Hengst 3 jaar ballen nog in de buik?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anna04

Hengst 3 jaar ballen nog in de buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 20:43

Hallo allemaal,

Ik verzorg 3 Shetlanders waaronder een 3,5 jarig hengstje. Hij vertoond hengsten gedrag maar ook puber gedrag dus een en al ongehoorzaamheid :Y) . Er is al een keer een man geweest die wel íets wist van paardenballen :+ . Hij heeft gekeken en gevoeld, gecheckt en gedubbelcheckt maar geen ballen. Hij springt wel op zijn weidemaatjes en dat zijn twee merries. Hij hinnikt ook naar ze. En gedraagt zich tegen "vreemdelingen(mensen)" verschrikkelijk zijn hengsten gedrag is er wel alleen geen ballen dus. Kan het zijn dat met zijn 3,5 jaar zijn ballen nog niet zijn gedaald? Of is er een grote kans dat hij klophengst is? Alsjullieblieft help! :j

XXX Anna
Laatst bijgewerkt door Anna04 op 03-05-16 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:46

Klophengst zou kunnen ja. Die zou ik wel laten castreren dan. Misschien een DA laten voelen of er balletjes in zitten (kan dat van buitenaf, weet het eigenlijk niet :'))

Vitaquilla

Re: Hengst 3 jaar ballen nog in de buik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 20:50

Je weet ook zeker dat hij niet gecastreerd is? Sommige ruinen blijven in hun hengsten gedrag hangen.. over het algemeen zijn de ballen voor t eerste jaar wel ingedaald.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 20:53

Hoi vitaquilla,

De eigenaar weet het zeker ja maar er is tijdelijk een Vrindin van hem geweest om haar ruintje te stallen misschien dat die meer weet maar ik vrees van niet

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:12

De testikels zouden op 3,5 jarige leeftijd toch wel ingedaald moeten zijn. Ze zijn vanaf de buitenkant zeker voelbaar. Lijkt toch op een klopthengst. Als de testikels daadwerkelijk in de buikholte zitten, is het misschien wel handig om hem te laten castreren. De testikels liggen namelijk in de buikholte te warm waardoor er een grotere kans is op het ontwikkelen van 'slechte cellen' en dus tumoren. Het is daarom wel verstandig om een dierenarts even te laten checken. Succes! :)

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 21:14

L_Love_Horse

Heel erg bedankt! Gaan we zeker overleggen!

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:19

L_Love_Horse schreef:
De testikels zouden op 3,5 jarige leeftijd toch wel ingedaald moeten zijn. Ze zijn vanaf de buitenkant zeker voelbaar. Lijkt toch op een klopthengst. Als de testikels daadwerkelijk in de buikholte zitten, is het misschien wel handig om hem te laten castreren. De testikels liggen namelijk in de buikholte te warm waardoor er een grotere kans is op het ontwikkelen van 'slechte cellen' en dus tumoren. Het is daarom wel verstandig om een dierenarts even te laten checken. Succes! :)

En extra testosteron waardoor het paard ook gevaarlijk kan worden? (correct me if I'm wrong!)

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 21:23

KittyDylan schreef:
L_Love_Horse schreef:

En extra testosteron waardoor het paard ook gevaarlijk kan worden? (correct me if I'm wrong!)

Gevaarlijk? Een mini shet?

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:26

Graag gedaan! ;)

@kittyDylan

Klopt helemaal! :j Omdat het daar te warm is wordt er meer testosteron aangemaakt. Wanneer zo'n hengst wordt gecastreerd zou het kunnen dat het hengstengedrag blijft. Als trouwens beide testikels niet zijn ingedaald is het paard ook niet vruchtbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:27

Mini-shet is ook gewoon een paard natuurlijk en kan zeker weten gevaarlijk worden. :j

Het gedrag dat jij in de openingspost beschrijft vind ik geen typisch hengstengedrag.
Hinniken naar de andere paarden en zich verschikkelijk naar vreemde mensen gedragen is geen hengstengedrag, maar een gebrek aan opvoeding.

Wat is zijn achtergrond? Waar komt hij weg?

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 21:27

L_Love_Horse schreef:
Graag gedaan! ;)

@kittyDylan

Klopt helemaal! :j Omdat het daar te warm is wordt er meer testosteron aangemaakt. Wanneer zo'n hengst wordt gecastreerd zou het kunnen dat het hengstengedrag blijft. Als trouwens beide testikels niet zijn ingedaald is het paard ook niet vruchtbaar.

Oké gelukkig en bedankt allebei!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:28

er is echt nieteen bal?Ik heb ook een klophengst maar die heeft gewoon een bal.Die andere zit ergens anders.
Word het ook een klophengst genoemd als er geen bal is ?

Een klophengst is niet gevaarlijker dan een gewone hengst.Wel als hij gecastreerd is en mensen denken dat ze een ruin hebben maar er zit nog een bal binnen,waardoor het dus gewoon nog een hengst is.En hij hengstengedrag vertoont.
Ik merk wat gedrag betreft geen verschil tussen mijn echte hengsten en mijn klophengst.Allemaal even braaf...

