Floortz schreef:Als je shet goede hoeven heeft zou ik overwegen goed passende schoenen aan te schaffen. Je kunt dan afwisselen; 1 x per week of per 2 weken op blote voeten, en de andere keer (keren) met schoenen aan.
Gewoon kijken naar de slijtage en aangroei hoe vaak de schoenen nodig zijn.
Ze heeft in principe sterke hoeven (als ik de hoefsmid moet geloven) en ook nooit ijzers of hoefschoenen gehad, maar ik merk dat ze nu toch wel erg snel slijten en vandaar dat ik me vast aan het oriënteren ben en straks niet een overhaaste keuze moet maken. Het is de bedoeling om in de toekomst wel vaker te gaan mennen, dus dan zijn schoenen misschien een goede optie omdat ik ze dan kan gebruiken wanneer nodig.
corrina1994 schreef:Ik zou voor hoefschoenen gaan voor die 1x per week. Lijkt mij beter voor de hoeven.
Maar er bestaat ook nog plak beslag, een soort muiltjes de je op de hoef plakt om t zo te zeggen.
Geen idee of die er in maat shet zijn maar misschien zijn die wel handig.
In de toekomst wil ik wel wat vaker gaan mennen, maar voorlopig houden we het bij 1x per week omdat ze nog erg groen is wat dat betreft en ik merk dat 1x per week genoeg voor haar is. Het zal hooguit 2-3x per week worden, maar de rest van de week zit ze dan natuurlijk wel aan die ijzers 'vast' en of dat fijn voor haar is..
Daarnaast vind ik ijzers in een kudde toch ook niet erg fijn. Mijn jaarling (de zoon van de betreffende pony) heeft een lelijke wond gehad na een trap van een pony met ijzers. Nu is mijn merrie een pony die niet snel trapt, maar ik vind het ergens ook geen fijn idee dat zij de andere pony's zo kan verwonden. Máár als ijzers beter zouden zijn, dan moet het maar.
Naar die 'muiltjes' ga ik even zoeken. Bedankt voor de tip. 
Milord schreef:Tja voor beiden valt wel wat te zeggen.
Hoefschoenen zijn er niet in alle modellen zo klein, je moet dus mazzel hebben dat die van jou net deze modellen wel goed past. Voordeel is wel van schoenen dat je ze uit kan doen als je klaar bent en de pony dus lekker blootvoets kan lopen zoals ze al gewend is. Bovendien kan je dan ook af en toe zonder schoenen mennen zodat de natuurlijke slijtage wel zorgt voor goede hoefgroei.
Voordeel van ijzers is dan weer dat je die dus wel in de goede maat hebt of kan laten maken. Nadeel is dat die er dus niet onderuit kunnen en als ze dat ongevraagd wel doen je even niks kan tot de smid weer geweest is.
Nou ja je proeft het al in mijn antwoord. Ikzelf ben eerder geneigd om voor schoenen te gaan maaaaaar ik weet en geef ook eerlijk toe dat dat lang niet voor alle paarden werkt.
Je kan het ook anders bekijken je kan altijd van het ene naar het andere overstappen. Neem je schoenen en het bevalt niet kan je altijd nog over op ijzers. Omgekeerd kan ook. Als ijzers niet bevallen haal je ze er weer onderuit en probeer je schoenen.
Nadeel van ijzers naar schoenen/blootvoets is dat er gaten in de hoefwand zitten (van de nagels) die ook uit moeten groeien en dat je dus mogelijk tijdelijk meer last hebt van brokkelhoeven. Ook gevoeliger lopen kan voorkomen na lang ijzer gebruik omdat met ijzers de zool en straal niet de grond raken en dus ook niet slijten en weer stevig aangroeien.
Als je dus beide zou willen proberen zou ik eerst hoefschoenen proberen voordat je er een "vast" iets onder zet.
Overigens als je wel ijzers zou willen proberen maar tegen de nagelgaten op ziet zou je ook kunnen denken aan kunststof plakijzers. Daar heb ik echter geen ervaring mee, weet alleen dat ze bestaan.
Edit: Corrina was me voor met het plakbeslag.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, hier heb ik zeker wat aan.
Ik ga eens even naar die plakijzers kijken. Daar heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord, dus dat is zeker de moeite waard om even naar te kijken.
Weet jij toevallig hoe lang het ongeveer duurt voor die 'gaten' weer hersteld zijn?