Mogelijk narcolepsie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Knutt

Mogelijk narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 16:49

Mijn ruin van 14 heeft 2 maanden terug een mogelijke aanval van narcolepsie gehad bij de smid.
Geprobeerd op de film te krijgen maar we waren meer in shock dan dat we helder konden denken.

Direct veearts erbij, bloed afgenomen, etc etc... Wel spierenzymen in t bloed maar dat kon van t vallen zijn werd gezegd. Verder prima in orde. Wat schraal in de spieren maar wegens ziekte e.d. al een poos niet gereden.

Voor de zekerheid osteopaat bij gehaald, atlas en draaier zaten vast. Mogelijke redenen van het wegvallen.

Afgelopen weken komt hij eigenlijk helder en soms "te" wakker zijn box uit, maar goed, liever wat heftig dan beurs en gekneusd toch?

Week terug een winkelhaak in zijn kaak... Hechtingen etc, en een licht roesje. Voor mijn paard voldoende om hem onderuit te helpen maar dat leek nu ook beter te gaan. De dagen erna was hij HEEL wakker.... Ook prima.

Gisteren gelongeerd....klein half uurtje en meer niet behalve lekker buitenstaan.

Vandaag eindelijk de wei op, omdat het gras torenhoog staat met een half uur weer van de wei af. Hij is eiwitgevoelig dus kijk wel uit, bouw liever langzaam op dan dat hij bevangen staat.

Het eindresultaat is het volgende filmpje:

Hiervoor heeft hij 2 aanvallen gehad waarbij hij op z'n deur tikte, daardoor wakker werd...en vervolgens een pas terug heeft gezet. Volgende aanval zakte hij door z'n achterbenen en raakte de waterbak. Deze heb ik gefilmd, tikt eerst zichzelf aan, wordt "wakker" en valt dan tegen de muur aan. Heel concreet 4 aanvallen met vallen en wegzakken binnen 5 minuten.

Wat kan ik nu verwachten en überhaupt nog doen? Wil m'n maatje nog niet kwijt. Heb adviezen en suggesties nodig om hem veilig en goed te houden.

Eerlijkheid gebied dat hij altijd wel al plekjes en bulten had maar dat weet ik aan lomp en onbehouwen....nu lijkt het er wel op dat het al wel langer aan de hand is maar simpelweg nooit gezien....

Linnie050

Re: Mogelijk narcolepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:07

Misschien informeren in bv Utrecht of zij hier meer over weten?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:13

Aan narcolepsie kun je weinig doen. Bij sommige paarden wil een uitgebalanceerd dieet wel een verschil maken. Tandje terug in arbeid wil ook nog wel eens wat positiefs doen.

Is ook geen reden tot grote paniek. Kunnen ze oud meeworden. Ff een tik tegen de neus en ze zijn weer bij. In de wei ziet het er vooral eng uit. En op stal natuurlijk ook.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:15

Ik heb hier ooit een topic over gestart. Misschien dat je daar nog wat nuttige info uit kunt halen.

Is er ooit gekeken naar artrose? Als paarden niet meer gaan liggen door pijn, kan dat ook gebeuren. Pijnstilling kan dan wel helpen.

Mijn paard was bij uithalen ook altijd hyper en dan had hij inderdaad geen problemen van vallen. Pas bij rustige dingen was er een probleem. Ik heb hem dan eigenlijk ook heel lang niet zien vallen maar wel altijd gevolgen gezien.

Bij mij zeiden ze vooral goede stevige stal is belangrijk met zo min mogelijk gevaarlijke objecten. En alert maken als zr staan te suffen bij mensen in de buurt. Maar ik had dat probleem niet omdat hij er zelf voor zorgde. Rijden is wat dat betreft ook nooit een probleem geweest.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 19:18

Zie je hem wel eens liggen en/of rollen in de stal, wei of paddock?
Zo niet laat dan een licht kreupelheidsonderzoek uitvoeren. Paarden die ergens pijn ervaren en moeite hebben met opstaan durven soms niet meer te gaan liggen waardoor ze uiteindelijk letterlijk instorten.

Het tweede wat me te binnen schoot. Staat hij alleen of in een groep? En hoe is zijn rol in de groep? Zijn daar recent paarden bijgekomen of is bijvoorbeeld zijn beste maatje verhuisd? Een paard wat zich niet veilig voelt gaat ook niet liggen maar ze hebben het soms toch echt even nodig.

