik had dit eerder gezien op de kliniek
Afbeelding

Vrijwel direct na de behandeling. Het oogwit was flink rood, maar de carcinoom was helemaal weg. Wat een opluchting!
Afbeelding

En de cryo behandeling tijdens de operatie. Even in een linkje.
Zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten als ze klikken: Je ziet een oogbol met een ooglepel om het ooglid weg te houden. Links zie je het bevroren cryo apparaat.
http://img.photobucket.com/albums/v506/ ... 13917A.png

Inmiddels ziet het oog er weer helemaal uit zoals het hoort. Geen roodheid etc meer.

nog een tip!!! paarden met wit oog wit (vaak is dit bruin gepigmenteerd, maar dus niet altijd) lopen een groter risico op een plaveiselcelcarcinoom. Zeker haflingers! Bij de Haflinger zit het meestal op het derde ooglid.

De aandoening wordt door meerdere factoren veroorzaakt, maar uv licht is ook een factor.
Door je paard op zonnige dagen een uv werend masker op te doen kan je dit risico verminderen.
Al onze paarden dragen in de zomer dus standaard een kap (een Haflinger en de rest heeft dus wit oogwit, zal je altijd zien)...
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 10-06-16 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:52

Inderdaad oog eruit.

Ik ken ook een paard dat het prima doet met 1 oog!

Er is zelfs een bruin paard dat speelt in een aantal films met maar 1 oog.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 13:17

Interessant eilleen!! Mooi verslag en ik heb er zeker wat van geleerd.

Mijn keuze zou ook zijn om het oog te verwijderen. Zo jong paardje hersteld makkelijk. Heb een paar paarden gekend met 1 oog en als je het niet zou weten was het je niet eens opgemerkt. Hooguit iets schrikachtig aan een kant. Altijd heerlijke buitenritten kunnen rijden en zelfs een boomstammetje af afsprongetje ging prima.

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 05:41

hi eileen, zie hier de foto.
bedankt voor je uitleg, komende donderdag wordt hij geopereerd.

Afbeelding

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 06:50

Operatie is zeker de juiste keuze! Vaak hebben ze na de operatie minder pijn dan ervoor, omdat het oog zo'n ongemak veroorzaakt, dat ze zich gelijk beter voelen. En paarden kunnen zich onwijs goed aanpassen dus dat ene oog minder vormt eigenlijk nooit een probleem. Hier een paard met maandblindheid gehad waarbij na de operatie echt een wereld voor hem open ging zo blij was hij dat hij eindelijk van die contstante pijn verlost was. Succes met de operatie!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 07:08

ik ben blij dat e hebt kunnen kiezen, succes met de ingeslagen weg!
Hopelijk komt alles ten goede

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 07:19

Zie dat je keuze gemaakt is.
Ik zou ook oog eruit doen idd goede keuze.
Had het nog nooit gezien.
Succes voor donderdag.

lindalacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 15:39

Hij zal helemaal opbloeien en lekker kunnen genieten met 1 oog!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:40

Ik denk dat je de juiste beslissing gemaakt hebt. Wordt hij donderdag in Utrecht geopereerd?