Paard te warm = spierschade

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard te warm = spierschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 18:26

Beetje moeilijk om te bepalen waar het moest staan, maar bij deze...

Kwam dit artikel net tegen & aangezien mijn pony wat problemen heeft met spieren/stijf zijn (weet ik de oorzaak van) vond ik dat wel interessant. Wat ik nog interessanter vind is hoe anderen erover denken, welke ervaringen er zijn. Ik schrok er namelijk wel een beetje van..

Dit is het artikel: http://www.bitmagazine.nl/algemeen/tip- ... ten/57171/

En dan vooral dit gedeelte:
Citaat:
Na de training

Na de training is het van groot belang dat een paard goed kan afkoelen.

Een paard bezit enorm grote spiergroepen voor welke het noodzakelijk is om goed te kunnen afkoelen na inspanning. De spieren van een paard werken totaal anders dan spieren van de mens. Bij het te warm houden van paardenspieren is er grote kans op eiwitschade en dat heeft vaak tot gevolg dat wij waarnemen dat het paard stijf is, en wij als mens het paard daarom weer een extra deken op doen met weer meer schade tot gevolg. Daarom is het belangrijk goed te uitstappen na de training.

Nazweten is namelijk een teken van niet genoeg hebben kunnen afkoelen van de paardenspieren. Ook zweten onder een deken op stal of weide kan op die manier eiwitschade aan spieren brengen. Zet je paard na het goed uitstappen gewoon even zonder deken voor een minuut of vijf. Daarna graag een enkele uitzweetdeken op en dus geen twee dekens. Dit kan echt schade geven! Om deze reden geef ik er de voorkeur aan het paard voor het rijden onder het solarium te zetten en niet na het rijden. Het paard is een paard en geen mens, pas daarom op om invullingen voor het paard te maken naar eigen emotie.”

Ik ben namelijk net met dekens begonnen omdat mijn pony die problemen had, om hem wat warmer te houden en vooral te beschermen tegen regen & wind (zodat die geen vat kregen op zijn spieren). Maar dat houdt juist meer risico's in?
Pony in kwestie is ook een "nazweter" .. hij zweet weinig (werkt ook bijna niet) maar als hij zweet begint dat vaak pas als je even aan het stappen ben, dus niet tijdens de inspanning maar erna .. Moet ik mij daar zorgen om maken?

Wat denken jullie van dit artikel?
Een reden om dekens weer aan de kant te doen? Ik vind niet dat de pony er slechter van is geworden, maar ben natuurlijk wel voorzichtig als het op spieren/werken/stijfheid aan komt...

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:01

Apart, die van mij is juist eerder stijver wanneer hij het koud heeft gehad. En dat nazweten een teken is van niet genoeg af kunnen koelen van de paardenspieren kan ik best geloven, maar dat hoeft echt niet aan de manier van trainen te liggen. Mijn paard mocht na een lange blessuretijd weer aan het werk en maar maximaal 5 minuten draven. De eerste keer haalde ik die 5 minuten niet eens. Maar ik had wel 20 minuten los gestapt, waarvan 15 aan een lange teugel en 15 minuten aan een lang teugeltje uitgestapt. 10 Minuten nadat ik hem op stal had gezet begon hij knap na te zweten. De dag daarop had ik korter gedraafd, expres vanwege het nazweten, en het was weer hetzelfde. De dag daarna heb ik zijn onderlijn laten scheren en was het hele probleem opgelost.
Er is door een DA en een masseuse vastgesteld dat mijn paard erg snel gevoelig is op zijn spieren. Daar zit nu alleen maar verbetering in dus voor mij is dit artikel totaal geen aanleiding om nu ineens het deken of trainingsbeleid te gaan veranderen.

CaPrIoLe`79

Re: Paard te warm = spierschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 19:07

Als je je paard na zwaar werk nog eens uitgebreid onder het solarium zet moet je oppassen. De meeste solariumlampen hebben een behoorlijke dieptewerking en bij een paard dat nog niet warm is van het werk beginnen na 15 minuten de eiwitten in de cellen al kapot te gaan. Daarom is een automatische timer wel handig. Maar bij een paard dat al warm is van het werken gaat dit natuurlijk nog veel sneller.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:06

En als hij in de zomer vrijwillig in 30 graden blijft staan?
Dan smelt hij vanbinnen kapot?

