Schraal paard versus dik paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vilheide

Schraal paard versus dik paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:34

We hebben 2 ijslanders die niet zoals de meeste ijslanders al dik worden als ze maar naar eten kijken, gelukkig niet zou je denken.

Ze krijgen zo goed als onbeperkt hooi, endurix muesli en marstall force vitaminebrokjes,  tandarts komt eens per jaar en ze zien er gezond uit. Hun ribben kun je voelen maar niet zien, konten zijn mooi rond. Kortom ze zijn zeker niet zichtbaar dun maar ze zijn aan de schrale kant.

Om mij heen zie ik veel dikke paarden en dan niet een beetje dik maar echt moddervet.

Nu vroeg ik me af wat je beter kan hebben, een paard wat schraal is of een paard wat dik is? Uiteraard is een gezond gewicht altijd beter maar wat als je paard toch ondanks alles geprobeerd te hebben schraal of dik blijkt te blijven.

IsabelHx

Re: Schraal paard versus dik paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:35

hmm ik denk dat je beter een iets te dik paard kan hebben dan een te dun paard.. Maar het is zo als je zij idd allebij niet goed.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:38

Naar Nederlandse maatstaven zeker schraal, dat is namelijk eigenlijk niet eens schraal. :') Ik heb er eentje aan de schrale kant en een aan de dikke kant. Op de schrale krijg ik altijd commentaar, de dikke nooit, terwijl die echt verder van het goede gewicht verwijderd is. Waarom denk je dat die van jou te schraal zijn? De ribben voelen, maar niet zien klinkt namelijk gewoon goed.

Maar het ligt natuurlijk ook aan het paard. Als mijn fjord schraal is kan ik rustig aan de DA bellen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:43

Ik heb altijd gehoord dat een beetje schraal geen kwaad kan bij een paard, of in elk geval minder erg is dan te dik.

Sowieso is onze 'norm' voor het ideale gewicht bij paarden verkeerd, we zien ze allemaal iets te graag dik. Wat wij een beetje schraal vinden is eigenlijk gewoon gezond. Ribben moet je kunnen voelen en net niet zien, dus volgens mij moet je je nergens zorgen over maken ;)

Wel lastig natuurlijk als je paard niet makkelijk dik te krijgen is, dan krijg je vaak reacties alsof je niet goed voor ze zorgt :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:52

Ribben die je kunt voelen maar niet zien is niet 'schraal', maar 'precies goed'. Zo hoort het te zijn, bij ieder paard, dus ook bij IJslanders. En zeker omdat die hier in NL in de winter niet terug lopen in conditie en dus geen zomerspekkies hoeven te kweken om een koude winter zonder eten te overleven.

Ribben kunnen voelen is verreweg te prefereren boven ook maar een klein beetje te dik, laat staan veel te dik, zoals 50% van de NL paarden, als het er niet meer zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:56

Schraal (niet mager) is veel gezonder dan te dik, is bij mensen ook zo over het algemeen.
In Nederland zijn we wel gewend aan te dikke dieren dus ziet het er vaak snel "zielig" uit als ze wel goed op gewicht zijn.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:58

Ibbel schreef:
Ribben die je kunt voelen maar niet zien is niet 'schraal', maar 'precies goed'. Zo hoort het te zijn, bij ieder paard, dus ook bij IJslanders.

Fijn om dat te lezen want het lijkt er op of een iets schrale ijslander in de ijslanderwereld een No Go is. Want schijnbaar kan een slanke schrale ijslander geen gezonde ijslander zijn!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:00

Geen enkele gezonde sportman is aan de dikke kant, integendeel!

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:01

Ik heb ook een IJslander die ik altijd slank heb gehouden. Kreeg daar vaak gezeur over.

Volgens mij kan je beter een 'schraal' paard hebben dan een (te) dik paard. Als je erover nadenkt krijgen paarden met te veel gewicht ook vaker gezondheidsklachten dan paarden met een 'schraal' gewicht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:02

In het voorjaar heb ik ze het liefst wat schraler, in het najaar/winter juist liever wat 'mollig'. Nu zijn onze winter niet zo streng, maar met -20 is een paard toch heel blij als ie een beetje vet op heeft :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:03

Groot verschil tussen schraal of slank... Slank prima, schraal heeft meer met spieren te maken.
Ribben hoor je in beweging net te kunnen zien, maar er moet wel wat spier op zitten om er gezond en dus niet schraal uit te zien.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:15

Rond deze tijd mogen ze best schraal zijn, ribben duidelijk voelbaar en in bepaalde houding ook zichtbaar is eigenlijk heel normaal, kijk maar naar wilde paarden die net de winter uit komen.

Alleen is het blijkbaar not done om je paard terug te laten vallen in gewicht, terwijl ze in het weideseizoen zo weer aankomen.

Veel aandoeningen zoals hoefbevangenheid, IR, eczeem etc. hebben ook met de conditie van het paard te maken.

Mijn pony liep begin de winter ook nog met harde bulten in zijn nek, elke zomer aankomen en 's winters niks afvallen, dat geeft permanente vet en afvalstofopslag.

Stel dat zo'n paard ineens ziek wordt en z'n reserves gaat aanspreken, dan vergiftigd ie zichzelf door alle opgeslagen rommel die ineens vrij komt.
Volgens mijn DA kun je beter een schraal paard hebben dat zwaar ziek wordt, dan een dik paard.
Want een schraal paard zal dan zeker afvallen, maar het lichaam krijgt geen extra klap van alle rommel die het lijf ineens vrij laat komen.

