In laten slapen of toch de kans geven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

In laten slapen of toch de kans geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 16:36

Hallo allemaal,
Mijn paardje heeft dus een behoorlijke peesblessure de diepe buigpees is voor de 2de keer in 3 weken gescheurd, het is ondertusse zo erg dat ik een keuze moet gaan maken.
Hier het verhaal.

hij heeft 5 weken terug dus een behoorlijke peesblessure gekregen. 3 weken terug pas geconstateerd helaas.
Zijn kansen waren 80% kans op licht recreatie werk en 50% kans om terug de sport in te kunnen.
Hij staat sinds die 3 weken ook compleet op stal, ging hem goed af naar mijn idee.
Helaas trof ik hem eergisteren zogoed als op 3 benen aan, hij at niet meer, lag de heletijd en stond met opgetrokken flanken.

Ik ben gisteren weer Terug bij de kliniek geweest en helaas is het goes fout.
De stukken die op de pees aangegroeid waren zijn door een of andere beweging of gek doen op stal weer helemaal afgescheurd.
Zijn kansen zijn nu 30% op pijn vrij de weide staan en rustige buitenritjes. Maar dan mag hij wel echt geen tegenslag meer hebben, anders is het zowiezo afgelopen.
Ze hadden verwacht dat ik hem daar al liet inslapen, zo ernstig is de blessure dus.

Maar hij is mijn maatje, het laatste van mijn moeder en mij.( mijn moeder is anderhalf jaar geleden gestorven)
Ik heb zoveel opgebouwd met dat paard.
Hij is ook nog steeds zichzelf, lekker liggen azen voor eten,gister heb ik weer anderhalf uur met de trailer staan kloten omdat meneer er geen zin in had.
Ook heeft hij de dierenartsen wel weer ff laten zien wie hij is en wat wel en niet mag van hem.
Hij is nog zo goed verder alleen dat been.
Maar ik weet geen beslissing te maken, ik ben bang dat ik dadelijk alleen maar in mijn eigen belang ga handelen en niet dat van uvino.

Als ik hem die kans zou geven moet hij zeker 6 maanden gehele stalrust en zeker 1,5 jaar niet meer los in de weide.

Het gaat hier om een 15 jarig paard wat 6 jaar in mijn bezit is en waar ik heel veel mee heb doorgemaakt om hem te krijgen waar hij is.

Maar wat is eerlijk?
Zijn er mensen met een soortgelijk verhaal of met ervaringen?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:42

ik zeg voor mijzelf altijd als paard niet meer pijnvrij de wei op kan is het tijd om te gaan.
om een paard 6 maanden te laten herstellen om uiteindelijk heel misschien weer op de wei te mogen, lijkt mij niet echt paardvriendelijk.

sterkte met deze moeilijke keuze

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:44

Dustyenmax18 schreef:
Ze hadden verwacht dat ik hem daar al liet inslapen, zo ernstig is de blessure dus.
.....
Als ik hem die kans zou geven moet hij zeker 6 maanden gehele stalrust en zeker 1,5 jaar niet meer los in de weide.

Kennelijk is het een ernstige blessure, pijnlijk ook. Ik gun mijn paard een pijnvrij leven in de kudde. Zes maanden op stal vind ik niet paardwaardig, en niet eerlijk. Ik zou hem laten inslapen.

Polly
Moderator Algemeen

Als ik mn verstand zou volgen zou ik euthanasie zeggen maar in dit geval heeft het dier ook heel wat emotionele waarde voor je. Ik vind het moeilijk en wens je veel wijsheid.

antje_vip

1½ jaar rust is wel erg lang... Ik weet niet hoe het bij jouw paard zit, maar de mijne heeft veel hoefproblemen gehad, maar veranderde verder nooit van gedrag. Tot die ene keer... je zag gewoon aan hem dat hij het had opgegeven. Hij is trouwens nog wel weer opgeknapt daarna, en is een paar jaar later een natuurlijke dood gestorven.

