' Gezonde' pony gekocht en nu bulten en schuren ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

siepjes

' Gezonde' pony gekocht en nu bulten en schuren ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 20:11

We hebben in januari een pony gekocht. Na een lange zoektocht van meer dan een jaar. Want ik wilde echt een gezonde pony zonder gebreken. Uiteindelijk dan toch een pony gevonden. Keuringsrapporten van 2011 en daarvoor zaten erbij en die waren prima. Toch zelf nog laten keuren - want ik wilde echt een gezonde pony (te veel ellende gehad). Pony was prima. In dit geval waren er ook allemaal filmpjes van eerdere eigenaars op you tube te vinden - dus daar kon ik ook zien hoe braaf de pony is.
Pony was geschoren- dikke staart en manen. Echter 2 weken geleden heb ik zn halsdeken afgedaan- omdat hij inmiddels weer wat haren heeft en de temperatuur het toestaat. En sedertdien schuurt hij zich helemaal lek. Hij heeft ook bulten - op plekken die onder de deken uitkomen. Op dagen dat hij geen deken op heeft heeft hij ook bulten op zn rug. Vorige eigenaar gevraagd- maar die ontkent enige allergie. Op filmpjes van enkele jaren geleden heeft hij ook manen in de zomer. Niet alle filmpjes zijn goed te beoordelen - op sommige heeft hij n korte hanenkam - maar of t geknipt is kan ik niet zien.
Dus nu vraag ik me af - wat heeft de pony? Zelf denk ik n insecten allergie omdat als ik m n eczeem deken opleg - hij geen bulten heeft. En had de vorige eigenaar dit kunnen weten? Moet ik hier iets mee?
Morgen komt de dierenarts - ik wil nl wel graag zijn mening horen en wellicht kan hij helpen. Want de paarden staan hier 24 uur buiten- er is wel een schuilstal - maar als de pony echt last van de insecten heeft dan vrees ik dat hij hier deze zomer ongelukkig gaat worden. Eczeem deken is in ieder geval al besteld.

Anoniem

Re: ' Gezonde' pony gekocht en nu bulten en schuren ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:13

Klinkt als een (zon)licht allergie?

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 20:14

Ik wil n foto toevoegen maar t lukt nog niet echt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:20

Lijkt idd een allergie. Kan door van alles veroorzaakt worden: insecten, zonlicht, andere voeding... Hoeft ook geen groot probleem te zijn. Heb je al contact gehad met je DA?

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 20:20

Afbeelding

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 20:20

neen t lukt niet met de foto's .

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 20:21

Dierenarts komt morgen.

Sunriseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:25

Staat hij nu ook in een hele andere omgeving?

Ik weet verder niet wat het zou kunnen zijn, maar ik had vorig jaar een paard verkocht. Net klinisch en röntgenologisch helemaal goed gekeurd, maar naar anderhalf week foto's van de nieuwe eigenaar gekregen van een paard dat overal schuur/kale plekken had zitten van de jeuk. Volgens mij zijn ze er nooit helemaal achter gekomen wat het was, maar het paard had altijd in het noorden van het land gestaan en kwam dus ergens in het midden van het land terecht. Verder natuurlijk ook veel omstandigheden die waren veranderd, dus volgens mijn veearts was het best mogelijk dat er iets anders in de omgeving was waar ze zo op reageerde.

Ben benieuwd wat de veearts zegt. Succes!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:26

Voeding kan ook dit soort dingen veroorzaken. Mijn pony heeft zelf snel last van warmte bultjes als ze met een te warme deken op staat (al is het voor een dag) zit ze onder de jeukende bultjes.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:26

Bulten en jeuk kan ook komen door ander voer. Is er iets veranderd met voeren? Ander hooi of krachtvoer. Weer op de wei...
wat kreeg hij bij de vorige eigenaar.
Ik heb ook jaren terug een pony gekocht. Super dikke manen en staart. 3 maanden daarna begon ze ontzettend te schuren tot op de grond gooien aan toe. Leek zomereczeem en daarvoor heb ik haar behandeld
jeuk was daarmee weg maar je moest haar iedere dag smeren.

tweede jaar ben ik anders gaan voeren en sindsdien geen jeuk meer. Pony is al 4 jaar jeukvrij.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:28

Insectenallergie/zomereczeem zou goed kunnen, dat hoeft een paard niet van jongs af aan te hebben. Toen ik mijn paard de eerste zomer had, had hij nergens last van en het jaar daarop begon hij opeens te schuren in de lente/zomer. Het kan dus zo zijn dat je paard daar bij de vorige eigenaar nog geen last van had, maar dat er op de plek waar hij nu staat bijv meer mugjes zijn en dat hij daardoor last krijgt. Maar ik zou even afwachten wat de dierenarts ervan zegt.