Wat hier al geschreven werd, ik denk dat vele paarden in Nederland als goed op gewicht worden gezien, terwijl ze feitelijk veel te vet zijn.

M'n pony beweegt ook veel fijner nu ie afgevallen is.
Ik heb ook nog 2 jonge merries staan, voor opgroeiende dieren is overgewicht ook niet best, dus ook die zijn van de winter afgevallen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:55

Helaas is mijn paard te dik en doe ik er best veel aan om dat te veranderen, maar zij hoort wel bij de catagorie " dik van lucht"

Ze kunnen naar mijn inziens beter wat schraler zijn al te dik. Ook beter voor de gewrichten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:59

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar fotos van wat jullie mager, schraal, slank, etc vinden

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:59

Duhelo schreef:
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd naar fotos van wat jullie mager, schraal, slank, etc vinden

Foto's zijn allemaal mijn paarden.

Veel te schraal/mager
Afbeelding

Schraal/mager
Afbeelding

Prima gewicht, schrale kant (ribben zijn redelijk makkelijk te zien)
Afbeelding

Goed gewicht (ribben heel licht in beweging te zien) kan hier zo snel geen betere foto van vinden.
Afbeelding

Prima gewicht, dikke kant (ribben nog voelbaar)
Afbeelding

Te dik (ribben met moeite voelbaar)
Afbeelding

Wil hier wel aan toevoegen dat op een foto beoordelen eigenlijk geen doen is. Als je het voor je neus hebt en het kunt zien bewegen en voelen kan het in sommige gevallen een ander beeld geven.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:03

Uitstekende heupbotten en duidelijk zichtbare ribben noem ik mager, licht zichtbare ribben noem ik schraal en voelbare ribben noem ik slank :)
Nog net voelbaar noem ik mollig, en niet meer voelbaar is dik.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:54

Ik hou van paarden die royaal zijn, niet baggervet maar alles mooi rond, maar das puur een kwestie van persoonlijke voorkeur. Vind het een fijn idee dat, mochten ze ziek worden, dat ze iets in te teren hebben.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 14:37

Liever wat schraal dan te dik.
Ook in Frankrijk zijn een hoop paarden te dik, mijn bonte is op dit moment prachtig op gewicht (helaas geen foto) maar op stal willen ze haar al extra gaan voeren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:05

Wat vinden jullie van deze paarden? :

Belgisch trekpaard vorige winter:
Afbeelding

vorige maand:
Afbeelding

6 jarige belg:
Afbeelding

En deze jaarling:
vorige zomer
Afbeelding
nu:

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 15:20

8nnemiek schreef:
Uitstekende heupbotten en duidelijk zichtbare ribben noem ik mager, licht zichtbare ribben noem ik schraal en voelbare ribben noem ik slank :)
Nog net voelbaar noem ik mollig, en niet meer voelbaar is dik.

En dan kan het nog bouw zijn, mijn oude paard heeft enorm uitstekende heupbotten, maar dat had 'ie al als jonkie en nu nog steeds. Dat is z'n bouw en niet tegenop te voeren.

Om TS haar vraag te antwoorden: mijn oude paard zie ik liever te dik, dan heeft hij reserves. Hij heeft geen last van artrose dus te dik is ook geen extra belasting bij hem.

Mijn jonge paarden dan toch maar te schraal, alhoewel... eerlijk gezegd zie 'k ze dan toch nog liever wat te dik... maar 'k weet dat te dik meer kwaad kan dan te schraal, en aangezien de jonkies geen reserves nodig hebben, doe dan toch maar liever wat te schraal ;)

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 14:32

Even wat foto's van mijn eigen paard, die al zolang als ik hem ken nooit dik is geweest en ook niet dik te krijgen is.
En zeker na de winter valt hij behoorlijk terug. Maar als ik dan deze foto's bekijk dan kan ik heel duidelijk zien dat hij in een maand tijd al wat voller geworden is.

Eind maart, volop aan het verharen:
Afbeelding

Vorige week:
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:35

Die pony is eerder schaal, zit heel weinig spier op, maar echt mager is ie niet.

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:38

Reynir is altijd iets aan de mollige kant. Maar verder goed gezond en hij kan evengoed heel hard hollen, zoals jullie wel weten.
Ik vind jou paard er eerlijk gezegd niet zo gezond uitzien. Hij kijkt ook wat dof uit zijn ogen en lijkt erg arm gespierd.... En ik vind hem wel degelijk te schraal. Zijn nek is ook zo dun, vergeleken met hoe ik hem een paar jaar geleden heb gezien. Ik vind hem eerlijk gezegd behoorlijk achteruit gegaan, hij kijkt ook "gesloten" . Snap je wat ik bedoel?
Lastig dat je niet weet hoe dat komt

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:48

Op de foto's oogt het paard inderdaad schraal, niet mager. Ook oogt hij inderdaad niet helemaal gezond of alsof hij lekker in z'n vel zit.
Dit had ik met mijn IJslander op het gegeven moment ook. Geen spieren meer op de bovenlijn, beetje doffe look. Hem ben ik toe gaan bijvoeren en hij ziet er nu een stuk beter uit, wel nog slank (zoals ik wil).
Omdat hij er zo uitzag was ik mij wat dingen gaan afvragen. Zoals; past het zadel wel goed? Moet hij anders gereden worden? Krijgt hij genoeg binnen?
Het enige wat ik nog wil gaan doen is test op Cushing/PPID, dan valt de bovenlijn ook vaak weg.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:55

Ik vind hem er vooral oud en onbespierd uit zien, niet mager.