Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:17

Hai,

Graag zou ik de visie van andere mensen willen horen over iets waar we nu al een tijd mee bezig zijn.

Een kleine maand terug opende ik dit topic.
Zal een deel ook even hier plaatsen. :j

[naam] is een [ras] ruintje van 12 jaar dat:
- Sinds 19 September 2015 van ons is.
- Ongeveer 8 jaar manege lessen heeft gelopen.
- Even lang bij Kim in de paddock staat.
- Altijd een te krap zadel op heeft gehad.
- In de lessen al onregelmatig liep met periodes.
- Nagenoeg altijd te laat is bekapt.

Sindsdien is de dierenarts meerdere keren geweest.
De diagnose was: slappe kniebanden achter, rechts erger dan links.

Drie weken geleden is er na het kreupelheidsonderzoek (was een uitgebreid onderzoek) een spuit gezet in zijn rechterknie.
Ik vroeg naar de naam, maar kreeg te horen dat dit middel geen naam had (?) en dat het een oplossing in zat.
Maar goed, ik ben geen dierenarts en het paardje moet weer beter worden. :)

Hierna moesten we 1 week aan de hand flink doorstappen.
Na deze week nog 2 weken aan de hand flink doorstappen + draven + elke dag Metacam.
En dan na 3 weken de DA terug laten controleren of er verbetering is.
Ook moest de hoefsmid hem binnendoor bekappen achter.

Allemaal netjes gedaan, maar er is nagenoeg geen verbetering.
Hij sleept nog steeds met zijn achterhoefjes over de grond, waardoor deze bij de teen slijten.
Maakt niet uit in welk tempo je hem laat draven.
En hij loopt gewoon niet rad en lijkt het ook echt niet leuk te vinden.

Nu zijn we dus zover dat de dierenarts weer moet komen, maar om meerdere redenen (zet niet alles openbaar), vraag ik me af of dit verstandig is.
Of er geen andere opties zijn.

Zijn er mensen die een paard hebben/kennen met slappe kniebanden?
Is dit nog goed gekomen? Wat was de behandeling?

Hou het a.u.b netjes en zijn er vragen, stel die dan eerst i.p.v gelijk aannames te doen.
Bij voorbaat dank!

Liefs, [naam]

Edit; Nog een toevoeging.
De dierenarts zei dat dit kwam omdat hij in de lessen meerdere uren per dag liep en bij ons niet, dat daardoor zijn spieren achteruit waren gegaan.
Máár, toen wij [naam] een aantal maanden rust hadden gegeven, liep hij 100% zuiver.
Dierenarts had geen antwoord hierop.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-16 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

faunty

Re: Slappe kniebanden ~ Behandeling ~ Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:21

ik heb zelf slappe kniebanden , en hier helpt kinesiotape erg goed bij . nu was ik afgelopen december bij PAARD , en daar was ook een paardenfisiotherapeut die dit bij paarden uitvoert. misschien wil zoiets nog wel helpen . ik zal vanavond even zoeken naar de naam .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:22

Middel geen naam, dat is wel heel bijzonder... al spuit je er fysiologische zout oplossing in dan heeft het nog een naam... Dus dat zou ik eerst eens navragen, aangezien alles wat je ergens in spuit een naam heeft of een combinatie van middelen is, maar een naam heeft het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:22

Is goed, alvast bedankt. :j
Vraag me wel af hoe ze dat willen bevestigen bij een paard en of dat blijft zitten.

Sjolvir, dat vond ik dus ook.
Ik wil altijd weten wat er in onze dieren wordt gespoten, kijk het ook altijd na.
Hij zei dat het een middeltje was waar o.a jodium in zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:25

Heb nog even iets toegevoegd aan de openingspost.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:30

het is een speciaal soort ontwikkeld tape met extra sterke lijm :o
gevonden : Yaël Tijsma stond hiermee op equiday
edit : het merk tape is vetkin tape

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:35

Ze spuiten iets in waardoor de kniebanden wat verkrampen en daardoor dus verkorten. Is een tamelijk gewone procedure, dus moet de dierenarts je gewoon kunnen vertellen. En moet mogelijk zelfs worden aangetekend in het paspoort, maar dat is afhankelijk van of je de “wel/niet voor consumptie” pagina in het paspoort hebt ingevuld.
En staat de naam van het middel ook niet gewoon op de factuur? Ik krijg altijd een gespecificeerde factuur van mijn dierenarts. Zoveel uur à zoveel euro, zoveel ml van middel x à zoveel euro enz.

Is er al eens een foto/echo gemaakt van die knieën? Er wil ook nog wel eens OCD of artrose op de knie zitten. En dan kan je de kniebanden spuiten tot je een ons weegt, maar zal het niet helpen.

Verder kunnen door training van de omliggende spieren de knieën ook gestabiliseerd worden. Dit kan je onder het zadel doen, maar ik ken ook iemand die goede resultaten heeft verkregen met werken aan de hand. Verder kan de Seawalker ook helpen met het versterken van de spieren:
http://www.health4horses.nl/

Succes.

Aanvulling 1: Probleem met kniebanden verbeterd nagenoeg altijd door gerichte training. Dat het paard na rust wel goed liep is daarmee in tegenspraak.

