Filosofische vraag: paard drogeren, ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Filosofische vraag: paard drogeren, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:40

Wat te doen met een paard dat chronisch sociaal hyperalert en gestresst lijkt maar ook niet alleen kan/wil staan: drogeren of niet?

[***] is op trainingsgebied super leuk om mee te werken, maar daarbuiten lijkt hij altijd hyperalert en sociaal gezien chronisch gestresst in de omgang met de andere paarden. Dat is zo op deze plek (24/7 buiten met 3 pony's) en was ook zou op de vorige plek (overdags buiten met 2 pony's, 's nachts op stal binnen): hij is heel sociaal, speels, onderdanig en plakt zich bijna aan zijn vrienden vast als ze bijvoorbeeld samen grazen, maar als die ook maar 1 stap zijn kant op zetten dan schiet hij er meteen vandoor om maar ruim baan te maken. Op de wei is dat tot daar aan toe, maar op de stenen paddock paden betekent dat dat hij dat hij spins en rollbacks op de verharde paden maakt en bijna over de Shet heen draaft/galoppeert om maar ruim baan te geven aan de twee ranghogere ponyvrienden. Ook is hij op de paddock/in de wei continu om zich heen aan het kijken om maar te zien wie waar staat en welke kant op gaat en verstijft hij bij elk geluid. Op slechte dagen bijvoorbeeld bij elke fietser die 50 meter vanaf de wei over het fietspad voorbij komt. >;)

Als hij valeriaan+kamille krijgt (nu om hem rustig te houden bij een schouderblessure) is hij niet meer aan het hyperreageren op elk geluidje en elke beweging. Als hij nu ergens op de stoep staat en een andere pony heeft genoeg ruimte om hem te passeren, dan blijft hij gewoon staan in plaats van weg te spurten. De andere pony's zijn daardoor veel vriendelijker naar hem en komen zelfs in de paddock met hem over de schoft kriebelen omdat hij niet meer zo'n ongeleid projectiel is.
Krijgt hij geen kruiden, dan hebben 2 van de 3 pony's een hekel aan hem omdat hij te druk is. De derde is zijn vriend & de kuddebaas en die negeert hem dan op de paddock. Met kruiden komen er 2 naar hem toe om te kriebelen en de derde negeert hem gewoon een beetje.

Nu komen we (hopelijk) ooit eens aan het einde van het schouderrevalidatietraject en nu sta ik ineens voor de vraag wat ik met de rustgevende kruiden doe als die rust niet meer strikt noodzakelijk zijn voor zijn lichaam: doorvoeren voor geestelijke rust of niet?

Mijn stalgenootje werkt veel met psychiatrisch gedrogeerde kinderen en haar opmerking was dat die kinderen met medicatie weliswaar ineens heel wenselijk gedrag laten zien, maar zich wel in zichzelf gevangen voelen/last van bijwerkingen hebben en zelf liever geen medicatie krijgen. Dus nee: niet doorvoeren aangezien je [***] niet kunt vragen hoe hij de doping vanbinnen ervaart.
Ik heb zelf/in mijn omgeving ook ervaring met kalmerende/stemmingsstabiliserende medicatie en daaruit komt juist de positieve kant naar voren; je wordt van buiten rustiger omdat je je vanbinnen ook rustiger voelt. Dus ja: wel doorvoeren als hij daardoor sociaal makkelijker naar zichzelf wordt want chronische stress is ook niet gezond.

[***] heeft al eens eerder kamille en valeriaan gekregen en daardoor weet ik: zodra ik stop (afbouw) met de kruiden dan verdwijnt de werking en raakt hij weer sociaal hyperalert. Dus drogeren of niet?
Is dat zijn karakter en hoort dat nou eenmaal bij zijn leven en laat je dat zo, of ga je hem 'levenslang' drogeren zodat hij eindelijk kan ontspannen en de andere paarden om hem heen daardoor ook ontspannender reageren op hem?

