Hoefijzers of hoefschoenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Hoefijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 20:28

Ik wil jullie even om advies vragen aangezien ik zelf erg aan het twijfelen ben over wat wijsheid is in mijn situatie. Ik heb met zowel ijzers als hoefschoenen geen ervaringen bij mijn pony's en zou daarom graag jullie ervaringen/adviezen horen. Ik heb een aantal hoefsmeden gesproken en ze zijn het niet unaniem met elkaar eens, dus vandaar dat ik Bokt even raadpleeg.

Mijn Shetlander heeft nu een aantal keer voor de wagen gestaan en omdat we dit beide ontzettend leuk vinden, willen wij dit met enige regelmaat gaan doen. Het plan is om minimaal 1x per week te gaan mennen.

Nu is het 'probleem' dat we vooral op verharde wegen mennen en haar hoeven dus aardig slijten. Op dit moment is het nog prima te doen, maar ik ben bang dat als ik vaker ga mennen haar hoefjes er steeds meer onder zullen gaan lijden en ik daar dus een oplossing voor moet gaan vinden. Vandaar dat ik me nu al aan het oriënteren ben.

Zouden jullie hoefschoenen of hoefijzers aanraden in mijn geval? De ene hoefsmid adviseerde om voor Shetlanders niet aan ijzers te beginnen, maar voor hoefschoenen te gaan. Een andere hoefsmid zei me juist weer dat ijzers in mijn geval een goede oplossing kunnen bieden. En zo spraken een aantal hoefsmeden elkaar dus weer tegen en op dit gebied kan mij van alles wijs gemaakt worden, dus vandaar dat ik graag jullie meningen, ervaringen en adviezen hoor.

Alvast bedankt. :)

Floortz

Re: Hoefijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:32

Als je shet goede hoeven heeft zou ik overwegen goed passende schoenen aan te schaffen. Je kunt dan afwisselen; 1 x per week of per 2 weken op blote voeten, en de andere keer (keren) met schoenen aan.
Gewoon kijken naar de slijtage en aangroei hoe vaak de schoenen nodig zijn.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:35

Ik zou voor hoefschoenen gaan voor die 1x per week. Lijkt mij beter voor de hoeven.
Maar er bestaat ook nog plak beslag, een soort muiltjes de je op de hoef plakt om t zo te zeggen.
Geen idee of die er in maat shet zijn maar misschien zijn die wel handig.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 20:44

Tja voor beiden valt wel wat te zeggen.

Hoefschoenen zijn er niet in alle modellen zo klein, je moet dus mazzel hebben dat die van jou net deze modellen wel goed past. Voordeel is wel van schoenen dat je ze uit kan doen als je klaar bent en de pony dus lekker blootvoets kan lopen zoals ze al gewend is. Bovendien kan je dan ook af en toe zonder schoenen mennen zodat de natuurlijke slijtage wel zorgt voor goede hoefgroei.

Voordeel van ijzers is dan weer dat je die dus wel in de goede maat hebt of kan laten maken. Nadeel is dat die er dus niet onderuit kunnen en als ze dat ongevraagd wel doen je even niks kan tot de smid weer geweest is.

Nou ja je proeft het al in mijn antwoord. Ikzelf ben eerder geneigd om voor schoenen te gaan maaaaaar ik weet en geef ook eerlijk toe dat dat lang niet voor alle paarden werkt.

Je kan het ook anders bekijken je kan altijd van het ene naar het andere overstappen. Neem je schoenen en het bevalt niet kan je altijd nog over op ijzers. Omgekeerd kan ook. Als ijzers niet bevallen haal je ze er weer onderuit en probeer je schoenen.
Nadeel van ijzers naar schoenen/blootvoets is dat er gaten in de hoefwand zitten (van de nagels) die ook uit moeten groeien en dat je dus mogelijk tijdelijk meer last hebt van brokkelhoeven. Ook gevoeliger lopen kan voorkomen na lang ijzer gebruik omdat met ijzers de zool en straal niet de grond raken en dus ook niet slijten en weer stevig aangroeien.

Als je dus beide zou willen proberen zou ik eerst hoefschoenen proberen voordat je er een "vast" iets onder zet.

Overigens als je wel ijzers zou willen proberen maar tegen de nagelgaten op ziet zou je ook kunnen denken aan kunststof plakijzers. Daar heb ik echter geen ervaring mee, weet alleen dat ze bestaan.

Edit: Corrina was me voor met het plakbeslag.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 20:53

Floortz schreef:
Als je shet goede hoeven heeft zou ik overwegen goed passende schoenen aan te schaffen. Je kunt dan afwisselen; 1 x per week of per 2 weken op blote voeten, en de andere keer (keren) met schoenen aan.
Gewoon kijken naar de slijtage en aangroei hoe vaak de schoenen nodig zijn.