Aanvulling 2: Slepen met de hoeven wil ook nog wel eens uit het spronggewricht komen. Soms omdat er iets aan de hand is (OCD, spat), maar sommige paarden hebben gewoon van nature heel weinig buiging in het spronggewricht.
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 13-04-16 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:39

Mijn paard heeft dit ook gehad.
Ik kreeg toen als tip om veel berg op en af te stappen.
omdat ze daarmee meer spieren opbouwen en de banden sterker worden,

Paardje heeft het nooit meer gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:47

Faunty, bedankt! Ik zal eens gaan googelen. :j

Roodvos, de DA vertelde inderdaad dat de spuit een irritatie zou veroorzaken.
Op de factuur staat: Injectie in gewricht.
Foto's hadden geen zin volgens de DA, daarvoor had ik hem namelijk gebeld.
Rijden is op het moment geen optie, hij geeft aan dat dat hem echt pijn doet.

Mandy, dat hadden wij zelf ook bedacht, dat wil hier ook goed als het even iets droger wordt. :j

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:52

mijn tinker is hiervoor ook behandeld en ingespoten in de kniebanden toen hij ca 3.5 was omdat hij harder groeide dan zijn kniebanden aankonden, geen idee meer wat het was.. daarna een week met veel moeite rond gestapt en langzaam werd het beter, maar moet nog steeds binnendoor gezet worden en op natte en koude dagen kan hij zomaar last ervan krijgen, echter het doet hem geen zeer, maar is gewoon irritant een knie op slot.

Hij loopt regelmatig voor de wagen (15-35 km) en loopt M1 onder het zadel en daarnaast ook lage tochten en vierdaagses onder het zadel, dus dat het bij jullie pony zou komen omdat zijn spieren verslapt zijn vind ik een raar verhaal.. hier moet hij juist gewoon blijven bewegen om alles juist goed te houden

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:55

wat ik al bij mijn paard met slappe kniebanden heb laten doen doorheen de jaren...

- binnendoor bekappen plus aangepast beslag => geen verbtering en een paard met charlie chaplin stand

- standaard inspuiting met iodiumoplossing: irriteert dee banden, waardoor eer littekenweefsel bij op komt en ze verdikken. wisselend effect 1ste keer sterk effect, jaarlijks herhaald met steeds minder effect

- inspuiting met god weet wat (slechts enkele DA's willen het inspuiten, veroorzaakt algemene ontsteking en koorts): sterk verkorte kniebanden, paslengte verschil tussen links en rechts EN soort van alelrgische reactie waardoor de stralen op 4 hoeven loskwamen (zogezegd geen verband met product). Na weken kreupelen effect vd inspuiting weg en terug bij af

- operatief splitten van de kniebanden: sindsdien geen ontsteking meer op de knieen gehad. Blokkeren is wisselend. Bij vermoeidheid (dus in opbouw) wat vaker, net na rust of eenmaal in training veel minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 15:56

Dierenarts had het ook over een knie die op slot kon springen, maar daar heeft ons paardje geen last van.

Ja, dat vond ik ook vreemd en het baart me zorgen dat we gewoon nog geen verbetering zien.
Dat er wel verbetering was bij complete rust.

Petitparis, die van ons heeft ook een beetje die stand. :j
Maar ik wil het hem eigenlijk niet aandoen om zoveel te ondergaan. :o

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:00

bergrijpelijk hoor. Maar bij mij paard gingen de knieën op slot tijdens het werk en kwamen er ontstekingen op het gewricht. Dus tja, dan moet je wel iets doen.
Intussen laat ik ze niet meer binnendoor bekappen , heb ook nooit het idee gehad dat het effectief geholpen heeft. Stand is terug verbetert, wat imo beter is algemeen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 16:47

Ja, dat is zeker waar. :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 17:53

Ik lees teveel onzekerheden en uit je posts blijkt al een beetje dat je de diagnose niet helemaal gelooft.
Ik zou voor een second opinion bij een andere dierenarts gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 18:21

Dat doen we nu ook. :j

Het punt is dat hij, zodra hij zijn hoefjes goed optilt, ook gelijk 10x beter loopt.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:28

Ik heb niet alles gelezen maar waarom als je zo twijfeld laat je hem niet in en ga je naar een goede kliniek. Ik ben erg van als je twijfeld volg je gevoel. Vandaag bij mij weer uitgewezen dat mijn gevoel gelijk had en ze me in de kliniek veel beter kunnen helpen dan dat ze thuis hadden kunnen doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:31

Omdat we ten eerste geen trailer + auto hebben, ten tweede tot voor kort met een hoog drachtige merrie zaten en ten derde we al contact hebben gehad met de kliniek en hier een antwoord van terug afwachten.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:37

KoudbloedKim schreef:
Omdat we ten eerste geen trailer + auto hebben, ten tweede tot voor kort met een hoog drachtige merrie zaten en ten derde we al contact hebben gehad met de kliniek en hier een antwoord van terug afwachten.

Nou sorry voor mijn advies hoor.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:38

Die snap ik even niet?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:43

Vind je antwoord niet heel vriendelijk overkomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:44

Ah oke, dat was niet de bedoeling. :)

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:52

Mijn paard had veel last van een patella fixatie.
Ik ben in Utrecht geweest bij een orthopeed een Belg was het een topper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 20:52

Patella fixatie heeft [naam] gelukkig geen last van.
Het is vooral dat hij zijn benen niet goed optilt en ze wijd weg zet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 12:02

Ik heb goede ervaringen met longeren aan de dubbele longe om zwakke kniebanden sterker te maken..{als ze echt alleen maar zwak zijn} maar daar heb je wel een deskundig persoon voor nodig.