wie herkent dit, bulten/scheef lopen/stijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

karin1994

wie herkent dit, bulten/scheef lopen/stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 18:52

hoi,

normaal zou ik zulke dingen niet op Bokt.nl zetten, maar nu vraag ik me heel erg af of mensen een misschien soortgelijke situatie hierin herkennen.

Ik heb een 9-jarige friesXkwpn, altijd gezond, wel erg gevoelig op de enting.
ik heb hem voor de hobby en spring,dressuur en volg zo nu en dan een crossles.

afgelopen donderdag kreeg ik een bericht van mijn moeder dat hij niet in orde was, hele dag binnen gestaan, normaal staat meneer buiten, geïrriteerd, trappen en zwiepen met de staart, 2 de zelfde bulten onder de buik, synchroon (oedeem) maar raar dat ze hetzelfde zijn? heel erg stijf en pijnlijk op de spieren, heel moeilijk lopen en scheef, hij had eetlust als normaal.

dierenarts heeft hem behandeld, hier is hij van opgeknapt maar de bulten zaten ernog

volgende dag hebben we bloed afgenomen, hier is gelukkig niks uitgekomen! (iets verhoogd eiwit) maar nog steeds erg pijnlijk op zijn spieren, ook slap in de achterhand, met testen corrigeerde hij zichzelf niet, pijnstilling en vitamine inj. gehad, hierna ging het echt stukken beter.

wij zitten nu thuis echt te dimdammen wat dit geweest zou kunnen zijn?

-ziekte van lyme?
-allergische reactie? (singel?)
-tying up? (geen afwijkende bloedwaarde)
-insecten beet?

vandaag gaat het ook gelukkig weer iets beter, hij is weer de hele dag buiten en wil de wei weer op

ik heb hem de eerste dag een stukje gefilmd, je ziet de bulten bij de plek van de singel (na de laatste enting heeft hij ook zo gelopen)

Anoniem

Re: wie herkent dit, bulten/scheef lopen/stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:07

Ik zou denken dat het iets neurologisch is. Is ie getest op neurofuncties? Ik zou hem opladen en naar de kliniek brengen, om daar nog beter onderzoek te kunnen doen. Vind het er best zorgwekkend uitzien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:18

Rhino getest?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:19

Sizzle schreef:
Rhino getest?!

Oh ja, ook een goede, kunnen ze natuurlijk ook neurologische problemen van krijgen.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:20

Ik zou ook heel snel naar de kliniek gaan.. Dit is echt niet normaal! Goed laten onderzoeken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:21

Volgens mij hebben die bulten niet iets met het scheef lopen te maken, lijkt net of hij iets met zijn oren of erger een neurologisch probleem heeft. Is zijn vitamine gehalte getest? Een ernstig tekort aan vitamine e komen ook rare zaken bij voor.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:23

Lijkt wel of hij behoorlijk oorpijn heeft.

Bijzonder, en wat mij betreft zeker iets om verder uit te laten zoeken.
Overigens vind ik niet dat er niets uit een bloedonderzoek komt, als de eiwitten verhoogd zijn.
Verhoogde eiwitten en spierpijn/stijfheid kunnen zéér goed samenhangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 19:27

Oorontsteking kan dat inderdaad ook veroorzaken.
In iedergeval niet afwachten!

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-16 19:34

Klopt femke, eiwit was maar iets verhoogd, dit vat ik ook niet op als niet en iets om te laten hertesten,dit is ook het plan

Rhino is een goed idee, dit ga ik overleggen

Kan een neurotisch probleem in combinatie gaan met zo'n verschrikkelijke pijnlijkheid op de spieren?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 20:58

Ik volg even ben wel benieuwd wat er uit komt. Ziet er heftig uit.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 21:01

Het lijkt wel alsof hij een gigantische klap tegen zijn hoofd gehad heeft! Ik kan je niet verder helpen maar ik zou zeker aan raden om naar de kliniek te gaan

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 10:29

[*]update[*]

Chardon staat nu op de metacam, hij lijkt weer helemaal opgeknapt te zijn, hij loopt weer normaal en heeft geen spierpijn meer, de bulten zijn weg maar die plekken zijn erg gevoelig. Gister wel 2 vliegjes onder zijn staart gevonden, waar hij ontzettend op reageerde, schoppen enz.

Ik ga morgen weer in overleg met de va, waarschijnlijk bloed hertesten en evt opsturen

Mijn gevoel zegt dat dit niet neurologisch is, misschien omdat hij op de enting ook zo gevoelig reageert, ook een bult en scheef lopen.

Pf ben er misselijk van, ik hoop zo erg dat hij helemaal hersteld

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:36

als hij zo reageert op vliegen.... is het geen idee om een vliegendeken/eczeem deken te proberen? als hij dan al rusiger staat, kan het dus heel goed zijn dat hij echt jeuk/last heft van e beesten.

je hebt zandvliegen, kunnen ze indd op deze manier nijdig op worden, die hebben een harde schild, krijg je alleen geplet met je nagel.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 10:42

Ik zou inderdaad met dit paard verdere onderzoeken doen.
Maar van vliegen zal het niet komen.
Als een paard last heeft van vliegen gaat hij hooguit uit zijn dak, maar niet scheef lopen en de rest van de verschijnselen die hij laat zien.
Sterkte!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:00

Stijfheid, pijn op de spieren, overgevoelig op aanraking op de huid en oedeem bulten kunnen ook duiden op een stofwisselingsprobleem/allergie. Mogelijk is de reactie op de vaccinatie daarop ook te verklaren.
Is er iets veranderd in zijn voer/weide patroon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:06

Is hij getest op barbesia of leptospirose?

