werking domosedan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

werking domosedan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 11:12

Met enigszins pijn in mijn hart Open ik dit topic.
Mijn onlangs gekochte jonge paard moet eerdaags naar de hoefsmid voor een kapbeurt.
Het paard is niks maar dan ook echt niks gewent en de afgelopen periode hard gewerkt aan vertrouwen en ontspanning naar mensen toe.

Ze is eerder bekapt geweest bij de vorige eigenaar onder sedatie en in zon stellage waar koeien in staan voor onderzoek.

Dus ik veel geoefend me met aanraken van de benen en hoefjes.
Helaas door wellicht mede het warme weer zijn haar hoeven aanzienlijk gegroeid.
Kortom ik red het niet met oefenen zodat ze normaal bekapt kan worden.
Tegen die tijd zitten haar hoefjes in de krul ben ik bang.

Nu heb ik geïnformeerd bij de da wbt sedatie en de verschillende opties.
Deze raden mij domosedan aan zodat de smid zijn werk kan doen en mijn paard niet compleet in de stress raakt.

Is dit een middel waarbij het paard ook wat rust krijgt in het hoofd of alleen lichamelijk suf wordt gemaakt?

Omdat ik anti sederen ben, heb ik geen verstand van dit soort middelen. Tot voorkort had ik de stille hoop dit met trainen en oefenen voor elkaar te krijgen....maar de tijd haalt ons in.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een middel welke haar algeheel suf maakt en niet alleen lichamelijk. Volgens de da is domosedan zon middel. Hij kan het evt ook injecteren maar de orale gel schijnt net zo goed te werken.

Mayasfrenk

Re: werking domosedan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:20

Hier met beide vormen van domosedan erg goede ervaringen ( Ik scheer Nog wel eens wat jongere / groene paarden) waar ze bij andere middelen Nog wel eens er Door heen komen en volledig paniekeren heb ik dat met domo Nog niet dusdanig mee gemaakt. Ik zou het ook met oog op de veiligheid van je hoefsmid zeker aanraden! !

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:22

Ik zou een beetje orale gel geven. De smid zal de dosis perfect weten. Paardje is san licht versuft waardoor de angst veel kleiner is. Vaak wordt dit gedaan om angstige paarden over hun angst te krijgen. Dit natuurlijk samen met het thuis oefenen zonder sedatie. Je hoeft er niet bang voor te zijn. Liever een beetje sedatie en aan paard dat vertrouwen kan krijgen in de smid ipv een paard dat nog meer trauma's krijgt. Succes

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:28

Ik heb goede ervaringen met Domosedan. De paarden zijn volledig weg, maar wat ik ook fijn vond is dat ze rustig terug "wakker" worden. Paard van een stalgenoot maakte zich juist bij de uitwerking van de sedatie druk. Met Domosedan komt hij rustiger terug bij.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 11:29

Dank voor de reacties, fijn om te weten.

Wat ik alleen niet begrijp hoe zo'n dergelijk middel kan helpen om over een angst heen te komen?
Paard maakt het toch niet bewust mee en leert dan toch niks? Denk ik dan...
Dit vraag ik overigens uit belangstelling omdat ik nieuwsgierig ben naar de werking en het effect ervan.

Buiten het feit om dat ik het overweeg om te geven aan m'n paard.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:29

Ik heb ervaring met Domosedan en Relaquine, en dan metname om het scheren. Mijn ervaring is dat Relaquine het algemene paard net wat meer verdoofd als Domosedan. Met de Domosedan bleven ze achter soms nog behoorlijk vlug. Dit was niet bij elk paard zo trouwens.
Maar beide middelen zijn betrouwbaar, als je maar wel goed de tijd neemt om het in te laten werken zonder stress.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:30

Ik weet eigenlijk niet goed of het alleen lichamelijk is, maar ik weet wel dat mijn paard er heel relaxed/suffig bij staat.

Ik gebruik nu tijdelijk domo bij het beslaan. Mijn paard is normaal gesproken goed te beslaan zonder, maar is erg gevoelig geworden op zijn voeten. Vooral het nagelen is dan een probleem. Hij moest daardoor ook op speciaal beslag, waarbij hij ivm de siliconen toch echt enige tijd braaf een voetje moest geven. Door de wat mindere ervaringen was dat zonder sedatie echt niet meer te doen...Hopelijk volgende week laatste keer speciaal beslag en dan gaan we met normaal beslag ook weer zonder sedatie proberen.

