Operatie gaskoliek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_A_x94

Operatie gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 16:00

Hallo iedereen. Ik ben ten einde raad.. Sorry voor de lange tekst, maar ik hoop dat jullie op deze manier een goed beeld krijgen van de situatie..

Ons paard is vorige week zondag (10/4/2016) geopereerd aan een knoop in de dikke darm wegens gaskoliek. De operatie is technisch gezien geslaagd. Hij is goed wakker geworden en maandag/dinsdag deed hij het goed. Normaal zou hij na 4 dagen naar huis mogen. De nacht van dinsdag op woensdag heeft hij een terugval gehad. Zijn darmen stopten net niet met werken en ze hebben hem moeten leegpompen wegens reflux, zo'n 12 liter om de 5 uur kwam uit zijn maag. Ze hebben hem ook terug aan een serum gehangen en hij mocht niets drinken. Qua eten: Wat hooi, 3 hapjes gras en een korreltje krachtvoer.

Woensdag, donderdag en vrijdag waren erg wisselvallige dagen. De arts kwam erachter dat hij enkel goed reageerde op hooi. Gras en krachtvoer verteerde hij niet zo goed. (Waarschijnlijk door de suikers, denken wij..?) Ze pompten hem leeg, telkens met 5 tot 12 liter reflux.

Zaterdag, zondag en gisteren waren topdagen, omdat hij het enkel met hooi moest doen. Leegpompen: 1x per dag aan een halve tot 1 liter. Sinds gisteren heeft hij een halve emmer water mogen drinken en hangt hij nog steeds aan zijn serum. Om één of andere reden hebben ze hem toch nog een 2e x leeggepompt gisteren, tijdens de nacht. Er kwam vier liter uit zijn maag. Vanmorgen opnieuw leeggepompt en er kwam bijna niets meer uit. De arts is wel bang dat hij zichzelf langzaam aan aan het vergiftigen is.. Echo's wijzen uit dat zijn darmen wel degelijk bewegen, maar nog niet voldoende..

Ik heb hier verschillende vragen bij.. Nu, ik vertrouw de arts volledig, aangezien zij degene is die gestudeerd heeft. Ze is een topvrouw die ons al keihard gesteund heeft en die me op tijd en stond belt wanneer er iets mis is. Maar ze heeft zelf toegegeven dat ze dit nog nooit heeft gezien of meegemaakt. Normaal sterven paarden na een paar dagen van wisselvallige darmen. Ons paard is natuurlijk weer een uitzondering en ik heb het gevoel dat zij misschien zelf niet meer goed weet hoe en wat. Ze zegt dat ze de behandeling doorzet en dat we moeten afwachten.

Het rare is, ons paard ziet er helemaal niet ziek uit! Hij is levendig, vol energie en neemt alles aan wat je hem geeft qua eten of drinken.. Nu, hij is van nature echt een hyper paard, dat houdt van crossen. De arts zet hem niet los in de piste, want hij crosst zichzelf gek en dat mag hij niet.. We gaan elke dag een 15 minuten wandelen met hem en dat lijkt hij leuk te vinden. Hij wandelt vlot door, heeft alles gezien en zijn oren draaien overuren. Hij roept ook naar andere paarden. Daarna is hij wel stik op, aangezien hij amper iets te eten krijgt..

Mijn vragen:
* Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, hoe is dit afgelopen?

*Zou het kunnen dat ons paard zijn darmen niet sneller werken omdat er amper iets is om te verwerken? Aangezien hij enkel een paar "handjes" hooi krijgt per dag, niet door kan eten en geen tot weinig water mag drinken..

*Wat zou het gevolg kunnen zijn als we hem van zijn serum af halen en gewoon op wat water en hooi zetten? Zou dit zijn darmwerking kunnen bevorderen?

