paard door medische reden niet inzetbaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bibiberg

paard door medische reden niet inzetbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:04

Beste Bokt,

Speciaal voor deze kwestie heb ik een bokt account aangemaakt. Ik geloof dat ik dt onderwerp in het goede forum heb gezet maar ben net nieuw dus mijn excuses als dit niet het geval is.
Even in het het kort: Nu al 4 jaar lang heb ik een paard. Zij staat sinds een tijdje te koop omdat ze te klein is geworden voor mij. Nu is er bij een keuring iets in haar rug geconstateerd. Wat is niet bekend, dit wordt verder uitgezocht door middel van een röntgenologische keuring. Maar er werd door de dierenarts verteld dat er een grote kans bestaat dat ze niet meer verkocht zal kunnen worden. Want mensen zoeken nu eenmaal geen paard waar iets aan mankeert.
Dus mijn vraag: Kennen jullie een plaats voor een ontzettend lief knuffelpaardje waar niet meer (intensief) mee gereden kan worden?
Denk hierbij aan fokkerij, misschien zelfs therapiepaard of een niet al te dure plek waar ze op het weiland kan vertoeven. Liefst dan in de buurt van Haarlem/Nieuw-Vennep, maar is zeker geen vereiste!
Alvast bedankt voor de reacties.

bibiberg

Re: paard door medische reden niet inzetbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:06

Misschien handig om dan ook de gegevens van het paard erbij te zetten
Geslacht: merrie
Leeftijd: 8 jaar (16 april)
Ras: KWPN
Kleur: Bruin
Hoogte: 1.62

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:10

Misschien zoeken mensen nog een gezeldschapdier voor hun paard. :)

Je kan gewoon een advertentieplaatsen met het verhaal uit leggen

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:10

Als je haar als mogelijke fokmerrie wilt verkopen is het misschien handig om haar afstamming te vermelden + een standfoto :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:12

Bedenk dat het bestaan als fokmerrie ook het nodige van de rug zal vergen.

Het lijkt me wijs als je zelf eigenaar blijft van het paard. Er zijn al genoeg nare verhalen over afgekeurde paarden die uiteindelijk in de handel terechtkomen en als zijnde gezond worden doorverkocht.

O en welkom op bokt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:14

En wat is de bemerking? Tja, noem me gek maar ik heb in november nog en paard gekocht met lichtje artrose op 2 wervels. Ik ben hier keurig over ingelicht en ik ben gevallen voor zijn ontzettend lief karakter. Hij heeft geen last tenzij bij zware belasting, maar als recreatie paard is hij echt een schat.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:17

Wees heel erg op je hoede als je haar zo goed als weg geeft voor een goede plek waar ze als weidemaatje dient. Bokt staat vol van de verhalen waarbij het paard ongeschikt is geworden om nog te rijden. Men denkt een goed plekje te hebben gevonden, maar later blijkt het paard alsnog weer doorverkocht te zijn. Gevolg; een paard wat van handelaar naar handelaar gaat of misschien wel met veel pijn toch aan het werk gezet wordt....

Belangrijkste is om inderdaad goed uit te zoeken wat er mis is en of ze afgekeurd is voor sport of voor onder het zadel.

bibiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:19

_Mikey_ schreef:
Als je haar als mogelijke fokmerrie wilt verkopen is het misschien handig om haar afstamming te vermelden + een standfoto :)

Ja dat is het zeker. Sorry ik heb net het nieuws te horen gekregen dus denk nog niet helder na ;(

Zij is afkomstig van Trento B

bibiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:20

bibiberg schreef:
_Mikey_ schreef:

Ja dat is het zeker. Sorry ik heb net het nieuws te horen gekregen dus denk nog niet helder na ;(

Zij is afkomstig van Trento B

hmm ik dacht dat ik de foto erbij had gezet... maar goed

bibiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:21

Koper schreef:
Bedenk dat het bestaan als fokmerrie ook het nodige van de rug zal vergen.

Het lijkt me wijs als je zelf eigenaar blijft van het paard. Er zijn al genoeg nare verhalen over afgekeurde paarden die uiteindelijk in de handel terechtkomen en als zijnde gezond worden doorverkocht.

O en welkom op bokt :)

dankjewel!

ja ik was zeker ook van plan eigenaar te blijven

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:25

DeMolenhoek schreef:
En wat is de bemerking? Tja, noem me gek maar ik heb in november nog en paard gekocht met lichtje artrose op 2 wervels. Ik ben hier keurig over ingelicht en ik ben gevallen voor zijn ontzettend lief karakter. Hij heeft geen last tenzij bij zware belasting, maar als recreatie paard is hij echt een schat.

