Kwam dit artikel net tegen & aangezien mijn pony wat problemen heeft met spieren/stijf zijn (weet ik de oorzaak van) vond ik dat wel interessant. Wat ik nog interessanter vind is hoe anderen erover denken, welke ervaringen er zijn. Ik schrok er namelijk wel een beetje van..
Dit is het artikel: http://www.bitmagazine.nl/algemeen/tip- ... ten/57171/
En dan vooral dit gedeelte:
Citaat:Na de training
Na de training is het van groot belang dat een paard goed kan afkoelen.
Een paard bezit enorm grote spiergroepen voor welke het noodzakelijk is om goed te kunnen afkoelen na inspanning. De spieren van een paard werken totaal anders dan spieren van de mens. Bij het te warm houden van paardenspieren is er grote kans op eiwitschade en dat heeft vaak tot gevolg dat wij waarnemen dat het paard stijf is, en wij als mens het paard daarom weer een extra deken op doen met weer meer schade tot gevolg. Daarom is het belangrijk goed te uitstappen na de training.
Nazweten is namelijk een teken van niet genoeg hebben kunnen afkoelen van de paardenspieren. Ook zweten onder een deken op stal of weide kan op die manier eiwitschade aan spieren brengen. Zet je paard na het goed uitstappen gewoon even zonder deken voor een minuut of vijf. Daarna graag een enkele uitzweetdeken op en dus geen twee dekens. Dit kan echt schade geven! Om deze reden geef ik er de voorkeur aan het paard voor het rijden onder het solarium te zetten en niet na het rijden. Het paard is een paard en geen mens, pas daarom op om invullingen voor het paard te maken naar eigen emotie.”
Ik ben namelijk net met dekens begonnen omdat mijn pony die problemen had, om hem wat warmer te houden en vooral te beschermen tegen regen & wind (zodat die geen vat kregen op zijn spieren). Maar dat houdt juist meer risico's in?
Pony in kwestie is ook een "nazweter" .. hij zweet weinig (werkt ook bijna niet) maar als hij zweet begint dat vaak pas als je even aan het stappen ben, dus niet tijdens de inspanning maar erna .. Moet ik mij daar zorgen om maken?
Wat denken jullie van dit artikel?
Een reden om dekens weer aan de kant te doen? Ik vind niet dat de pony er slechter van is geworden, maar ben natuurlijk wel voorzichtig als het op spieren/werken/stijfheid aan komt...
.