Paard trapt telkens hoefijzer eraf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxlotjex

Paard trapt telkens hoefijzer eraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 09:55

Hallo allemaal!
Mijn paard trapt sinds een paar maanden regelmatig een hoefijzer eraf. Het werd er telkens de volgende dag weer keurig opgezet en dan liep hij weer helemaal goed.

Ik heb hem toen springschoenen omgedaan als hij naar buiten ging, en dat werkte eigenlijk best goed.

Ongeveer 1,5 maand geleden werd hij door iemand anders buiten gezet die z'n springschoenen was vergeten om te doen, en je raadt het al, weer een hoefijzer eraf. Helaas had hij deze keer banden in z'n kogel verrekt door het eraf trappen, dus moesten we 4 weken stappen.

Nu zijn we inmiddels weer rustig aan het opbouwen en gaat hij ook weer op een klein stukje land met een ander paard.
Hij krijgt altijd z'n springschoenen om, maar toch kreeg hij het afgelopen week weer voor elkaar om z'n ijzer eraf te trappen.

Nu vroeg ik me af of er nog andere mogelijkheden zijn dan springschoenen om ervoor te zorgen dat de ijzes er niet afgetrapt kunnen worden, en zoja of en wat jullie ervaring hiermee is.

Het advies van de hoefsmid was niet meer naar buiten doen, maar ik ben van mening dat dat niet goed is voor een paard dus hoop heel erg op een andere oplossing.

Alvast bedankt!

nine1987

Re: Paard trapt telkens hoefijzer eraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:57

Takken iets inkorten?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:58

Nou lotje...een hoefsmid die een dergelijk advies geeft en zulk werk levert, werd bij mij nog sneller vervangen dan dat ijzer -O-

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 09:58

wat een vreemd advies van de hoefsmid.
lastig probleem.. is het absoluut noodzakelijk dat je paard ijzers onder heeft? anders zou ik het zonder proberen.
succes

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:02

Eerst maar eens op zoek naar een andere hoefsmid. Elk paard moet gewoon naar buiten.

Betty62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:05

Zonder ijzers en voor buiten, als ie opstraat komt , niet in de wei of bak, hoefschoenen. Werkt bij mij prima.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:25

Fijne hoefsmid heb je :( .
Het aftrappen van ijzers richt zoveel schade aan in de hoef. En blijkbaar is de witte lijn ook veel te zwak om het ijzer "vast te houden", ook dat is een slecht teken.
Je kunt het beste de ijzers laten verwijderen, en eventueel hoefschoenen gaan gebruiken als het echt niet anders kan.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:31

Tijd voor een nieuwe hoefsmid die wel verstand heeft van het beslaan (de takken moeten gewoon veel meer naar binnen gezet worden)

wat een onzin, paard niet meer naar buiten omdat hij hoefijzers onder heeft :+ zo gek heb ik het nog nooit gehoord.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:34

Misschien dat een nieuwe hoefsmid kan helpen. Vroeger deed mijn paard hetzelfde. Sinds we een andere smid hebben nooit meer. Integendeel, de ijzers zitten er vaak nog onder terwijl ze al ram versleten zijn hetgeen hier met al die rotsachtige ondergrond en zeer sterke ijzers vergeleken bij NL normaal is dat ijzers veel meer slijten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:34

Andere smid zoeken.. Je kan de ijzers wat in laten korten maar het kan er ook aan liggen dat je paard een te lange teen heeft en niet snel genoeg weg kan zijn met het voorbeen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:41

Andere smid zoeken.. :j
1. zo'n advies slaat helemaal nergens op!
2. het eraf trappen van het ijzer komt regelmatig door het (slechte) werk van de smid.
3. banden verrekken door het aftrappen, zegt mij dat het ijzer er te zwaar genageld onder zit en dat de volgende stap het mee trekken van de hoefwand is..

Oplossing is een smid die anders werkt, en wellicht ook een ander type ijzer gebruikt ;)

xxlotjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 10:52

Wow wat een reacties al zo snel! Bedankt allemaal!

Ik ben over het algemeen heel tevreden met deze smid. Het is de smid die voor iedereen op stal komt, en niemand heeft klachten over hem. Overstappen doe ik dus liever niet. Mijn paard wordt ook al bijna 7 jaar door deze smid bekapt, en nog nooit problemen/klachten gehad. Hij trapt ook pas sinds 2/3 maanden z'n ijzers eraf... Hoe dat opeens kan weet ik niet..

