Relatie tussen verergeren artrose en overgang naar weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dispar_Vulgo

Relatie tussen verergeren artrose en overgang naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 13:00

Mijn paard heeft al jaren artrose, maar ik merk nu wel dat het wat erger wordt. Over circa een maand mogen de paarden weer de weide in en zal dit opgebouwd worden naar dag en nacht in de wei.

Maar ik merk ieder jaar steeds meer dat ze van deze overgang (veel) meer last heeft van haar artrose, wat vervolgens wel weer afzakt. Nu wil ik dit jaar eens kijken of we iets kunnen veranderen, waardoor ze minder (lang) last heeft.

Het 'probleem' zit in ieder geval niet in de eerste keer dat ze in de groep naar buiten mogen en lekker gaan rennen etc. Want vorig jaar was mijn clubje iets later in de wei en is er minimaal gerend/gek gedaan. En toch had ze vervolgens weer last van die artrose.

Naar ons idee moet er dus een relatie zijn tussen het verergeren van artrose en bijvoorbeeld:
- gras eten in plaats van kuilgras voeren
- 's nachts buiten staan
- nattere ondergrond (weiland is Nederland is vaak nat, terwijl de zandpaddock sneller droog is)

Is er iemand die ervaring hiermee heeft? Iemand die een link kan leggen hiertussen?
Laatst bijgewerkt door Dispar_Vulgo op 05-04-16 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:02

Hoe is je paard in de winter gehuisvest? Hoe veel uur per dag buiten en hoe groot is die paddock? Staat ze daar met andere paarden?

Waar heeft je paard precies artrose?

Dispar_Vulgo

Re: Relatie tussen verergeren artrose en overgang naar weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 13:11

Ohja dat wilde ik nog toevoegen aan mijn post!

's Winters staat ze de hele dag (8.00 - 18.00) in een grote zandpaddock (20x30m gok ik) met 3 andere paarden en 's nachts op stal.

Ze heeft artrose in de kogels van haar voorbenen. (voor zover bekend)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:16

Een paard met artrose kun je best het hele jaar door buiten zetten , de overgang naar zoveel beweging opeens zal de reden zijn van het slechte lopen. Kan ze swinters niet snachts ook in de paddock blijven

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:17

mijn pony had geen last van de overgang van paddock naar wei.
wel weet ik uit eigen ervaring dat oneffen heden echt een trigger kunnen zijn maar dat lijkt me in een zandpaddock net zo goed het geval.

is ze ingespoten met hyaluronzuur?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:17

ik denk dat het te maken heeft met de verandering in het bewegingspatroon. Ze gaat op de weide meer bewegen dan daarvoor waarschijnlijk en het is ook nog andere ondergrond, zand is veel muller dan wei vaak. Merk bij mijn paard ook even verslechtering bij veranderingen. Maar meer beweging is uiteindelijk beter, je zou kunnen overwegen om haar in de winter ook gewoon weidegang te geven, dat zal vast beter gaan.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:21

Zelf denk ik ook dat het komt doordat ze dan veel meer loopt, dat is toch een extra belasting denk ik, die overgang..
Een paard dat graast legt heel veel kilometers af, dat zullen ze in een paddock nooit doen.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 13:26

Vorig jaar zijn haar kogels ingespoten, maar daar hadden we niet echt baat bij.

's winters ook 's nachts buiten doen we hier eigenlijk niet. Dit paard heeft het ook nog eens snel koud, dus dat is ook niet fijn voor haar.
Wat ik wel overweeg, om haar vanaf nu al 's nachts buiten te laten in het zand. Zodat dat straks geen overgang meer is.

Echt weidegang geven 's winters is helaas geen optie, want dan wordt de wei kapot gelopen door al dat slechte weer in Nederland.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:30

Maar een plek waar ze dus de hele dag met het hoofd aan de grond rondscharrelen of op een zandpaddock staan die kleiner zal zijn dan de wei denk ik, zal ook verschil in bewegen geven?
Wat krijgt ze ter ondersteuning?

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:32

het is misschien wat beter zoeken, maar weidegang in Nederland in de winter is er zeker wel. Bij stallen waar meer ruimte is per paard kan het zeker wel, dan lopen ze steeds ergens anders en wordt het niet kapot gelopen. Probleem is vaak dat dat financieel wat minder oplevert en ze dat bij grote stallen dus niet doen. Kijk eens bij mensen aan huis, daar is het vaker mogelijk.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:37

Dispar_Vulgo schreef:

's winters ook 's nachts buiten doen we hier eigenlijk niet. Dit paard heeft het ook nog eens snel koud, dus dat is ook niet fijn voor haar.
Wat ik wel overweeg, om haar vanaf nu al 's nachts buiten te laten in het zand. Zodat dat straks geen overgang meer is.

Echt weidegang geven 's winters is helaas geen optie, want dan wordt de wei kapot gelopen door al dat slechte weer in Nederland.

Lijkt me een goede optie om nu alvast te beginnen met snachts buiten laten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:43

Dispar_Vulgo schreef:

wat zonde want het kan enorme verlichting geven.
maar dan is het een te duur grapje als je er weinig baat bij hebt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:17

Alle beweging is meegenomen natuurlijk, dus probeer gewoon om haar dan ook snachts los te zetten en kijk of het dan straks op de wei beter gaat. :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:21

Bij mensen wordt er soms een relatie gezien tussen artrose en bepaalde voedingsstoffen zoals suikers. Voorjaarsgras bevat veel suikers, dus misschien zit het verschil hem daarin ???