Ik geloof hier niet zo in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:17

Interessant artikel, bedankt voor het delen! +:)+

Dit stukje begrijp ik niet helemaal:
Citaat:
Bij het te warm houden van paardenspieren is er grote kans op eiwitschade en dat heeft vaak tot gevolg dat wij waarnemen dat het paard stijf is, en wij als mens het paard daarom weer een extra deken op doen met weer meer schade tot gevolg. Daarom is het belangrijk goed te uitstappen na de training.

Heeft ze het nou over te warm houden in het algemeen (bijvoorbeeld door te hard werken) wat leidt tot eiwitschade, of heeft ze het over het warmhouden met een deken tijdens het uitstappen wat kan leiden tot eiwitschade?
Want ze beschrijft: paard te warm, wordt daardoor stijf, mens doet dus een extra deken op.
Maar heeft het beginpaard al een zweetdeken op of is hij nog bloot maar al eerder oververhit geraakt in de training?

Vervolgens heeft ze het nog een keer over uitstappen; ze adviseert om het paard 5 minuten lang na het uitstappen zonder deken te zetten, maar stapte ze dan wel met deken uit of niet?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:25

Het gaat voornamelijk om de warmte die zich in de spieren opbouwt met het werk.
Wanneer je het paard niet de tijd geeft om voldoende af te koelen en de warmte dus opsluit onder een deken dan stollen de eiwitten in de spieren.

Het te warm worden in rust onder een deken zal minder snel gebeuren.
Dan haal je hem er dus zwetend onderuit.
Lijkt me logisch dat dat niet zo best is.

Hetzelfde verhaal dus met bandages:in het werk brengt het schade aan,in rust zal de temperatuur niet zo snel oplopen in de pezen.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:26

De sportmasseur van mijn paard heeft verteld dat je minstens 15 minuten moet losstappen en minstens 15 minuten moet uitstappen zonder deken. Dit inderdaad ivm eventuele schade aan spieren door het te warm krijgen/houden. Ook zegt ze dat je een solarium voor het rijden kunt gebruiken, maar zeer zeker niet na het rijden (hoewel ik bij mijn paarden daar nooit negatieve ervaringen mee heb gehad doe ik het nu ook niet meer).
Een zweetdeken is volgens haar alleen nodig met uitstappen als je dit in de tocht doet (wat bijna nooit voorkomt).
Ik doe na het uitstappen wel een zweetdeken op om mijn paard te vervoeren (tijdens het afzadelen staat het paard dus zonder deken zeker 5 minuten).
Eenmaal thuis op stal doe ik een andere zweetdeken op moet het nodig zijn om overtollig zweet af te voeren zodat ze zo snel mogelijk weer de wei op kan, met deken als het koud is.

Maar de temperaturen zijn vanaf vandaag dusdanig dat een deken niet meer nodig is. Die van mij staan 24 uur per dag buiten en vanaf vandaag geheel in hun blootje.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 21:36

Ik gebruik nooit zweetdekens.. een paard kan prima zijn temperatuur met zijn vacht regelen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-16 23:50

En daar zijn de meningen, mede door eigen ervaringen, ernstig over verdeeld :Y) .

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 01:09

Lastige discussie dat deken gedoe..
Zelf ben ik van het niet teveel pamperen met dekens, zo heeft hij geschoren de winter doorstaan met een 50 grams deken.
Overigens bleef hij bij de borst en hals scheren echt zeiknat na het mennen, ik moest op een gegeven moment echt elektrolyten bijgeven.
Nou dat was voor mij de limit, dekenloos prima maar hij werd stijvig ondanks magnesium en vitamine E.
Ik vermoedde mogelijk tekort aan elektrolyten door het vele zweten, een paar dagen elektrolyten bijgegeven en weg was het probleem.
Toen heb ik het scheerapparaat erover getrokken, dan maar een dekentje op.
Hij staat trouwens nu alweer twee weken dekenloos.

Van de week had hij best hard gewerkt, maar hij was gewoon echt doorweekt op zijn hele lichaam.
Toen heb ik hem uitgestapt, aftuigen en gauw een zweetdeken erop.
Dat kan je imo gewoon niet doorweekt op stal zetten zonder zweetdeken.
Is hij minder bezweet gaat na niet lang uitstappen zijn tuig eraf en gaat hij zsm met zweetdeken of naakt nog een kwartiertje de stapmolen in.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:44

bruintje123 schreef:

Als dat paard daarvoor eerst zwaar heeft moeten werken en geen afkoelmoment heeft gehad dan zullen er inderdaad eiwitten in het lichaam gaan oplossen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:52

Ga maar eens bij een eventingwedstrijd kijken na de cross, geen een die er een deken oplegt direct na de cross.

