zomermok van teken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

zomermok van teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 10:48

Mijn paard heeft nu voor de tweede zomer last van mok. Probleem zijn waarschijnlijk de teken in onze omgeving die de huid (ondanks dat ik ze gelijk verwijder) flink irriteren. Het zijn meerdere kleinere plekjes op de onderbenen. Wie heeft hier ook last van? Misschien kunnen we tips uitwisselen?

Tot nu toe geprobeerd :
diverse vliegenspray's - geen resultaat
honing en honingzalf - werd erger, bleef meer viezigheid aan plakken, trok insecten juist aan
Kokosolie - deed niks, benen werden alleen vies geel.
Betadineshampoo - werkt tijdelijk even voor het genezen maar probleem blijft.
droogzetters - werkt ook maar even en vind het ook niet echt fijn spul
mok zalf vd da - werkt nog het beste maar is ook niet fijn te blijven gebruiken (met antibiotica enzo)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:55

mystery1980 schreef:
Mijn paard heeft nu voor de tweede zomer last van mok. Probleem zijn waarschijnlijk de teken in onze omgeving die de huid (ondanks dat ik ze gelijk verwijder) flink irriteren. Het zijn meerdere kleinere plekjes op de onderbenen. Wie heeft hier ook last van? Misschien kunnen we tips uitwisselen?

Tot nu toe geprobeerd :
honing en honingzalf - werd erger, bleef meer viezigheid aan plakken, trok insecten juist aan
mok zalf vd da - werkt nog het beste maar is ook niet fijn te blijven gebruiken (met antibiotica enzo)

Tekenspray gebruiken om te voorkomen dat teken zich hechten. Teken zijn überhaupt niet zo gezond.
Je kan de huid eventueel ondersteunen met tea tree olie.

Odysseus

Re: zomermok van teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 10:56

Kun je geen springschoentje omdoen? Zomermok kan ook komen door vasculitis, dat wordt verergerd door de zon.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 11:03

Veulen84 schreef:
mystery1980 schreef:

Tot nu toe geprobeerd :

Tekenspray gebruiken om te voorkomen dat teken zich hechten. Teken zijn überhaupt niet zo gezond.

Welke tekenspray raad je aan?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 11:05

Focussed schreef:
Kun je geen springschoentje omdoen? Zomermok kan ook komen door vasculitis, dat wordt verergerd door de zon.

voor een springschoentje zit het te hoog, heb wel gedacht aan hogere beschermers maar is ook lastig met schuren en een gevoelig huidje. Pony loopt trouwens ook 24/7 buiten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:43

mystery1980 schreef:
Veulen84 schreef:

Welke tekenspray raad je aan?

Een met een echte bestrijder op basis van Icardin of deet (combinatie kan ook). De meeste natuurlijke bestrijders zijn niet sterk genoeg. Beter spray je het alleen niet op open plekken, maar breng je het er voorzichtig omheen aan.

Bv. http://www.ruitersportimport.nl/ongedie ... spray.html
http://www.ruitersportimport.nl/ongedie ... power.html
Laatst bijgewerkt door Veulen84 op 11-05-16 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:46

Het is inderdaad het belangrijkste om te zorgen dat er geen nieuwe teken komen, zodat het been de kans krijgt om te genezen. Welke bestrijder hiervoor het meest geschikt is weet ik niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 11:53

probleem met de tekenspray is dat die maar 4 uur werkt en elke 4 uur insprayen is niet te doen 24 uur per dag.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 11:55

Een goede aloë gel met een heel erg hoog percentage aloë erin.
Ik heb zelf altijd die van herbalife als ehbo bij me, voor mezelf en voor mijn dieren.

Hoe je het kunt voorkomen?
Misschien teatree dat kun je trouwens ook op wondje smeren maar dat desinfecteert vn.
De aloë helpt de huid desinfecteren en herstellen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:06

De ervaring is wel dat ze meestal langer dan 4 uur werken. Maar dat er gaatjes in de dekking vallen. Beter iets dan niets.

