Smalle hoge hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Smalle hoge hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 10:18

Hallo,

Mijn jongste heeft vier smalle hoge hoeven die helaas ook nog eens in een punt groeien. Hierbij zit de straal heel hoog en eigenlijk denk ik dat deze nooit de grond zal gaan raken. Mijn oudere pony heeft namelijk 1 smal hoefje en daarbij raakt de straal net niet de grond. Aangezien de jongste eerst maar eens bekapt moet worden, heb ik er nu geen foto's van getrokken, want ik weet dat er een stuk af moet. Maar mijn vraag is hoe jullie omgaan met smalle hoefjes (van achter naar voren lang en van links naar rechts smal)? En voornamelijk of dit nog gaat bijtrekken of dat ie altijd smalle hoefjes zal houden (hij is 11 maanden)?

Bij hem is voornamelijk de stand achter een probleem, door de vorm staat hij meer op de achterkant van de hoef dan op de voorkant.

Maureen_M

Re: Smalle hoge hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:20

Ik zou er een goed aangeschreven smid ernaar laten kijken en je laten adviseren. Ik denk dat het voor de bokkers heel lastig is om een advies te geven bij je omschrijving omdat je nog geen foto hebt. Daarnaast is niet iedereen smid...

Misschien valt het op te lossen op een hele simpele manier. Zou niet zelf online gaan dokteren :)

Heel erg veel succes in ieder geval!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:32

Een goede bekapping. Dat helpt. Straal hoort de grond te raken. Maar moeilijk om iets te zeggen zonder goede foto's.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 10:43

Als je deze straal de grond wilt laten raken, houd je geen hoef meer over, zijn straal zit echt hoog om het zo maar te zeggen. Hetzelfde geldt ook voor het smalle hoefje van mijn volwassen shet.

Ik haal er voor deze keer inderdaad iemand bij met ervaring met zulke mini hoefjes en ik vertrouw hem met de hoeven.

Dit is de smalle hoef van mijn volwassen shet:
http://i.imgur.com/3Kv7K85.jpg
http://i.imgur.com/RhY9TIC.jpg

Verder vraag ik mij vooral af of de hoeven van de jonge shet nog wel breder gaan worden?
Ik zal straks even foto's proberen te maken, maar hij blijft al niet netjes staan bij het uitkrabben, dus dat wordt nog wat.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:49

als je de foto's zo ziet, lijkt het me dik in orde, ze moeten idd bekapt worden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 21:41

Ja, klopt, maar ik laat zijn hoeven altijd net wat aan de lange kant, ik ga nogal veel over asfalt met die shet. En dit waren wel oude foto's.

Ik zal morgen foto's maken van mijn veulen zijn hoeven, het weer werkte vandaag niet mee.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 10:33

Laatst bijgewerkt door Gini op 07-04-16 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:41

word hij voor het eerst bekapt en hij is 11 maanden?De hoeven zijn gewoon veel te lang,en de hielen zijn veel te hoog daardoor.
Het is zo belangrijk om vooral veulens regelmatig te laten bekappen!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 10:46

Nee, hij is in februari(en dan bedoel ik halverwege, dus zo'n 6 weken geleden) nog geweest, zijn hoeven groeien gewoon extreem snel volgens mij. Dus dit soort reacties hoef imo niet, dan kun je beter wegblijven. Jij leest dingen waar ik nog niks over hebt gezegd en ik heb echt een gruwelijke hekel aan dat soort mensen, dus ksst.(Dat is ook waarom ik in eerste instantie geen foto's wilde plaatsen, omdat ik zelf ook wist dat ze in die tijd alweer te lang waren gegroeid)

Verder heb ik eigenlijk nog steeds geen antwoord op mijn vragen of zijn hoeven ook nog breder gaan worden, of niet?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:51

Nee, dit komt echt niet van een extreem snelle groei. De bekapping is m.i. niet correct gedaan. De hielen zijn zo hoog dat de hoef samenknijpt en de straal wegdrukt. Ook de teen is te lang, waardoor de hoef een conische vorm krijgt in plaats van een ronde vorm. Met een goede bekapping, zijn de hoeven weer in de juiste verhoudingen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 10:58