Liever zo dan dat zijn voeten helemaal vernaggelen...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 11:31

Gini schreef:
Ik heb goede ervaringen met Domosedan. De paarden zijn volledig weg, maar wat ik ook fijn vond is dat ze rustig terug "wakker" worden. Paard van een stalgenoot maakte zich juist bij de uitwerking van de sedatie druk. Met Domosedan komt hij rustiger terug bij.

Dosering komt vrij nauw heb ik begrepen van de da.
ZE moet nog wel haar voeten op kunnen tillen en balans bewaren.
Zonder om te vallen...of valt dit wel mee met dit middel?

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:32

Domosedan werkt goed. Ik raad af om middelen met acepromazine te gebruiken. Hiermee maak je het probleem alleen maar erger. Dat verlamd de spieren van het dier maar doet niets net het bewustzijn. Ze zijn dus bang maar kunnen niet vluchten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:32

Nee, dat klopt. Op dat moment leert je paard niets bij en zal die nadien de hoefsmid bij volledig bewustzijn even vervelend of beangstigend vinden als daarvoor. Qua opvoeding is het dus geen hulpmiddel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:34

cissie schreef:
Gini schreef:

Dosering komt vrij nauw heb ik begrepen van de da.
ZE moet nog wel haar voeten op kunnen tillen en balans bewaren.
Zonder om te vallen...of valt dit wel mee met dit middel?

Ja, dat is wel zo. Het werkt echt heel goed. We hebben eens een extreem nerveus paard lichtjes overgedoseerd voor het scheren. Dat paard was echt heel ver weg. Op drie benen staan zit er dan niet in.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:35

ik gebruik domesedan met scheren. leert hij er iets van? nee, zonder kan ik nog steeds niet scheren. ik ben gestopt met dat proberen.
het trauma wordt in ieder geval niet groter. Dus dan zijn de voetjes nu mooi, heb jij weer 6-8 weken de tijd om verder te oefenen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 11:36

Ilco schreef:
Domosedan werkt goed. Ik raad af om middelen met acepromazine te gebruiken. Hiermee maak je het probleem alleen maar erger. Dat verlamd de spieren van het dier maar doet niets net het bewustzijn. Ze zijn dus bang maar kunnen niet vluchten

Jij omschrijft een situatie die ik absoluut niet wil voor mijn paard. Ik vind de overweging al vervelend en het voelt een beetje als verraadt naar haar toe.
Een middel waarbij ze volledig bij is maar zich lichamelijk niet kan verweren sta ik niet achter.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:36

Maar voorkomt wel een 'nare' ervaring. Zit inderdaad nog wel stukje opvoeding bij, maar als de smid niet meer geassocieerd wordt met stress/angst, werkt dat toch ook mee?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 11:38

Gini schreef:
Nee, dat klopt. Op dat moment leert je paard niets bij en zal die nadien de hoefsmid bij volledig bewustzijn even vervelend of beangstigend vinden als daarvoor. Qua opvoeding is het dus geen hulpmiddel.

Zie het meer als noodoplossing om dr hoeven te laten bekappen, omdat het moet.
Hopelijk hoeft dit maar 1 keer en kan ik het in de toekomst af zonder middeltje.
Door veel te oefenen hierop....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:42

En naast het sederen zorgen voor een heel fijne smid, zeker ook een voorwaarde voor de volgende keer.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:44

Hier goede en slechte ervaringen ermee, bij hetzelfde paard. Ik heb een enorme angsthaas die blokkeert bij druk (en daarna ontploft). Bij gebitsbehandelingen krijgt hij altijd domo, zonder gaat hij op zn achterbenen en is psychisch verdwenen. Met de domo is het met alsnog veel geduld prima te doen. Hij vind het spannend, maar de extreme angst gaat er vanaf. Hij kan er nog prima doorheen breken als je geen geduld hebt, we stoppen altijd een paar keer tussendoor om hem te kalmeren want de spanning loopt alsnog wel op. Maar traumatisch is het zeker niet met domo hoor! Hij kan echt flippen als hij ergens negatieve ervaring mee heeft, en mn dierenarts met zn gebitsspulletjes kan hem gewoon benaderen. Geen negatieve associatie, terwijl hij dus wel tijdens behandeling altijd er wat doorheen breekt uit pure angst.