Ze heeft in principe sterke hoeven (als ik de hoefsmid moet geloven) en ook nooit ijzers of hoefschoenen gehad, maar ik merk dat ze nu toch wel erg snel slijten en vandaar dat ik me vast aan het oriënteren ben en straks niet een overhaaste keuze moet maken. Het is de bedoeling om in de toekomst wel vaker te gaan mennen, dus dan zijn schoenen misschien een goede optie omdat ik ze dan kan gebruiken wanneer nodig.

corrina1994 schreef:
Ik zou voor hoefschoenen gaan voor die 1x per week. Lijkt mij beter voor de hoeven.
Maar er bestaat ook nog plak beslag, een soort muiltjes de je op de hoef plakt om t zo te zeggen.
Geen idee of die er in maat shet zijn maar misschien zijn die wel handig.

In de toekomst wil ik wel wat vaker gaan mennen, maar voorlopig houden we het bij 1x per week omdat ze nog erg groen is wat dat betreft en ik merk dat 1x per week genoeg voor haar is. Het zal hooguit 2-3x per week worden, maar de rest van de week zit ze dan natuurlijk wel aan die ijzers 'vast' en of dat fijn voor haar is..

Daarnaast vind ik ijzers in een kudde toch ook niet erg fijn. Mijn jaarling (de zoon van de betreffende pony) heeft een lelijke wond gehad na een trap van een pony met ijzers. Nu is mijn merrie een pony die niet snel trapt, maar ik vind het ergens ook geen fijn idee dat zij de andere pony's zo kan verwonden. Máár als ijzers beter zouden zijn, dan moet het maar.

Naar die 'muiltjes' ga ik even zoeken. Bedankt voor de tip. :)

Milord schreef:
Tja voor beiden valt wel wat te zeggen.

Hoefschoenen zijn er niet in alle modellen zo klein, je moet dus mazzel hebben dat die van jou net deze modellen wel goed past. Voordeel is wel van schoenen dat je ze uit kan doen als je klaar bent en de pony dus lekker blootvoets kan lopen zoals ze al gewend is. Bovendien kan je dan ook af en toe zonder schoenen mennen zodat de natuurlijke slijtage wel zorgt voor goede hoefgroei.

Voordeel van ijzers is dan weer dat je die dus wel in de goede maat hebt of kan laten maken. Nadeel is dat die er dus niet onderuit kunnen en als ze dat ongevraagd wel doen je even niks kan tot de smid weer geweest is.

Nou ja je proeft het al in mijn antwoord. Ikzelf ben eerder geneigd om voor schoenen te gaan maaaaaar ik weet en geef ook eerlijk toe dat dat lang niet voor alle paarden werkt.

Je kan het ook anders bekijken je kan altijd van het ene naar het andere overstappen. Neem je schoenen en het bevalt niet kan je altijd nog over op ijzers. Omgekeerd kan ook. Als ijzers niet bevallen haal je ze er weer onderuit en probeer je schoenen.
Nadeel van ijzers naar schoenen/blootvoets is dat er gaten in de hoefwand zitten (van de nagels) die ook uit moeten groeien en dat je dus mogelijk tijdelijk meer last hebt van brokkelhoeven. Ook gevoeliger lopen kan voorkomen na lang ijzer gebruik omdat met ijzers de zool en straal niet de grond raken en dus ook niet slijten en weer stevig aangroeien.

Als je dus beide zou willen proberen zou ik eerst hoefschoenen proberen voordat je er een "vast" iets onder zet.

Overigens als je wel ijzers zou willen proberen maar tegen de nagelgaten op ziet zou je ook kunnen denken aan kunststof plakijzers. Daar heb ik echter geen ervaring mee, weet alleen dat ze bestaan.

Edit: Corrina was me voor met het plakbeslag.

Bedankt voor je uitgebreide reactie, hier heb ik zeker wat aan. :j
Ik ga eens even naar die plakijzers kijken. Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, dus dat is zeker de moeite waard om even naar te kijken.

Weet jij toevallig hoe lang het ongeveer duurt voor die 'gaten' weer hersteld zijn?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 21:03

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:07

De gaten moeten eruit groeien.

Het is afhankelijk van de hoeven en de pasvorm van eventuele hoefschoenen. Persoonlijk zou ik eerder proberen zonder ijzers te blijven; mede omdat je bij ijzers meer afhankelijk bent van de smid

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 21:12

Dat duurt dus aardig lang lijkt me. Die afhankelijkheid spreekt me ook wel een beetje tegen en het feit dat ijzers (naar mijn idee) nogal 'glad' zijn en het ook bij regen wel veilig moet blijven op de weide. Ik heb nu naar die plakijzers zitten kijken en dat spreekt me eigenlijk wel erg aan, dus dat zal ik ook wel eens met mijn hoefsmid overleggen.