* Ons paard is een enorm gevoelig beest vol stress en erg gehecht aan zijn baasjes/paardenvriendje... Deze laatste durven we niet mee naar de kliniek nemen, uit angst voor paniek als hij weer naar huis moet.. Maar ik heb wel het gevoel dat hij hem en ons mist.. Hij stond samen met ons ander paard op de wei en we konden niet eens apart gaan rijden zonder dat de andere gek werd.. We gaan hem elke avond bezoeken, maar hij heeft die terugval gekregen net op die ene avond dat wij niet geweest zijn.. We zijn bang dat hij heimwee heeft.. Zou het een optie kunnen zijn om hem thuis verder te laten revalideren, met toezicht van onze DA?

Verklaar me aub niet gek.. Ik zoek ook maar naar oplossingen voor een probleem waar niemand iets van af lijkt te weten. We zitten met onze handen in het haar. Als hij doodziek op stal zou staan, zou onze beslissing snel gemaakt zijn. We willen hem niet laten lijden. Hij lijkt gewoon zoveel levenslust te hebben en zich niets aan te trekken van alles wat er gebeurt. Als je hem ziet staan, zou je hem zo mee naar huis nemen. Qua gedrag is hij helemaal dezelfde..

Gelieve kwetsende commentaar voor jezelf te houden. Alles gebeurt in overleg met de arts en onze DA. Dit is voor mij een slopende en erg emotionele week geweest, zonder zekerheden.. Mensen die mij afkraken kan ik nu wel missen..
Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoorden! :)

Amikaa

Re: Operatie gaskoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:12

Wat ontzettend erg dat je paard zo ziek is.. heel zielig... en ik begrijp dat je je grote zorgen maakt.
Denk dat je toch maar af moet gaan op het advies van de dierenarts, die weet toch het beste wat hij kan eten en drinken, zijn darmen werken nog onvoldoende en meer voedsel kan hij waarschijnlijk nog niet aan. Als het voedsel in de darm vast komt te zitten dan heb je weer een nieuw probleem.
Hij is op de beste plaats mogelijk om hem goed onder controle te houden nl op de kliniek. Als er thuis iets een probleem opdoet mbt darmwerking dan kun je nooit zo snel ingrijpen als daar.
Dus het verstandigste is geduld te hebben tot hij daar weer goed kan eten en drinken en je het groene licht krijgt om hem weer mee naar huis te nemen. Heel veel sterkte!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:37

Wat een vreselijke onzekere situatie met veel zorgen, allereerst veel sterkte gewenst en doe dat waar jezelf goed bij voelt.
Mijn paard is in 2002 geopereerd aan koliek had een knik in de darmen, is een week op de kliniek gebleven ivm langzaam aan opbouwen van voer, toen hij wel mee mocht naar huis mocht hij alleen hooi (niet het grofstengelig wat we zelf hadden) dus personenauto volgepakt met hooi van kliniek. :D Hij mocht toen ook alleen aan de hand grazen en niet los vanwege enthousiaste spring en ren acties omdat eerst de wond moest dichtten na een foto dat was na 6 weken mocht ik beperkt rijden, stappen dit ging gecontroleerd en toen mocht hij nog steeds niet los zelf vanwege spanning op de buikwand. Daarna rustig het rijden opgebouwd en op de les altijd nog rustig aan gedaan en verder in het bos rustige ritjes. Na een half jaar pas met hem weer gaan springen. Een ander meisje had het zelfde en was vrij vlot nadat het rijden opgepakt mocht worden en dat goed ging, gaan springen, dat paardje heeft daarna complicaties gekregen en het niet meer gered.
Afgelopen zomer opnieuw aanhoudende koliek 4 dagen %) en hij is toen op de derde dag gelaxeerd met 3 liter olie vanaf die tijd geef ik hem dagelijks zonnebloem olie door zijn brokjes om de darmbeweging soepel en beter te laten verlopen. Hij is inmiddels 26 jaar.