Het is wel 'noodzakelijk' dat hij hoefijzer onder heeft. Z'n hoeven zijn niet heel sterk, en brokkelen snel af als hij ze niet onder heeft. Ook hebben we een zand bodem in de bak liggen, waardoor de hoeven snel slijten zonder ijzers.

Wat ik misschien vergeten ben te vermelden is dat zijn voorbenen een 'franse stand' hebben. Hierdoor staat hij (denk ik) veel sneller met z'n ene voorbeen op z'n andere ijzer...

Ik had van iemand gehoord dat er ook een soort 'kogelbeschermer' was (dacht dat ze het zo noemde), en die zou de hele hoef afsluiten als je hem omdeed of zo.. Iemand die weet wat ik bedoel?

tessaDWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 10:56

Ik zou ook de smid eens vragen om de takken wat minder lang te maken.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:12

Tja, ik ben het met de anderen eens: laat eens een andere smid komen...m'n bijrijdpaard strijkt heel erg (Franse stand geloof ik) met de achterbenen. Z'n voeten zijn altijd al superslecht geweest (brokkelhoeven) Daardoor ging er wel eens ijzer af, naarmate dat een paar keer gebeurde was de hoef wat verzwakt en bleef het ijzer steeds minder goed zitten. Onze smid wilde het toen t liefst eens zonder ijzers proberen, om te kijken of de hoef weer kon bijgroeien. Dat is een poosje gelukt, hoef groeide weer bij en liefst hadden we t zo gelaten maar zonder ijzers achter liep hij wel vaak gevoelig, dus nu weer vierkant op ijzers en idd altijd met rijden en loszetten springschoenen om. Paard heeft zeer enstige white line disease gehad, wat onze smid toen heeft ontdekt. Paard is toen meermaals in Utrecht behandeld en beslagen en onze smid is twee keer meegeweest zodat hij daarna het beslag precies zo kon doen als zoals ze het in Utrecht deden. Hij vond het beslaan de eerste keer 'zonder' Utrecht nog eng ook, twijfelde of hij het wel kon. Maar paard loopt alweer jaren prima, we verslijten alleen heeeull veulll springschoenen... :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:20

Wat betreft het feit dat iedereen deze smid heeft en goed aangeschreven staat.. dat zegt mij helemaal niets.
Ik ken smeden die zéér goed aangeschreven staan bij de professionele ruiters, maar die toch mijn paard absoluut niet mogen doen.
Een goeie smid zal ook toegeven dat hij het even niet meer weet, maar zal niet adviseren om je paard niet meer buiten te doen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:31

Paard niet meer buiten zetten omdat hij het ijzer aftrapt? Mijn vriend is smid en dat zou hij nooit zeggen!!! Aangezien ik geen smid ben ga ik geen tips of verder commentaar geven op de hoefsmid. Ik denk dat het een beetje is zoals bij een dokter.... als je er goed bij bent en je voelt je geholpen en alles gaat goed, dan is de smid goed. Zijn er problemen dan is het plots de slechtste smid ooit!
Ik vind het dus wel mooi dat je toch in je smid gelooft!
Ik zou buiten zetten met bescherming. Desnoods met een groot blad op je stal 'SPRINGSCHOENEN AAN !!'
Succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 11:54

Als het een nieuw probleem is zou ik eens een fysio of osteopaat laten komen.
Misschien zit er ergens in zijn lijf iets niet helemaal lekker waardoor hij zn voeten onhandiger neer is gaan zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 12:08

xxlotjex schreef:
Wow wat een reacties al zo snel! Bedankt allemaal!

Ik ben over het algemeen heel tevreden met deze smid. Het is de smid die voor iedereen op stal komt, en niemand heeft klachten over hem. Overstappen doe ik dus liever niet. Mijn paard wordt ook al bijna 7 jaar door deze smid bekapt, en nog nooit problemen/klachten gehad. Hij trapt ook pas sinds 2/3 maanden z'n ijzers eraf... Hoe dat opeens kan weet ik niet..

Het is wel 'noodzakelijk' dat hij hoefijzer onder heeft. Z'n hoeven zijn niet heel sterk, en brokkelen snel af als hij ze niet onder heeft. Ook hebben we een zand bodem in de bak liggen, waardoor de hoeven snel slijten zonder ijzers.

