Paard bijt wang kapot tijdens t rijden. Wat doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karelien

Paard bijt wang kapot tijdens t rijden. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 14:37

Mijn paard heeft wondjes aan de binnenkant van haar mond. Tandarts is er bij geweest. Niks aan de hand op zijn aanraden ander bitje geprobeerd en een paar dagen laten genezen. Speciale bitringen van Acavallo(ofzo) en latex verband om t bit gedaan. Net gereden. Paard liep super fijn, stil in de aanleuning. Na t rijden maak ik t bit schoon en zie ik dat ze in t laagje latex verband een gaatje heeft gebeten en dat er weer een wondje op haar lip/wang zit. Nu denk ik dat ze op haar lip/wang bijt tijdens t rijden. Heeft er iemand enig idee wat ik er aan kan doen zodat ze niet meer op haar lip/wang kan bijten?

Sanned

Re: Paard bijt wang kapot tijdens t rijden. Wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:54

Hoe zit je neusriem? Sommige paarden hebben vrij veel wangslijmvlies en door een hoge neusriem kan dat tussen de tanden gedrukt worden. Het is daarom heel belangrijk dat de neusriem hoog genoeg hangt en niet te strak zit (maar wel strak genoeg, hij moet niet gaan schuiven). Vooral de hoogte maakt erg veel uit. Eigenlijk wil je dat de neusriem nog boven de bitringen ligt, net iets onder het jukbeen.
Het bit trekt als je de teugels opneemt de wang ook nog iets omhoog, de neusriem maakt dan dat de wang eigenlijk nergens anders heen kan dan naar binnen, tussen de tanden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:56

Probeer eerst eens(mocht dat niet het geval zijn) om twee vingers tussen beide riemen te houden.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:59

Rambo Micklem proberen?

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 15:07

Sanned schreef:
Hoe zit je neusriem? Sommige paarden hebben vrij veel wangslijmvlies en door een hoge neusriem kan dat tussen de tanden gedrukt worden. Het is daarom heel belangrijk dat de neusriem hoog genoeg hangt en niet te strak zit (maar wel strak genoeg, hij moet niet gaan schuiven). Vooral de hoogte maakt erg veel uit. Eigenlijk wil je dat de neusriem nog boven de bitringen ligt, net iets onder het jukbeen.
Het bit trekt als je de teugels opneemt de wang ook nog iets omhoog, de neusriem maakt dan dat de wang eigenlijk nergens anders heen kan dan naar binnen, tussen de tanden.

Net even een filmpje bekeken en mijn neusriem hangt gelijk met de bovenste rand van de bitring. Hij moet dan dus een stuk hoger hangen?

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 15:08

bigone schreef:
Probeer eerst eens(mocht dat niet het geval zijn) om twee vingers tussen beide riemen te houden.

Tussen welke twee riemen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:09

karelien schreef:
bigone schreef:

Tussen welke twee riemen?

Alles wat neusriem heet. En dan twee vingers OP elkaar bovenop :j

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:21

karelien schreef:
Sanned schreef:

Net even een filmpje bekeken en mijn neusriem hangt gelijk met de bovenste rand van de bitring. Hij moet dan dus een stuk hoger hangen?

Ja, ik denk het wel. Vroeger leerden we altijd twee vingers onder het jukbeen, maar dat is een beetje achterhaald, zeker met de brede neusriemen die je nu vaak ziet. Ik weet niet wat voor hoofdstel je hebt, maar probeer de neusriem eens één vinger onder het jukbeen, of als het een hele brede is zelfs vlak onder het jukbeen te hangen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:36

En heb je daar de ruimte niet voor, dan kan een smallere of een lage neusriem uitkomst bieden. Of de neusriem helemaal weglaten.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 15:42

Bedankt voor de tips! Ga t zodra t wondje is genezen uit proberen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:42

magda_90 schreef:
En heb je daar de ruimte niet voor, dan kan een smallere of een lage neusriem uitkomst bieden. Of de neusriem helemaal weglaten.

Dat is sowieso wel handig als test, zonder neusriem rijden.
Als je paard dan geen wondjes krijgt weet je in welke richting je moet zoeken.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:48

Misschien eens een keertje zonder bit proberen te rijden en dan kijken of je paard het ook heeft?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:53

Als je het hoofdstel in doet zoals je het nu hebt, pak dan eens een teugel opzij, en dan zie je precies of het velletje tussen de bitring en de neusriem klem zit. Je ziet natuurlijk ook meteen of het wondje op die plek zit. Dat krijg je als de neusriem te laag zit.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 16:12

Vraag je paardentandarts een bitseat, afronding naar voor van de eerste kiezen, te maken en het probleem is waarschijnlijk verholpen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 19:58

Sorry, dacht een wondje aan de buitenkant, maar als het aan de binnenkant zit zou ik ook eens zonder neusriem proberen.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 20:05

Mousmous schreef:
Als je het hoofdstel in doet zoals je het nu hebt, pak dan eens een teugel opzij, en dan zie je precies of het velletje tussen de bitring en de neusriem klem zit. Je ziet natuurlijk ook meteen of het wondje op die plek zit. Dat krijg je als de neusriem te laag zit.

Dacht al dat je t verkeerd had begrepen haha. Snapte al niet hoe ik dat dan aan de binnenkant kon zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:14

Neusriem gewoon weglaten, of in ieder geval geen engelse neusriem. Het wangweefsel wat onder een hoge neusriem ligt wordt al heel snel tegen de kiezen van het paard gedrukt, ook als de riem los zit. De kiezen van een paard steken altijd nèt een stukje uit, bij het ene paard meer dan het andere, en als dat wangweefsel daar tegenaan gedrukt wordt, krijg je inderdaad wondjes.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:24

Ik lees even mee, hier ook een paard wat aan de binnenkant zijn wangen/lippen stuk kauwt. Micklem geprobeerd verschillende bitten, met neusriem zonder neusriem, tandarts heeft hem nu goed afgerond, hoop dat dat hem wat helpt. Wellicht hoor ik hier de tip :-D

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 05:31

Heb je je paard handmatig laten veilen of elektrisch? Mijn paard kreeg dit soort klachten ook na handmatig veilen. Na enkele weken heb ik mijn dierenarts elektrisch laten veilen en het probleem was opgelost.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 06:58

Ik heb mijn tandarts ondertussen gesproken en deze heeft de afgelopen keer al een bitseat gemaakt. Dit werkt dan bij mijn paard niet. Ik ga dinsdag naar de kliniek en daar wordt door een andere tandarts zijn hele gebit nog maals grondig nagekeken. En mocht er niks uitkomen dan gaat hij samen met mij naar verschillende soorten bitten etc kijken. Hoe t allemaal ijn de mond ligt.Ik heb met de ruitersportwinkel een fijne afspraak kunnen maken en dat is dat ik verschillende bitten gratis mag proberen van diverse merken. Dus heb goede hoop dat t nu allemaal goed komt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 07:01

Waarom wil je hier nog een bit bij gaan gebruiken?

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-16 20:05

magda_90 schreef:
Waarom wil je hier nog een bit bij gaan gebruiken?

Omdat ik graag verder wil komen in de wedstrijdsport

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 20:34

Dat kan ook zonder bit... ;)

Een jongen bij mij op stal springt 1.20 bitloos, en wat dacht je van Gerco Schroder met London? Olympisch en pitloos.

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 11:15

Ik dacht dat je met dressuur niet verder kon dan de L2?

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 11:29

per 1 april 2016 t/m m2