Hoop dat je hier wat mee kan. Succes in ieder geval.

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 20:00

Hij staat met z'n kleine broer op de wei, dat is zijn beste vriend op de wei.
Direct aan zijn wei staat hij naast anderen. Waaronder zijn paddock maatje.

Hij van nature zeker op de wei heel rustig. Enkele keer een sprint, maar voornamelijk ben ik meer bang dat ie zich verslikt dan dat ie te hard rent. Overigens zijn ze beide zo... Komen de wei op en staan in stand vreet en meer niet. Reden dat hij samen met alleen z'n broer tussen de weide draadjes staat is omdat zowel hij als zijn broer vorig jaar in een kudde lens geslagen is en we verhuisd zijn naar een rustigere kleinere stal.

Waar we staan hebben we een stal met 5 paarden. Rollen e.d. gaat gewoon door, paddock of wei is plop onderuit. Wel op zijn opa manier maar dat doet hij al vanaf kleins af aan. Hij is 1.80 en dat lijkt minder makkelijk te gaan dan bij zijn broer van 1.65.

Liggen in zijn box zie ik hem nooit. Dat betekent niet dat t niet gebeurt, ik zie t alleen niet. Tref hem ook wel s aan onder t stro. Durf alleen nu niet meer te stellen dat t rollen/liggen/ of vallen is.

Zijn broer daarentegen is zo idioot relaxed dat ie gaat liggen en gerust een hele dag liggend door kan brengen want tsja, hooi eten kan ook best liggend.

Kreupelheidsonderzoek gehad en niets gevonden.
Hij is dominant wanneer nodig, maar verder easy going.

Hoe kan ik hem veilig op de wei houden, kan hij straks dag en nacht? Waar let ik op, vind t moeilijk....

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 01:45

Kan het niet iets zijn dat hij overgehouden heeft aan het "lens geslagen zijn" op die vorige wei?
Paarden die fel achterover klappen bv hebben vaak iets aan de nek waardoor ze zo'n symptomen overhouden...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 06:14

Mijn merrie heeft het al zeker 8-9 jaar, als ze moe is zie je het vaker gebeuren. Het ziet er gek en sneu uit. Maar ik heb er nog geen echte belemmeringen van ondervonden. Zeker geen reden voor paniek

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 06:30

Ik ken het van een paard dat niet durfde te gaan liggen in de nacht om echt goed uit te rusten. Ze moeten eigenlijk elke nacht even helemaal plat liggen om in een diepe slaap te komen. Doen ze dat niet dan hebben ze chronisch slaap te kort.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 06:38

Het kan komen doordat hij te weinig in diepe slaap komt. Hiervoor moeten ze liggen. Paard van mijn vriendin doet het ook en ligt vrij weinig. Zij doet het buiten, maar ook op stal. Nu we sinds 2 jaar verhuist zijn naar een stal met veel meer buiten, gaat het beter. Op stal doet ze bijna nooit, alleen in het zonnetje gaat het nog weleens 'fout'. Ze ligt dan met haar voorbenen gestrekt, hoofd op de grond en kont in de lucht en kan zo wel even liggen/staan.

DA heeft tegen haar gezegd: niet wakker maken als ze zo'n aanval hebben, want ze kunnen schrikken als ze bij komen. Verder is het op stal wel oppassen dat hij zich niet gaat bezeren.

Mijn pony heeft het ook gehad, maar in de tijd dat ze vak redelijk veel werk stil is gezet vanwege een blessure. Nu doet ze het eigenlijk nooit meer, maar zij heeft het nooit in extreme mate gehad. Alleen even een stapje naar achteren.

Probeer een ritme erin te vinden. Wanneer doet hij het? Na veel beweging? Na nauwelijks beweging? Bij inspanning of spannende dingen? Te weinig slaap? Het is op zich niet zo'n probleem. Het ziet er raar uit. Het enige waar je op moet passen, is dat hij zich niet gaat bezeren op stal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:11

En dan? Ze schrikken.. Wat dan? Je moet ze dus juist wel uit zon inzakmoment halen. Dan komen ze gewoon weer bij. Ze schrikken idd eventjes op, maar verder gebeurt er niks..