De vorige keer hebben we inderdaad weinig van de hielen afgehaald dus dat klopt ook wel. Maar degene die morgen komt heeft er meer oog voor dan wij, dus die bekapping gaat wel goed komen. Bedankt voor je reactie, daar heb ik meer aan dan aan iemand die roept dat zijn hoeven veel te lang zijn zonder enige onderbouwing. Want ik probeer er zelf van te leren namelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:00

Fennadev schreef:
Nee, hij is in februari(en dan bedoel ik halverwege, dus zo'n 6 weken geleden) nog geweest, zijn hoeven groeien gewoon extreem snel volgens mij. Dus dit soort reacties hoef imo niet, dan kun je beter wegblijven. Jij leest dingen waar ik nog niks over hebt gezegd en ik heb echt een gruwelijke hekel aan dat soort mensen, dus ksst.(Dat is ook waarom ik in eerste instantie geen foto's wilde plaatsen, omdat ik zelf ook wist dat ze in die tijd alweer te lang waren gegroeid)

Verder heb ik eigenlijk nog steeds geen antwoord op mijn vragen of zijn hoeven ook nog breder gaan worden, of niet?

En waar staat dat dan dat hij in februari nog bekapt is?En hoezo moet ik wegblijven?Dit is een openbaar forum...dan moet je geen topic plaatsen.
Ik raad je aan een goede hoefsmid te nemen,dit heeft niets met snel groeien te maken maar met verkeerd bekappen...maar dat wil je waarschijnlijk ook niet horen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:02

Fennadev schreef:
De vorige keer hebben we inderdaad weinig van de hielen afgehaald dus dat klopt ook wel. Maar degene die morgen komt heeft er meer oog voor dan wij, dus die bekapping gaat wel goed komen. Bedankt voor je reactie, daar heb ik meer aan dan aan iemand die roept dat zijn hoeven veel te lang zijn zonder enige onderbouwing. Want ik probeer er zelf van te leren namelijk.

hoe moet je de lengte van hoeven onderbouwen?Leg mij dat eens uit?Daar valt niets aan te onderbouwen,die moeten gewoon korter gemaakt worden?

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 11:11

De post van Geerke is niet verkeerd hoor, het is maar hoe je het leest. Het is ook niet verkeerd om ervan te leren, maar denk dat je veulens alleen moet laten bekappen door een goede hoefsmid. Het is zo belangrijk ook voor de groei.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 11:21

Ik persoonlijk lees het als een persoonlijke aanval, net alsof ik hem helemaal verwaarloos en heel slecht met hem omga. Zoals chubby het zegt, vind ik een veel betere manier om te omschrijven wat er gaande is met zijn hoeven en waardoor ze dus deze vorm hebben aangenomen(en is bovendien ook veel aardiger ). Hij wordt morgen bekapt door iemand die ervaring genoeg heeft met veulens te bekappen, dus dat komt goed.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 12:34

Ik ben benieuwd hoe het er na de bekapping uitziet. Als de hielen lager zijn en blijven en de teen wat korter zal de hoef niet meer zo'n cilindervorm hebben (als je snapt wat ik bedoel? :) )
Ik ga wat dat betreft mee met Chubby :j
Heb je enig idee waarom er de vorige keer weinig/minder van de hielen is afgehaald?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 20:35

Het is hier niet een forum om alleen maar lief over te komen héééé.
Ik ben het dus ook eens met de antwoorden die "Geerke" al heeft gezegt niets verkeerd mee.
Je mag best je paard graag zien, je mag best ook lief zijn, maar bij het onderhouden van ... hoeven e.a. ...
Bij het beleren van paarden, bij het inrijden en doorrijden, .... dan is er enkel wit - zwart, het is goed of niet goed, zorgen voor een succes gevoel, opbouwend werken, bij enig probleem weer een stap of 3 terug en terug opbouwen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 05:00

Die eerste hoeven zijn zo slecht nog nietz de tweede zijn inderdaad minder maar ook dat zal goedkomen met regelmatig goed bekapwerk. Natuurlijk kan je niet opeens de hielen van je pony om laag zetten. Maar beetje bij beetje kan je ook bij die pony zorgen dat de straal uiteindelijk de grond weer raakt hoor.

