4 jarig paard afgeschreven ivm artrose, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciadr

4 jarig paard afgeschreven ivm artrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 12:12

Hoi Bokkers,

Op 07-03-2015 hebben wij mijn paard gekocht van een handelsstal uit Brabant. Hij was toen 3 jaar oud en rond de 1.70m. Hij zag er niet heel goed uit.. Er zaten scheuren in zijn hoeven, hij was dun en hij was door hen geschoren aangezien hij door z'n vacht er nog slechter uit zag. Zij vertelden ons dat hij een moeizame jeugd heeft gehad. Het was zo'n lief paard dat hij vroeger in een koppel altijd weggeduwd is door andere paarden. Ondanks deze slechte jeugd is hij dus wel enorm groot geworden.

Hij kende het hoofdstel en longeren met bijzet. Röntgenologisch was hij goedgekeurd. We kochten hem, want hij was lief, had een cool karakter en ik vond het een plaatje om te zien. Ik heb altijd al geloofd dat paarden met een slechte jeugd super kunnen opknappen en ik ging er vanuit dat dit bij dit paard ook helemaal goed zou komen.

In Juli ben ik rustig aan begonnen om hem te beleren. Alles ging heel erg goed en hij heeft nog nooit een stap verkeerd gezet.

Na 3 maanden rustig werk werd zijn spronggewricht overvuld. We zijn naar de kliniek gegaan en hebben zowel röntgenfoto's als een echo laten maken. Het bleek dat er bloedstolsels en fibrine in het gewricht zat. We hebben besloten om hem te laten opereren en ze hebben deze bloedstolsels en fibrine verwijderd uit het gewricht.

We zijn een revalidatietraject van een aantal maanden in gegaan. Ook hierbij hebben we hem langer rust gegeven dan op het protocol stond aangezien ik er zeker van wilde zijn dat we weer aan het werk gingen als alles goed hersteld was. We hebben het rijden opgepakt en alles ging hartstikke goed. We waren zelfs toe aan wedstrijden in april dus ik had een startpas aangevraagd en 2 april een onderlinge wedstrijd gereden op de manege.

Totdat ik hem vorige week woensdag uit het land haalde, kreupel... Ik had eerst het idee dat hij was uitgegleden in het land, maar we hebben toch besloten hem weer te laten onderzoeken in de kliniek. Ze hebben röntgenfoto's gemaakt en op deze foto's bleek dat er artrose en secundaire artrose is ontstaan. Foto's van 5 maanden geleden lieten zien dat het gewricht er super uit zag, maar foto's van vorige week lieten zien dat er genoeg mis was... Aantasting van zowel het bot als het kraakbeen.

Ik mag zijn goede achterbeen niet optillen, want dan moet hij op zijn slechte been staan. Hij loopt in stap onregelmatig, in draf en galop is hij kreupel. Zowel de dierenkliniek als de dierenarts hebben verklaard dat hij nooit meer geschikt zal zijn voor de sport. Aangezien zijn been in 5 maanden zo snel achteruit is gegaan zijn ze bang dat dit proces niet zal stoppen. Het is waarschijnlijk gebeurd door een trauma (waarschijnlijk is er iets in het land gebeurd waardoor zijn spronggewricht van binnen een grote opdonder heeft gehad). De DA adviseerde om hem naar de slager te brengen... |( Ze zijn bang dat het zo snel achteruit gaat dat hij in een korte tijd veel pijn gaat krijgen, misschien niet meer wil eten en dus ook zijn gezondheid erg snel zal verslechteren..

Ik ben er echt kapot van... Zo'n lief en talentvol paardje heeft dit toch niet verdiend.... |(

Mijn vraag...

Zijn er mensen die zo'n zelfde ervaring hebben meegemaakt en deze met mij willen delen?
Wat hebben jullie toen gedaan en was dat een goede beslissing?