(Ter info: ij krijgt alleen hooi, gras en een vitaminebrokje en als hij dikker moet grasbrok, geen krachtvoer. Op de vorige stal vertoonde hij hetzelfde gedrag en vond hij in de box staan, zowel alleen als met zicht op de andere paarden verschrikkelijk)
Het is nogal een apart probleem, dus ik ben heel benieuwd naar alle zienswijzen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 21:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Duhelo

Re: Filosofische vraag: paard drogeren, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:48

ik zou gaan voor drogeren. Ik denk niet dat die kruiden zo sterk zijn dat ze hem zeg maar "verlammen". Hij is nog altijd actief en alert dus kan zich nog voldoende uiten, maar heeft gewoon concentratiestoornissen. Volgens mij is het fijner om iets gedrogeerd te zijn maar wel rust te hebben, dan constant in die hyperalerte staat door te moeten brengen ...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 21:52

Sommige mensen functioneren beter met ritalin en jouw paard functioneert beter met wat kamille en valeriaan lijkt me niet zoveel mis mee.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:00

Mijn paard heeft een tijdje verschillende Bach bloesems gehad.
Voor innerlijke rust en zelfvertrouwen..is er een heel ander paard door geworden.

Misschien ken je Bach al? En anders is Google op de de diverse bloesems misschien interessant voor je?

dromertje2

Als er geen bijwerkingen zijn aan langdurig kamille en valeriaan te geven, zou ik het ook blijven geven. Als hij daardoor rustiger is en beter contact heeft met zijn vriendjes vind ik echt wel een meerwaarde.

Redford

Ik zou ook gaan voor " drogeren" wij hebben een merrie die niet te genieten is zonder moody mare.. Dus die krijgt ze ook elke dag, blijft een merrie :D maar iets beter te handelen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:02

Je kan het inderdaad niet vragen, maar ik denk dat paarden minder complex zijn dan kinderen.
Als hij zich opgesloten voelt, zal hij dat op een andere manier uiten. Wellicht keert hij dan in zichzelf of reageert hij anders naar andere paarden.

Drogeren vind ik best een zwaar woord. In mijn ogen is hij relaxter en naar mijn idee word je paard daar ook gelukkiger van, dat maak ik op uit hoe je schrijft.

Dus ik zou de kruiden wel bij blijven voeren. Ik denk dat je snel genoeg door hebt wanneer je paard afvlakt of hij niet lekker in zn vel zit, dan kan je altijd nog stoppen.

Out of the box: in een landje gescheiden van de anderen? Zonder kruiden, maar ook zonder geprikkeld of bedreid te worden door anderen, al eens geprobeerd?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:03

Een heel interessant vraagstuk. Is hij verder alert op jou? Is hij slechts rustiger of is hij echt 'duf/suf' en niet alert?

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:04

Voor mij hetzelfde als hierboven. Kamille en valeriaan zijn kruiden, natuurlijke producten, je bent niet bezig met "echte" medicatie. Dàn zou ik wel voorzichtiger zijn en goed gaan uitzoeken hoe hij zich voelt en of het niet nadelig is op lange termijn. Ik denk dat het voor hem ook leuker is om met andere paarden te kunnen omgaan zonder steeds dat ongeruste gevoel te hebben.
Als het mijn paard zou zijn, zou ze de kruiden bij krijgen. Misschien zou ik het af en toe afbouwen om te zien of het hyperalerte gevoel terug komt. Wie weet leert hij wel door goede ervaringen met andere paarden dat ze ook gewoon leuk kunnen zijn en heeft hij op termijn de kruiden niet meer nodig...
Veel succes!

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:05

"Drogeren" het klinkt m.i. wat dramatisch, mede gezien je, zoals je aangeeft, niet de volle dosering geeft en het geen valeriaanzuur betreft. Dat maak ik iig niet uit de tekst op.