Kijk gewoon hoe je paard zich voelt.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:45

Zelf heb ik geen ervaringen met zulke situaties (gelukkig), maar probeer jezelf vooral af te vragen of je het er voor over hebt en of je het dit paard wel wilt aandoen. Het is namelijk wel 6 maanden lang stalrust, dus in een klein hokje staan waar hij geen gekke bewegingen kan maken of zijn beentjes kan strekken, maar anderen wel naar buiten ziet gaan. Dan nog 1,5 jaar wachten voordat hij los op de weide mag.. En als hij dan toch in die tussentijd gek doet is het gelijk klaar.

Wil je hem dat aan doen, wordt hij daar gelukkig van? En wat dacht je van alle medische kosten voor jezelf en de onzekerheid of angst die je zal hebben voor het geval hij een gekke beweging maakt..

Ik snap heel goed dat het een moeilijke keuze is, ik zou het zelf ook echt niet weten, maar vraag je vooral af of je paard er wel gelukkig van wordt, niet wat je zelf graag wilt.
Dus als je het zo bekijkt, is het minst egoïstische om hem te laten gaan..

Heel veel sterkte met deze keuze!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:51

Wat een enorm moeilijke keuze.
Gun jezelf in ieder geval tijd om een beslissing te maken waar je echt achter staat.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:52

Mijn PRE had een peesblessure door wat achteraf bleek, artrose. Hij was echt een werkpaard, een jaar rust was voor hem uit den boze. Ik heb er dus een punt achter gezet. Ik kan me voorstellen dat je moeite hebt met de keuze, echter, houden van is ook loslaten. Pijn is in mijn ogen geen optie. Ik wens je veel sterkte met alles.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:57

6 maanden boxrust en 1,5 jaar niet los in de wei zijn niet echt fijne vooruitgangen voor een paard :(

Zeker niet als er dan maar 30% kans is dat ie pijnloos in de wei kan staan daarna

Sterkte met je besluit

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:58

Ik heb een aantal jaren geleden ongeveer zoiets gehad...
Door n peesklap de oppervlakkige buigpees voor 2/3 kapot..
Zat gewoon n gat in!

Moest toen 2x per dag 10 min stappen op t harde..
Verder smeerde ik groene leem tegen t vocht, traumeelgel en gaf ik hem msm poeder door zn eten voor de pezen...
Na ongeveer 11 maanden (incl verlengen en opbouwen enz) geheel genezen!!
En kon ik de draad weer langzamerhand oppakken...

Had toen geen mogelijkheid om m buiten op een klein afgezet stukje te zetten ipv constant op stal..

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:05

Ik heb een paard gehad en die had ook een peesblessure. Wel niet zo erg als de jouwe. Het was gewoon een scheur in de pees.
Hij heeft 4 maanden totale boxrust gehad en daarna revalidatie. Hij had een vrij goede prognose, maar is nooit meer volledig hersteld dat hij pijnvrij bereden kon worden (dit kwam niet enkel door de peesblessure). Hij heeft wel nog jaren pijnvrij op de weide kunnen staan.

Omdat je paard zo een grote emotionele waarde heeft, zou ik het een kans geven.
Is er geen mogelijkheid om je paard bv enkele weken/maanden pijnstilling te geven zodat hij zonder pijn kan herstellen? Dan kan je met de tijd nog zien hoe het paard evolueert en hoe het loopt. Maar dan heb je het allesinds geprobeerd.

Je wil niet je hele leven spijt hebben dat je het niet tenminste geprobeerd hebt...

anjali

Re: In laten slapen of toch de kans geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:19

Zolang je paard nog levenslust heeft zou ik het proberen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:20

anjali schreef:
Zolang je paard nog levenslust heeft zou ik het proberen.

Wat is levenslust? Dat hij nog eet?

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:22

Second opinion!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:26

Je zou natuurlijk kunnen kijken of er vooruitgang in zit na een maand.
Een maand is niet lang, maar als er ook maar iets vooruitgang in zit, sta je er misschien wel heel anders in.
Wel zou ik dan kijken in een behandeling met lasertherapie.. daar hoor ik veel goeds over.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:29

Zijn er geen andere technieken die het herstel wat kunnen helpen? Je weet maar nooit.. ik zou het ook proberen. Wellicht shock-wave therapie, de ice-vibe boots (de trillingen ondersteunen de doorbloeding), lasertherapie.. Wat onwijs rot voor je! Hou je ons op de hoogte?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:31

Ik begrijp de emotionele waarde, maar ik vind niet dat je dat als reden moet gebruiken om je paard in leven te houden.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:41

Pijn is het eerste wat je vergeet als het weer weg is dus daar zou ik nu nog niet van af laten hangen. Zeker als zijn gedrag nog normaal is. En bij een peesblessure is de ergste pijn al snel weg. Uit ervaring weet ik dat je het echt wel aan je paard merkt als ze niet willen.

