Paard wat onwijs vast blijft in spieren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

x_tico

Paard wat onwijs vast blijft in spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 11:05

Hallo!
Sinds Oktober heb ik een nieuw paard op stal. Een 8 jarige merrie, super lief en braaf paard maar wel een echte merrie. Ik ben de merrie eerst gaan rijden voor de eigenaren, en na een tijdje hebben wij de merrie overgenomen. We hebben haar volledig laten keuren.
Ze is altijd al moeilijk geweest, heel strak en als je opstapt doet ze haar neus in de lucht. Onderhals erop en vecht ze echt tegen je. Dit doet ze bij vreemden erger dan bij iemand die ze al kent.
Als je er even op zit, ontspant ze meer en kan ze af en toe best los laten. Wel is ze altijd aan het duwen, en zal nooit zelf ontspannen naar beneden. Ik heb haar toen ik haar kreeg meteen laten behandelen door mijn osteopaat. Die heeft haar behandeld, maar met rijden kwam geen verschil. Nogmaals laten behandelen, weer geen verschil. Toch maar door proberen te rijden, en ook veel aan de longeerlijn. Langzaam ging het ietsje beter, maar je bleef altijd het gevoel houden dat ze verkrampte en verzuurde tijdens het rijden. Na dat wij haar gekocht hebben, half November. Heb ik de Fysio er bij laten komen, ze was inderdaad heel strak en pijnlijk in de spieren. Eindelijk dacht ik. Ze was behandeld en de 1e keer rijden was zo'n verschil. Rustig aan opgepakt, zoveel mogelijk met de neus over de grond. Gewoon simpel. Maar na een paar dagen merkte je dat ze weer terug viel in het zelfde. Strak, knarsen, duwen, trekken. Nooit het gevoel van ontspanning, nooit het gevoel dat ze zich aan je overgeeft. Rustig aan gedaan, en toen weer laten behandelen. Ze was wel wat strak, maar veel beter dan de vorige keer. Daarna weer rustig opgepakt, eerste keer weer hartstikke fijn en daarna weer langzaam slechter. Ze verkrampt, maakt zich weer strak, vecht weer tegen je. Ze staakt overigens niet, denkt altijd naar voren, maar ook altijd naar boven. Nu is ze pas weer behandeld en weer precies het zelfde.
Ze krijgt magnesium bij, neutradex, Pavo E-plus, bach druppels..

Ze krijg 's ochtends rond 08:00 haar voer, D'Hooge Red Fibre 1 schep, met een schep compact gras. Dan gaat ze meteen naar buiten met haar vriendin. Staat ze de gehele dag buiten op de paddock met de gehele dag hooi. (Grote paddock van 20 x 40). 's Avonds rond 18:00 gaan ze naar binnen, krijgt ze weer 1 schep D'Hooge Red Fibre met 1 schep compact gras en hooi. Voor het slapen krijgt ze zemelen met slobber, 1 schep. Hierbij krijgt ze magnesium, bach druppels, neutradex en Pavo E-Plus en natuurlijk genoeg hooi.

Ze is verder fit, zit goed in haar vel. Ze is behandeld door de tandarts, heeft bitten van een bitfitter. Hoofdstel is door de bitfitter op haar aangemeten. Zadel is nagekeken, hebben verschillende zadels opgelegen maar maakt geen verschil.

Volgende stap voor mij is nu; Maandag komt de dierenarts. Ze gaan een echo maken van haar eierstokken en we gaan kijken of het te maken kan hebben met de hormoonhuishouding. Achter het zadel houdt ze zich vooral vast, en in de linker halsspier. Ook de spier op de plek van de singel is altijd strak. (Ik rijd met een Eric le Tixerant singel) Ook gaan we meteen bloed trekken, om te zien of er iets afwijkend te zien is. Bijvoorbeeld een volle lever o.i.d.

Ik heb het idee dat alles wat ik geef (wat ik doe in de hoop dat het helpt, maar niks helpt) niet opgenomen wordt. Ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Heeft ze pijn? Is het haar karakter, ook enigszins lijkt me. Maar dit kan volledig uit haar karakter komen want zo is ze niet. Ik voel gewoon dat er ergens iets blokkeert. Dus voor mezelf besloten eerst uit te zoeken waar ze last van heeft. Ze is overigens niet extreem fit, heet of nerveus maar wel heel onzeker.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Groetjes Britt

Maureen_M

Re: Paard wat onwijs vast blijft in spieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:07

Fijn om te lezen dat je er zo goed achterna gaat. Veel mensen zouden dit niet doen.

Ik durf geen oordeel te geven maar ik wil je wel heel erg veel succes wensen. Ik hoop dat het iets is wat gemakkelijk opgelost kan worden! Of dat je het in ieder geval snel vind

Succes!