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:29

Ook mini shetjes kunnen schade aanrichten ;)

Ik zit met hetzelfde probleem, heb een 2 jarige hengst waarvan maar 1 bal is ingedaald. Probeer hem eens als het warm is, goed te longeren of los te werken. Als hij het dan warm heeft, moe is en nog geen ballen heeft, is het hoogstwaarschijnlijk een klophengst.
Ik heb meerdere verhalen gehoord dat er op een leeftijd van 7 jaar nog ballen zijn ingedaald, maar ik zou niet zo lang wachten. Buiten de risico's op tumoren, zijn er ook meer risico's als je de hengst later laat castreren. Ik houd mezelf voor tot een leeftijd van 4. Als hij ze dan nog niet allebei heeft, gaat hij naar de kliniek helaas.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 21:30

KoudbloedKim schreef:
Mini-shet is ook gewoon een paard natuurlijk en kan zeker weten gevaarlijk worden. :j

Het gedrag dat jij in de openingspost beschrijft vind ik geen typisch hengstengedrag.
Hinniken naar de andere paarden en zich verschikkelijk naar vreemde mensen gedragen is geen hengstengedrag, maar een gebrek aan opvoeding.

Wat is zijn achtergrond? Waar komt hij weg?

Hij hinnikt als een van de merries er aan komt en springt er dan op. Hij is afkomstig van een van de merries in zijn wei. Zijn vader + papieren zijn voor mij vrijwel onbekend ook of hij überhaupt wel papieren heeft de eigenaar is zeer gesloten daar in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:32

Ah oke, dus hij is bij de eigenaar geboren?
Dan zou er geen twijfel over moeten zijn of hij gecastreerd is inderdaad.
Weet je ook waarom de eigenaar een hengst tussen zijn merries (bij de moeder) laat lopen?

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 21:33

Yacintha schreef:
Ook mini shetjes kunnen schade aanrichten ;)

Ik zit met hetzelfde probleem, heb een 2 jarige hengst waarvan maar 1 bal is ingedaald. Probeer hem eens als het warm is, goed te longeren of los te werken. Als hij het dan warm heeft, moe is en nog geen ballen heeft, is het hoogstwaarschijnlijk een klophengst.
Ik heb meerdere verhalen gehoord dat er op een leeftijd van 7 jaar nog ballen zijn ingedaald, maar ik zou niet zo lang wachten. Buiten de risico's op tumoren, zijn er ook meer risico's als je de hengst later laat castreren. Ik houd mezelf voor tot een leeftijd van 4. Als hij ze dan nog niet allebei heeft, gaat hij naar de kliniek helaas.

Ik zal het zeker proberen bedankt! Het was de bedoeling dat hij naar de kliniek zou gaan maar de man die hem kwam ophalen (alleen een man met een trailer geen "ballenman") voelde niks. Hij heeft het niet gehad over klophengsten maar misschien is hij dat inderdaad dus.

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:34

geerke schreef:
er is echt nieteen bal?Ik heb ook een klophengst maar die heeft gewoon een bal.Die andere zit ergens anders.

Een klophengst is niet gevaarlijker dan een gewone hengst.Wel als hij gecastreerd is en mensen denken dat ze een ruin hebben maar er zit nog een bal binnen,waardoor het dus gewoon nog een hengst is.En hij hengstengedrag vertoont.
Ik merk wat gedrag betreft geen verschil tussen mijn echte hengsten en mijn klophengst.Allemaal even braaf...

Een klophengst is een hengst waarbij 1 of 2 tesrikels niet zijn ingedaald. Hij heeft dus wel degelijk testikels maar die bevinden zich in de buikholte ipv in de balzak. Hierdoor maken de testikels in de buikholte extra testosteron aan waardoor ze zich extra 'mannelijk' voelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:36

L_Love_Horse schreef:
geerke schreef:

Een klophengst is een hengst waarbij 1 of 2 tesrikels niet zijn ingedaald. Hij heeft dus wel degelijk testikels maar die bevinden zich in de buikholte ipv in de balzak. Hierdoor maken de testikels in de buikholte extra testosteron aan waardoor ze zich extra 'mannelijk' voelen.

dus dan heb ik gewoon geluk dat die van mij niet lastig is?

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 21:36

KoudbloedKim schreef:
Ah oke, dus hij is bij de eigenaar geboren?
Dan zou er geen twijfel over moeten zijn of hij gecastreerd is inderdaad.
Weet je ook waarom de eigenaar een hengst tussen zijn merries (bij de moeder) laat lopen?

In iedergeval niet om te dekken. Ik pas op met kwade woorden over de eigenaar. Maar hij heeft zich niet echt in paarden gediept. Dus zal er geen reden zijn

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 21:41

@geerke
Waarschijnlijk wel of hij is naar een goede opfok geweest integendeel zover ik weet tot de mijne

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:42

@Geerke

De ene hengst maakt meer testosteron aan als de andere. De ene hengst is ook beter te hanteren als de andere. Zal een combinatie zijn van hormonen, karakter en opvoeding. :)
Laatst bijgewerkt door L_Love_Horse op 03-05-16 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 21:43

L_Love_Horse schreef:

De ene hengst maakt meer testosteron aan als de andere. De ene hengst is ook beter te hanteren als de andere. Zal een combinatie zijn van hormonen, karakter en opvoeding. :)[/quote]

Ik zal wel dom zijn maar wat is nou precies een testiksel

L_Love_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:44

LillyMedley schreef:
L_Love_Horse schreef:

De ene hengst maakt meer testosteron aan als de andere. De ene hengst is ook beter te hanteren als de andere. Zal een combinatie zijn van hormonen, karakter en opvoeding. :)

Ik zal wel dom zijn maar wat is nou precies een testiksel[/quote]

Moeilijk woord voor teelbal :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:44

geerke schreef:
L_Love_Horse schreef:

Waarschijnlijk :+ Of gewoon een kwestie van opvoeding

Een testikel is gewoon een bal

TS, groot compliment over je schrijfwijze, als je profiel klopt +:)+

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 21:45

Wat ik er misschien bij moet zeggen: hij heeft wisselende buien: dan lief en knuffelig dan heel afstandelijk en dan hee opgewonden kwa merries