Ik heb in mijn omgeving ook mindere ervaringen met hoefschoenen gehoord, omdat ze inderdaad net niet pasten. Daar ben ik ook wel weer bang voor. Ik vind het toch een vrij dure uitgave moet ik eerlijk zeggen, maar ik ga ook zeker even kijken of ik ergens iemand kan vinden die eventueel kan komen passen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:13

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 21:16

Heel erg bedankt voor de link tennan! Ik zie inderdaad zelfs staan dat minimaat 90mm ook leverbaar is. Ik ga me daar zeker even in verdiepen. :D

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:19

Tennan is mij net voor met het linkje! Ik wilde precies die sturen.
Esther (van de website) haar wedstrijd paard heeft er al veel succesvolle kilometers mee afgelegd en ze plakt ze zelf onder.

Met de muiltjes bedoelde ik echter deze: renegade glue on

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:21

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:22

Zelf ben ik fan van hoefschoenen en men nu al 9 jaar met mijn shetten op maatschoenen van Smit uit Rijssen. In de zomer als de hoeven harder groeien ga ik vaker op blote voeten, ik kijk gewoon de voetjes aan en ga zo nodig op schoenen en bij wedstrijden rij ik heen op schoenen en haal ze eraf als het glad is op het gras zodat ze meer grip hebben met b.v. de vaardigheid of in de hindernissen(met smw gaan ze tijdens de rust van de schoenen af).

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 21:24

Ik hoop eigenlijk iemand te vinden die me dan de eerste keer wil helpen met het eronder plakken, maar misschien kan/wil mijn hoefsmid dit wel doen als ik hem lief aankijk.

Ik ga ook nog even naar de muiltjes kijken, dat ziet er ook wel handig uit. Schieten die echter niet 'uit'? Ik heb niet echt het idee dat ze vastzitten o.i.d.

Ik ga ook even naar die link kijken tamary!

Bedankt voor het delen van je ervaring marga1.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:28

xCarpediem schreef:
Bedankt voor je uitgebreide reactie, hier heb ik zeker wat aan. :j
Ik ga eens even naar die plakijzers kijken. Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, dus dat is zeker de moeite waard om even naar te kijken.

Weet jij toevallig hoe lang het ongeveer duurt voor die 'gaten' weer hersteld zijn?

Een hoef groeit ongeveer een volledige lengte per jaar. Hoef in 12 stukjes verdelen van onder naar boven en dan het aantal deeltjes tellen van onder tot aan de nagelgaten... Dat is de geschatte hoeveelheid maanden tot uitgroei. Nu groeien hoeven in de zomer meestal net iets harder dan in de winter dus dat is niet helemaal betrouwbaar en kan dus wel wat afwijken.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:34

Ijzers zijn niet goed voor het hoefmechanisme.
Een hoefschoen beweegt hierin goed mee.

Heb je foto's van je pony zijn hoeven en welke maat. Sinds kort zijn er ook mini schoentjes. Heel klein. Voor ieder wat wils.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 21:45

Bedankt Milord. :)

Ik heb op dit moment nog niets opgemeten en geen foto's gemaakt, maar ik heb ook contact met een hoefsmid die ook mini hoefschoenen verkoopt. Zij kan eventueel ook komen passen dus dat is zeker fijn mocht ik besluiten voor hoefschoenen te gaan.

Gaan de hoefschoenen bij jullie niet schuren? Dat is namelijk iets dat ik bij mensen in mijn omgeving een aantal keren tegengekomen ben en daar ben ik een beetje bang voor.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 21:50

Hoefschoenen die goed passen schuren niet.
Wel heb je schoenen die ingelopen moeten worden. Maar er zijn ook schoenen waarmee je zo weg rijdt.

Qua foto's bedoelde ik vooral. Vaak vinden baasjes al heel gauw dat hoeven te kort zijn. Maar 9/10 x valt dat reuze mee.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 10:30

Een vriendin heeft de hoefschoenen speciaal laten passen door iemand van een zaak en uiteindelijk schuurde ze wel, vandaar dat ik toch een beetje huiverig ben. Ik vind het ontzettend veel geld en met zo'n kleine maat is het ook lastig om de schoenen maar weer even door te kopen. Aan de andere kant kunnen we er erg veel plezier van hebben als ze wel degelijk goed passen. Om die redenen zit ik dan nu ook een beetje in dubio.

Op dit moment zijn ze niet te kort, maar omdat ik dus in de toekomst meer ga mennen en nu veel slijtage zie wil ik vast na gaan denken over 'wat als ze straks wél te kort worden'. Het is niet zo dat ze binnen nu en een maand op ijzers moet staan of hoefschoenen moet hebben, maar omdat ik er zelf (te) weinig vanaf weet, wil ik me vast oriënteren en ervaringen en meningen van anderen horen.