Afbeelding
Een van de foto's die bij de advertentie stond

Afbeelding
Tijdens het beleren

http://boktimg.nl/img/m/TLor9y.jpg
Na onze eerste onderlinge wedstrijd
Laatst bijgewerkt door Gini op 23-04-16 18:14, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

StormMilagro

Re: 4 jarig paard afgeschreven ivm artrose, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:16

Geen ervaring hiermee, maar ik wil je wel even heel veel sterkte wensen!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:18

Wat vreselijk! Ik heb helaas hetzelfde gehad, ook met zo'n jong dier (3 jaar, net onder het zadel). Wel een ander oorzaak (erfelijke belasting), maar juist door de leeftijd ging het zo snel achteruit. Wij hebben er toen voor gekozen om ons paard te laten inslapen (na maanden van dokteren, rust, revalidatie, nog meer rust, weer kreupel, pijnstillers, weer dokteren etc.). Dit was zeker weten de juiste beslissing in ons geval, het paard werd met pijnstillers ineens weer helemaal de oude en met een lagere dosis ook gelijk weer kreupel.

Mocht je meer willen weten, mag je altijd PB'en.

Veel sterkte!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:21

Ook geen ervaring(gelukkig) Maar wat een drama verhaal.
Ik ken atrose van bij mij zelf en ik heb een hond met atrose .Ik wist alleen niet dat het zich zo snel kan ontwikkelen.

Veel sterkte . Y;(

Mi_Amore

Geen ervaring mee maar jeetje, ik wil je veel sterkte wensen, wat een rotnieuws :'(

Misschien even andere kliniek contacteren om ervaringen uit te wisselen?

Dott

Pfff.. jeetje mina zeg wat heftig.

Ik heb een aantal jaren geleden een fjord gekocht. Puur voor relaxde buitenritje. Coole kikker, 14 jaar oud. Superlief.
Heb hem niet laten keuren (dom natuurlijk, maar goed, laag aankoopbedrag en geschiedenis bekend). Na een keer tekort bekappen was ie onregelmatig. Kan gebeuren. Na een paar weken nog steeds af en aan beter en slechter, en ik had ook het idee aan beide voorvoeten afwisselend.
Kreupelheids onderzoek gedaan, foto's gemaakt. Flinke artrose in beide hoeven. (Achteraf hoorde ik dat zn moeder ook was ingeslapen vanwege artrose). Ik heb hem nog een tijdje op de weide gezet met suplementen om te kijken of dat iets zou doen. Ene dag scheurde hij keihard door de wei, en dan was ie 3 dagen stokkreupel in stap.
Uiteindelijk ook laten afmaken :( 4 maanden na aankoop.

Hij was natuurlijk een stuk ouder, maar was niet minder triest daarom. Mijn ervaringen met artrose zijn echt beroerd. De dierenarts zei mij ook dat het er slecht uitzag, en dat is toen ook gebleken.

Heel veel sterkte..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:32

Ah wat super zonde.... :(:) Staan er nog behandelingen op de planning of hoe sta je er nu in....?

Hier een paardje van 21, die begin november ineens ontzettend kreupel in de wei stond.
Röntgenfoto's gemaakt en beentje zag er perfect uit, niks van ouderdomsverschijnselen of artrose ofzo, helemaal top +:)+

Bij nader inzien een super klein onregelmatigheidje te zien aan voorkant koot, verder niks te vinden dus hoe onwaarschijnlijk ook dat dat zo'n serieuze kreupelheid zou kunnen veroorzaken, dat toch maar als boosdoener aangewezen en gehoopt dat het vanzelf weer beter zou worden.

Beestje loopt altijd buiten rond, vrije inloop in stal en doet verder niks qua werk.
Echter begin van het jaar nog steeds kreupel...door pijnstiller heen -O-

Weer foto's: blijkt er ineens een grote dot artrose aan de voorkant van kogel en koot te zitten op dat 2 maanden eerder nog perfect uitziende voetje -O-

Ingespoten in het gewricht met ontstekingsremmer (vanaf de achterkant want vanaf de voorkant ging niet eens meer vanwege die ontstane botwoekering :\ ).

Nu weer 2-3 maanden later nog steeds erg kreupel....weer foto's, en is ineens de achterkant ook helemaal vol artrose en zelfs de gewrichtsspleet tussen kogel en kootbeen zowat helemaal opgevuld....dus echt belachelijk hoe snel dat gaat :(:)

We hopen dat het nog lukt om de pijn (grotendeels) weg te krijgen, maandag weer inspuiten maar ik weet niet gezien de ernst van de zaak zoals het nu al is, of het stoppen van het proces voldoende gaat zijn tegen de pijn, het lijkt me niet eigenlijk :(:)

