Merrie door de extreme hengstigheid heen helpen, waarmee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Merrie door de extreme hengstigheid heen helpen, waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 07:33

Mijn merrie is altijd heel heftig hengstig geweest. De afgelopen jaren stonden we op een kleine stal met maar één ruin, dus viel het reuze mee. Als ze eenmaal in het ritme zat had ze er weinig last van.

Dit jaar zijn er echter nogal wat veranderingen. Bij de eerste hengstigheid van het jaar was er net een nieuw paard (merrie) op stal, waardoor ze heftiger hengstig was dan normaal.
We zijn nu een maandje later en van stal verhuisd. Deze is iets groter en er staan meer ruinen. Je raadt het al, ze is weer kneiter hengstig... -O-

Nu zoek ik iets om haar te ondersteunen. Ze is super braaf in het werk, maar het zit haar ergens ook wel dwars. Daarnaast is ze gerust 7 dagen of langer hengstig en is het niet heel goed voor de huid van haar achterbenen.

ClauH

Re: Merrie door de extreme hengstigheid heen helpen, waarmee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:40

Pulsatilla. Gaf ik ook aan mijn merrie. Korreltjes zijn via internet te bestellen. Ik gaf er geloof ik 10 per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:41

#herkenbaar. Ik wil binnenkort beginnen met monnikspeper bijvoeren, dat reguleert wat meer de hormoonhuishouding en schijnt bij veel merries/paarden nog wel te willen helpen! Het enige 'nadeel' is dat je het echt dagelijks moet geven voor resultaat en dat het twee maanden kan duren voor je het effect ziet, maar ik had stalgenoten met goede ervaringen hiermee. Het is van veel supplementen en van die moody-mare-achtige mixen ook één van de hoofdbestandsdelen geloof ik.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 07:46

Klopt, ik kwam dat al vaak tegen als bestandsdeel. Voer jij het dan 'los' of in een mix?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:50

Monnikspeper :j
Vriendin van mij voerde het los, over het voer. Het hielp zeker om haar er wat stabieler doorheen te helpen.

Senna1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:53

Toen mijn merrie naar mijn stal kwam, was ze ook constant hengstig. Ik geef haar Moody Mix van de Paardendrogist. De eerste periode 3 grote scheppen, nu 1 schepje per dag en tijdens de hengstigheid 2 schepjes. Het is stukken minder geworden, al blijft ze een echte pismerrie helaas. Maar ze is niet meer zo humeurig als ze eerst was.

parelxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 07:55

Ik voer provarium breeding (is 100% monnikspeper). Bij mijn merrie is veel geprobeerd om haar door de hengstigheid heen te helpen, dit hielp als enige. Ik merk nu nauwelijks er iets van als ze hengstig is.

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:00

Mijn pony vroeger, daar was niks met aan te vangen als zij hengstig was. Zij was niet te rijden want iedere beweging met je benen of bij de minste druk die je gaf, stopte zij en stond ze met de benen open en staart omhoog .... Wij wisten min of meer hoe haar cyclus was. En als zij ongeveer hengstig ging worden als er een wedstrijd op het programma stond, dan gaven wij haar regumate. Ik weet niet of dit nog bestaat, maar hierdoor kwam zij niet hengstig. Dit was een vloeibaar middel en wij gaven mijn pony 1 of 2 pompjes hiervan. Maar eigenlijk was dit een product voor varkens....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:01

Ik voer Red Lady aan mijn merrie. Is ook een poeder. Sommige mensen geven het enkel tijdens de hengstigheidsdagen. Ik geef het echter elke dag tijdens de lente zomerperiode. Het duurt ook wel even voor het bij mijn zwarte merrie effect heeft. Scheelt ook hier enorm wat haar humeur en rijdbaarheid betreft tijdens de hengstigheidsdagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 08:01

RianneH schreef:
Klopt, ik kwam dat al vaak tegen als bestandsdeel. Voer jij het dan 'los' of in een mix?