Maar wat is zware belasting en wat ga je straks met haar doen als ze niet meer de belasting aankan die jij vraagt heb je daar ook een plan voor?

En voor ts..... ben je verzekerd?
Als je goed verzekerd bent wordt haar aanschaf uitgekeerd bij ongeschiktheid....en euthanasie overweeg het eens....want hoelang is haar rug nog te belasten ( te moeten werken met pijn)en doe je haar daar nog een plezier mee om een handels paard te worden?
voor gezeldschap is ze best groot en kost ze teveel!

bibiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:28

kwita schreef:
DeMolenhoek schreef:

Maar wat is zware belasting en wat ga je straks met haar doen als ze niet meer de belasting aankan die jij vraagt heb je daar ook een plan voor?

En voor ts..... ben je verzekerd?
Als je goed verzekerd bent wordt haar aanschaf uitgekeerd bij ongeschiktheid....en euthanasie overweeg het eens....want hoelang is haar rug nog te belasten en doe je haar daar nog een plezier mee om een handels paard te worden?

Aangezien ik het nieuws dus net pas heb gehoord heb ik nog geen heel plan bedacht. Euthanasie heb ik wel al over nagedacht. Het 'plan' nu is om verder te onderzoeken wat het precies is en wat mogelijk is voor haar. Kan ze herstellen? Kan ze wel als recreatiepaard weg? Kan ze fokmerrie worden? En anders heeft ze geen pijn als we haar op een weiland zouden laten?

bibiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:29

En ja ze is verzekerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:30

Het is een hij :) Denk hierbij aan wissels om de pas, piaffe etc. Kan hij niet meer mag hij lekker bij mij op pensioen, samen met mijn andere 3 paarden die nu ook op pensioen staan.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 18:40

Maar bij de klinische keuring kwamen ze tegen dat ze iets in de rug had? En dat is nog niet röntgenologisch uitgezocht? Ik zou daar eerst even op wachten voordat je over zulke dingen gaat nadenken.. het kan natuurlijk van alles zijn, maar het kan natuurlijk ook iets zijn wat te behandelen is, denk aan een gevoelige rug door een niet passend zadel, een verschoven wervel.. Ik vind het apart dat de artsen hebben gezegd dat ze ongeschikt is terwijl ze nog geeneens weten wat er aan de hand is.. wacht even de röntgenfoto's af.. dan kan je nog verder beslissen. :)

Volgens mij is ze als draagmerrie te klein, dacht dat ze daar minstens 1.65 voor moesten zijn, maar pin me er niet op vast. Tja, fokmerrie kan, wat zit er verder achter? Trento B x ?
Wellicht is ze nog wel geschikt voor recreatief gebruik? Als ze braaf is is dat ook een optie. Therapiepaard zie ik niet zo veel in :o Zijn ook wel plekken waar je je paard op pensioen kan zetten, mocht ze toch 'onverkoopbaar' zijn en je haar zelf willen houden. :) Sterkte en succes!

bibiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 18:54

essie_blue schreef:
Maar bij de klinische keuring kwamen ze tegen dat ze iets in de rug had? En dat is nog niet röntgenologisch uitgezocht? Ik zou daar eerst even op wachten voordat je over zulke dingen gaat nadenken.. het kan natuurlijk van alles zijn, maar het kan natuurlijk ook iets zijn wat te behandelen is, denk aan een gevoelige rug door een niet passend zadel, een verschoven wervel.. Ik vind het apart dat de artsen hebben gezegd dat ze ongeschikt is terwijl ze nog geeneens weten wat er aan de hand is.. wacht even de röntgenfoto's af.. dan kan je nog verder beslissen. :)

Volgens mij is ze als draagmerrie te klein, dacht dat ze daar minstens 1.65 voor moesten zijn, maar pin me er niet op vast. Tja, fokmerrie kan, wat zit er verder achter? Trento B x ?
Wellicht is ze nog wel geschikt voor recreatief gebruik? Als ze braaf is is dat ook een optie. Therapiepaard zie ik niet zo veel in :o Zijn ook wel plekken waar je je paard op pensioen kan zetten, mocht ze toch 'onverkoopbaar' zijn en je haar zelf willen houden. :) Sterkte en succes!