Ik heb inmiddels contact met een hoefsmid die hoefschoenen voor (mini) Shetlanders verkoopt en deze eventueel ook kan passen. Daarnaast wil ik nog even met mijn eigen hoefsmid overleggen wat zijn advies is en ik wil ook nog even gaan kijken/informeren naar het plakbeslag.

Iedereen tot nu toe al heel erg bedankt voor het delen van informatie, ervaringen en adviezen. Ik ben weer een stukje wijzer geworden.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 10:52

Ik ga dit weekend ook hoefschoenen laten aanpassen bij mijn paard. Heeft tot nu toe altijd blootsvoets gelopen, maar dit jaar wil ik ook wat intensiever buiten gaan rijden. Als de hoeven te hard afgesleten zijn kan ik de hoefschoenen dan aandoen.
Hoefijzers laat ik liefst niet plaatsen, imv het zwakker worden van de hoeven en het feit dat het natuurlijke hoefmechanisme zo belemmerd wordt. Ik weet niet of dat ook het geval is bij plakijzers, maar dat lijkt me toch al een betere oplossing als standaard ijzers :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-16 10:59

Bedankt voor je reactie. Ik ben op internet inderdaad veel negatieve 'bijwerkingen' van hoefijzers tegengekomen en ik ben er bijna zeker van dat ik hoefijzers echt als uiterste middel zal gaan gebruiken. Wat betreft de plakijzers schijnt het zo te zijn dat deze meer meebewegen en het natuurlijke hoefmechanisme dus niet/nauwelijks belemmeren, maar daar ga ik me nog even wat meer in verdiepen. De plakijzers zijn, zoals ik het begrepen heb, erg flexibel en bewegen dus helemaal met de hoef mee.

Ik denk dat het op dit moment of hoefschoenen of plakijzers gaan worden.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 11:39

xCarpediem schreef:
Bedankt voor je reactie. Ik ben op internet inderdaad veel negatieve 'bijwerkingen' van hoefijzers tegengekomen en ik ben er bijna zeker van dat ik hoefijzers echt als uiterste middel zal gaan gebruiken. Wat betreft de plakijzers schijnt het zo te zijn dat deze meer meebewegen en het natuurlijke hoefmechanisme dus niet/nauwelijks belemmeren, maar daar ga ik me nog even wat meer in verdiepen. De plakijzers zijn, zoals ik het begrepen heb, erg flexibel en bewegen dus helemaal met de hoef mee.

Ik denk dat het op dit moment of hoefschoenen of plakijzers gaan worden.

Dan lijkt me plakijzers inderdaad ook een goede oplossing! :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:13

Mijn menpony (shetlander) staat rondom op ijzers. Daar ben ik erg tevreden over en hij loopt ook beduidend fijner dan zonder. Ik heb geen ervaring met hoefschoenen, nouja een keertje gepast dan, maar verder niet.

Succes met je keuze :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:17

Mijn pony ook voor de wagen staat gewoon blootsvoets. In principe kan dat prima. Hij slijt helaas nog te weinig dus moet m alsnog bekappen. Maar ik zou voor hoefschoenen gaan. Die zitten er niet standaard om en je kan dan ook eens een keertje blootsvoets gaan.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 12:29

ts hoe groot is je shet ongeveer?

ik heb ervaring met ijzers zoals schoenen.
ik was anti ijzer en hij had dus schoenen equine fusion ultimate,hele fijne schoen,gaat makkelijk aan,slijtage is minimaal tot nu toe schuren niet en vliegen ook niet om je oren ;)
als ik een nadeel moet noemen is dat het schoonmaken van de voetjes(zand vrij) en aantrekken.

maaar mijn pony had helaas niet genoeg aan alleen de schoenen,hij sleet op de paddock zn voeten ook te hard dus ik ontkwam niet aan de ijzers(hopelijk tijdelijk) voordelen is dat ik ze uitkrab en weg rijd alleen de nadelen zijn er voor mij gewoon meer...glijdt eerder uit,opletten in de kudde,hoef kan niet zn beweging maken en het eronder nagelen was een ramp terwijl ik echt een makkelijk paardje heb!

smitjes (op maat gemaakte schoentjes) zou zeker niet nemen hier kreeg mn pony schuurplekken van,vlogen uit en na een beetje hoef verandering kan je ze weggooien want doorverkopen kan niet ivm op maat gemaakt.

wat ik heeeel graag zou willen is plakbeslag maar helaas niet voor de kleintjes te krijgen...de kleinste maat die er is 90mm en dat is voor een vrij grote shet,mijne is maar 95cm met de kleinste ijzermaat.