Over narcolepsie bij paarden is bij de meeste da's niks tot vrij weinig bekend. Vrijwel al het advies dat er dan op volgt komt gebaseerd op hun dikke duim..( wat ze denken of vermoeden) Wakker maken als je er bij bent.. Zeer zeker, en al helemaal als je er opzit (want er zijn ook paarden met die fase van narcolepsie)

Narcolepsie kent eigenlijk een vast patroon, zon, goed weer, ze dommelen een beetje in of tijdens het poetsen. Het zijn vaak de ontspanningsmomenten waarop het kan gebeuren.

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 07:42

Fijn alle reacties tot nu toe ben daar wel blij mee.

Het schrikken maakt me niet heel veel uit. Ja is sneu, maar er zijn ergere dingen.
Op dit moment hebben we in nog geen 3 weken de staldeuren vast moesten zetten met kettingen. Hij slaat snacht's wel eens een deur uit... Dus nu wanneer dat gebeurt blijven ze "hangen" aan de kettingen en klappen ze niet volledig er uit. De deuren dan hè, niet hij zelf:)
Open benen, open knieën, hechtingen, etc.

Mijn stress zit hem in het feit dat hij zich duidelijk iets aan doet, en ik zorg heb hoe ik hem heel kan houden. Hier en daar een plekje, ja so be it. Maar bij hem ligt zowat alles open op bepaalde momenten.

Nu straks met de wei heb ik al veel gelezen dat het dan met een stroomdraad langs de sloot etc wel "beperkt" kan worden, en dat komt er dan ook. De bovenkanten van zijn deuren zijn afgedekt zodat hij bij het wakker worden en het opstoten niet continu zijn knar tegen een metalen deur jast.

Hij doet het dus ook bij een smid wanneer die er mee bezig is. En dan hebben we het wel over impuls. Hij vindt de smid een prima kerel.... Maar tis niet zo rustgevend dat wanneer hij de ijzers eronder brand, paard doodleuk in slaap kukelt wegens het zen zijn. Overal staat zolang ze maar impuls hebben en prikkeling dan etc etc...

Ja hij is toen wel nagekeken na dat akkefietje op de wei... De osteopaat heeft 5 weken terug ook aangegeven dat de draaier en de atlas vast zaten, dat zou een reden kunnen zijn voor de uitval.
Los gemaakt en ze komt a.s. maandag weer. Wegens zijn hechtingen in de kaak en zwellingen had dat sowieso niet eerder gekund.

Hij staat idd al een poos niet in het werk wegens ziekte van mijn kant, baarmoederhalskanker, en hij is praktisch onrijdbaar met anderen. Heeft de neiging bij anderen om achterover te klappen en niemand wil er vrijwillig op, snap ik. Bij mij laat hij dat uit zijn hoofd. Maar toen we dat weer gingen oppakken een kleine maand terug ben ik in mijn gezicht geschopt door een ander paard, dat rijdt ook niet lekker ( gebroken neus, scheurtje oogkas etc etc) En nu dus dat hij weer onrijdbaar was. Wil idd bekijken of hij met meer werk meer regelmaat minder uitvallers heeft, maar ben gisteren ook echt bizar geschrokken. Hij leek echt wel beter te gaan. En mja de open kaak weet ik aan een ongelukje ( misschien naïef maar wishfull thinking)...dus gisteren was een koude douche.

Ik ben niet van plan op te geven, maar wil wel heel graag dat hij kwaliteit van leven heeft.
Men zegt, dat 4 aanvallen achter elkaar teveel is, ik hoor dat liever van mensen die er directe ervaring mee hebben dan van artsen die t nooit eerder hebben gezien. Kijk ik kan de voerbak vervangen voor een afgeronde kunststof bak, maar misschien is t beter de bak er uit te halen?
Ik kan deels zijn wanden afdekken met matten, maar kan er geen matrassen tegenaan spijkeren. Het is geen auping maar een paard. Wil er echt mijn best wel voor doen maar niet inpakken tegen alle mogelijke gevaren en wat if's.

En ik moet ook eerlijk zeggen dat ik soms met lood in m'n schoenen naar stal ga, niet wetende wat ik nu weer aantref...