Deze kruiden kun je iig onmogelijk vergelijken met chemisch samengestelde middelen die eender welke patiënt krijgt. Zeker niet wat betreft negatieve bijwerkingen, die je denkt toe te kunnen schrijven aan de kruidencombi die je jouw paard geeft.

Valeriaan en kamille daar doet hij het dus goed op.
Raadpleeg mss eens een fytotherapeut? Wellicht kun je dan af en toe een kuur geven, of afwisselen met andere natuurlijke middeken, ipv continu te geven.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:06

Doorgaan met voeren! Kruiden zijn natuurlijk en niet te vergelijken met medicatie. Ik heb zelf lang bach bloesem genomen en dat hielp echt!

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:09

Ik heb mijn paard ook vast op valeriaan staan.
Ze is veel kalmeringsmiddelen omgang en met rijden.
Maar ook in de wei vind ze meer rust.
Ik heb juist niet het idee dat ik haar drogeer maar alleen de scherpe randjes er af haal.
Ze blijft wel haar zelf maar met minder prikkels

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:11

Oeps auto correct..
Ik bedoel ze is veel rustiger in omgang

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:12

Mijn onzekere Tinkertje heb ik een periode op de relax kruiden van Drechtsteden gehad.

Als het waaide kon ie zowat op de grond liggen van schrik bij elk ritseltje.
Zo'n ongelukkig gespannen bolletje :(:)

Inmiddels heb ik het af kunnen bouwen en staat hij al ruim een jaar zonder, maar het heeft bij hem wel geholpen om te leren ontspannen en meer zelfvertrouwen te krijgen.

Daarbij ook in de omgang ervoor gezorgd dat ie meer zelfvertrouwen kreeg, hem steeds laten voelen dat ie echt wel knap is.

Het is zeker de moeite waard om naast de kruiden iets van grondwerk te doen, waardoor het paard ook op mentaal vlak groeit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:13

Het is een beetje theatraal op papier gezet TS :')
Drogeren is wat anders dan deze rustgevende kruiden geven... deze type kruiden verlammen of versuffen niet.Zorgen hooguit voor een iets betere regulatie van de prikkels waardoor het beter binnen komt en minder verward.

Daarbij kunnen kinderen die dempende medicatie toegedient krijgen niet vergeleken worden met paarden. :) Kinderen (mensen) hebben zelf bewust zijn... wij weten, voelen hoe het effect van het medicijn is en wij kunnen hierover doordenken en bedenken hoe wij dit anders zouden willen. Waardoor je de conclusie kan trekken je opgesloten te voelen. Paarden hebben dat zelf bewustzijn niet of niet echt (ligt een beetje aan welke studie of onderzoek je erbij haalt :+ ) Maar die schakeling kunnen zij niet maken. Wel zich onprettig voelen op het moment zelf... maar daarvoor moet je best wel wat toedienen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:17

Ook ik zeg: kruiden geven.

Ook al zou het voor hem innerlijk niet veel verschil geven misschien, je geeft aan dat de anderen beter op hem reageren. Dat lijkt me zeker een pluspunt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:17

Jotoma schreef:
Out of the box: in een landje gescheiden van de anderen? Zonder kruiden, maar ook zonder geprikkeld of bedreid te worden door anderen, al eens geprobeerd?

Toevallig staat hij nu 's ochtends in een eigen weitje en door 1 draad van de rest gescheiden omdat hij wat dikker mag, maar na een paar uur grazen staat hij weer bij de uitgang te wachten tot hij weer bij de rest van de groep wil.

Zelf drink ik trouwens regelmatig kamillethee en merk daar zelf niet zoveel van, behalve toen ik eens medicijnen slikte. Toen ik vervolgens een pot met een zakje kamillethee dronk voelde ik me vreselijk naar, versuft en duizelig worden dus ik denk dat kruiden echt wel iets doen (en niet alleen maar positief). Maar het is misschien geen slecht idee om eens een fytotherapeut bij hem te halen, goede tip!