Ze is pas gekraakt en zadel gemeten en alles. Op de keuring liep ze bij een buigproef ook wat kreupel vandaar.
Ik dacht ook al dat ze te klein zou zijn.
vader: Trento B
moeder: Wejoice
vader van vader: Crack C

dankjewel!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:29

Recreatiepaard vind ik al zo een woord evenals sportpaard.

Ik ben recreateur puur sang maar mijn paard moet net zo gezond zijn als Valegro anders kan ik er niks mee. Een goed recreatie paard word misschien nog wel zwaarder belast als ene paard wat m loopt. Denk aan bos/strandritten, vakantie's, etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 19:37

Hoe groot ben je dat een paard van 1,62 te klein voor je is?

bibiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 21:05

Tobbes schreef:
Hoe groot ben je dat een paard van 1,62 te klein voor je is?

Dat doet er in dit geval niet echt meer toe. reden van verkoop is dat ze te klein voor mij is, maar het gaat hier om het feit dat ze misschien niet meer inzetbaar en verkoopbaar is

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:46

kwita schreef:
voor gezeldschap is ze best groot en kost ze teveel!

Exact. Ik wil maximaal een B-pony als gezelschap (heb nu een grote maat shet). Al kan ik me wel voorstellen dat je een groter gezelschapspaard wil als je zelf ook al grote paarden hebt. Bij voorbeeld ivm de voerbehoefte.

TS zou je ook overwegen om met haar te fokken als ze de bemerking niet had? Wordt de wereld er mooier en beter van als je merrie fokmerrie wordt? Of is het meer jouw gevoel dat je er nog iets mee kan "doen" als ze niet meer geschikt is als rijpaard?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:50

Maar...als jij er de afgelopen 4 jaar gewoon mee gereden hebt en het paard heeft in die tijd nergens last van gehad...Waarom zou ze dan nu ineens niet meer geschikt zijn? Er zijn wel meer paarden die niet door een buigproef komen of op de foto hartstikke rot zijn, maar uitstekend functioneren. Ik begrijp dat ze dan niet meer verkoopbaar is, ik zou zelf die gok ook niet nemen (zowel als koper/verkoper niet) maar ervan uitgaande dat ze al die tijd happy onder het zadel heeft gelopen en geen klachten had (anders had je haar zo niet in de verkoop gezet lijkt me) waarom dan nu ineens zo hard van stapel?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:54

bibiberg schreef:
essie_blue schreef:

Ze is pas gekraakt en zadel gemeten en alles. Op de keuring liep ze bij een buigproef ook wat kreupel vandaar.
Ik dacht ook al dat ze te klein zou zijn.
vader: Trento B
moeder: Wejoice
vader van vader: Crack C

dankjewel!

Maar er is dus nog nergens met zekerheid en diagnose? Dan heb je toch eerst nog veel meer opties voordat je het überhaupt over euthanasie hebt?? Eenmalig kraken en een aanpassing aan het zadel geven absoluut geen garantie dat dat genoeg is in een eventuele blessure op te lossen. Ga ajb meer energie steken in het vaststellen van het probleem, alvorens te gaan bedenken dat dit paard niks meer kan

bibiberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-16 08:49

Dierenarts heeft aangegeven dat ik hier rekening mee moet houden. Wanneer een dierenarts mij dit vertelt loop ik liever 'te hard van stapel' dan dat eventueel slecht nieuws hard aankomt en ik ineens een beslissing moet nemen. Ook vanwege verzekering.
Maar mijn vraag ter aanleiding van dit forum was of iemand een goed plekje voor zo een paard zou weten. Of misschien een plek wist waar ze op een weiland kan (voor altijd of voor een herstelperiode).
Liever ontvang ik dan geen berichten over dat ik te hard van stapel loop en ik energie moet steken in het vinden van het probleem want dat doe ik al.
Anders mag het onderwerp van mij gesloten worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:53

Als je echt een plekje zoekt maak je daarvoor beter een zoekertje :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:55

Sowieso is dit dan niet de juiste plek voor je vraag, maar kun je beter een advertentie aanmaken op de bokt markt. Advertentie-topics zijn namelijk niet toegestaan.

Maar als je al die tijd pijnvrij hebt gereden, is het wel bijzonder dat er na een keuring ineens uitkomt dat je paard niet meer geschikt is als rijpaard en dat je twijfelt of ze nog pijn vrij op een weitje kan staan. Het gaat van het ene uiterste naar het andere uiterste en dat vind ik wat merkwaardig.

Ik zou idd ook de fotos even afwachten en eventueel zelfs een second opinion aanvragen.