Ik ga het 'los' kopen, dat is veel goedkoper dan in een mix geloof ik :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 08:04

Regumate bestaat nog, maar dat wil ik niet voeren. Ze hoeft van mij ook niet helemaal geen hengstigheid te hebben, want ze is goed te hanteren en ook helemaal niet nukkig. Eerder omgekeerde, ze vindt alles juist erg lief. Maar omdat ze er de hele dag mee bezig is en haar hele benen onder piest, wil ik haar wel een beetje door die hormonen heen helpen.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 21:03

Goede ideeën om te doen!

Als mijn merrie hengstig is dan kan ik helemaal niks met haar. Ze is dan helemaal gek terwijl er geen ruinen of iets bij d'r staan. Het is bij haar zelfs zo dat ik haar niet kan rijden, aangezien ze dan met 4 benen de lucht in gaat.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 21:12

Zo, dat is wel heel vervelend! Heeft ze geen pijn oid? Erg heftige reactie..

NikkiDeKerf schreef:
RianneH schreef:

Ik ga het 'los' kopen, dat is veel goedkoper dan in een mix geloof ik :)

Daar ga ik ook vanuit ja, waar haal/bestel jij het?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 01:46

Monnikspeper kun je bestellen bij pitpit.com.

Bij mijn merrie (die 18 jaar fokmerrie is geweest en heul erg hengstig is van zichzelf) merkte ik dat kurkumapasta wonderen deed. Ze krijgt het omdat ze gevoelig is voor hb maar het heeft kennelijk ook effect op de hengstigheid. Ik merk wel verschil tussen de verschillende types kurkuma die ik geprobeerd heb.

Als ze hengstig is merk ik dat nu alleen nog aan de geur, niet meer aan het gegil en gemiep. Mijn ruin is er ook blij mee :')

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:27

Ik voer op dit moment moody mix van de paardendrogist, werkt heel erg goed. Die van mij trapte naar mijn been tijdens het rijden en was echt een kreng, nu is het eigenlijk wonderbaarlijk allemaal weg. Het is alleen vrij prijzig vind ik, je betaald iets meer dan 20 euro voor een pot waar je 20 dagen mee doet.

Misschien is monikspeper voor mij ook wel een optie, maar weet iemand hier hoeveel je daarvan (gemalen) aan je paard voert?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:30

Met heel weinig beginnen en de dosering langzaam opvoeren tot je resultaat ziet. Monnikspeper is niet lekker dus bouw genoeg tijd in om je paard eraan te laten wennen.

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:32

Koper schreef:
Met heel weinig beginnen en de dosering langzaam opvoeren tot je resultaat ziet. Monnikspeper is niet lekker dus bouw genoeg tijd in om je paard eraan te laten wennen.

En wat is dan heel weinig, beginnen met de dosering die op de site (pitpit) staat voor een vrouw? Daar stond 2 gram.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:34

4 gram/dag is de dosering volgens provarium breeding (100% monnikspeper). Er zijn goedkopere plekken om het te halen, maar de dosering blijft hetzelfde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:36

Rosemarin schreef:
Koper schreef:

En wat is dan heel weinig, beginnen met de dosering die op de site (pitpit) staat voor een vrouw? Daar stond 2 gram.

Wat denk je zelf? Voor een shet ligt de dosering anders dan voor een trekpaard :)*

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:37

@koper ja dat snap ik :7 ik heb een tinker van rond de 400 kg, dus dan zou ik kunnen beginnen met 8 gram neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:38

Provaruim Breeding, heb ik hele goede ervaringen mee!

...Oh, zie dat die al genoemd is :)

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:36

Mocht dit niet (voldoende) werken: HormOne van Phytonics.
Al veel hele goede ervaringen!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:40

helaas ook ervaring met een moeilijke merrie...

maar veel producten staan ook op de dopinglijst. Monnikspeper mag niet denk ik?

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 10:59

Ik volg ook even, bij mij heeft ze de ene keer er meer last van dan de andere keer.
Ze zwiept dan hard met der staart en heeft graag der oren plat in der nek zo aventoe met rijden, in de omgang blijft ze lief.

Kan je monnikspeper gewoon elke dag blijven geven 1x op een dag, ook al is ze niet hengstig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 13:59

Monnikspeper is puur natuur, geen doping :)