Heb je trouwens al eens een zwavel zalf/pig olie of antibacterieel leg guard/creme geprobeerd. Beetje ouderwetse imddelen. Maar helpt vaak wel.

OF en dit is misschien een gek idee. Been dik in de klei zetten. Als dat een dichte laag vormt moeten teken daar volgens mij niet doorheen kunnen komen. Eventueel zou je dat kunnen vermengen met tea tree olie of deet.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:15

Maar ze klimmen toch gewoon omhoog tot ze een lekker plekje hebben gevonden?
Of werkt de klei anders?

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:32

Je kan ook Frontline spray halen. Is voor honden, maar werkt goed op de benen van het paard. Ze blijven zo goed als teekvrij als ze ingespoten zijn en het werkt een paar weken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:54

Tegen de mok.Mokthee.Dit voer je en bestrijd de mok van binnenuit het lichaam.Superspul.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:57

Voor de genezing werkt bij mijn paarden Skinrelief super goed.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 12:58

Ik gebruik ook elke zomer Frontline spray voor honden. Mijn paard had rustig +30 teken op 1 been en ik kreeg toen dit mee van de dierenarts. Ik spray het nu om de paar weken in.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:00

heb je het niet gewoon over verbranding van de zon?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:03

Ik zou de benen ook gewoon in de klei zetten... Helpt tegen wondjes, zwelling, zon en de teken zullen er ook niet blij mee zijn...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:06

Een mokbacterie leeft graag op geïrriteerde huid. Of die huid nou verbrand is of aangetast door beestjes of plantjes of een reactie van buitenaf of binnenuit maakt niet zo veel uit, die mokbacterie vindt het heerlijk.

Om de huid te kalmeren zou je Sudocrem kunnen smeren. Om de beestjes weg te houden heb ik geen tips, zelf nooit mee te maken gehad (met zonnebrand wel, dat is dan een kwestie van factor 50/sunblock en Sudocrem).

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 13:06

Britta31 schreef:
Tegen de mok.Mokthee.Dit voer je en bestrijd de mok van binnenuit het lichaam.Superspul.

Werkt dit ook bij mok door teken? Lijkt mij dat de teken juist van buitenaf komen en dat je dus niet van binnenuit kan bestrijden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 13:07

Karin schreef:
Een mokbacterie leeft graag op geïrriteerde huid. Of die huid nou verbrand is of aangetast door beestjes of plantjes of een reactie van buitenaf of binnenuit maakt niet zo veel uit, die mokbacterie vindt het heerlijk.

Om de huid te kalmeren zou je Sudocrem kunnen smeren. Om de beestjes weg te houden heb ik geen tips, zelf nooit mee te maken gehad (met zonnebrand wel, dat is dan een kwestie van factor 50/sunblock en Sudocrem).

Vergeten te melden maar sudocrem doet bij mij echt niks.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 13:07

maximuss schreef:
Ik zou de benen ook gewoon in de klei zetten... Helpt tegen wondjes, zwelling, zon en de teken zullen er ook niet blij mee zijn...

Dit kun je geen maanden volhouden lijkt mij en is dus geen optie.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 13:08

Woogy schreef:
heb je het niet gewoon over verbranding van de zon?

nee het zijn echt wondjes geen verbrandde plekken.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:09

mystery1980 schreef:
Britta31 schreef:

Werkt dit ook bij mok door teken? Lijkt mij dat de teken juist van buitenaf komen en dat je dus niet van binnenuit kan bestrijden.

O ja,dat is natuurlijk anders.Dat weet ik niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 13:09

voor degene die frontline voor honden aanraden, is dit niet schadelijk voor je paard?
(paard likt en krabt ook nog aan de benen dus krijgt het binnen)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:12

Mijn merrie heeft een witte neus waar teken graag op gaan zitten. Ik smeer haar neus 1x per dag in met een mengsel van appelazijn, water en tea tree olie. Doe dit nu ongeveer 3 jaar consequent zodra ik de eerste teken weer spot en heb ze nooit meer gezien bij m'n merrie.