Alternatief voor sportsfit muesli, paard lust het niet meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Alternatief voor sportsfit muesli, paard lust het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 19:51

Mijn paard eet sinds ik hem heb ( nu een jaar of drie) sportsfit muesli van Pavo. Hij doet het hier erg goed op, ziet er super uit, is enorm gegroeid in zijn bespiering, heeft voldoende energie zonder heet te worden en herstelt goed na zwaardere arbeid.

Bij de vorige eigenaar had hij erg snel last van allergie bultjes en had ook moeite met mesten. Dit is nu goed, hij heeft geen bultjes meer en mest makkelijker.

Ik geef hem naast de sportsfit ( waarvan hij 3 scheppen per dag krijgt bij arbeid) uiteraard veel hooi (hij heeft altijd de beschikking over hooi), Pavo dailyplus, zonnebloemolie (250 ml) en slobber met soulmate nutrition 2G.

Hij wordt vier keer per week vrij intensief gereden, zo'n 1,5 uur per keer, dressuurmatig op ZZ niveau en op buitenrit. Daarnaast longeer ik hem drie keer per week, afwisselend aan het halster of bijgezet en met balkjes. Hij wordt dagelijks 45 tot 60 minuten gestapt, aan de hand of molen en komt enkele uren in de paddock.
Het is een 10 jarige ruin van 1.78m.

Tot zover allemaal prima, maar het probleem: meneer lust de sportsfit niet meer.
Hij begon een paar maanden geleden al af en toe met wat voer te laten liggen, hij krijgt het door een machientje, 11 keer per dag een klein beetje, dus ik vond het op zich niet zo vreemd dat hij af en toe wellicht verzadigd zou zijn, hetzelfde als met onbeperkt ruwvoer, op een gegeven moment gaan ze toch minder/ rustiger eten.
Al zijn andere voer gaat er nog gewoon in als zoete koek.
Na een poosje heb ik eens ander voer geprobeerd, de Pavo energy control. Dit eet hij met smaak op. Ook een paar proefpakket nature's best eet hij gewoon goed op.
Hij is nagekeken door de tandarts, dierenarts, fysio, homeopaat etc. Niks bijzonders. Hij heeft geen koorts, vertoond geen pijn of afwijkend gedrag. Drinkt goed etc. Presteert prima.

Ik heb nu een tijdje de sportsfit gemengd met de energy control, dat ging goed, hij at netjes zijn bak leeg, maar helaas hij vist nu de biksjes eruit en laat de muesli netjes aan de kant liggen.
Ik heb overlegd met Pavo, er schijnt niks veranderd te zijn aan de sportsfit. Volgens hen kan het gebeuren dat een paard zijn voer ineens gewoon zat is.

Nu dus staat hij op de energy control. Echter ik voer zelf toch liever een muesli, ivm de verteerbaarheid. Ook lijkt hij meer te zweten en iets stijver, minder makkelijk te werken. Minimale verschillen maar het is een erg gevoelig paard, kan van kleine dingen al "last" hebben en dit merk ik dan toch aan hem.

Ik ben heel erg tevreen over mijn voerleverancier, dus zou graag een merk voeren dat hij kan leveren:
Pavo
Mijten
Marstall
Horsefood
Equiral
Hippostar
Hugho

Cavalor levert hij ook, maar dat is geen optie omdat mijn paard daar bulten van krijgt.
Ik ben huiverig om over te stappen, juist ivm de gevoeligheid, maar ik wil toch ook wel iets voeren wat hij graag lust.

Dus mijn vraag: wat voeren jullie je sportpaard en wat kan ik als vervanging geven voor de sportsfit?

troi

Re: Alternatief voor sportsfit muesli, paard lust het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 19:55

Ik voer horsefood omega power muesli. Paard doet het er super op.

Als je ze op voervergelijk.nl naast elkaar zet zie je vrij veel overeenkomsten. Mn in energie niveau en eiwit.

Ik denk dat het het proberen waard is!

Vivavinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 20:06

Net als Troi Horsefood....
Wij voerden naast de brok de omega power mix van Horsefood; sinds een maandje of 2 zijn wij over gegaan op een 'stapje lager' Nog steeds Horsefood maar nu de kruidenstructuur mix.
Ook onze dieren doet het hier super op!

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-16 20:16

Dat is idd een interessante optie. Hoeveel voeren jullie hiervan? Ik zag op de site dat ze adviseren er 0,6 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht van te voeren. Dit zou neerkomen op 3,6 kilo. 1 voerschep is 540 gram, dus dan zit je op zes tot zeven scheppen per dag?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:21

Ik voer anderhalve schep, das een kilo, voor mijn quarter van ong 500/550 kilo. Daarnaast krijgt vreet hij de hele dag gras.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 21:26

Marstall Champion of Marstall Concours

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 07:11

Kabouterdans schreef:
Marstall Champion of Marstall Concours

Zijn deze niet meer geschikt voor kortere piekprestaties, zoals springen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 07:34

Je zou eens kunnen kijken naar Hartog energy classic of de energy special (zo ongeveer hetzelfde maar zonder haver). Ik voer zelf de classic en ben daar erg tevreden over.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:03

Wellicht de Pavo Topsport? Eventueel naast de Energy Control.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 08:08

Mijn paard liep ook op de omega van horsefood, echt topvoer. Nu loopt hij niet dus krijgt ie een basis van horsefood. Maar de omega is echt mijn favoriet.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 09:00

MartineC1711 schreef:
Wellicht de Pavo Topsport? Eventueel naast de Energy Control.

Hier heb ik ook naar zitten kijken maar ik ben bang dat het dan een beetje teveel wordt... Maar het is wel een optie, qua vitamines scheelt de topsport volgens mij niet zoveel met de sportsfit er zit alleen wel meer eiwit in zoals ik begrepen heb.

De Horsefood is er zeker eentje om op het lijstje te zetten dan :)

Ik heb ook nog gekeken op de site van marstall, dat spreekt op zich ook wel aan, alleen hebben zij wel veel soorten voer...

Ik heb bij mijten een voeradvies aangevraagd en kreeg van hun de dressuurmix aanbevolen....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:04

Topsport zit idd hoger in de eiwitten, en dat is alleen maar voordelig. Geeft namelijk minder spierpijn na inspanning en sneller herstel. En zit volgens mij ook wat hoger in magnesium, is ook alleen maar fijn, ook voor de spierwerking (voorkomt kramp).

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:04

Ik heb mijn pony nu sinds 3 maanden aan de mijten. Ik moet zeggen dat ik haar positief vind veranderen. Ze eet het met smaak op, glanst en heeft appeltjes over haar lijf. Ook is ze mooi op gewicht en heeft ze goede mest. Qua uithoudingsvermogen vind ik haar ook verbeterd. Ik heb zelf de Mijten herba mix.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:41

Ik vind de topsport ook fijner dan de sportsfit, mijn gevoelige merrie doet het er goed op, krijgt momenteel echter maar een heel klein bodempje, naast een vitaminebrok als basis, onbeperkt hooi en overdag gras is dat nu genoeg voor het werk wat ze doet (zo'n 5x per week afwisselend werk, dressuur op M niveau). Van de winter heb ik wel meer gegeven, en heet werd ze er niet van. Topsport zit ook zo'n 10% lager in suiker & zetmeel, dus minder onnodige ballast, wat met de hoeveelheden die jij voert nog wel verschil zou kunnen geven. En daarbij hoger inderdaad in magnesium, vitE, en hoger vetpercentage, en dus langzamere energie.

En anders wellicht advies vragen aan je leverancier, die zou toch ook wel moeten weten wat er zo ongeveer vergelijkbaar is aan de sportsfit :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 09:46

Ik kan de Horsefood Omega ook aanraden, fijne muesli, wordt hier goed gegeten.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 10:32

Topsport heb ik even naar gekeken, en Pavo beveelt dit aan als muesli topping, dus blijkbaar in combinatie met ander voer? Alleen voor echt hardwerkende paarden... Dit is wat mij tot nu toe heeft tegengehouden het te proberen...