Groet Karin.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:41

Mijn eerste paardje is op z'n 21e geopereerd aan koliek ( dunne darm rond lypoom gedraaid ) en ging 2 dagen goed, maar de 3e dag vielen zijn darmen stil. Heeft meer dan 2 weken enkel aan het infuus gestaan, dus geen eten of drinken zolang de darmen niet naar behoren werkten en ook verschillende malen per dag de reflux laten aflopen via een slangetje. Bijna 3 weken later schoot de boel weer op gang en nog 3 dagen later was hij thuis ! Hij is 30 jaar geworden. :j
Dus hou de moed erin, zolang darmen niet goed werken heeft eten geven geen zin, integendeel...in het infuus zit alles wat ze nodig hebben.

x_A_x94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 20:26

Pandora2 schreef:
Mijn eerste paardje is op z'n 21e geopereerd aan koliek ( dunne darm rond lypoom gedraaid ) en ging 2 dagen goed, maar de 3e dag vielen zijn darmen stil. Heeft meer dan 2 weken enkel aan het infuus gestaan, dus geen eten of drinken zolang de darmen niet naar behoren werkten en ook verschillende malen per dag de reflux laten aflopen via een slangetje. Bijna 3 weken later schoot de boel weer op gang en nog 3 dagen later was hij thuis ! Hij is 30 jaar geworden. :j
Dus hou de moed erin, zolang darmen niet goed werken heeft eten geven geen zin, integendeel...in het infuus zit alles wat ze nodig hebben.

Hoe was zijn karakter achteraf? De arts hier zegt dat paarden daarvan kunnen "breken".. Wij weten hier niet meer wat we nog moeten doen.. Eén van zijn aders in de hals begint op te zwellen. Raar, want daar steekt geen infuus in en ze geven hem ook geen inentingen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:33

krijgt hij wel preventief iets tegen maagzweren?Sterkte...ik heb er (gelukkig)geen ervaring mee.Ik hoop voor je dat hij opknapt!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:37

Wat vreselijk onzeker en zielig.
Hopelijk komt het snel weer op gang.
Geen ervaring mee, maar veel sterkte gewenst.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:38

Kan je het vriendje niet naar de kliniek brengen en hem in de box ernaast zetten? Misschien niet echt gebruikelijk, maar wie weet helpt het hem.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:55

Karakter is altijd hetzelfde gebleven. Moet wel zeggen dat het gewoon een paard uit de duizend was, rustig maar toch met genoeg pit, nooit een druktemaker geweest, altijd lief. Hij was wel beetje graatje mager toen hij naar huis mocht...maar langzaamaan is hij toch weer mooi bijgetrokken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:02

mijn paardje heb ik met 20 laten opereren aan zandkoliek. Eigenlijk mocht hij naar huis maar hij was volledig depressief. Wilde niet meer lopen, hebben omdat alles eigenlijk goed was besloten hem mee naar huis genomen en daar is hij weer helemaal de oude geworden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:17

Ik zou proberen goed met de arts te overleggen, zij kan medisch het meeste weten, jij kent je paard beter dan zij. Vertel haar over de aanhankelijkheid en zijn paardenvriendje, vraag haar of het misschien slim is hem thuis te laten herstellen of dat misschien zijn paardenvriendje naar de kliniek kan komen. Als je een goede arts hebt nemen ze dit echt wel mee in de overwegingen. Sterkte!

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:59

Wat vreselijk ts,ik snap dat je je heel erg zorgen maakt. Y;( wil je heel veel sterkte wensen.

Onze ruin heeft 9 dagen op de kliniek gestaan en een jaar gerevalideerd..zijn darmen waren gedraaid,de darm over de nierband.ze hebben op de kliniek(bodegraven) zijn darm in gekort en "vast" genaaid.hij is open geweest verticaal van voor naar achter(buik) en aan de linkerzijde..

Hij mocht absoluut geen krachtvoer..
Wel hooi en waterige slobber.

Mag ik vragen hoe de operatie bij jou paardje is gedaan?en het serum wat hij krijgt?
Als ik hier per ongeluk overheen lees,mijn excuses..

Onze ruin was erg veranderd na de operatie van een groot vriendelijke reus met karakter,naar een zielig mager treurig hoopje..nu weer helemaal het baasje godzijdank,maar dat heeft echt even geduurd

Wuppi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:07

Misschien kan je hem laten ondersteunen met acupunctuur?

x_A_x94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 07:56

Heel erg bedankt allemaal, voor de reacties en de steun!