En dan de praktische vragen, mag hij wel op een trailer, kan hij op de trailer.... Hij moet over een maand in principe een week mee op vakantie.... Kan dat of moet ik een vrachtwagentje regelen... Dat speelt wel allemaal door m'n hoofd.

Zie beren op de weg waarvan ik er heel graag een aantal terug het bos in wil schoppen. Een paar beren kan ik echt hebben, maar ik zie er wel heel veel nu en zou echt fijn zijn als ik er daar een boel van weg kan duwen.
Laatst bijgewerkt door Knutt op 03-05-16 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:53

Ergens vermoed ik dat het op een trailer minder snel zal gebeuren. Dat vinden ze meestal wel spannend en ze moeten geconcentreerd hun evenwicht bewaren. Dat rijmt alleen niet met het feit dat hij het ook bij de smid doet. Alhoewel ik die daar van mij ook wel eens heb zien wegdommelen (maar dan ook weer nooit tot het punt dat ze echt compleet om kukkelde). Staan ze toch vaak gewoon stil.

Uit een bloedtest komen alleen spierenzymen? Zijn er nog meer opvallende dingen? Eet hij goed, is hij snel dik of snel mager. Verhaart hij goed?

De reden waarom ik dat vraag is omdat ik recent iets gelezen hebt dat het een van de (vroege) symptomen kan zijn van Hypp (cushing). Maar dan zou dit in een dusdanig vroeg stadium zijn dat je het sowieso via Duitsland zou moeten testen. Die testen zijn eens in het jaar gratis, want hypp is het beste te testen in het voor- en najaar. Ik zeg er wel bij het is een long shot, maar die van mij bleek uiteindelijk ook cushing te hebben, jaars nadat de narcolepsie op haar hoogst was. Toen ze eenmaal met pensioen was en de bekende cushingvacht had was de narcolepsie nog maar minimaal.

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 08:01

Hij eet als een idioot, is meestal meer te dik dan te mager. Verhaart prima overal doorheen. Heeft glans. Zijn "appels" staan er ook weer op.

We kwamen er dus achter dat er iets aan de hand was omdat wat hij op dat filmpje in de box laat zien ook tot 2 maal toe deed bij de smid, ja dan schrik je wel, inclusief smid. Vond hem wel heel erg suf die dagen.
Maar goed, einde winter is hij vaker suffig en gewoon de winter beu. Ook meer narrig. Ik ken hem niet anders. 14 jaar lang is meneer aan het einde van de winter gewoon klaar met stal en paddock.

Bloedtest idd alleen spierenzymen. Hij is op alles getest, ook Lyme etc etc. Dus een groot bloedbeeld en geen algemeen bloedbeeld. Hart etc is nageluisterd. Paard was op dat moment 4 maanden uit het werk. Dus geluisterd voor inspanning, na inspanning, en na 1 minuut weer.

Veearts gaf aan dat tijdens het luisteren direct na de inspanning hij alweer direct herstelde... Ze kon dat horen aan hoe hij rustiger ging slaan. Prima slag, binnen 20 seconden terug op ruststand. Na 10 minuten voluit galopperen aan de lijn op flink hoog tempo. Dus het was voor haar direct duidelijk... Voor mij nog niet hoor vandaar de osteopaat etc. Hij was al praktisch opgegegeven....

Tandarts geweest, hij heeft ieder jaar controle, dit jaar een paar kleine haken maar niets schrikbarends.
Entingen op tijd etc etc.

Nooit in 14 jaar gezien, ben soort van flabbergasted.

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 09:23

Ok top, super voor de tip. Heb ik vanavond huiswerk om dat verder uit te zoeken.

Ben nu op stal en hij is wakker en helder, box 1 chaos en kan ook aan de krassen op de wanden zien dat hij heeft gelegen al dan niet verplicht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:48