Boxrust voor 6 maanden vind ik wel heel heftig. Ik zou zeker een second opinion vragen want tegenwoordig zeggen ze juist wel beweging maar in het begin rustig aan. Ik heb een paard gehad met een diepe buiger die voor 80% was doorgescheurd en die blessure is genezen. Wel lang gerevalideerd maar het paard accepteerde dat en was er gewoon onder. Die hebben we wel in laten spuiten met lichaamseigen groeihormonen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:44

Wat enorm verdrietig TS.
Levenslust en pijnvrij zijn enorm lastig te meten bij een paard. Het zijn prooidieren, dus als je echt gaat zien dat ze opgeven/pijn hebben dat ben je eigenlijk al veel te laat met het besluit, dan hebben ze al een flinke poos met pijn gestaan helaas.
Het nare is is ook met zo'n tijd boxrust gewoon met één gekke uitspatting alles weer helemaal teniet kan doen, dat heb je nu helaas al ervaren. Dus hoe groot is de kans op enigzins herstel?? Poeh wat een dilemma, heel veel sterkte. Ik weet wat ik zou kiezen en dat is het beestje laten gaan....

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:50

Mocht je besluiten het paardje in te slapen, zou je altijd een lok van de staart kunnen knippen om daar een sieraad van te laten maken. Dan heb je altijd nog iets tastbaars van je paard en datgene wat jij en je moeder samen hadden. Sterkte met je besluit :(:)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:53

Ik heb je een pb gestuurd

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:53

Ik heb al verschillende keren gehoord dat mensen in dezelfde situatie zaten als jij TS.

En dat ze betreffend paard op de wei zetten en wel zien hoe het loopt.
Zorgen dat de wei niet te groot is en dat het paard rustig kan scharrelen, zodat sprinten en paniekerig rennen omdat ie geen maatjes (of juist teveel) heeft.
Aan de hand wandelen over lange rechte stukken en veel van die paarden hebben dierenartsen versteld laten staan.

En wat hierboven al genoemd werd, boxrust wordt niet meer door elke dierenarts aangeraden.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:57

Zelfs in een paddock van 2 bij 3 of 2 bij 2 kunnen ze nog idioot doen, omhoog bokken en snel draaien, want wil graag mee het land op maar mocht niet.............

Zelf gezien bij een paard van stalgenoot..........

Ikzelf zou het laten gaan, hoe moeilijk ook, het is niet eerlijk en paardwaardig meer en dat dan over een hele lange tijd.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:01

ik heb mijn paard met peesblessure ondersteund met celzouten ter genezing van de peesblessure op de weide gelaten 24/7 in een rustige stabiele kudde die niet gek deed en waar de dame inmiddels de leidende merrie in is, en daar is het zo goed als 100% mee hersteld. Boxrust is niet paardwaardig in mijn ogen. Ik wil mijn paarden überhaupt niet meer op box hebben. Peesblessures komen door te strakke spieren, en dat kan door heel veel veroorzaakt worden. Ik zou er eventueel mee naar een holistisch dierenarts gaan voor second opinion : Laarakkers of steffi van der laarsen. Voor mij allebei goud waard.

Ik wens je heel veel sterkte bij je beslissing. Volg vooral wat voor jou goed voelt. IEdereen heeft zijn advies en oordeel wel klaar.

Wat je ook kiest, zorg dat je daar 100% achter staat en vol voor gaat.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:04

Met zo'n lange revalidatie periode zou ik ze absoluut laten gaan. Je paard snapt niet waarom hij apart moet, niets mag en pijn heeft. Ik zou afscheid nemen en hem laten gaan.
Houden van is vaak ook loslaten.

De diepe buigpees is trouwens ook een rot pees voor blessures, buiten staan is daarmee inderdaad niet mogelijk.. dus het land op gooien is met een diepe buigpeesblessure niet bevorderend, in tegenstelling tot veel andere peesblessures