Met de smid was hij vroeger ook een ramp en zn vorige eigenaar heeft van alles geprobeerd. Maar alle kalmerende en verdovende methodes werken bij hem averechts bij de smid. Zelfs een praam werkte nadelig. Verdoofd of versuft wil hij echt geen voet optillen en het dwingen levert enorme paniek op. Een lage dosis zodat hij nog goed kan blijven staan werkte gewoon niet, dus je komt dan terecht in de hogere dosis waardoor het optillen weer onstabiel wordt. Met hem heb ik dus eindeloos geoefend en hij heeft maanden met slechte hoeven gestaan. Maar uiteindelijk lukte het wel en nu jaren later gaat het helemaal prima.

Kortom: de mijne flipte alsnog met domo tijdens bekappen, maar tijdens gebitsverzorging gaat het wel goed. Ik denk dat het bij milde angst heel goed kan werken, de scherpe randjes gaan er echt vanaf. Het is dus geen spierverlamming met helder hoofd, ze worden ook geestelijk veel suffer. Voor een jong, onbeleerd paard zou het dus idd een goede optie kunnen zijn. Maar mijn tip is wel om het alsnog met veel geduld aan te pakken, ook met de domo.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 11:45

Charmaine schreef:
Maar voorkomt wel een 'nare' ervaring. Zit inderdaad nog wel stukje opvoeding bij, maar als de smid niet meer geassocieerd wordt met stress/angst, werkt dat toch ook mee?

Nare ervaringen heeft ze in haar jonge leven al genoeg meegemaakt. Opvoeding heeft ze niet gehad...alles ging met grof geweld en als dat niet werkte onder sedatie.
Ze leert nu eindelijk dat mensen niet eng of kwaadwillend zijn. Maar ook gewoon leuke dingen met dr kunnen doen...
Maar een bekapbeurt op korte termijn zit er nog niet in.
Het mes snijd in ons geval aan twee kanten, de smid moet veilig zijn werk kunnen doen en zij mag niet voor de zoveelste keer beduveld worden.
Door in eerste instantie de mens te vertrouwen maar uiteindelijk weer beschadigd te worden daarin.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:47

Charmaine schreef:

Zo denk ik er dus ook over. Liever gesedeerd en dat ze er een goed gevoel aan over houdt. Soms wil het dus best dat ze daarna al een stuk makkelijker zijn geworden.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 11:50

Onze smid is de geduld zelve, hij heeft zelfs aangeboden om te helpen met oefenen.
Bijvoorbeeld eerst alleen wat vijlen zonder bokje en de volgende keer met bokje proberen.
Maar ze raakt helaas al volledig in paniek als een vreemde iets van dr moet....en ik kan niet een paard vasthouden en vijlen tegelijk.
Al probeer het al wel door haar vast te zetten aan het hek en dan zelf te vijlen.
Dat gaat redelijk omdat ik dan alleen ben en ze mij vertrouwd mag ik het doen.
Maar het is lichamelijk wel zwaar ben ik achter gekomen en dr achterhoeven kan ik niet doen omdat ze me dan niet goed kan zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:47

Kreeg van iemand de tip van dit topic, geen idee of ik wat kan toevoegen maar voor het geval van wel: bij deze mijn verhaal :)

Moeilijk paard bij hoefsmid: check
Verdoving geprobeerd: check (diverse manieren)
Heeft het geholpen: neen

En moeilijk is natuurlijk relatief, want hij is niet moeilijk, hij is gewoon zo ontzettend bang. Maar echt bang ... Moest je interesse hebben vind je hier wat achtergrondinfo:
[OPG] Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?
[BEH] Angst voor hoefsmid/vijl: nog opties?
[BEH] Hoeven: Moet ik mij zorgen maken?

En nog wat hoefsmidverhalen:
[VVDD] [***] is naar de hoefsmid geweest ...
[VVDD] Blinde [***] & zijn hoefsmidtrauma ...