Wat ik ook wel opvallend vind is het enorme prijsverschil als je het vergelijkt met bv de sportsfit. Waar zou dat dan in zitten?

Hoe combineren jullie het met je voer?

Ik heb Pavo al gemaild, en zij gaven de topsport toen niet als optie maar kan altijd nog contact met ze opnemen.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 10:44

Ik had precies hetzelfde. Ik geef ook de sportsfit en altijd tevreden mee, maar madame vond het opeens ook iets minder lekker. Ik heb toen een medewerker van Pavo gesproken en kreeg toen een proefzakje Care4Life. Hier meng ik ongeveer 2 handjes per 3/4 schep sportsfit en nu eet ze weer met smaak de hele bak leeg.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 12:21

Ik geef het dus inderdaad als extra naast een vitaminebrok, in mijn geval marstall force, dat is voor mij de basis, de muesli die ik ernaast geef ik vooral voor herstel na een training, en wat extra aan energie. Mijn paard werkt ook zeker niet écht hard, maar ik geef er dan ook echt veel minder van dan aanbevolen hoeveelheid. Ik wil het liefst zo min mogelijk voeren ivm met snel stress en onnodige ballast, en omdat dit nogal geconcentreerd voer is, hoef ik er dus ook niet veel van te voeren. En in combinatie met vitaminebrok hoef ik me geen zorgen te maken over eventuele tekorten.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 13:43

Ik heb inmiddels Pavo een mailtje gestuurd om advies, of de topsport een optie zou zijn en in welke combinatie.

Ik wil vanavond marstall ook even mailen voor een advies.

Horsefood heb ik zondag gemaild maar helaas nog geen reactie.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 07:30

Jelleee schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar Hartog energy classic of de energy special (zo ongeveer hetzelfde maar zonder haver). Ik voer zelf de classic en ben daar erg tevreden over.

De special verschilt niet eens zoveel van de sportsfit. Zat er ook al aan te denken om de daily plus te mengen met compact gras, sinds Pavo de stengels langer heeft gemaakt vindt hij het ook maar zo zo -O-

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 18:14

Toch nog even dit topic omhoog voor tips.

Inmiddels voer ik nu per dag twee scheppen Pavo energy control (2,4 kilo) en topsport aangepast naar arbeid, max 1 schep ( 1kg) per dag.

Helaas toch nog niet helemaal tevreden. Paard is trager geworden, zweet sneller, minder uithoudingsvermogen en hij lijkt ook iets afgevallen.
Fysio en hoefsmid geen bijzonderheden. Hij heeft geen koorts gehad oid. De veearts is erbij geweest, hart en longen klinken goed, bloeduitslag moet ik nog krijgen.

Even ervan uitgaande dat daar niks schokkende uitkomt ben ik toch weer aan het kijken om misschien het krachtvoer aan te passen.

Dus tips en ervaringen zijn nog steeds heel welkom!!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:17

Ik blijf erbij, probeer de omega power muesli van horsefood. Als tweede optie kan ik havens natural balance aanraden, ook een echte sportmuesli en zonder melasse en andere troep.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 06:57

Die staat inderdaad op nr 1 nu om te proberen :)

De havens ga ik eens opzoeken

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:01

In het wedstrijdseizoen, als er prestaties worden verwacht, voer ik Marstall Amino. Vorig jaar heb ik de concours gevoerd waar ik ook erg tevreden over was, maar de Amino bevatte wat meer stoffen die spierherstel bevorederen. Hij vindt het erg lekker overigens! Het jaar daarvoor heb ik veel Kentucky e-lite gevoerd, maar dat lustte hij op een gegeven moment niet meer

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 07:35

Op de site van martsall staan zoveel soorten dat ik door de bomen het bos niet meer zie :+
Ik heb wel contact met hen gehad, maar daar was ik het nog niet helemaal mee eens.
Ik zal me er zeker nog eens in verdiepen.

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de gastro+ van havens?