Bij ons op stal een paard met narcolepsie. Aanvallen krijgt ie voor zover ik weet alleen in de box; kwam ook altijd met onverklaarbare beschadigingen uit zn box.
In het werk, op de trailer, niks aan de hand.
De aandoening is aangeboren en vaak erfelijk. Kenmerkend is dat wanneer de slaap intreed de knieën beginnen de knikken. Bij sommige paarden treedt hierna volledige ontspanning van de spieren op (zoals bij een diepe slaap) en valt het paard om. In andere gevallen worden paarden weer wakker door het knikken van de knieën.
Dat is het beeld dat ik in het filmpje ook bij jouw paard zie. Mogelijk heeft hij het al veel langer gezien de erfelijkheidsfactor. Daar waar gewoonlijk een paard doezelt (tijdens borstelen en soms ook bij de smid) valt een narcoleptisch paard in slaap.
De ziekte wordt met wisselend succes behandeld met imipramine. Imipramine verminderd de plotselinge spierverslapping (kataplexie) die gepaard gaat met het in slaap vallen. Het is een humaan geneesmiddel. Er zijn ook andere humane middelen voor narcolepsie die misschien zouden kunnen werken bij paarden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:56

Over narcolepsie bij paarden is nog niet zoveel bekend. Zeker niet dat stellig gezegd kan worden dat het aangeboren is en vaak erfelijk is. Anders zie ik graag een bron of verwijzing hiernaar. Zelfs bij mensen is er amper een erfelijke factor aan te wijzen. In die zin dat de kans volgens sommige studies 2% groter is. Het is een biochemische fout en kan ook simpel veroorzaakt worden door een slaaptekort of vitaminegebrek. Er zijn paarden die het opeens krijgen en opeens niet meer (dit heeft wel een oorzaak natuurlijk die ook weer weggenomen is, maar welke dat is is niet altijd duidelijk) en er zijn idd ook paarden die het al vanaf jongsaf aan doen. Maar dit maakt de aandoening nog niet persé aangeboren of erfelijk.

Er is idd beperkte medicatie, maar dit is duur en heeft bijwerkingen. En werkt ook niet altijd. Ook op dat gebied is er nog weinig bekend (helaas). Het is een vrij zeldzame aandoening en ik durf zelfs wel te stellen dat er ook wel eens paarden het eenmalig of een keer doen, om wat voor reden dan ook. Die hoeven dan niet de stempel narcolepsie te dragen.

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 11:17

Imipramine heb ik ook gelezen maar de bijwerkingen van koliek zie ik tegen op. Mijn paard staat al onder curatele v.w.b. eten en extra's wegens overgevoeligheid voor koliek dus ben er niet heel happig op. Ook het feit dat het een tijdelijke oplossing is en geen geneesmiddel voor definitief maakt dat ik me er niet heel prettig bij voel.

Enige wat ik kan bedenken wat anders is, is het volgende:

Voorheen altijd kuil, nu hooi
Voorheen altijd een laag calorie ponybrok, nu eiwitarme brok omdat hij zo mega opliep op de benen. Met deze brok is dat weg. Hij krijgt ong 1/3 schep 2 maal daags en 4 keer een plak (of 2) hooi.

Verder is t een hele stille stal, altijd rust en soort van zen moment ipv de stal voorheen.

We zijn in juli 2015 hier gaan staan, problemen zijn in maart 2016 zichtbaar geworden, eerder niet.

Is zo moeilijk inschatten, hij heeft wel eerder verplicht op rust gestaan wegens ziekte dus dit is ook niet de eerste keer dat hij niet werkt...

En voorheen op natuurlijk bemeste weides gestaan, afgelopen zomer naar deze wei en ik begrijp inmiddels dat deze wei kunstmatig is bemest.

Is zoeken naar de verschillen maar kan niets anders bedenken...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:56

Hoe het op stal is zou ik niet weten, mijn paarden staan altijd buiten, dus als ze valt dan valt ze zacht. Ik zou haar niet zo gauw in een box zetten met houten wanden denk ik, dat durf ik niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:38

Misschien eens Den Hoek om advies vragen. Misschien is een ander soort disbalans de oorzaak.

Knutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 15:29

Vandaag is er een andere veearts geweest voor verwijderen van hechtingen.
Deze heeft het filmpje bekeken, en zegt het volgende:

Mogelijk verkeerde brok, en te weinig eiwitten. Resultaat is interen ( hij is idd slecht op de schoft en slecht op de achterhand). Wij en een andere veearts dachten aan pijn vanuit de draaier en daarmee interen op spier. Deze veearts heeft wederom bloed afgenomen en hij is van hooi met onmiddellijke ingang terug op kuil. Verhoging in hoeveelheid brok, mag maar een half uur de wei op omdat het risico's kan geven nu.

Hij moet goed op stal zijn voor hij meer naar buiten kan.