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:22

Dispar_Vulgo schreef:
Ohja dat wilde ik nog toevoegen aan mijn post!

's Winters staat ze de hele dag (8.00 - 18.00) in een grote zandpaddock (20x30m gok ik) met 3 andere paarden en 's nachts op stal.

Ze heeft artrose in de kogels van haar voorbenen. (voor zover bekend)

Dat is voor mij nou niet echt een grote paddock :o

Ik sluit me aan bij degenen die denken dat het verschil in de hoeveelheid beweging wel eens een reden zou kunnen zijn.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:25

Mijn paard heeft artrose in de voor knieën maar gaat juist beter lopen van dag en nacht op weiland/paddock.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:35

Weidegang is wel bevorderlijk, maar geneest niet alle kwalen en voor artrose betekent koude gewoon veel pijn. Dus luister aub niet naar mensen die je paard in de winter ook dag en nacht buiten willen zien.

Voorjaarsgras, en dat is net genoemd, bevat redelijk wat suiker en dat is ook funest voor gewrichtsproblemen. Vandaar dat het later ook weer afzakt later...

Als oplossing zou ik zeggen dat je wat langer wacht met op de wei laten gaan. Dan is het kaler en het suikergehalte daalt als er meer zonlicht is.
Of, als alternatief, gewoon veel korter per dag dan normaal.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:47

Nu is het fructaan niet hoog, het heeft in deze tijd vooral met de nachttemperatuur te maken.
Bewolkt weer is niet slecht, veel zon en een koude temperatuur wel.
Beweging is voor artrose toch wel juist heel goed dus snachts op stal is minder fijn.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:25

Maris schreef:
Bij mensen wordt er soms een relatie gezien tussen artrose en bepaalde voedingsstoffen zoals suikers. Voorjaarsgras bevat veel suikers, dus misschien zit het verschil hem daarin ???

kan je hier meer over vertellen?ben ik wel heel erg benieuwd naar,is nml nieuw voor mij.
mag ook in pb

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:47

cinniz123 schreef:
Maris schreef:

kan je hier meer over vertellen?ben ik wel heel erg benieuwd naar,is nml nieuw voor mij.
mag ook in pb

ook wel benieuwd hiernaar, is dit bewezen?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:55

mijn paard werd er alleen maar beter van door overdag buiten rond te scharrelen en snachts voldoende uit te rusten languit in een box. En zeker koude is een trigger om last te krijgen, denk maar aan jezelf ook rheuma patienten doen het in de warmte ook beter dan in de kou.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 15:56

MirandaFuego schreef:
Nu is het fructaan niet hoog, het heeft in deze tijd vooral met de nachttemperatuur te maken.
Bewolkt weer is niet slecht, veel zon en een koude temperatuur wel.
Beweging is voor artrose toch wel juist heel goed dus snachts op stal is minder fijn.

Ze staat niet NU in de wei, maar gaat over een maand er in, staat in de OP, en ervaring van TS is dat het dán erger wordt.

Beweging is wel goed, maar teveel beweging weer slecht.
VOCHT en KOUDE is in elk geval slecht en daar het ´snachts het koudst (en vochtigst) is, is ´snachts stallen voor paarden met artrose in koude periodes WEL gunstiger dan buiten laten. Wel kunnen ze dan ´smorgens last van startstijfheid hebben, maar als ze in de wei slapen is dat niet anders, en dit lopen ze ook zo weer er af.
Alleen in de zomer kunnen ze dag en nacht buiten staan zonder teveel last te ondervinden van koude en voor zover ik begreep staat paard van TS zomers gewoon dag en nacht buiten.

Fructaan gehalte kun je laten testen, dat is het betrouwbaarst (of je vraagt het aan een boer in de buurt, die zitten erboven op wat de voedingswaardes van het gras is).

Op een kaler land zit niet trouwens niet minder fructaan, integendeel, feitelijk heeft lang gras minder, maar het heeft wel minder eiwit dan lang gras. Het is dus een beetje een afweging wat schadelijker is, want teveel eiwit heeft ook een slechte invloed op gewrichten.
Het kan dus ook in die hoek zitten.
Want fructaangehalte blijft gewoonlijk redelijk hoog gedurende zomer, maar eiwit neemt af en de klachten van het paard van TS ook....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:06

mystery1980 schreef:
ook wel benieuwd hiernaar, is dit bewezen?

Het is wel grappig wat dat bewijzen betreft, want in het lab kunnen ze bv ook niks vinden dat er op wijst dat koude en vocht iets met reuma zou doen, terwijl reumatische mensen je allemaal kunnen vertellen dat ze meer pijn hebben en stijver zijn bij koude en vocht. :D

Overigens zijn van sommige stoffen allang bekend dat ze invloed hebben, zoals suikers (dus ook alcohol) en eiwitten.
Als je gewoon je zoekmachine laat zoeken op gewrichtsklachten of specifieker suikers en eiwitten en gewrichtsklachten zul je artikelen hierover tegenkomen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:22

Ik vind het nogal wat als het dus daadwerkelijk zo is dat een goede orthopeed dit niet meld....
En dan heb ik het niet over al die dieet goeroes die als paddestoelen uit de grond springen en een artikel schrijven maar echt uit onderzoek gebleken resultaten.
Daar heb ik serieus oren naar!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:50

mijn ervaring is als ik het koud heb span ik mijn spieren te veel aan om het warmer te krijgen (en ook het rillen) en verstijf ik, dit belast mijn spieren zo erg dat ik daar zelfs hele zware spierpijn van kan hebben, of te wel overbelasting van de spieren.