ALLERGISCHE reactie? Bultjes en etterplekjes op alle benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Camacho

ALLERGISCHE reactie? Bultjes en etterplekjes op alle benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 13:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnen 1 dag heeft mijn mini paardje allemaal bultjes op al zijn benen met etter plekjes (zweertjes). Dit loopt vanaf zijn hoeven helemaal tot aan zijn kont. Gisteren toen ik hem naar stal bracht had hij nog niks en nu net zie ik dit. Herkent iemand dit en wat kan ik het beste doen? Wassen met betadine en vetramil erop? Uiteraard laat ik de dierenarts komen maandag als het niet verbeterd!

Iemand idee wat dit kan zijn?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:51

Lijkt inderdaad een reactie ergens op, zon/kunstmest/onkruid, of iets dergelijks...

ik heb goede ervaringen met vetericyn met zulk soort dingen,dat remt de allergische reactie.

Camacho

Re: ALLERGISCHE reactie? Bultjes en etterplekjes op alle benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-16 17:22

Dank je wel voor je reactie Nouvel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:28

Mijn Shetlander heeft dit elk jaar zodra ze op het gras komt, op haar benen en in haar gezicht. En die heeft al heel wat verschillende weides gezien door heel NL, dus ik vermoed toch echt dat het aan het gras zelf ligt bij die van mij.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:30

Dit heeft mijn pony en het paard van mijn vriend vorig jaar gehad toen we de dag ervoor naar het bos waren geweest..
We hebben het gewoon gewassen met betadine en alle korstjes eraf gekrabd.
De haren gaan er ook af, maar ze hebben er alle 2 geen last van gehad en je zag er niks meer van.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:32

Kan er misschien iets van een plant in de wei staan die giftig is? Berenklauw bijvoorbeeld?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:33

Mijn paard heeft dit ook af en toe, al is het bij lange na niet zo erg. Hij krijgt het van (muggen)beten; ook gelijk pussige bultjes met kortjes. Ik was altijd met betadinescrub zodat de korstjes eraf gaan, en dan aloe-vera of levertraanzalf erop. Binnen 2-3 dagen is het weg.

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 17:42

Mijn Haflinger heeft dit met enige regelmaat. Was met betadine en dan is het daarna wel weer rustig. Ben er nog steeds niet achter wat het nou is. Dacht zelf aan ontstekingen van binnenuit? Maar misschien ook wel allergische reactie of een beestje?

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:00

Dat zijn plekjes van teken. Als het korstje/ de push er af is, dan zie je een rond plekje met een gaatje in het midden. Doorgaans is de teek er nl al af bij deze plekjes.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:13

Ik moest ook gelijk aan teken denken :j mijn pony heeft weleens van die harde korstjes op de benen en dat plakt ook erg, soms als je het korstje eraf haalt zie je de teek daar ook nog zitten..

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:48

Teken? De rest van de paarden in de groep hebben er geen last van. Hij staat 24/07 in een paddock. Waar zouden die teken dan vandaan moeten komen?

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:51

Mijn eerste gedachte ging uit naar zonnebrand of allergie voor een plant. Doordat het op compleet witte benen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 18:55

Het is bij mij idd. zo dat het een een rond plekje is met een gaatje erin, maar dat ronde kale plekje is omdat je het korstje verwijderd met het haar. Als ik een teek vind bij mijn paarden, krijgen ze eigenlijk nooit zo een wondje, al helemaal niet met dit heldere wondvocht. Ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat het teken zijn.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:01

Mijn paarden hebben dit ook, vooral op het hoofd en in de groef onder hun hoofd. Ik vraag me ook al even af wat dit is. Ze hebben het alleen als ze op het gras gestaan hebben en dan vooral op die plekken waar ze minder haar hebben. Geen idee wat het is. Ik krab de korstjes eraf en laat het verder zo, tenzij het echt een grote wond is, dan smeer ik er een wondhelende zalf op.
Teken zijn dit volgens mij niet hoor, die zitten er meestal nog in en laten niet zo'n plekken achter, vieze beesten, juk!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 19:05

Mijne krijgt dat van teken. Hoeft niet perse in wei te gebeuren, kan ook tijdens rijden ( hoog gras, slootje oid).

Camacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-16 13:34

Bedankt voor de reacties. Van de week heeft hij wel een teek gehad aan de zijkant van zijn buik. Maar dit zijn geen wondjes met allemaal teken erin. Ben er achter dat er onkruid (opgedroogd) heeft gelegen waar hij misschien aan gegeten heeft nu het opgedroogd lag. De wondjes zijn nu allemaal rustig geworden gelukkig. Verder is hij er niet ziek onder. Hij is nog steeds hetzelfde. Heeft alleen iets meer jeuk dan normaal maar verder even stout ;-)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:39

Open plekjes zoals deze ken ik wel, maar dat doet pony zelf (jeuk). Teken zijn bij mij in elk geval niet de boosdoener, eerder knutten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:40

Mijn merrie krijgt precies dezelfde reactie van teken. Bultjes en pus.ooit heeft ze haar hele benen en hoofd eronder gehad. Weitje zaten veel kleine teekjes in het gras. Andere pony s hadden ook de teekjes, zij reageerde er toevallig erg gevoelig op, de rest niet.

Melanievz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:54

Mijn paard heeft precies zoiets..ook wel veel open wondjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Melanievz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:57

Ik was het met betadine. Maar zou graag willen weten hoe het komt en wat ik eraan kan doen

psst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:29

Melanie wassen met betadine en verder niets. Bij die van mij is daarna alles weer rustig. Zou ook graag willen weten wat het is maar heb echt werkelijk geen idee!

Melanievz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:38

psst schreef:
Melanie wassen met betadine en verder niets. Bij die van mij is daarna alles weer rustig. Zou ook graag willen weten wat het is maar heb echt werkelijk geen idee!

Hoelang duurde het voordat het weer weg was bij jouw paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:52

Ik volg het even. Mijn merrie heeft ook zoiets, maar ze had al een tijdje lichte bultjes/korstjes, na een operatie, rondom het littekenweefsel. De DA beschreef het als een soort 'eczeempje' maar het bleef erg rustig, dus niets aan doen.

Alleen sinds twee weken is het erg onrustig en inderdaad met een soort zweertjes en wondjes, meer op haar bovenbeen dan bij jullie foto's, maar dezelfde soort plekjes. Eerst een aantal keer met imaverol behandeld, maar geen effect, daarna met betadine, maar ook (nog) geen effect.

Horse_bloso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 18:58

Ik zou de dokter laten komen zoals je al zei. Ookal is het weg met betadine toch zou ik de dierenarts laten komen dat je het in het vervolg kan voorkomen ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:11

Naar mijn idee zijn het tekenbeetjes. Mijn merrie heeft het enkel als we op de veluwe zitten en in het bos gaan. Niet de volwassenteken, maar de nimfen, er zitten in de wondjes 9 van de 10 keer ook geen teken meer. Ik was het regelmatig met betadine om te ontsmetten, maar ik vind ze altijd nog lang na etteren en slecht genezen...