En voor de volledigheid nog een topic van tussendoor, met oefenbeeldmateriaal:
[ITP] [***]'s Grooooooooote vooruitgang

Ik moet zeggen, zoveel hoop als het laatste hoefsmidtopic gaf is er momenteel niet. De laatste keer ging het weer een stuk minder en we weten beiden eigenlijk niet waarom. Momenteel ligt alles een beetje stil omdat de pony sinds half april heel erg ziek is (geweest, staat nog op antibiotica) en ik dat soort stress nu liever niet wil voor hem.

Maar wat hier de oplossing lijkt .. veel zelf mee bezig zijn, alles nabootsen wat de hoefsmid/bekapper ook doet, en dit liefst 10x zo hard (ik gooi letterlijk met vijlen ed ;) ). Natuurlijk enorm belonen als hij kalm blijft, en zorgen dat je niet de grens over gaat als je spanning ziet opkomen, maar gewoon een stapje terug, belonen en weer herhalen. Niet alleen "poetsplaats = werken met hoeven" maar de hoeven gewoon overal bij betrekken. Ik heb hem zelfs zo ver dat als we bezig zijn in de piste en ik vraag iets waar hij niet meteen het antwoord op weet (of hij vindt het te moeilijk of ..) dat ik standaard een voetje als antwoord krijg, met bijbehorend "dat doe ik toch super hé"-hoofd. En dat moet je hebben.. spelen met voetjes = leuk! *\o/* ;)

Verdoving? Hier niet meer ... Ze hebben 1x in het bloed verdoofd, met DA standby erbij, maar dat draaide uit op een ramp. Ik was hier niet bij (hij was toen nog niet van mij) maar heb dit uit zeer betrouwbare bron dat meerdere personen erg geluk hebben gehad en het echt niet voor herhaling vatbaar was. Zelf heb ik wel orale verdoving meegemaakt (een mens moet toch wat op een bepaald moment), en dan bekappen in een hoefstal. Dat was ook éénmaal en nooit meer. Niet alleen omdat desbetreffende (best stoere) hoefsmid dat niet meer zag zitten, maar ook omdat ik achteraf totaal niet meer in zijn buurt kon komen, niet eens om de wonden te verzorgen die hij door het vechten in die hoefstal had opgelopen ...

Neen, dan maar heel rustig aan en hoeven die niet gedaan worden zoals het volgens het boekje moet. Zelf rondvijlen en proberen steeds meer & meer met hem te kunnen, en dan helemaal van het begin stap voor stap met de smid beginnen. Weet niet zo goed wat ik nog kan vertellen, maar als je graag meer info hebt over de pony/het trauma of de manier van werken mag je altijd pb'en ;) Hier is er zeker vooruitgang, maar het zal nooit iets vanzelfsprekend worden...

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:49

Ik heb geen ervaring met het gebruik van domosedan maar de werkzame stof werkt op het adrinerge systeem (adrenaline nor-adrenaline). Het remt de vrijgave van deze "activerende" stoffen en daarmee word dus het hele lichaam inclusief de hersenen gedempt.
Als je je paard echt iets wil leren is dit niet de juiste stof aangezien ik van soortgelijke medicatie in mensen weet (voor faalangst, pijnbestrijding ect) dat je weinig geheugen opslaat. Maar herinneringen aan negatieve dingen zijn veel sterker, dus als het voor je paard echt een mega enge ervaring is zou een verdoving wel beter zijn omdat het dan wel rustig ervaren wordt in de plaats van dat er weer een sterke paniek herinnering bovenop komt.

Van bovenstaande post lijkt het me dat er verkeerd gedoseerd is als het met verdoving nog zo mis ging, het effect van een verdoving an sich kan nooit een nare ervaring zijn aangezien het met name ook de systemen remt die voor die "opwinding" zorgen die als eng of naar wordt ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:28

Tja, 2 keer door verschillende personen verkeerd gedoseerd.. het kan, maar je zou denken dat zeker een DA wel weet wat die doet.. Bij de orale versie was ik bij en pony stond bijna te slapen, was helemaal zen, rustig mee naar de hoefstal, gewoon erin gezet (toen dacht ik nog "wauw, gaat super gaan") en alles vastgemaakt. Pony stond nog steeds heel rustig, was geen vuiltje aan de lucht, totdat hoef 1 omhoog ging.