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:07

Wat lastig! Even voor de volledigheid, want ik lees dat ze rondom gekeurd is. Zijn daarbij de halswervels en de rug ook op de foto gezet?

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 11:09

Peppertree schreef:
Wat lastig! Even voor de volledigheid, want ik lees dat ze rondom gekeurd is. Zijn daarbij de halswervels en de rug ook op de foto gezet?

Nee dat niet, ik heb dit toen wel aan mijn dierenarts gevraagd maar hij zag geen reden om dit wel te doen. (hij kende haar verhaal) Maar had ook niet het idee dat dit uit de wervels komt. Maar dit zou altijd nog een mogelijkheid zijn als we niks kunnen vinden natuurlijk!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 11:12

Misschien nog iets om erbij te zeggen. Paard is in de galop moeilijker dan in de draf. Loopt heel makkelijk zijgangen en laat wel echt zien souplesse te hebben.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:12

Ok, ik moet zeggen dat dit dan mij de meest logische stap lijkt. Aangezien de fysio wel eventjes geholpen heeft denk ik dat het eerder vanuit een diepere laag zal komen die dan zeg maar na een paar dagen de boel weer 'op slot' zet als het ware.

Ben benieuwd of je erachter komt. Ik vind wel dat je het super grondig aanpakt!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:34

Ik kan er niets over zeggen...want ik zie geen foto..

Sommige paarden kunnen zichzelf niet gymnastiseren, en zitten door hun bouw altijd vast in t lijf. Die moeten door ruiter gegymnastiseerd worden.

Sommige paarden zijn top gebouwd en houden zichzelf los in t lijf.

dat is het 1e waar ik naar kijk en vanuit daar kijk ik verder.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:38

Ik lees dat je echt al super goed bezig bent... ik weet niet of je eventueel Magnesium geprobeerd hebt? dat wil nog wel werken bij spierspanning (ook bij mensen :))
Ik ben heel benieuwd wat er uit komt

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:04

Ik heb net een topic aangemaakt over sedochol, misschien voor jou ook een idee? Een kuur van een week, algeheel reinigend voor de lever, oppepper etc...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:10

Ontspannende werking op zenuwen en spieren: het gaat verkramping van spieren tegen. Magnesium reguleert de concentratie van kalium, calcium, natrium en magnesium binnen en buiten de cel. Hierdoor speelt het een zeer belangrijke rol in de regulatie van de spierspanning en ontspanning. Vanwege de regulerende functie op de concentraties van de verschillende ionen is magnesium ook van groot belang voor een goede elektrische potentiaal over de celmembraan, welke essentieel is voor de geleiding van zenuwimpulsen.

Dit gaat dus over magnesium cytraat....wat de beste soort magnesium is, dat door paard word opgenomen...uit mijn ervaring..

Maar magnesium alleen geven als er een tekort is, doormiddel van bloedtest Oid, en goed informeren naar aanbevolen hoeveelheid die je mag geven.

Succes!

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:17

Www.happyatlete.nl deze masseurs werken met een bepaalde methode die voor mijn paard heel goed werken, mijn merrie heeft van haar eigen een hoge spiertonus.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:22

Wat een magnesium voer je? Wel de celaat of citraat? Oxide helpt namelijk niet voldoende voor de spieren. Hoeveel komt ze buiten? Als ze de hele dag op de box staat dan kan dat ook nog wel eens een hoop verklaren.

Edit zie dat ze buiten komt :) Wel voldoende ruimte om te lopen? En geen zand in darmen waardoor ze voeding minder opneemt?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:30

Misschien eens een thermografie laten maken en is haar bloed al eens gecontroleerd?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:44

Is je paard niet hypermobiel? Het wil nog wel eens dat ze dan (hoe tegenstrijdig het ook klinkt) de spieren opspannen om de gewrichten te stabiliseren.

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 12:50

Ze krijgt magnesium cytraat volgensmij..
Loopt hele dagen buiten en 20x40 is groot genoeg met z'n tweetjes denk ik.

Heeft gelukkig geen zand in de darmen. Pas ook nog een zandkuur gehad.

Bloed wordt maandag gecontroleerd.

DatBenIkNou: heb jij dit wel eens laten doen en wat zijn jouw ervaringen?

Roodvos: vertel! Ben benieuwd, heb hier nog nooit over gehoord?
Laatst bijgewerkt door x_tico op 08-04-16 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 12:51

rox_en_wilvy schreef:
http://Www.happyatlete.nl deze masseurs werken met een bepaalde methode die voor mijn paard heel goed werken, mijn merrie heeft van haar eigen een hoge spiertonus.

