Paard blijft sukkelen (koorts ed.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sienemien

Paard blijft sukkelen (koorts ed.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 22:20

Hallo iedereen!

Ik zit al 2 weken met een groot probleem.
Het begon allemaal 14 maart, mijn pony had zich verslikt in een stuk biet. Ze had dit vorig jaar ook al eens aan de hand gehad en de DA is dan ook onmiddellijk gekomen en heeft haar Buscopan toegediend en het stuk was er in de ochtend ook door. Ik moest haar nog een week slobber geven (wat ze overigens niet graag eet). Nu goed, na een week met veel geplette wortels haar toch slobber hebben kunnen geven, leek het beter te gaan. Ze kreeg ook ontstekingsremmers en antibiotica.

Helaas kreeg ze na een dag of 2 opnieuw problemen, dit keer herkende ik de symptomen van koliek. Opnieuw de DA erbij gehaald en deze heeft haar opnieuw behandeld, het bleek om koliek in de dikke darm te gaan. Sindsdien is het eigenlijk niet echt meer beter gegaan met haar. Een paar dagen later kwam stond ze wel erg depressief op wei. Savonds terug de DA gebeld en deze stelde dan voor haar antibiotica en ontstekingsremmers nog wat langer door te geven en bloed te trekken. De bloeduitslag zou vandaag binnen moeten zijn, maar de DA had hem nog niet binnen gekregen. Ondertussen gaat het niet beter. Ze heeft geen koorts (aangezien ze ontstekingsremmers krijgt). Ze eet zo goed als niet, en staat vaak te suffen. Ze wisselt constant van achterbeen op rust. Ze ademt ook heel onregelmatig. De DA raadt aan om om de paar uur gaan kijken.

De moed zakt me in de schoenen, heeft iemand een soortgelijke ervaring?

Anoniem

Re: Paard blijft sukkelen (koorts ed.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:54

Zijn de bloeduitslagen al binnen?
Als de da het niet weet, zou ik overwegen om je paard naar de kliniek te brengen en haar daar door te laten lichten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 17:51

Je paard heeft een slokdarmverstopping gehad, dat is iets anders als verslikken want dan komt er voedsel in de luchtpijp.

Ik dacht zelfs dat een paard zich niet kan verslikken, mensen wel.

Wat er wel gebeurd kan zijn is dat er toch een klein stukje voedsel in de luchtpijp terecht is gekomen en dat je paard nu een longontsteking heeft. Maaaaarrr lijkt mij dat je DA het wel zou weten dan.
Of de slokdarm is beschadigd en zit daar een onsteking.
Als paarden niet goed eten kunnen ze koliek krijgen.

Ben benieuwd naar de bloeduitslagen

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 18:51

Bedankt voor jullie reacties!

@cowgirl: sorry had me vergist van term, het ging inderdaad om een slokdarmverstopping :)

Ondertussen had de DA alle bloedwaarden binnen en bleek dat ze een bacteriële infectie in het bloed heeft als gevolg van de koliek. Blijkt dat er een bacterie via het maag-darmstelsel in de bloedbaan is gekomen en zo voor veel problemen zorgde.
Ze krijgt nu zware antibiotica en ondertussen gaat het stilletjes aan beter! We hebben nochtans op het punt gestaan om naar Gent te vertrekken, maar heeft gelukkig niet gehoeven..

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 22:12

ik had zelf eigenlijk eerst aan een maagzweer gedacht. Zou je dit kunnen zien adhv een bloedonderzoek of moet je daarvoor per se een endoscopie laten uitvoeren?

Ze eet ook niet goed, kennen jullie manieren om haar eetlust te laten opwekken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 17:53

eet ze wel gras omdat je zegt dat ze op de weide staat?
En ruwvoer?

Bij maagpijn/problemen in elk geval geen brokken gaan voeren,maar liever voor een daarvoor geschikte muesli gaan kiezen.
Maar beste is toch gras of ruwvoer.
Denk dat je een en ander moet proberen om te kijken wat ze lust
kan prima zijn dat als ze weer opknapt het eten beter gaat

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 18:26

@ellepel: ze eet een klein beetje gras, maar niet om te zeggen overdreven veel.. Ruwvoer eet ze 2 happen van met lange tanden..

Ga seffes kuilgras proberen op aanraden van de DA, hopelijk smaakt dat haar beter :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 18:32

Als er bij de slokdarmverstopping vuil naar Longen is gegaan is er grote kans op longontsteking en daardoor koorts. Ik zou toch naar een kliniek gaan en je paard extra laten checken, daar kan je paard bijvoorbeeld extra vocht krijgen of een infuus,of antibiotica of verder onderzocht worden. Niet eten en koorts zijn slopend, niet langer wachten maar zorgen voor echte aanpak en ondersteuning van je paard. des te langer als dit duurt des te minder energie en conditie over, sterkte!!
Het is ook niet onmogelijk dat er ergens iets in keel nog geblokkeerd of vast zit dat kan iets relatiefs klein zijn dat toch heel pijnlijk is.
En ja dit betreft soortgelijke ervaring bij merrie bij ons op stal!

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 22:34

DA hoort 'gereutel' in de longen, maar ze wordt hiervoor behandeld met Dilaterol.
Ze heeft vandaag goed gegeten op de wei, maar hooi en haar ruwvoer hoeft ze nog steeds niet.
Koorts heeft ze ook niet meer, want daar krijgt ze ontstekingsremmers voor.

Zou het wel gek vinden moest ze haar voer niet opeten om medische reden, terwijl ze wel goed gras eet?