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 11:09

Taffje schreef:
Stijfheid, pijn op de spieren, overgevoelig op aanraking op de huid en oedeem bulten kunnen ook duiden op een stofwisselingsprobleem/allergie. Mogelijk is de reactie op de vaccinatie daarop ook te verklaren.

Hier denk ik dus ook aan! Hij staat al 6 jaar bij ons, altijd op het zelfde stuk land, sinds 2 weken een nieuwe kuil baal, we konden zo snel niets verzinnen, 2 weken geleden crossles gehad daarbij wel door een hele vieze plas gegaan.
Afgelopen week ook gewoon gereden ook de dag ervoor en toen was er ook echt niks aan de hand.

Zou het kunnen dat hij zo reageert op een beet van een parasiet? Dat lijkt mij niet een heel gek idee toch?

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 11:10

SandraVerl schreef:
Is hij getest op barbesia of leptospirose?

Ga ik morgen overleggen met de da!

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:16

karin1994 schreef:
Taffje schreef:

Hier denk ik dus ook aan! Hij staat al 6 jaar bij ons, altijd op het zelfde stuk land, sinds 2 weken een nieuwe kuil baal, we konden zo snel niets verzinnen, 2 weken geleden crossles gehad daarbij wel door een hele vieze plas gegaan.
Afgelopen week ook gewoon gereden ook de dag ervoor en toen was er ook echt niks aan de hand.

Zou het kunnen dat hij zo reageert op een beet van een parasiet? Dat lijkt mij niet een heel gek idee toch?

De oorzaak hoeft niet direct voor de verschijnselen te liggen, in het geval van stofwisseligsproblemen of vergiftiging door een afvalstoffen probleem bouwt het zich op tot er ineens klachten zich voordoen maar dat kan een opbouw van weken of zelf maanden zijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 11:32

Ik zou door laten meten met bioresonantie, voor plm 55 euri heb je een redelijke diagnose en weet je waar je verder mee kunt.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 11:52

Citaat:
De oorzaak hoeft niet direct voor de verschijnselen te liggen, in het geval van stofwisseligsproblemen of vergiftiging door een afvalstoffen probleem bouwt het zich op tot er ineens klachten zich voordoen maar dat kan een opbouw van weken of zelf maanden zijn.

Maar dan had hij verhoogde leverwaardes moeten hebben toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:08

Waren het grijze bijtende lelijk uitziende vliegen?
Dan kunnen dat hertenluisvliegen zijn. Die zitten graag onder de staart en doen ontzettend pijn.

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 12:19

Sizzle schreef:
Waren het grijze bijtende lelijk uitziende vliegen?
Dan kunnen dat hertenluisvliegen zijn. Die zitten graag onder de staart en doen ontzettend pijn.

Ik vermoed van wel, het was geen standaard vlieg, maar deze komt hier eigenlijk bijna nooit in deze buurt, ik dacht meer op de veluwe? Ze hadden er iig goed last van

Zijn vliegendeken ligt alweer klaar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 12:34

Pff, wat heftig om je paard zo te zien lopen.
Mijn eerste gedachte was iets neurologisch of iets met zijn nek, bijvoorbeeld door een val veroorzaakt.
Het eerste kun je bijna uitsluiten, want volgens mij zou hij dan bij pijnstilling niet beter gaan lopen, maar pin me hier niet op vast.
Het tweede zou nog kunnen, dat zou ik niet uitsluiten en als hij straks zonder Metacam weer terug valt, zou je hier foto's van kunnen laten maken.
Ook schoot botulisme even door mijn hoofd, maar hier vertoont hij verder weinig symptomen van.

Alle andere paarden zijn verder gezond?

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-16 13:17

KoudbloedKim schreef:
Pff, wat heftig om je paard zo te zien lopen.
Mijn eerste gedachte was iets neurologisch of iets met zijn nek, bijvoorbeeld door een val veroorzaakt.
Het eerste kun je bijna uitsluiten, want volgens mij zou hij dan bij pijnstilling niet beter gaan lopen, maar pin me hier niet op vast.
Het tweede zou nog kunnen, dat zou ik niet uitsluiten en als hij straks zonder Metacam weer terug valt, zou je hier foto's van kunnen laten maken.
Ook schoot botulisme even door mijn hoofd, maar hier vertoont hij verder weinig symptomen van.

Alle andere paarden zijn verder gezond?

Alle paarden voor de rest gelukkig gezond!

Ja neurologisch lijkt me zelf van niet, laatst had ik zelf heel erg griep en liep ik er ook zowat hetzelfde bij, daar lijkt het op, het is ook maar 2 dagen geweest

Al met al heel raar natuurlijk allemaal