Ons paard is vorige week zondag (10/4/2016) geopereerd aan een knoop in de dikke darm wegens gaskoliek. De operatie is technisch gezien geslaagd. Hij is goed wakker geworden en maandag/dinsdag deed hij het goed. Normaal zou hij na 4 dagen naar huis mogen. De nacht van dinsdag op woensdag heeft hij een terugval gehad. Zijn darmen stopten net niet met werken en ze hebben hem moeten leegpompen wegens reflux, zo'n 12 liter om de 5 uur kwam uit zijn maag. Ze hebben hem ook terug aan een serum gehangen en hij mocht niets drinken. Qua eten: Wat hooi, 3 hapjes gras en een korreltje krachtvoer.
Woensdag, donderdag en vrijdag waren erg wisselvallige dagen. De arts kwam erachter dat hij enkel goed reageerde op hooi. Gras en krachtvoer verteerde hij niet zo goed. (Waarschijnlijk door de suikers, denken wij..?) Ze pompten hem leeg, telkens met 5 tot 12 liter reflux.
Zaterdag, zondag en gisteren waren topdagen, omdat hij het enkel met hooi moest doen. Leegpompen: 1x per dag aan een halve tot 1 liter. Sinds gisteren heeft hij een halve emmer water mogen drinken en hangt hij nog steeds aan zijn serum. Om één of andere reden hebben ze hem toch nog een 2e x leeggepompt gisteren, tijdens de nacht. Er kwam vier liter uit zijn maag. Vanmorgen opnieuw leeggepompt en er kwam bijna niets meer uit. De arts is wel bang dat hij zichzelf langzaam aan aan het vergiftigen is.. Echo's wijzen uit dat zijn darmen wel degelijk bewegen, maar nog niet voldoende..
Ik heb hier verschillende vragen bij.. Nu, ik vertrouw de arts volledig, aangezien zij degene is die gestudeerd heeft. Ze is een topvrouw die ons al keihard gesteund heeft en die me op tijd en stond belt wanneer er iets mis is. Maar ze heeft zelf toegegeven dat ze dit nog nooit heeft gezien of meegemaakt. Normaal sterven paarden na een paar dagen van wisselvallige darmen. Ons paard is natuurlijk weer een uitzondering en ik heb het gevoel dat zij misschien zelf niet meer goed weet hoe en wat. Ze zegt dat ze de behandeling doorzet en dat we moeten afwachten.
Het rare is, ons paard ziet er helemaal niet ziek uit! Hij is levendig, vol energie en neemt alles aan wat je hem geeft qua eten of drinken.. Nu, hij is van nature echt een hyper paard, dat houdt van crossen. De arts zet hem niet los in de piste, want hij crosst zichzelf gek en dat mag hij niet.. We gaan elke dag een 15 minuten wandelen met hem en dat lijkt hij leuk te vinden. Hij wandelt vlot door, heeft alles gezien en zijn oren draaien overuren. Hij roept ook naar andere paarden. Daarna is hij wel stik op, aangezien hij amper iets te eten krijgt..
Mijn vragen:
* Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, hoe is dit afgelopen?
*Zou het kunnen dat ons paard zijn darmen niet sneller werken omdat er amper iets is om te verwerken? Aangezien hij enkel een paar "handjes" hooi krijgt per dag, niet door kan eten en geen tot weinig water mag drinken..
*Wat zou het gevolg kunnen zijn als we hem van zijn serum af halen en gewoon op wat water en hooi zetten? Zou dit zijn darmwerking kunnen bevorderen?
* Ons paard is een enorm gevoelig beest vol stress en erg gehecht aan zijn baasjes/paardenvriendje... Deze laatste durven we niet mee naar de kliniek nemen, uit angst voor paniek als hij weer naar huis moet.. Maar ik heb wel het gevoel dat hij hem en ons mist.. Hij stond samen met ons ander paard op de wei en we konden niet eens apart gaan rijden zonder dat de andere gek werd.. We gaan hem elke avond bezoeken, maar hij heeft die terugval gekregen net op die ene avond dat wij niet geweest zijn.. We zijn bang dat hij heimwee heeft.. Zou het een optie kunnen zijn om hem thuis verder te laten revalideren, met toezicht van onze DA?
Verklaar me aub niet gek.. Ik zoek ook maar naar oplossingen voor een probleem waar niemand iets van af lijkt te weten. We zitten met onze handen in het haar. Als hij doodziek op stal zou staan, zou onze beslissing snel gemaakt zijn. We willen hem niet laten lijden. Hij lijkt gewoon zoveel levenslust te hebben en zich niets aan te trekken van alles wat er gebeurt. Als je hem ziet staan, zou je hem zo mee naar huis nemen. Qua gedrag is hij helemaal dezelfde..
Gelieve kwetsende commentaar voor jezelf te houden. Alles gebeurt in overleg met de arts en onze DA. Dit is voor mij een slopende en erg emotionele week geweest, zonder zekerheden.. Mensen die mij afkraken kan ik nu wel missen..
Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoorden!
Hij mocht toen ook alleen aan de hand grazen en niet los vanwege enthousiaste spring en ren acties omdat eerst de wond moest dichtten na een foto dat was na 6 weken mocht ik beperkt rijden, stappen dit ging gecontroleerd en toen mocht hij nog steeds niet los zelf vanwege spanning op de buikwand. Daarna rustig het rijden opgebouwd en op de les altijd nog rustig aan gedaan en verder in het bos rustige ritjes. Na een half jaar pas met hem weer gaan springen. Een ander meisje had het zelfde en was vrij vlot nadat het rijden opgepakt mocht worden en dat goed ging, gaan springen, dat paardje heeft daarna complicaties gekregen en het niet meer gered.
en hij is toen op de derde dag gelaxeerd met 3 liter olie vanaf die tijd geef ik hem dagelijks zonnebloem olie door zijn brokjes om de darmbeweging soepel en beter te laten verlopen. Hij is inmiddels 26 jaar.
wil je heel veel sterkte wensen.