Als je wil dat ze er niks van meekrijgen moet je ze platleggen, in alle andere gevallen ga je mij niet wijsmaken dat ze er niks van weten. Als ze nog op hun benen kunnen staan merken ze echt wel als 1 been omhoog gaat. Sommigen hebben gewoon echt enorme trauma's, misschien valt het bij die van TS wel mee en kan het wel gewoon met verdoving, dat kan ik niet inschatten. Maar hier heeft het in ieder geval niet geholpen en had ik op voorhand geweten dat na de sessie het vertrouwen compleet weg was was ik er niet eens aan begonnen.

Hij is trouwens begin dit jaar verdoofd geweest voor de tandarts en dit heeft hij zonder problemen doorstaan. Vreemde mensen die dingen met hem doen zijn ook geen probleem (meer), alleen de achterhoeven moet je kalm mee omgaan. Maar de hoefsmid blijft een issue, nog steeds, en er is al zolang niks slechts meer gebeurd... Zelfs als eentje aan de andere kant van de stal bezig is is mijn pony 1 brok spanning. Ideaal oefenmoment vind ik dat, maar het zit gewoon echt héél diep...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 09:57

Dank [***] voor je uitgebreidde reactie en linkjes met jou ervaring met Boke.

Heb ze momenteel zo goed als doorgelezen.....
Ik herken veel uit je verhaal wbt reactie van het paard.
Ook ik oefen veel de laatste tijd en dit gaat best aardig.
Al kan ik niet iedere dag oefenen want dan gaat ze mij met het Enge hoefjes gebeuren associëren en komt ze op een gegeven moment helemaal niet meer bij me in de buurt ook niet voor dr voer.
Kortom ik kan het max 2 a 3 keer in de week oefenen.
Wel heb ik de vijl altijd bij me ongeacht wat ik met dr doe of waar ze mee bezig is.
Tijdens het eten leg ik de vijl bijvoorbeeld tegen dr hoef aan en dan gaat ze uiteraard lopen maar het gaat om het idee dat de vijl niet bijt en vertrouwd wordt.
Het aanraken met de vijl gaat ook beter....echt vijlen gaat nog niet maar we zitten er niet ver vanaf.

Ik zou ook al erg blij zijn als alleen haar voorhoeven gedaan kunnen worden. Dit omdat haar achterhoeven er nog best netjes uit zien.

Heb de hoefsmid geappt met de vraag wanneer hij tijd heeft en wat zijn ervaring is met sederen ...helaas geen reactie mogen ontvangen. Misschien ben ik te ongeduldig dus wacht het nog even af en anders een nieuwe smid zoeken.
Als ik dan toch van smid zou moeten veranderen ga ik toch voor een vrouwelijke.
Omdat mijn paard over het algemeen net wat relaxter reageert op een vrouw dan een man.
Een stalgenoot heeft een hele fijne en geduldige vrouwelijke smid. Zij lijkt me gezien haar rustige en vriendelijke karakter een fijne optie voor mijn paard.
En misschien kunnen we het samen doen?

Bach rescue is natuurlijk geen verdoving en Lang niet zo sterk werkend maar ik ga de druppels toch eens uitproberen als ik met haar ga oefenen. Gewoon om te kijken of ze anders reageert....
Deze druppels heeft ze ook van mij gehad toen ik dr ging ophalen met de trailer om de reis wat minder spannend te maken. Toen was ze nog steeds gestresst maar heeft zich ondanks alles netjes gedragen waarbij ze goed te begeleiden was.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:04

Ils_K schreef:
Ik heb ervaring met Domosedan en Relaquine, en dan metname om het scheren. Mijn ervaring is dat Relaquine het algemene paard net wat meer verdoofd als Domosedan. Met de Domosedan bleven ze achter soms nog behoorlijk vlug. Dit was niet bij elk paard zo trouwens.
Maar beide middelen zijn betrouwbaar, als je maar wel goed de tijd neemt om het in te laten werken zonder stress.

Ik heb juist anderrsom! Met relanquine (ook scheren) juist snelle achterbenen en wakkere paarden, met domesedan gaat het echt altijd goed!