Wat kan dit zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

martine096

Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 17:56

Beste bokkers,

De laatste tijd hebben mijn verzorgpony's erg veel kale plekken en witte schilfers (?) daarop.
Het leek niet zo erg (ik dacht aan roos of iets wat met de rui te maken heeft) maar nu worden het er steeds meer en bij een van de shetten zit er zelfs een korst bij en zit het op het hoofd. Dus ik denk dat het iets anders is.Van die plek heb ik deze foto:
Afbeelding

Ik heb al op internet gezocht maar ik kom eigenlijk nog niks vergelijksbaars tegen.

Meer foto's heb ik maar die zijn ook al niet al te best. Ook heb ik alleen nog maar foto's van deze plek.
Verder vind ik het lastig te bepalen of het erg jeukt, omdat ze in de rui zijn en daar ook schuren.

Kan iemand zien wat het (waarschijnlijk) is?

Alvast bedankt!

Groetjes Martine
Laatst bijgewerkt door martine096 op 14-04-16 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:59

Eerste idee van mij is rainrot. Jeukt het ook erg? Kan ook nog luis zijn en daardoor kapot geschuurd. Maar ik denk eigenlijk dat het rainrot is.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 17:59

Ik zou de eigenaar toch vertellen er even door een DA naar te laten kijken. In het ergste geval is het schurft, dit is erg besmettelijk en niet makkelijk vanaf te komen.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:04

Denk luisjes... even DA bellen

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-16 18:05

Ik ga het zeker de eigenaar vertellen, mocht het schurft/rainrot/luizen zijn, hoe moet je dat dan eigenlijk behandelen?

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:43

martine069 schreef:
Ik ga het zeker de eigenaar vertellen, mocht het schurft/rainrot/luizen zijn, hoe moet je dat dan eigenlijk behandelen?

Met luisjes kun je kiezen, een injectie (deze is niet zonder risico's) of met een soort shampoo 3x wassen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 18:46

Je moet wel,via de dierenarts deze middelen halen :j
Maar het is wel luizentijd,dus waarschijnlijk is het dat :j

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 06:30

Het gaat wel lastig worden als ze gewassen moeten worden, want ze kennen nog bijna niks (dus laat staan wassen :( ).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:39

Nou, dan is nu de tijd aangebroken, :D

Maar je krijgt een middel wat je moet verdunnen met lauw water en daarmee moet je ze helemaal insponsen,dat het middel tot op de huid komt
Dus je wast ze eigenlijk niet,want het blijft zitten.
Moet vast wel lukken :j

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 07:42

Misschien een schimmel? Komt mij wel bekend voor..

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 13:37

Hoi Martine! Toevallig, want hier heeft meneer er ook last van en zonet trof ik luizen aan.
Als het luizen zijn ben je nog een poosje bezig, want dan zou je toch echt de hele kudde moeten ontsmetten..

bontejames

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 16:34

Lijntje02 schreef:
Hoi Martine! Toevallig, want hier heeft meneer er ook last van en zonet trof ik luizen aan.
Als het luizen zijn ben je nog een poosje bezig, want dan zou je toch echt de hele kudde moeten ontsmetten..

En borstels vervangen of ze met speciaal spul reinigen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 17:36

Nee dat hoeft dus niet.
Een luis heeft bloed en warmte nodig.
Is dat niet aanwezig gaan ze na een paar uur dood.
Dus borstels ontsmetten is niet nodig.

Wel apart houden van andere dierne want je wil niet dat ze misschien uit een borstel op een ande dier terecht komen als je die net gepoetst hebt.

Ook andere dieren behandelen die geen luis hebben is ook niet nodig.
Wij hebben vaste groepen, zijn soms enkele dieren met luis,.
de dieren die het dan niet hebben worden niet behandeld en krijgen het verder ook niet.
Maar goed nakijken,want ze kunnen het natuurlijk wel hebben

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 13:31

Ik ga er zo naar toe, moet ik nog iets anders doen naast het vertellen aan de eigenaar?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:39

Kijkt de eigenaar weleens naar zijn dieren?