Heb nog wat hoop dat als kogel- en kootgewricht helemaal aan elkaar vastgewoekerd zijn en het spul niet meer kan bewegen, dat het dan misschien niet meer zo'n pijn doet.... en ze toch nog een paar jaar gewoon lekker rond kan schooieren door de wei en misschien af en toe een staprondje met haar kleine baasje van nu net een jaar oud....zou zo zonde zijn als het nu ineens einde verhaal is -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:37

ik heb er geen ervaring mee,wil alleen even kwijt dat ik het heel erg vind voor jou en je paard!En dat je het de tijd hebt gegeven.
Bij honden helpt vitamine D tegen artrose,bij paarden weet ik het niet.
Heel veel sterkte!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:49

Ik heb geen ervaring met zo'n jong dier. Die van mij was een stuk ouder.
Ze is heel lang goed geweest en toen opeens in een jaar ongelovelijk afgetakeld. Ze heeft niet op pijnstilling gestaan want bij haar was het heel duidelijk dat ze pijn had.
Ze kon van de pijn haar box niet meer uit. Dus gekozen voor inslapen.

Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze tijd. Wat een ongelovelijk nare positie.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:56

Vind het super erg voor je Pat. Ik lees met je mee!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:56

Mijn paard was welliswaar een stuk ouder, maar ook artrose door trauma. Wij hebben de artrose behandeld met tildren infuus, voorlopig heeft dat de artrose tot stilstand gebracht en kan hij nog recreatief mee. Wellicht dit met de dierenarts bespreken en kijken hoe groot de kansen bij jou paard daarvoor zijn. Sterkte en succes!

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 12:59

Ik leef ook heel erg met je mee, zo onverdiend vooral zowel je paard als jij -O-
Zelf zou ik in ieder geval een second opinion vragen van een andere dierenarts of kliniek om zeker te zijn of er nog mogelijkheden zijn.

Dit las ik net artrose bij paarden

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:06

Ik heb vorig jaar mijn toen 4 jarig paard laten inslapen vanwege artrose.

Even gequote wat ik in een ander topic heb gezegd:

Felicity2511 schreef:
Ik heb vorig jaar mijn paard laten inslapen. Ze was helaas nog maar net 4 jaar.
Ze had spat aan beide benen, hoge en lage overhoef aan beide voorbenen en artrose aan de lendenwervels.
Aan haar gedrag kon ik merken wanneer het tijd was om haar te laten gaan.

Als je haar voorheen in de bak losliet, dan galoppeerde ze de hele bak door. Even haar energie kwijt. Maar als ik haar toen in de bak losliet, of met mijn instructrice grondwerk oefeningen in de bak wilde doen, dan stapte ze naar de bakdeur en wilde zo snel mogelijk de bak weer uit.
Ook als ik haar voorheen in de wei zette, dan galoppeerde ze naar achter in de wei. Nu deed ze dat alleen nog maar 's ochtends of nadat ze Metacam had gekregen.
Voorheen kroelde ze dan ook meteen met haar maatje. Dat hebben wij haar de laatste tijd ook niet meer zien doen. Haar manen begonnen ook weer te groeien.
Ze zonderde zich steeds meer af, stond heel vaak vooraan het hek.
Ze was niet meer het knuffelpaard en werd ook steeds kalmer terwijl ze altijd een sensibele merrie was.
Ook werd ze op stal gemeen naar haar buurpaard, terwijl ze eerst een allemansvriendinnetje was.
Ze bleef ondanks de Metacam kreupel lopen.
Bij het laatste bezoekje van de hoefsmid liet ze zich continu vallen. De hoefsmid was zo geen optie meer want zelfs bij de dierenkliniek moest ze door 3 man ondersteund worden tijdens de buigproeven.
En een hele belangrijke vond ik ook de uitdrukking uit haar ogen. Haar ogen waren dof en lieten geen levenslust meer zien.
De dag voor het inslapen heb ik foto's van haar gemaakt. Die spreken boekdelen.

Heel veel sterkte met het nare nieuws. Kijk en luister goed naar je paard. :(:)

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:08

Ligt er natuurlijk aan wat je wilt en wat je hebt m te bieden. Heb je genoeg land aan huis zal ik hem daar lekker houden. Als je recreatief door wilt ook. Wil je de sport in en heb je geen land aan huis zal ik hem laten inslapen. Sowieso niet doorverkopen, vertrouw niemand!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:09

Zipporah, als het paard al kreupel loopt in het land, zou jij hem dan echt door laten lopen? Kreupel is een uiting van pijn...