En wat voor methode is hier anders aan dan een normale fysio :)? Ben op mijn werk dus ga straks de site lezen!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 12:58

Mijn vorige merrie heeft eens een thermografie gehad. Ik had die gewonnen met facebook. Ze gaf aan dat ze nog nooit zo'n mooi beeld had gezien. Half jaar later heb ik haar verkocht en bij de nieuwe eigenaar bleek ze KS te hebben. Nu weet ik dat het snel kan gaan, maar achteraf denk ik van het zou wat gedrag hebben kunnen verklaren. Dus in mijn geval twijfels of zo'n thermografie wel werkt..

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:10

Ik zou een thermografie dan ook alleen bij een veearts laten doen. In omgeving Utrecht zit er 1 waar ze bij mij op stal goede ervaringen mee hebben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:11

Vriendin van mij heeft een paard die ook steeds heel erg opspant in de bovenlijn en met het hoofd omhoog. Die blijkt hypermobiel te zijn, in elk geval in de omgeving van lendenpartij en SI-gewricht.
Dit gaat over mensen, maar voor paarden geldt natuurlijk hetzelfde:
Citaat:
Als u hypermobiel bent, zijn uw banden en pezen te soepel. Uw gewrichten krijgen daardoor niet genoeg steun en worden te beweeglijk.
U hoeft hier geen last van te hebben, maar het is wel mogelijk dat u pijn krijgt aan uw spieren of gewrichten. Ook kunnen uw spieren sneller overbelast raken doordat zij het gebrek aan stabiliteit in het gewricht gaan compenseren.
http://www.reumafonds.nl/informatie-voor-doelgroepen/patienten/vormen-van-reuma/hypermobiliteit

En als die bovenlijnspieren opspannen, dus korter worden, gaat automatisch dat hoofd omhoog en is het inderdaad een worsteling om die naar beneden te krijgen.

Happy Athlete masseurs gaan over het algemeen dieper in de spieren dan een fysiotherapeut. En de massage richt zich op specifieke spierknopen. Ik heb een fysio bij mijn paard die ook dry-needling doet. Dat vind ik een ideale combinatie.

Als je paard wel hypermobiel is moet je voorzichtig zijn met fysio, ostheo, chiro en aanverwante therapieën. Dit omdat die spierspanning een doel dient, namelijk het stabiliseren van de gewrichten. Dat wil niet zeggen dat je niets kan/mag doen, maar met mate.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:22

Kan het geen overgevoeligheid zijn voor suikers? Dat de spieren de hoeveelheid niet aankunnen en verstrakken. Je zou kunnen kijken wat een week zonder krachtvoer maar alleen vitaminekorrel doet.

Zat ook te denken aan maagzweer. Veroorzaakt veel pijn tijdens rijden. Misschien goed om aan DA voor te leggen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:30

en als je haar eens een korrel geeft met vitaminen én voldoende mineralen (iets als Vitalbix of zo)?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:42

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:49

x_tico schreef:
rox_en_wilvy schreef:
http://Www.happyatlete.nl deze masseurs werken met een bepaalde methode die voor mijn paard heel goed werken, mijn merrie heeft van haar eigen een hoge spiertonus.

En wat voor methode is hier anders aan dan een normale fysio :)? Ben op mijn werk dus ga straks de site lezen!

Dit is een massagetechniek die ook de dieper liggende spieren pakt en niet alleen de oppervlakkige spieren ! Het is overigens niet hetzelfde als wat een fysiotherapeut doet. Ik zelf laat Bianca lodeweegs altijd komen, op haar site staat wel een duidelijke uitleg van wat het precies inhoudt www.joy4horses.nl

Ik laat mijn merrie meerdere keren per jaar masseren omdat zij dus ook altijd "spierspanning" heeft, wat ook nooit helemaal weg zal gaan, komt ook door het type paard.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 13:54

Ik doe sinds een jaar aan de hand rechtrichtwerk met mijn paard en dacht eerst: ach ja leuk, eens wat anders. Maar tot mijn grote verbazing merk ik echt heel duidelijk verschil! Ik triggerde in het verhaal van TS op het hoofd hoog houden en strak in de bovenlijn zijn. Mijn paard had dat ook en door het werk wat ik doe (is wel geen instantoplossing he!) laat hij ook in het rijden makkelijker de hals zakken en draagt hij zelfs zijn staart minder hoog! Ik concludeer dat het hem veel ruimte in de bovenlijn heeft bezorgd, en hem veel meer kracht en souplesse heeft bezorgd.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 14:44

Annemarievzr schreef:
Ik doe sinds een jaar aan de hand rechtrichtwerk .....

Goeie van je! Ik nam automatisch aan dat daar al aan gewerkt was, maar inderdaad; scheefheid van een paard kan van grote invloed zijn.
Rechtrichten kan heel goed helpen, met name omdat ts aangeeft dat ze links vasthoudt.