, lag vannacht weer eens wakker over mijn lieve tinkermerrie die kampt met spierbevangenheid.Nu was ik mij over het magnesiumverhaal iets aan het bedenken nml. mijn tinker heeft een constant tekort ervan (daardoor waarschijnlijk steeds terugkerende spierbevangenheid) en soms steeg het iets in het bloed en dan zakte het weer (het volgend bloedonderzoek is weer over een paar weken)
Nu bedenk ik mij opeens waardoor het magnesium toen wel iets was gestegen nml in die periode gaf ik vit.E bij van Chevivit. Daarna ermee gestopt flesje was leeg, tijdje erna bloedtest gedaan en de magnesium was weer wat gezakt.
Om een lang verhaal kort te houden bedenk ik mij dit:
Kan een paard magnesiumtekort krijgen/houden omdat eigenlijk de vit. E (en misschien selenium en lysine) gewoonweg te laag zijn ook al zitten ze net binnen de marge? Dan heeft een paard moeite met afvoer van de melkzuren en heeft spierpijn.
Spierpijn is pijn en wellicht ook stress en daardoor weer verlies van magnesium? Dus cirkeltje weer rond.
Dus dat magnesiumtekort ontstaat door bijv. te weinig vitamine E (SL)?Nu zal het bij ieder paard natuurlijk verschillend zijn qua oorzaak maar ik heb toen ALLES na laten checken, paard is binnenstebuiten gekeerd, ook voeranalyse laten doen en daarbij kwam uit dat ze voldoende magnesium in de voeding had zitten (het dubbele van wat ze daadwerkelijk nodig heeft)
Ik heb dus al die tijd magnesium bijgegeven maar ze viel steeds terug in de spierbevangenheid.
Nu geef ik vit. ESL bij en ik zie haar weer opbloeien! Veel soepeler met lopen ze maakt grote ruime passen aan de longe.
Zou ik hiermee gelijk kunnen hebben? Dus een paard wat kampt met magnesiumtekort en spierproblemen niet enkel magnesium bijgeven maar zeker ook vit. E (SL) zodat de melkzuren beter afgevoerd kunnen worden.
In de eerste bloedtest had ze een vitamine e gehalte van 4.4 (moet minimaal boven 4 zijn) dat is dus eigenlijk maar net boven het minimum. Toen had ik haar net in mijn bezit en kwam ze van het land af bij de vorige eigenaar.
Tweede test vit.E na een paar maanden was 4.9 na het flesje chevivit, selenium was mooi een gemiddelde bij beide keren.
Ze staat hier niet op gras dus vitamine e moet ze echt via de voeding krijgen en volgens de voeranalyse kreeg ze dat wel genoeg binnen maar het zou dus alsnog voor haar te weinig kunnen zijn?
Ik ga voorlopig even met de vit. ESL door en ook met de magnesium om te zien of het iets gaat doen.
Wat denken jullie?

?