Over het drogeren in de titel: valeriaan is verboden in competities omdat het op de dopinglijst als drogeermiddel staat. Hij wordt er trouwens tijdens het trainen niet sloom van. Het enige wat ik daarbij merk van de kruiden is dat hij zonder kruiden even tien minuutjes wil draven/bewegen voor we aan geconcentreerd werk gaan beginnen, maar ook dat is geen noodzaak. Misschien merk ik weinig vershil tijdens het trainen omdat hij zich tijdens het trainen helemaal op mij focust en geen aandacht meer heeft voor de rest van de wereld, terwijl hij in zijn eigen tijd juist op van alles en nog wat tegelijk kan focussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:19

makkie79 schreef:
Ik heb mijn paard ook vast op valeriaan staan.
Ze is veel kalmeringsmiddelen omgang en met rijden.
Maar ook in de wei vind ze meer rust.
Ik heb juist niet het idee dat ik haar drogeer maar alleen de scherpe randjes er af haal.
Ze blijft wel haar zelf maar met minder prikkels

Hoeveel valeriaan geef je haar?
[***] krijgt 25 gram, waarbij 30 de maximum dosis zou zijn. Met 25 gram blijft hij rustig op de stoep staan als de andere pony's rondlopen. Met 15 gram stapt/draaft hij voor ze weg en met 0 gram ontwijkt hij ze in draf/galop. Vrij consequent is. 8-)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:23

Ik snap wel wat jij bedoelt. Mensen zeggen hier dat kruiden natuurlijk zijn en dus prima kan maar dat is niet altijd simpel. Het kan ook scherp zijn voor maag of belastend voor lever. Dat zou je een goed kunnen uitzoeken (engelse termen/wetenschappelijke databanken). Ik kan mij niet voor stellen dat er niets over bekend is.

Misschien kun je ietsje terug en een soort onderhoudsdosering aanhouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 22:24

c_alsemgeest schreef:
Het is een beetje theatraal op papier gezet TS :')

Het is dan ook niet leuk om te zien. :) Maar aan de andere kant: als ik het niet zelf zou zien dan zou ik waarschijnlijk ook overdreven vinden.
Over het drogeren: ik heb het teruggelezen en hoewel 'drogeren' correct gebruikt is aangezien het om doping gaat, is de rest precies zoals het er in de praktijk uitziet. Ik word zelf vrij tureluurs van een paard dat tijdens het drollen opruimen steeds over de stoep wervelt omdat andere paarden misschien ergens naartoe willen, en vooral nu hij geblesseerd is is dat ook niet echt handig voor zijn schouder.

Voor degene die kruiden soft en onschadelijk vindt en mijn vraag dus ook wat overdreven: toen ik een kennis vertelde dat ik [***] valeriaan voerde was hij daar minder enthousiast over aangezien hij na inname van valeriaan als kalmeringsmiddel op de 1e hulp belandde met hallucinaties en paniekaanvallen. Daarom neem ik het kruiden voeren dan ook wel serieus.
Maar hoe dan ook: bedankt voor alle reacties, zowel pro als contra, ook via pb. Ik heb weer genoeg stof om over na te denken! _/-\o_

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 00:44

Ik heb een merrie (ook een pre) die is het zelfde. Misschien nog wel erger. Wil niet aangeraakt worden door andere paarden (behalve haar dochter), graas niet in de kudde, vlucht in de paddock, eet niet in de groep, is nerveus bij het rijden in een groep. Reageert op harde wind, schreeuwende mensen en nog veel meer.

In het begin was ze ook rillerig, spierpijnig ook. Soms kreupel door onverwachtse sprongen, 1x peesblessure gehad door been in hek, nog een keer door paard over sloot. We hebben toen eens bloed getrokken. Daar kwam niet zo veel uit. Haar toch maar op de gok een jaar op magnesium gehad. Dat haalde het spierpijnige en rillerige er af, maar al het andere bleef.

