zwaar verzwakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onawydouw

zwaar verzwakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:02

Heeft er iemand een idee van welk je kan bijgeven aan een paard dat een serieus tekort heeft aan eiwitten ?
Tegenwoordig houden ze de voeding zo eiwitarm mogelijk.
Dit gaat over een paardje dat enorm verzwakt is. Draag de ziekte van Lyme en heeft een goed tekort aan eiwitten.
Paardlief meet 1m63, ras onbekend waarschijnlijk spring/dravers bloed, zit op het kantje van onder bespiering.
Krijgt op de moment : 2 kilo krachtvoer (mijten gerste-mix), +- 10 kilo hooi, maisolie (dit op aanraden van DA en fysio)
Er voor kreeg ze slobber, veulenbrok die speciaal was gemaakt voor oudere en zwakkere paarden , maisolie.
(bloed is nagekeken en dit was in orde)
Laatst bijgewerkt door onawydouw op 08-04-16 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Re: zwaar verzwakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:09

Luzerne. En dan de versie van subli, die is zonder melasse

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:09

Merriebrok?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:11

Weet je waar het eiwit tekort vandaan komt? Ondervoeding? Worminfectie? Of ander mankement? Edit: Gevolg van Lyme?

Gras en hooi zijn natuurlijk de eiwitbronnen voor paarden. Dus zorg voor onbeperkt goed hooi. Daarnaast kun je luzerne voeren.
Laatst bijgewerkt door Pumpkins op 08-04-16 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:13

Captain schreef:
Merriebrok?
Dat werd ons enorm afgeraden. Dit doordat ze ook samenstaat met een minihengst. tot nu toe gaat alles super zelf als het haar seizoen is.

Weidebloem schreef:
Weet je waar het eiwit tekort vandaan komt? Ondervoeding? Worminfectie? Of ander mankement? Edit: Gevolg van Lyme?

Gras en hooi zijn natuurlijk de eiwitbronnen voor paarden. Dus zorg voor onbeperkt goed hooi. Daarnaast kun je luzerne voeren.
Neen, oorzaak onbekend. ze krijgt al veeeeel meer eten als er voor maar ze blijft afvallen. Alles in het bloed was in orden. Het gevolg van Lyme is nog niet duidelijk hier zijn we nog maar net achter gekomen.

MarjanB schreef:
Luzerne. En dan de versie van subli, die is zonder melasse
Jammer genoeg vind je dat hier zeer moeilijk :( . Heb er daardoor nog geen ervaringen van gehoord. Wij hebben hier enkel een beperkt aanbod van mijten en pavo
Laatst bijgewerkt door Gini op 08-04-16 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:18

Lucerne inderdaad, zelfs te vinden in Aveve + onbeperkt ruwvoer, zeker omdat je paard samen staat met een ander.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:19

Stap 1 hengst erbij weghalen? of zeg ik nu wat vreemds anders heb je toch kans op een veulentje.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:19

Idd merriebrok, heeft geen invloed op de hormoonhuishouding dus kan gewoon gevoerd worden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:20

Helaas staat er bij Mijten niet op wat er verder in zit maar gok dat die ook wel ok is :) Luzerne worden ze vaak ook wel wat dikker van :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:25

onawydouw schreef:
Captain schreef:
Merriebrok?
Dat werd ons enorm afgeraden. Dit doordat ze ook samenstaat met een minihengst. tot nu toe gaat alles super zelf als het haar seizoen is.

Huh.. want? :') Een merriebrok maakt niet hengstig of vruchtbaarder ofzo.

Mijn ruin van nu bijna 21 jaar valt in de winter altijd enorm in. Zo erg dat we zelfs het zadel moesten laten opvullen deze winter. Nu krijgt hij sinds een tijd merriebrok en dat doet hem enorm goed! Hij krijgt weer meer spieren en je ziet duidelijk dat hij zich beter voelt.

ellenmarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:32

Ik zou zeggen merriebrok van Van Gorp. Hele goede brok.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:40

Lijnzaadbrok, eiwit + vet. Veel caloriën zonder meteen door heet worden weer alles te verbranden met gestuiter.
onawydouw schreef:
Captain schreef:
Merriebrok?

Afgeraden omdat andere paard het ook eet? Dat is in elk geval af te raden, als je 1 paard fors moet bijvoeren zet je die daarvoor apart. Is het het zetmeelgehalte kan ik mij er wel wat bij voorstellen. Is snel zwaar verteerbaar en je wil dat er zo min mogelijk energie verspild wordt aan andere dingen dan spier en spekopbouw in zo'n geval.

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:42

ellenmarina schreef:
Ik zou zeggen merriebrok van Van Gorp. Hele goede brok.
dat hebben ze hier niet. enkel pavo en mijten. dit deed niet bij haar.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:44

Merriebrok! Dat heeft alleen meer voedingsstoffen, stimuleert het hengstig worden niet.

Overigens kun je er op wachten dat ze er een keer voor gaat liggen en je een drachtige merrie hebt...

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 13:44

Afgeraden omdat andere paard het ook eet? Dat is in elk geval af te raden, als je 1 paard fors moet bijvoeren zet je die daarvoor apart. Is het het zetmeelgehalte kan ik mij er wel wat bij voorstellen. Is snel zwaar verteerbaar en je wil dat er zo min mogelijk energie verspild wordt aan andere dingen dan spier en spekopbouw in zo'n geval.[/quote]
Dit hebben we allemaal allemaal al geprobeerd, dit deed jammer genoeg helemaal niets. Ook worden ze vast gezet bij het eten, anders eten ze elkaars eten op?.

butengeweun schreef:
Stap 1 hengst erbij weghalen? of zeg ik nu wat vreemds anders heb je toch kans op een veulentje.

hengst gaat er niet van weg ! is mijn mini die helemaal niets probeert bij haar. zelf niet als ze ligt. merrie laat het ook helemaal niet toe.

troi schreef:
Merriebrok! Dat heeft alleen meer voedingsstoffen, stimuleert het hengstig worden niet.