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 13:40

Nauwelijks :(

Ik ben vrijwel de enige die voor ze zorgt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:44

martine069 schreef:
Nauwelijks :(

Ik ben vrijwel de enige die voor ze zorgt.

Dan hebben ze geluk...ik vermoed luizen.Hoe is de conditie verder van de ponys?Zijn ze ontwormd,goed op gewicht?

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 13:49

Niet ontwormt,goed op gewicht weet ik niet, wisselt per pony en helaas zijn er ook 3 gedekt (weet alleen niet of ze echt drachtig zijn)

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-16 16:00

Eergister er heen geweest. Eigenaren waren er niet dus maar op een goede plek een briefje opgehangen waarin ik de situatie vriendelijk uitleg en vertel over dat ze het beste de DA kunnen laten komen ervoor.

Vandaag lijkt er helaas nog niks aan gedaan geweest, het is alleen maar erger geworden. En ook vandaag waren de eigenaren weg :(

De pony's vandaag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel kale plekken en alleen maar erger -O-

ejikas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:28

Ik denk dat het schurft is, hier hadden mijn cavia's ook last van (niet dat een cavia hetzelfde is als een paard). Het zag er precies hetzelfde uit. Ik heb toen een middeltje gekocht (gewoon bij de kruidvat) wat daar heel goed tegen hielp, ik ben alleen vergeten hoe het heette maar het zat in een roze tubetje met paarse letters. Ik hoop dat je er snel achter komt wat het is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:30

Ik denk ringworm.
Eén van onze paardjes heeft dit ook, maar dan in veel mindere mate.
Hij heeft een injectie gekregen die over 2 weken herhaald moet worden.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:31

Het lijkt op schurft of luis.
Mijn kudde had het ook dacht luis kreeg een middel van dierenarts.
Moest over de rug gesmeerd worden en was na paar weken weg, moest twee keer herhalen.
Maar dit zat ook onder de manen en ze werden erg mager sommige :(

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:13

Als het luizen zijn kun je ze zien zitten. veeg langzaam de haren aan de kant en kijk naar de haarwortels. ze kunnen zowel over de huid kruipen, op de haren zitten of wegspringen voor je hand. Maar met zulke plekken zullen ze er genoeg zitten!

Lukt dat niet, Ze zullen vast ook al op je kleren zijn overgesprongen dus leg je kleren overnacht in een lege badkuip, schud s'ochtends je kleren er in uit en ze zullen dood uit je kleren vallen.

Maak je geen zorgen, luizen houden niet van mensen, ze zullen je alleen gebruiken om over te stappen op het volgende dier. (Tenzij je hele slechte hygiëne hebt)

Zie je nu geen luizen zitten, dan hebben ze waarschijnlijk schurft. gezien de eigenaar er niet om maalt kun je dan best zelf een schurft shampootje kopen. (Online bestellen kan ook). Het wassen daar wennen ze wel aan. Het wordt nu gelukkig warmer dus probeer eens hoe ze er op reageren, zonder de shampoo.

Als je aan de shampoo wil beginnen probeer dan eerst een klein stukje op de huid uit om te zien of er niet erg heftig op gereageerd wordt, gezien de huid erg aangetast is.

succes:)

martine096

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-16 10:23

Ik zie niks kruipen of iets luis-achtigs (ook niet met een vergrootglas). Kunnen het dan alsnog luizen zijn?

Jodhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:34

martine069 schreef:
Ik zie niks kruipen of iets luis-achtigs (ook niet met een vergrootglas). Kunnen het dan alsnog luizen zijn?

Dan denk ik niet dat het luizen zijn, deze zie je echt duidelijk kruipen.
Het zou inderdaad schurft kunnen zijn, daar lijkt het in ieder geval wel op.