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:13

Ryder schreef:
[naam], als het paard al kreupel loopt in het land, zou jij hem dan echt door laten lopen? Kreupel is een uiting van pijn...

Heb ik overheen gelezen dan, dat zou zeker geen keuze van mij zijn.

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 13:23

Precies wat Felicity2511 vertelde, heeft mijn paard ook. Hij was eerst ook aan het galopperen en gek aan het doen in de bak en in het land. Nu zet ik hem neer en uit hij zijn frustratie/energie met zijn hoofd aangezien hij niet meer kan rennen (hij wil wel, maar het gaat gewoon niet).

Hij staat ook enorm vaak op rust met zijn zere been.. Hij stond van nature al heel vaak op rust, maar nu natuurlijk meer om zijn been te ontlasten..
Laatst bijgewerkt door Patriciadr op 22-04-16 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:25

Allereerst heel veel sterkte gewenst. Het is nooit leuk om dergelijk nieuws te krijgen, maar het is extra moeilijk als ze zo jong zijn.

Ik heb hier ook ervaring mee. Door een gekke sprong in het land tijdens de opfok, bleek onze prok-goedgekeurde merrie niet meer inzetbaar onder het zadel. We hebben haar zadelmak gemaakt, beleerd, opgetraind ennnnn... daar strandde het circus. Super zuur, want 'oh wat een geweldig paard' en pas 4,5 toen ze uiteindelijk werd afgekeurd. De dierenarts stuurde ons na goed overleg naar huis met een ontstekingsremmer (want op dat moment was ze echt te pijnlijk dus behandeld) en het advies 'kijk maar wat ze aankan'. Aangezien wij heel erg rustig aan gedaan hadden met opleiden, bleek al snel dat zelfs longeren soms verkeerd viel. Ze had goede en slechte dagen.

Ik had het geluk dat ze merrie was, dus nu staat ze met een dikke buik. Maar ook wij wegen elk jaar af: nog een keertje dekken of er een einde aan maken? Ze mag natuurlijk geen pijn hebben en tot nu toe is dat niet het geval. Ze rent blij door de wei met haar grootste maatje, komt pijnloos van stal en kan de hele dag vrij bewegen. Alleen is ze absoluut niet meer 'trainbaar'; geen longewerk, niets, noppes, nada. Misschien dat ik straks nog stap-bosritjes ga proberen (wij zijn onlangs verhuisd en ze staan nu aan huis), maar op dit moment is ze een broedmachine.

Het kan per geval dus variëren. Sommige lopen best leuk door recreatief en andere kunnen niets meer aan. Sterkte met de afwegingen!

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:30

helaas ook ervaring mee. een paard uit Eigen fok bij vrienden. paard met vele potentie in de sport. werd opens erg gemeen onder het zadel. ik en de eigenaar er een paar keer afgevlogen. toen maar besloten om eerst alles uit te sluiten wat betrefd medische oorzaken. bleek die zwqare artrose te hebben in de rendenen, bekken en het volledige achterbeen. uiteindelijk ook in de hals en recht voor. helaas hebben we hem toen moeten laten gaan.

een leven met pijn is geen leven helaas. als een dier wat ouder is en het kan met pijnstilling nog door dan is het een grasmaaier. maar een jong paard dat nog lekker kinds moet zijn vind ik dat geen oplossing.

heel veel sterkte!!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:31

Je paard loopt kreupel, je paard wil niet meer rennen en gek doen en je paard staat enorm vaak op rust.
Denk je niet dat je paard je misschien al wat probeert te vertellen?
Ik denk dat dit DE signalen zijn waar je zelf nog naar zoekt.

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 13:31

AEP schreef:
Allereerst heel veel sterkte gewenst. Het is nooit leuk om dergelijk nieuws te krijgen, maar het is extra moeilijk als ze zo jong zijn.

Ik heb hier ook ervaring mee. Door een gekke sprong in het land tijdens de opfok, bleek onze prok-goedgekeurde merrie niet meer inzetbaar onder het zadel. We hebben haar zadelmak gemaakt, beleerd, opgetraind ennnnn... daar strandde het circus. Super zuur, want 'oh wat een geweldig paard' en pas 4,5 toen ze uiteindelijk werd afgekeurd. De dierenarts stuurde ons na goed overleg naar huis met een ontstekingsremmer (want op dat moment was ze echt te pijnlijk dus behandeld) en het advies 'kijk maar wat ze aankan'. Aangezien wij heel erg rustig aan gedaan hadden met opleiden, bleek al snel dat zelfs longeren soms verkeerd viel. Ze had goede en slechte dagen.