Overigens kun je er op wachten dat ze er een keer voor gaat liggen en je een drachtige merrie hebt...

hengst gaat niet weg. zijn beiden niet in elkaar geïnteresseerd. ze staan aan huis dus dat word allemaal in het oog gehouden. merriebrok wekt wel alles op. veulenbrok die hiervoor dient helpt niet bij haar.
Laatst bijgewerkt door Gini op 08-04-16 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Meerdere berichten die kort achter elkaar geplaatst werden samengevoegd.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:53

onawydouw schreef:
butengeweun schreef:

hengst gaat er niet van weg ! is mijn mini die helemaal niets probeert bij haar. zelf niet als ze ligt. merrie laat het ook helemaal niet toe.

Je hengst is nog jong, pas maar op als de hormonen flink beginnen te werken midden in de zomer..ze zal vlug gaan neerliggen.
Een merrie die goed hengstig staat zorgt er wel voor dat het toch lukt, die zal zichzelf wel aanbieden. Hengst ruinen of apart.

Lucerne of merriebrok kun je gewoon in de Aveve kopen en als ze apart staan kunnen ze ook elkaars eten niet opeten + onbeperkt ruwvoer..je weet nooit of je paard werkelijk die 10 kg eet als ze met 2 andere staat. Want nu lijkt het alsof je iedere 'oplossing' weg wilt wuiven door te zeggen dat er 'maar' 2 dingen/merken zijn waaruit je kunt kiezen. Waar een wil is, is een weg..dan maar even verder rijden. Merriebrok wekt echt helemaal niets op, heb steeds merries en hengsten gehad..niets van verschil hoor. Bij drachtige merries heeft het wel een functie maar bij niet-drachtige niet.

Laat ook even het bloed nakijken op (bloed)wormen. :)
Laatst bijgewerkt door Memere op 08-04-16 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:55

Merriebrok doet bij een gezond paard helemaal niks qua hormonen. Wat wel kan is dat je merrie beter gaat voelen en daardoor wakkerder wordt (speelser, meer gaat showen, ed) maar dat heeft met een betere gezondheid te maken en niks met hormonen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:01

onawydouw schreef:
butengeweun schreef:

Je zal echt niet de eerste waarbij er ineens een veulen bij staat.

Is de merrie mss nu al drachtig waardoor ze te korten heeft en geen interesse heeft in de hengst?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:13

onawydouw schreef:
merriebrok wekt wel alles op. veulenbrok die hiervoor dient helpt niet bij haar.

Bewijs?

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 14:18

Captain schreef:
onawydouw schreef:
merriebrok wekt wel alles op. veulenbrok die hiervoor dient helpt niet bij haar.

Bewijs?

mijn dierenarts heeft mij dit verteld. veulenbrok word gegeven voor het bijkomen. merrie brok niet hoor.
deze heeft ze gehad. http://www.pavo.be/fokkerij/producten/pavo-podo®grow word ook speciaal gebruikt voor oudere en verzwakte paarden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:24

10 kilo hooi is eigenlijk wel weinig voor een paard van 1.63, helemaal als je merkt dat hij te dun wordt.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:25

Hier iemand die op een fokkerij en KI centrum heeft gewerkt, alle merries die moesten bijkomen voor,tijdens- en na de dracht kregen merriebrok. Merriebrok is voor merries, veulenbrok is voor veulens tot jaarling. Er word helemaal niets opgewerkt, dat doet de natuur zelf. En als een merrie goed hengstig is laat ze alles toe, gaan ze zich zelf aanbieden. Hengst (chemisch) castreren of apart zetten is je enige optie om een 'oeps' veulen te voorkomen.

Haal gewoon goede brok ongeacht of je het vind of niet, soms moet je er gewoon even voor willen rijden en gelijk in grotere hoeveelheid aankopen. En nogmaals: onbeperkt ruwvoer, zeker omdat ze met 3 zijn en je nooit weet hoeveel ze elk op eten.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:26

Wat wil je liever.. Een verzwakte merrie die nog meer problemen kan krijgen door het tekort, of een lijntje tussen je hengst en merrie spannen zodat merrie het voer kan krijgen wat ze nodig heeft?....

onawydouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 14:28

Brainless schreef:
10 kilo hooi is eigenlijk wel weinig voor een paard van 1.63, helemaal als je merkt dat hij te dun wordt.

Dit is de hoeveelheid die ze op de moment MOET krijgen van de DA. dit wel 2 keer per dag. Weet niet of je dat wist :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:30

Ik denk dat we hier met z'n allen niet meer moet reageren, is weer iemand die selectief kiest en reageert :+

Alleen jammer dat dit ten nadele is van het dier.. het is te kiezen of te laten met de gevolgen van dien.

Er staat ook nergens dat je paard 2 keer 10 kg krijgt, zowel tussen reacties niet als in je OP niet. Je mag er zoveel instoppen als je wilt maar als dit niet onbeperkt is ga je nooit weten hoeveel ze precies eten gezien ze samen staan en moeten delen.