Rare velletjes op geslachtsdeel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annaa7

Rare velletjes op geslachtsdeel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 18:14

Hallo iedereen,

Vandaag zag ik iets bij mijn shetlander. Hij heeft namelijk rare gele velletjes op zijn geslachtsdeel.

Ik zal eerst even een klein ¨paspoortje¨ laten zien:

- shetlander
- ruin
- ong 14 jaar
- staat samen in de wei met hengst

Toen hij hem introk, kwam er een druppel uit. Weten jullie misschien wat dit is, en wat ik hier tegen kan doen?

Afbeelding

Afbeelding

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:19

Dat ziet er, in mijn ogen, niet normaal uit hoor! Als ik jou was zou ik gauw de dierenarts inschakelen.

Het lijkt wel een soort schimmel..

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:20

Die is flink ontstoken en gewoon echt heel erg vies. Als ik jou was zou ik de dierenarts inschakelen en hem helemaal laten schoonmaken. Hier moet je niet zelf aan gaan lopen prutten

aman2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:20

Dit vind ik er ook niet normaal uitzien. Ik zou de dierenarts er naar laten kijken.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:21

Het ziet er wel heel vies uit.
Zou de dierenarts er bij halen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:22

Volgens mij is dit niets bijzonders, alleen dat je pony zijn apparaat al heel lang niet gewassen is. Dat kun je doen met lauw water of een vochtige doek.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:23

heel zn koker zit vol ... lijkt net of hij nog een bal heeft .. dus ja dierenarts bellen

Zoe_97

Re: Rare velletjes op geslachtsdeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:25

je weet dat je de penis van je paard moet wassen he... anders krijg je dit soort opstapelingen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:26

Zijn inderdaad gewoon vieze, opgedroogde vellen. Koker goed uitwassen. Gebruik wel genoeg water om de boel te weken en zacht te maken, want als je deze vellen verwijderd zonder dat te doen trek je de huid kapot.

Waarschijnlijk zul je daarna zien dat alles er weer normaal uit ziet. Zo niet dan toch de dierenarts raadplegen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:33

Inderdaad gewoon even voorzichtig schoonmaken met lauw water. En dat voortaan ook blijven doen ;)

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:36

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:40

Blijft dat stukje er altijd uithangen of trekt hij hem wel gewoon helemaal in?

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 19:35

Shirley schreef:
Blijft dat stukje er altijd uithangen of trekt hij hem wel gewoon helemaal in?

hij trekt hem gewoon weer in

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:43

Over het schoonmaken van de koker zijn de meningen trouwens wel verdeeld.
Sommige paarden krijgen daar juist een onstoken boel van.
Mijn paard heeft daardoor altijd een beetje vellen. Zodra ik het schoonmaak gaat het ontsteken. Hij heeft er geen last van, dus ik laat het maar zo.

Als het echt al ontstoken is moet je het natuurlijk niet zo laten. Toch zou ik dan pas handelen na overleg met de dierenarts :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:46

Ik zou toch even overleggen met de DA.

Ik maak echt zelden de koker van mijn ruin schoon terwijl het best een smeerlap is. Maar wat er zit is echt niet geel.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 19:47

het is gewoon vuil. dat kun je zo weg plukken als hij alles laat hangen. des noods pak je een natte spons met warm water dan is het zo weer schoon en zal de boel ook weer genezen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:22

De pielemans van je paard wassen, is al weer achterhaald en er is bewezen in een onderzoek, dat het schadelijker is dan men dacht.
Net zoals bij de vrouw, zit in de koker een bepaalde zuurtegraad, deze zorgt ervoor dat de geslachtdeel vrij van ontstekingen blijft en minder vatbaar voor schimmel en bacteriën.
Zodra deze zuurtegraad verstoord raakt, dan krijg je juist schimmelinfecties etc.

Weer ontopic, denk dat de boel idd flink ontstoken is, dus da bellen is de beste optie.
Schacht hij nu wel goed uit met het plassen.
Voelt de het ook warm aan.

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 20:31

Bedankt iedereen! Kan het kwaad om hem eerst te wassen, of moet ik gelijk de da bellen? En die druppel die eruit kwam, is dat normaal? Het was een witachtige druppel.

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 20:32

myk_en_shant schreef:
De pielemans van je paard wassen, is al weer achterhaald en er is bewezen in een onderzoek, dat het schadelijker is dan men dacht.
Net zoals bij de vrouw, zit in de koker een bepaalde zuurtegraad, deze zorgt ervoor dat de geslachtdeel vrij van ontstekingen blijft en minder vatbaar voor schimmel en bacteriën.
Zodra deze zuurtegraad verstoord raakt, dan krijg je juist schimmelinfecties etc.

Weer ontopic, denk dat de boel idd flink ontstoken is, dus da bellen is de beste optie.
Schacht hij nu wel goed uit met het plassen.
Voelt de het ook warm aan.

Het plassen ging gewoon goed, en ik heb er niet aan gevoeld, ga ik morgen gelijk doen

Annaa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-16 20:33

lizy29 schreef:
Ik zou toch even overleggen met de DA.

Ik maak echt zelden de koker van mijn ruin schoon terwijl het best een smeerlap is. Maar wat er zit is echt niet geel.

Dit heb ik ook nooit gezien bij mijn pony. Hij is ongeveer 10 jaar geleden gecastreerd, en heb nooit zoiets gezien. Ik wist ook echt niet dat je dat ding schoon moet maken...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:42

Bij mijn paard is dit ook regelmatig, alleen dan in veel mindere mate. Hier zijn het echte 'stukken'. Ik zou proberen te kijken of je het schoon kan maken, met inderdaad wat warm water. Maar pas op, niet elk paard vind dit even prettig. Misschien schacht je pony wel op bepaalde momenten uit dat je het weet? Dan kan je het misschien wat beter bekijken dan dat je nu hebt gedaan.
De witte druppel die eraan hing zou ik niet gelijk als ernstig beschouwen, denk een druppel urine. Maar in de gaten houden kan nooit kwaad!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:42

Die van mij heeft het ook wel. Alleen niet zo fel geel.
Het is opgedroogd vocht en waarom dat dan die gelige kleur krijgt weet ik ook niet.
Zijn droge velletjes,die kun je er zo af pulken of even met een zacht doekje doen.
Water kan eventueel ook,maar dan lauwwarm water en niet alle ruinen vinden het even leuk.
Wel even in de gaten houden of het erg snel terug komt :j

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 20:46

Je kunt het best schoonmaken hoor. Bij mijn ene ruin moet ik het regelmatig doen, bij de andere nooit. Als ik het bij die ene ook niet doe, dan eindigt het zo en raakt hij ontstoken.

Dat gele ligt maar net aan de kleur van de huid. Mijn bonte heeft zwarte schilfers en vlokken op de zwarte huid, gele op de roze huid.

Ik zou gewoon even kijken wat je zelf kunt doen qua schoonmaken. Als hij volledig uitschacht, intrekt, normaal plast, niet dik en niet warm is, dan zal het niet ontstoken zijn. Toch zonde als je de dierenarts dan voor niets laat komen.
Die druppel is ook niet ernstig, gewoon wat vocht. Het blijft tenslotte een man ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:04

Lijken mij ook gewoon droge velletjes. Vaak kun je ze er gewoon vanaf vegen, en anders inderdaad gewoon met wat warm water wassen.

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 22:07

Ik vind het er wel een beetje raar uit zien voor'alleen velletjes'... Ik zou eerst overleggen met je DA voor je er zelf aan gaat prutsen. :=