Ik had het geluk dat ze merrie was, dus nu staat ze met een dikke buik. Maar ook wij wegen elk jaar af: nog een keertje dekken of er een einde aan maken? Ze mag natuurlijk geen pijn hebben en tot nu toe is dat niet het geval. Ze rent blij door de wei met haar grootste maatje, komt pijnloos van stal en kan de hele dag vrij bewegen. Alleen is ze absoluut niet meer 'trainbaar'; geen longewerk, niets, noppes, nada. Misschien dat ik straks nog stap-bosritjes ga proberen (wij zijn onlangs verhuisd en ze staan nu aan huis), maar op dit moment is ze een broedmachine.

Het kan per geval dus variëren. Sommige lopen best leuk door recreatief en andere kunnen niets meer aan. Sterkte met de afwegingen!

Bedankt voor je verhaal! Mag ik vragen welke medicijnen of welke supplementen jullie merrie krijgt zodat ze nog pijnloos in de wei kan staan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:32

Is dit niet veroorzaakt door de operatie?? Kliniek kan wel zeggen dat het een trauma is maar wie weet het zeker. Je schiet er niets mee op natuurlijk . Ik zou hem een week op metacam zetten en dan naar de slager brengen, zoals jij het beschrijft heeft hij gruwelijk veel pijn en een paard dat niet kan lopen is doodongelukkig, ze laten vaak ook pas ondraaglijke pijn zien als het echt niet anders kan, heel veel sterkte, het is een prachtig paard.

Patriciadr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 13:35

bigone schreef:
Is dit niet veroorzaakt door de operatie?? Kliniek kan wel zeggen dat het een trauma is maar wie weet het zeker. Je schiet er niets mee op natuurlijk . Ik zou hem een week op metacam zetten en dan naar de slager brengen, zoals jij het beschrijft heeft hij gruwelijk veel pijn en een paard dat niet kan lopen is doodongelukkig, ze laten vaak ook pas ondraaglijke pijn zien als het echt niet anders kan, heel veel sterkte, het is een prachtig paard.

Bedankt! We hebben meerdere deskundigen gevraagd, maar zeggen allemaal dat dit niet kan komen door de operatie. De metacam ga ik inderdaad even achteraan!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:37

Patriciadr schreef:
Precies wat Felicity2511 vertelde, heeft mijn paard ook. Hij was eerst ook aan het galopperen en gek aan het doen in de bak en in het land. Nu zet ik hem neer en uit hij zijn frustratie/energie met zijn hoofd aangezien hij niet meer kan rennen (hij wil wel, maar het gaat gewoon niet). Hij staat ook enorm vaak op rust met zijn zere been..

Als de DA hem eigenlijk al opgegeven heeft naar aanleiding van de foto's en ik het bovenstaande zou zien en merken, stond de DA de volgende dag op stal om er een einde aan te maken.
Je wilt toch niet dat je maatje pijn heeft? Als hij nog maar 4 jaar is, zie ik het somber in.

En ja, ook ik heb een nog net geen 3 jarige haflinger moeten laten gaan omwille van zulke erge spat dat hij dus ook geen drafje meer kon doen in de weide omdat hij dan stokkreupel was. Waarschijnlijk ook opgelopen door trauma in de weide. Ook geen opties meer en zelfs als grasmaaier zou hij pijn hebben.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 13:39

Jeetje wat een drama zeg. Ik wil je heel erg veel sterkte wensen.
Bizar dat artrose zich zo snel kan ontwikkelen.

Bij het lezen van je verhaal moest ik denken aan een stuk wat ik gister op internet heb gelezen over artrose. Dit ging dan wel over mensen, maar uit onderzoek is gebleken dat artrose o.a. een gevolg is van ontstekingen door voedselallergie en niet door overbelasting zoals eerst werd gedacht.
Ik weet niet of je hier iets mee kan, maar ik wilde het toch even vermelden.

Veel sterkte toegewenst deze tijd.. :(:)