Wat ik misschien vergeten ben te vermelden is dat zijn voorbenen een 'franse stand' hebben. Hierdoor staat hij (denk ik) veel sneller met z'n ene voorbeen op z'n andere ijzer...

Ik had van iemand gehoord dat er ook een soort 'kogelbeschermer' was (dacht dat ze het zo noemde), en die zou de hele hoef afsluiten als je hem omdeed of zo.. Iemand die weet wat ik bedoel?

www.hoefnatuurlijk.nl

Ik geef je deze site niet omdat ik vind dat je natuurlijk moet gaan bekappen maar omdat hier informatie staat over hoe een paard werkt en hoe zijn hoeven werken.
Lees die eerst eens.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:47

Andere smid :') Ik heb mijn pony voor één keertje laten beslaan door de smid van de trainer terwijl hij in training stond, en hij trapt ook steeds op zijn voorijzers. Met mijn vaste smid doet hij dat nooit.

Een beetje smid zou de takken van de ijzers wat inkorten, en je adviseren om het paard voldoende buiten te zetten ;) Beweging is juist heel belangrijk voor de kwaliteit van de hoeven!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:54

Trapt hij de ijzers van zijn ene voorhoef af met zijn andere voorhoef? Of trapt hij met zijn achterhoeven de ijzers voor af?

Mijn paard heeft dat ook gehad dat ze met d'r achterbenen d'r voorijzers aftrapte. 'Ontwikkelingsfoutje' (ze was toen 5-6 jaar) omdat ze destijds met d'r voorbenen niet snel genoeg weg was als d'r achterbenen er al aankwamen (ze heeft altijd al een flinke overstap/draf gehad). Oplossing van mijn smid was ijzers eronder slaan van lichter metaal zodat ze net een fractie sneller weg was met d'r voorhoeven. Toen was het probleem bij haar opgelost.
Maar de laatste jaren heb ik d'r al niet meer op ijzers staan nu hubby toch niet meer ment.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:56

WIj hadden met allebei onze tuigpaarden problemen met het aftrappen van de ijzers. Met twee verschillende hoefsmeden trouwens. De laatste hoefsmid heeft toen haar leermeester (destijds nog van een particuliere, hoog aangeschreven opleiding) gebeld en we zijn met haar én de paarden naar hem toegegaan.

Hele dag op pad, met de trailer en twee uur per paard bezig geweest. Hij gaf aan waar het probleem zat, ze hadden ook allebei hele zachte brokkelhoeven, zij luisterde, maakte aantekeningen, ik fotografeerde ondertussen. De kern zat hem inderdaad ook in kortere takken en het ijzer verder naar binnen leggen.

Wat hij vooral heel belangrijk vond, was absoluut niet met twee lippen gaan werken en de paarden zoveel mogelijk op de wei, zodat ze konden bewegenen en het hoefmechanisme zijn werk kon doen. Ze zijn inmiddels al een paar jaar op pensioen trouwens, allebei lopen ze zonder ijzers en hebben ze nu prachtige hoeven doordat ze de hele dag in het land lopen (in Frankrijk, lekker droog).

Een andere smid of een smid die wil leren, kan veel doen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:21

Verdiep je eens in de oorzaken van een brokkelende hoef een veel andere hoef problemen. Meestal is het hoefijzer de OORZAAK van het probleem.
Ik zou aanraden en smid te laten komen met veel kennis van de anatomie van de hoef die ook natuurlijk bekapt. Die kan je op weg helpen om het paard ijzerloos en de hoef sterk te krijgen.
Het kan zijn dat dit een tijdje een overgangsfase met andere ijzers of hoefschoenen moet worden, maar vaak is zelfs dit niet het geval.
Ik kan nu hele verhandelingen schrijven over het waarom van ijzerloos, maar dat vind je snel op het internet.

teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:24

Eerst maar eens een andere hoefsmid laten komen. Wij hebben ook een paard gehad waar dit met regelmaat gebeurde.
Andere smid had de oplossing, gewoon een goed passend ijzer waarvan de takken worden ingekort.
Vijf minuten extra werk en de ijzers blijven zitten tot de volgende 8 weken (ongeveer)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 19:26

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 02:06

Betty62 schreef:
Zonder ijzers en voor buiten, als ie opstraat komt , niet in de wei of bak, hoefschoenen. Werkt bij mij prima.

Wat een briljante oplossing, als er geen ijzers onder zitten kan hij ze er ook niet aftrappen.