Hij vergelijkt het met een marathonloper met anorexia... Die vallen ook dood om na inspanning.

Paard naast mij op de box is ook gecontroleerd, en daar geeft hij van aan dat hij in de beginfase lijkt te zijn van waar mijn paard nu zit.

Kijk ik weet niet of t klopt... Maar het geeft een sprankje hoop. Volgens hem zou hij met een week zichtbaar minder moeten vallen, meer helder en meer energiek moeten zijn.

Op basis van de bloedwaarden waar hij op test wil hij een aangepast voerbeleid maken, maar voor de zekerheid wel ook getest op tumoren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 17:49

Knutt schreef:
Mogelijk verkeerde brok, en te weinig eiwitten. Resultaat is interen ( hij is idd slecht op de schoft en slecht op de achterhand). Wij en een andere veearts dachten aan pijn vanuit de draaier en daarmee interen op spier. Deze veearts heeft wederom bloed afgenomen en hij is van hooi met onmiddellijke ingang terug op kuil. Verhoging in hoeveelheid brok, mag maar een half uur de wei op omdat het risico's kan geven nu.

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Boosdoeners zijn vaker suikers dan eiwitten en eiwitten zijn nodig voor gezonde spieren. Beter kuil (bevat minder suiker en meer eiwit).
Ben benieuwd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:34

Gewoon proberen toch! Ik ben ook benieuwd :j

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:18

Ik heb een merrie gehad waarbij ook narcolepsie was vast gesteld.
En daar is ze 26 jaar mee geworden.

Ook ik vond het in het begin erg zorgelijk, en maakte me er erg druk om.
Er bestaan medicijnen voor, maar of het werkt is per paard verschillend is mij verteld en het blijkt vreselijk duur te zijn. Om die reden ben ik er niet aan begonnen.

Vooral in de zomer zag ik mijn merrie hetzelfde doen wat jouw paard op het filmpje in de stal doet.
Mijne ging zelfs nog net een stukje verder, die ging met de benen bijna op de grond liggen en kwam dan pas weer ''bij''.

Wat wel belangrijk is om te weten, is of jouw paard wel voldoende nachtrust krijgt.
Daarbij is vooral de REM slaap belangrijk. Mijn dierenarts dacht namelijk eerst dat mijn paard dit deed uit slaperigheid, ze was natuurlijk al wat ouder en wellicht durfde ze niet te gaan liggen waardoor ze die REM slaap zou missen. Dit was uiteindelijk niet het geval.

Wel deed ik altijd extra vlas in haar stal, ook omdat ze dit aangenamer vond met rusten maar ook om de grootste vallen te breken. En omdat mijn paard alles behalve een uitbreker was, werd het stroom buiten altijd van het draad gehaald waar zij stond. We vonden het erg sneu dat wanneer ze het draad per ongeluk zou raken ze een opdonder zou krijgen.

Ik heb haar uiteindelijk helaas moeten laten inslapen, omdat ze vermoedelijk zo verkeerd gevallen was ze nooit meer uit eigen kracht kon opstaan. Zelfs met de sterkste pijnstillers niet. Maar op die leeftijd helpt veel al niet meer mee voor een fries paard, atrose en weinig bespiering.

Wellicht kan verandering in het voer helpen, maar dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

Succes met jouw paardje!

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:18

Ik moet zeggen ik had er nog nooit van gehoord bij paarden.
Maar ik heb het zelf al wel 15 jaar. En dan de hallucinerende vorm.
Wanneer ik s'nachts slaap zie ik van alles door de kamer gaan. Op een gegeven moment begon ik te denken dat ik een 6 de zintuig had. Maar toen werd duidelijk dat ik lijd aan narcolepsie.
Toen ik het wist kon ik het gaan plaatsen en werd het veel veel minder. Omdat ik niet bang meer hoefde te zijn. En ik merk dat wanneer ik veel stress heb het erg opspeelt .
Omdat je slaapcyclussen verstoord zijn ik val ook binnen de 10 sec in een diepe slaap . Wat niet normaal is. Word je juist heel erg moe. En dan zijn mijn dromen en mijn bewustzijn een warboel en zie ik dus dingen. Ik zeg het je maar . Niet dat je er wat aan hebt maar dat is hoe ik me voel wanneer het gebeurd.