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:29

Kan het zijn dat je pony te warm heeft gestaan en daar nu last van heeft? Ik heb vroeger een pony gehad die met halsdeken stond. Toen die afging had hij kale plekken in zijn vacht en liet een groot deel van mannen en staart los. Heeft een jaar geduurd voor het er weer een beetje uitzag. Daarna nooit meer zo'n warme deken met hals gebruikt. Pony heeft het na die ene keer nooit meer gehad.Hoop voor jou en je pony dat het geen allergie is!

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:36

Op een nieuwe stal kan een paard ook last krijgen van de aanwezige schimmels en bacteriën waar de andere paarden al immuun voor zijn. Mijn paard kreeg na haar verhuizing opeens last van kale plekken. Na een jaar nergens meer last van.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:37

Komt jou pony bij de kust vandaan?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:40

Verandering in voer, omgeving, etc kan allergie veroorzaken dus het kan heel goed dat zij er nooit last van hebben gehad.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:44

kerensa schreef:
Kan het zijn dat je pony te warm heeft gestaan en daar nu last van heeft? Ik heb vroeger een pony gehad die met halsdeken stond. Toen die afging had hij kale plekken in zijn vacht en liet een groot deel van mannen en staart los. Heeft een jaar geduurd voor het er weer een beetje uitzag. Daarna nooit meer zo'n warme deken met hals gebruikt. Pony heeft het na die ene keer nooit meer gehad.Hoop voor jou en je pony dat het geen allergie is!

Mijn shet heeft dat ook gehad, maar dan zonder deken :') Zijn manen waren zo dik dat hij eronder allemaal kale plekken kreeg, de vacht werd als het ware verstikt en viel uit.

Deze pony krijgt echter ook bulten, wat volgens mij toch wijst op een allergie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:52

zomereczeem is toch niet met bulten?Tenminste bij die van mij niet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:31

Staan er bomen op je land?

Ik heb jaren terug een pony uitgeleend als gezelschap, was hemelsbreed hooguit 5km van huis en schuurde zich daar helemaal open, als enige. Beest maar weer opgehaald en een ander gebracht en die stond binnen een paar uur ook te schuren, beide hadden thuis nergens last van.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:42

Wat voor voer geef je? Als er veel suikers en zetmeel ( word door het lichaam weer omgezet in suikers) in zitten kan dat jeuk veroorzaken.

Zomereczeem veroorzaakt geen bulten dus het klinkt mij in de oren als iets anders.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 05:31

Ik hoop heel erg dat het geen zomereczeem is.
Hij was geschoren - zou ik zelf ook nooit doen- maar de hasldeken was wel nodig gezien kou. Ik heb niets gemerkt toen hij de deken op had van bultjes - schuren - kale plekken. T is echt begonnen daarna.
Het is inderdaad zo dat hij hier een ander leven heeft. Hij komt hier 150 km vandaan. Maar ook in het binnenland. Daar stond hij wel veel meer op stal- een sportpony leven. Hier loopt hij 24 uur buiten. s' nachts in de paddock met hooi. Overdag in het gras. Ik voer in avond een beetje pulp met handje brokken (maar dat is zo weinig lijkt me weinig bijdragen).

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 05:37

Pulp is wel suiker...

En het is een hele verandering zo te lezen. Kan best ook door verhuisstress en de veranderingen komen.

Koud? Deze winter was het alles behalve koud :')
Ik heb mijn paard zelfs express de hals geschoren in het najaar en geen deken op gedaan zodat ze haar warmte juist kwijt kon.

Ik ben benieuwd wat de veearts zegt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 05:48

Dat er suiker zit in pulp, is een fabeltje ;)

Ben ook benieuwd naar wat de DA zegt...

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 05:54

Staat hij nu op het weiland en bij de vorige eigenaar niet? Wij hadden vroeger een pony die gevoelig was voor gras. Te lang erop of te veel hooi was onwijze jeuk en bulten, dus wij hielden hem op het zand/de stenen met niet te veel (vet) hooi, dit werkte heel goed want hij schuurde niet meer. Volgensmij zei de dierenarts destijds dat hij een eiwitallergie had.

Succes met het vinden van een oplossing!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:04

Ik zou het dier in elk geval wassen tegen mijt/schimmel om dat uit te sluiten (of de da een afkrabsel laten maken kan ook) en tegen luizen behandelen.
Het is nog erg vroeg in het jaar voor zomereczeem eigenlijk. Best kans dat er wat anders loos is.

Veel paarden jeuken rond deze tijd ook vanwege het losse haar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 06:08

Dan is de juiste volgorde wel eerst een afkrabsel van de DA én daarna wassen.

Anders is de afkrabsel niet meer mogelijk / niet meer betrouwbaar.