Laurapalmer schreef:
Wat vreselijk ts,ik snap dat je je heel erg zorgen maakt. Y;( wil je heel veel sterkte wensen.

Onze ruin heeft 9 dagen op de kliniek gestaan en een jaar gerevalideerd..zijn darmen waren gedraaid,de darm over de nierband.ze hebben op de kliniek(bodegraven) zijn darm in gekort en "vast" genaaid.hij is open geweest verticaal van voor naar achter(buik) en aan de linkerzijde..

Hij mocht absoluut geen krachtvoer..
Wel hooi en waterige slobber.

Mag ik vragen hoe de operatie bij jou paardje is gedaan?en het serum wat hij krijgt?
Als ik hier per ongeluk overheen lees,mijn excuses..

Onze ruin was erg veranderd na de operatie van een groot vriendelijke reus met karakter,naar een zielig mager treurig hoopje..nu weer helemaal het baasje godzijdank,maar dat heeft echt even geduurd

Ons paard had een knoop in de dikke darm en daartussen zat nog een stuk dunne darm vast. Ze hebben niets moeten weghalen. Qua serum weet ik niet zeker hoe en wat.. Pijnstilling en om het vocht op peil te houden. Hij gaat nu bijna een week "best oke". Ze hebben heb 4 dagen niet moeten leegpompen. Eergisteren is hij niet zo slim geweest.. Hij wou persé drinken en heeft zijn touw en serum stuk getrokken.. Hij staat nu dus zonder serum en krijgt nat hooi en wat hapjes gras. Had wel diarree van het vele water, maar dat betekend volgens de arts dat de darmen werken. Vandaag gaan ze hem laten drinken en als dat goed is, kan hij los. Ben al enorm blij met deze vooruitgang.. Loopt ook al enkele uren per dag rond in de piste. We kunnen enkel maar duimen dat hij vooruit blijft gaan.. :)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:19

Wat fijn om te horen dat het goed gaat! :) heel veel sterkte nog :(:)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:51

Hoi, hoe gaat het nu met je paard? Ik hoop veel beter.

x_A_x94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 16:59

grace1989 schreef:
Hoi, hoe gaat het nu met je paard? Ik hoop veel beter.

Hij is sinds vrijdag eindelijk weer thuis! Het is enorm nipt geweest zei de arts.. Hij is bijna 3 weken in de kliniek geweest. Nu doen we het rustig aan en voeren we vaak kleine beetjes. Hij voelt zich weer helemaal thuis.. :)

Bedankt voor alle info en steun!

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:35

-
Laatst bijgewerkt door _Charlot op 02-05-16 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:40

Hoi!

Ik weet wat je mee maakt.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn paardje. Afgelopen oktober laten opereren en heeft een week op kliniek moeten staan.

4/5 dagen 24/7 aan het infuus gestaan en ook nog is spierbevangen erbij.

Kreeg alleen maar kleine plukjes hooi.

Na een week mocht hij toch naar huis.

Toen mocht ik langzaam de brok weer gaan opbouwen..

Maar ik heb hem in 5 dagen, 3x moeten spuiten.
Oftewel hij kon absoluut geen brok hebben.

Dus hier ben ik ook maar weer vanaf gestapt.

Toen heb ik hier een topic geopend..
En ben ik sanequi motility gaan voeren.
Dat raad ik je werkelijk aan!!!
Langzaam opbouwen en ik ben het nu zelf na een half jaar niet meer nodig.
€30,- per zak.. Maar altijd beter dan een ziek paard!

Op eens avond kwam ik op stal en lag hij me weer plat met koliekverschijnselen.

Kwam ik erachter dat iemand hem een paar uur in de volle wei had gehad.
Dus gras kon hij ook niet hebben.

De eeerste 4 maand na de operatie heeft hij geen gras gehad.

Nu kan hij weer even staan, max een uur op een redelijk "kaal" stuk en absoluut geen jong gras.

Dus doe vooral heel rustig aan en overhaast helemaal niks.