Waar woon je ts? Misschien weet ik wel een goede bekapper die je kan helpen :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-16 09:49

Ik woon in Friesland en wij bekappen in principe de pony's zelfs en anders laten we ze bekappen door de fokker van mijn pony's die zelf al jaren zijn eigen pony's doet en die staan altijd zeer netjes op de hoeven. Dus die weet echt wel wat hij doet, hij heeft er ook meerdere cursussen over gevolgd, en als hij langskomt, legt hij altijd even aan mijn vader uit hoe het moet.
Maar mijn oudste pony wordt niet zo vaak bekapt, ik ga heel vaak met hem over asfalt. Dus slijt ongeveer net zo snel als dat t groeit, ook zijn zijn hoeven keihard. Ik woon in Friesland :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:11

Als je nu blijkbaar toch een beetje een probleem met de hoefjes vermoed, hoe denk je dan dat dit zou komen ???????
Tjaaaaa

Fennadev schreef:
Ik woon in Friesland en wij bekappen in principe de pony's zelfs en anders laten we ze bekappen door de fokker van mijn pony's die zelf al jaren zijn eigen pony's doet en die staan altijd zeer netjes op de hoeven. Dus die weet echt wel wat hij doet, hij heeft er ook meerdere cursussen over gevolgd, en als hij langskomt, legt hij altijd even aan mijn vader uit hoe het moet.
Maar mijn oudste pony wordt niet zo vaak bekapt, ik ga heel vaak met hem over asfalt. Dus slijt ongeveer net zo snel als dat t groeit, ook zijn zijn hoeven keihard. Ik woon in Friesland :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:21

Fennadev schreef:

Wellicht zit hier toch heel misschien de uitdaging?

Ook ik zou je adviseren een 'erkende' (en goed aanschreven) hoefsmid eens te laten kijken en te laten bekappen.

Geen aanval, absoluut niet, geloof ook dat je het beste met je pony voor hebt, maar ieder z'n vak gebied! :-)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:22

aeolusnr1 schreef:
Als je nu blijkbaar toch een beetje een probleem met de hoefjes vermoed, hoe denk je dan dat dit zou komen ???????
Tjaaaaa

Fennadev schreef:

Tsja, ik ben het wel met je eens... het is niet leuk te horen dat die fokker misschien toch niet zo'n beste bekapper is...?
Ik zie ook veel verbeterpunten. Het veulen heeft gewoon veel te lange hoeven.
Dat een hoef(wand) slijt wil niet zeggen dat je de steunsels en zool niet bij hoeft te houden. Asfalt is niet representatief voor een natuurlijke slijtage.
Je kunt het best zelf doen, maar volg dan een cursus hoe goed onderhoud gedaan moet worden. Dat is een kleine investering waar je lang plezier van kunt hebben. ;)
Maar verder zien ze er best goed uit. Gewoon goed onderhoud (laten) plegen en bijhouden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:28

Ik wilde er niet op reageren.... TS: haal een échte hoefsmid bij je veulen. Doe je dat niet, dan is het antwoord op je oorspronkelijke vraag: ja, die hoeven blijven zo nauw, en die straal zal de grond nooit raken. En dat komt omdat je toelaat dat amateurs je pony bekappen. Een cursus van een paar dagen is géén vervanging voor een opleiding van 3 jaar die een hoefsmid doet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:32

Fennadev schreef:

No offence, echt je hebt vast het beste met je paarden voor, maar het is gewoon niet zo goed gedaN. Ik zou een goede bekapper zoeken, die hoeft niet perse een gediplomeerd hoefsmid te zijn. Ik heb goede dingen gehoord over marco krul www.marcokrul.nl

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 18:34

Ik heb helemaal niets tegen het zelf bekappen door ervaren mensen, maar als je zo'n probleemgeval tegenkomt als deze kan je gewoon niet de oude methoden blijven gebruiken en maar hopen dat het daarmee goed komt.

Ik zou inderdaad zeker een echt goede smid laten komen voordat het beestje er de rest van zijn leven last van blijft hebben.