@fargo: bleef er bij jouw merrie een stukje vastzitten? hoe reageerde zij hierop? of hoe heb je dit dan gemerkt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:54

Merrie van vrienden, wilde niet echt eten, bleek uiteindelijk soort van klein takje ver in keel te zitten en keel erg beschadigd en gevoelig van binnen. Het feit dat je remmers nodig hebt om geen koorts te hebben betekent dat er iets nog niet goed zit of van slag is. Bij inwendig onderzoek met camera of inbrengen buis net als bij koliek werd probleem uiteindelijk gevonden daarna kon het pas herstellen.
Ander paard op stal had vuil in longen binnen gekregen bij verstopping en daardoor longontsteking opgelopen.

Gras bevat heel veel vocht en is daardoor heel zacht en glijdt ook langs probleem waar hooi niet zomaar langs glijdt, paardjes met zere keel zullen van nature daardoor toch relatief graag gras eten.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-16 23:17

@fargo: bedankt voor je uitleg :)

Ga eens aan de DA vragen of hij dit nader wil onderzoeken en of het eventueel een slim idee is om naar de kliniek te gaan. Helaas is dit voor ons 1,5 uur rijden, maar als het moet, dan moet het maar.

Het feit van de koorts, tja dat kan natuurlijk ook nog steeds van de bloedinfectie zijn. Daarvoor is ze tenslotte nog maar net in behandeling sinds dinsdag.

Heb je bij een longontsteking niet een neusuitvloeiing?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:38

Het is in ieder geval niet goed dat ze suffig is en niet goed eet. Mijn gok is toch nog wat naars dat ver in keel de boel blokkeert of toch nog koliek. Dan eten ze ook niet.

In beide gevallen zou ik zelf ingrijpen, heb twee keer paard aan koliek verloren. En als er in keel wat fout zit heeft ze ook hulp nodig. Bij koliek te lang afwachten kan ook fataal zijn omdat weerstand en conditie afneemt door pijn en niet eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 23:44

Toen ik de laatste keer met mijn paard in de kliniek was, werd er een paardje onderzocht dat vergelijkbare symptomen had. Ik weet dat er bij dat dier meer aan de hand was als enkel koliek, ben helaas de juiste diagnose vergeten. In jou geval zou ik het zekere voor het onzekere nemen en mijn paard toch naar de klniek brengen. In de eerste plaats voor mijn eigen gemoedsrust, maar ook omdat ik echt wel zou willen weten waarom mijn paard niet volledig hersteld. (En ook omdat ik ondertussen heel argwanend ben naar dierenartsen die aan huis komen)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 00:12

Ik vind het ook allemaal te slecht klinken, en bij de kliniek kunnen ze veel meer. dat zou ik je toch aanraden. Ik lees hier vaak dat hoe goed de dierenarts ook zijn best doen je sommige dingen gewoon niet kan zien

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 09:24

Hoe is het vandaag TS? Elke dag is er een en elke dag dat ze niet goed eet verliest ze conditie.
Op een kliniek kunnen ze meer en beter onderzoek doen en indien nodig ook vocht of infuus toedienen om haar te helpen. Dat soort dingen zijn thuis gewoon niet zo makkelijk. Kijk het niet te lang aan want conditie is heel belangrijk als er wel meer speelt ..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 23:35

ja ben ook wel benieuwd

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:00

Ts hoe gaat het nu met je paard?

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 17:29

sorry voor de late reactie, heb haar naar de kliniek gebracht, ze heeft een eenzijdig longontsteking (ook wel gekend als pleuropneumonie). Ze heeft een operatie gehad en nu is het afwachten..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 20:16

Jeetje wat heftig... ik duim dat ze snel op knapt!!

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 21:03

Dankjewel Tancreda4, heb enorm veel schrik gekregen, maar goed dat ik ze uiteindelijk toch naar de kliniek heb gebracht.. Slaagkansen waren niet fantastisch hoog volgens de DA van de kliniek..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:13

Pff hopelijk is ze snel weer de oude.. Schrikken hoor!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:38

Jemig en konden ze achterhalen hoe dat was ontstaan die eenzijdige longontsteking, toch vuil naar binnen bij de slokdarmverstopping? Wat goed dat je toch gegaan bent. Ik moet zeggen dat ik idd dacht dat het dit of nog iets naars in de keel kon zijn. Heel veel sterkte met het herstel.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:19

joh blij dat ze erachter zijn daar kan ze echt naar van zijn.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 17:57

@Mariska_28: Bedankt, ik hoop ook dat ze er snel weer bovenop komt!

@fargo: ze hebben me eerst een heleboel vragen gesteld over hoe het nu eigenlijk begonnen is, en het komt dus inderdaad door die slokdarmverstopping! Het stukje biet zat heel hoog vast in de slokdarm, bijna aan de splitsing slokdarm-luchtpijp. Hierdoor zijn er bacteriën naar de luchtpijp gegaan en deze hebben daarin zitten "broeden", en zo kwam er dus uiteindelijk vocht terecht.

@franka75: ben ook blij dat we eindelijk nu aan een juiste behandeling begonnen zijn..

Heb vandaag telefoon gehad, en de rechterlong was vrij goed na de operatie, het vocht was niet meer teruggekomen. Nu gaan ze morgen de linkerlong onder handen nemen.. Bang afwachten want het blijft tenslotte een operatie :(

Bedankt voor de steun iedereen!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:06

Jeetje, nog een operatie dus? Welke kliniek staat ze? Spannend hoor... ik duim voor jullie!!