Ik doe er nu niks meer aan, behalve haar 'needs' behartigen. We hebben gewoon veel getest. Uiteindelijk weten we nu wel wat we aan elkaar hebben. Ze gaat in een klein groepje in een land. Ze vlucht weg voor alle paarden, maar de kudde is sterk genoeg om haar met rust te laten en ze loopt altijd een stukje apart. Paddocks doen we alleen aan met 1 paard. Poetsen doet ze meestal met mij. Ik voer haar apart van de kudde en in de winter gaat ze op stal. Bij veel herrie tijdens het werk krijgt ze een oornetje en ruiters die te dichtbij komen met hun paard krijgen een ferme waarschuwing.

Ik heb altijd geroepen dat ze nooit meer weg kan. Niet veel mensen hebben het geduld en rust met zo'n paard. Menig stalgenoot wordt al chago als ze 10 minuten om me heen draait bij het uit de wei halen. Ze wil wel, maar niet als er paarden staan. Niet als je zelf ongeduldig bent, niet als er al 4 andere mensen in het land lopen. Dus heb ik altijd veel rust nodig en respect voor wat ze niet wil.

Je leert vanzelf wat ze nodig hebben. Vertrouw daar maar op. Het is een kwestie van de juiste weg vinden. Klinkt heel zweverig en ik denk dat ik de eerste jaren ook niet zo dacht. Maar na 6 jaar doen we er allebei wat rustiger onder. Ik hou zelf niet van valeriaan, ga er behoorlijk raar van doen zelf. Maar het kan geen kwaad als je het gebruikt als een weggetje om je paard door en door te leren kennen. Het moet natuurlijk niet het eindpunt zijn.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 01:08

Als de verandering zo positief oogt zou ik het lekker blijven geven.

Baby_Lucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 01:08

Mag ik vragen welke middelen van valeriaan en kamille jullie precies gebruiken? Pb sturen mag ook

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 01:18

Drogeren.
Ik heb een pony die gewoon weinig focus toonde, staakte en zich dan ook volledig afsloot van alle hulpen, dit deed hij al voor aankoop overigens.
Eigenlijk wisten profs om mij heen niet meer wat ik meer kon doen.
Hem heb ik met kamille perfect kunnen helpen, nav een post van jou trouwens.
Hij is sinds de kamille veel relaxter, betere focus en veel beter uit zijn hyperfocus te halen, ik heb met goede training erbij het volledig opgelost.
Hij krijgt het nog steeds nu, 5 gram per dag.
Andere reden dat hij het krijgt is dat hij erg heftig op voer reageert, zelfs op vitamine en mineralenkorrels is hij erg onrustig en lomp zonder.
Maar zonder iets aan brok/vitaminekorrel heeft hij weinig fut, dus dat was lastig.
Nu heeft hij en energie en hij behoud zijn focus zoals fijn is.
Ik zie ook gewoon rust in zijn ogen zo, wel alert maar wel rust en dat houdt heus niet in dat het nu een zombie is, totaal niet zelfs. :D

Overigens sedeer ik ook voor de dierenarts voor de dierenarts er is bij een wond ofzo.
Hij vind de dierenarts erg eng en dat gun ik hem niet, hij wil dan erg steigeren en is echt oprecht bang.
En dat doet hij nooit normaal, hij is dan gewoon echt heel bang.
Laat ik nu net weten hoe het is om zo bang te zijn, dus dat wil ik niet onnodig.
Nu krijgt hij als de tandarts komt of da voor hechten van mij domosedan of sedalin oraal in plaats van een prik van de dierenarts.
Dat scheelt hem zoveel stress, echt een verademing voor hem.
Daarbij is het voor de dierenarts ook veiliger en prettiger.
Bijverdoven is dan ook zo gedaan zonodig, en dat geeft dan geen paniek.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 01:37

Is hij al onderzocht op een magnesiumtekort? Dat kan ook al eens een dag en nacht verschil geven ;-)