Je kunt beter te weinig voeren dan teveel.. Want die darmen en het gehele stelsel is enorm van slag.

Wil je meer weten etc.
Stuur me rustig een pb

x_A_x94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 09:05

_lotteeee schreef:
Hoi!

Ik weet wat je mee maakt.

Ik heb hetzelfde gehad met mijn paardje. Afgelopen oktober laten opereren en heeft een week op kliniek moeten staan.

4/5 dagen 24/7 aan het infuus gestaan en ook nog is spierbevangen erbij.

Kreeg alleen maar kleine plukjes hooi.

Na een week mocht hij toch naar huis.

Toen mocht ik langzaam de brok weer gaan opbouwen..

Maar ik heb hem in 5 dagen, 3x moeten spuiten.
Oftewel hij kon absoluut geen brok hebben.

Dus hier ben ik ook maar weer vanaf gestapt.

Toen heb ik hier een topic geopend..
En ben ik sanequi motility gaan voeren.
Dat raad ik je werkelijk aan!!!
Langzaam opbouwen en ik ben het nu zelf na een half jaar niet meer nodig.
€30,- per zak.. Maar altijd beter dan een ziek paard!

Op eens avond kwam ik op stal en lag hij me weer plat met koliekverschijnselen.

Kwam ik erachter dat iemand hem een paar uur in de volle wei had gehad.
Dus gras kon hij ook niet hebben.

De eeerste 4 maand na de operatie heeft hij geen gras gehad.

Nu kan hij weer even staan, max een uur op een redelijk "kaal" stuk en absoluut geen jong gras.

Dus doe vooral heel rustig aan en overhaast helemaal niks.

Je kunt beter te weinig voeren dan teveel.. Want die darmen en het gehele stelsel is enorm van slag.

Wil je meer weten etc.
Stuur me rustig een pb

Wow, wat een gedoe.. Die van ons is nu 4 dagen thuis na 3 weken kliniek en doet het wel nog goed... Krijgt kleine beetjes waaronder brok, half uurtje gras, hooi, paar wortelen en beetje slobber. Hiermee doet hij het wel goed..

Ben enorm benieuwd wat de volgende dagen teweeg gaan brengen.. Ik ga die zak zeker eens opzoeken. :)

Bedankt!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 15:08

Wat fijn. Gefeliciteerd.
En succes gewenst met het herstel.

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:18

Wat fijn te horen dat hij weer thuis is.

Paard wat ik ken is zo 3 jaar terug geopereerd aan koliek bij dit paard was het al zo erg dat een deel van de darm aan het afsterven was. Daarna ook een project in gegaan wat betreft het eten mocht ook zo weinig maar gaf wel aan meer te willen. Na 3 weken mocht die naar huis. Zijn karakter is heel erg veranderd na de operatie.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 16:30

Er is een topic voor ervaringen met koliek operaties. Is wel een fijn topic om ook gewoon af en toe eens je zorgen te uiten. Ik heb zelf veel steun aan dat topic gehad. Met mijn paard gaat nu alles goed, dus ik lees daar nog wel mee maar reageer niet echt meer.

[MD] Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

x_A_x94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 09:11

Bedankt allemaal!

Ik ga ook zeker dat topic eens doorlezen. :)

Ons paard is eigenlijk niet veranderd van karakter, ook al hoor ik van veel mensen dat dit bij hun paard wel het geval was.. Hij is nog steeds dezelfde, hypere en eet-grage Nicias.

Hebben nu op de kale wei een stukje afgemaakt van 11 op 6. Op die manier kan hij toch wat buiten zijn, maar niet lopen. Hij moet zo'n 3 maanden enkel wandelen. Vanaf augustus mag hij weer los op de wei. :)

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 11:43

Mijn paard is ook niet veranderd qua karakter hoor.

Net zo eigenwijs, vervelend en druk als altijd!
Niks geleerd van zijn "bijna-dood" ervaring.

Op een klein stukje kunnen ze ook gek genoeg gaan doen hoor!

Hoop dat het snel voorbij is allemaal...!