Paard moet zijn warmte juist kwijt en dat kan niet met deken.

Zelf stap ik ook nooit uit met deken, wel een kwartier uitstappen voor hij weer op stal gaat.
En idd beter solarium gebruiken voor het rijden, dan direct erna.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:06

CaPrIoLe`79 schreef:
bruintje123 schreef:

Als dat paard daarvoor eerst zwaar heeft moeten werken en geen afkoelmoment heeft gehad dan zullen er inderdaad eiwitten in het lichaam gaan oplossen.

Maar dat geldt dan alleen bij zware arbeid vooraf?
Niet als ze zelf staan te bakken in de zon?
Zweten want het is benauwd.
Maar steeds onder de bomen staan is ook maar saai. :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:21

Geld alleen bij werken ja. Bij stilstand is er geen 'spierschade' die het lichaam met extra eiwitten wilt 'repareren'

Het gaat erom dat die 'reparatie' dus niet plaatsvind als het lichaam geen kans krijgt goed af te koelen.
Dus zet jij je paard met 30 graden na arbeid vol bezweet in de volle zon zonder te koelen, is je hele training bullshit geweest want je hebt alleen je paard slechter gemaakt.

Spieren bouwen alleen op door schade en reparatie. En die reparatie gebeurd alleen door te koelen.
Dat is de kern van het verhaal, gok ik zo, en dat weten we allemaal toch ook wel?

Dus goed uitstappen (= rustig afkoelen) evt afspuiten bij 30 graden daarna (en dan weer stappen), en niet teveel zweetdekens erop leggen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:30

Ik ken het verhaal van intensief trainen en de spier scheurtjes die uiteindelijk de boel sterker maken.
Even kort door de bocht vertaald.

Maar niet het idee dat zweetdeken niet mag.
In een binnenbak heb ik dat inderdaad ook nooit gebruikt.
Maar in de buitenbak met vieze wind wel.
Ik heb dan ook niet het idee dat ze dan de warmte niet kwijt kunnen omdat het al fris is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:32

Het komt waarschijnlijk gewoon neer op gezond verstand.
Bij -5 heeft een fleecedekentje een heel ander effect dan bij +15.

Sowieso is het effect in NL heel anders dan in de zomer in zuid-Spanje waar het ook zonder solarium als een solarium voelt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:55

bruintje123 schreef:
Ik ken het verhaal van intensief trainen en de spier scheurtjes die uiteindelijk de boel sterker maken.
Even kort door de bocht vertaald.

Maar niet het idee dat zweetdeken niet mag.
In een binnenbak heb ik dat inderdaad ook nooit gebruikt.
Maar in de buitenbak met vieze wind wel.
Ik heb dan ook niet het idee dat ze dan de warmte niet kwijt kunnen omdat het al fris is.

er staat ook niet dat een zweetdeken niet mag, athans, ik lees het niet zo

Er staat alleen dat sommige mensen na rijden direct 2 zweetdekens erover heen gooien, waardoor het paard en dus de spieren geen kans krijgen om af te koelen.

En als jij met -5 en ijswind een geschoren paard een zweetdeken oplegt, houd je hem daar inderdaad niet echt warm mee.
Maar doe je het met 10 graden in een binnenbak is het echt totaal zinloos en maakt het dus zelfs alleen maar slechter.
En ongeschoren paarden is zweetdeken sowieso al vrij zinloos, of je moet ze idd nog nat in de trailer zetten (rijwind) of nat op een stal met tocht zetten. (en dannog, binnen paar min is het zweetdeken nat, en is het paard net zo koud als dat ie daarvoor was.... je moet een nat paard gewoon nooit op tocht/trailer zetten....) Maar zolang ze kunnen lopen, geen tocht is, houd je er ze dus alleen maar onnodig lang warm mee.

Logisch toch?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 15:58

Ja precies sizzle.

Maar dan zou afspoelen met lauw water ook niet goed zijn na training?
Als ik dan kijk bij mijn vorige paard die vond zweet wegspoelen heerlijk.
Of met warm weer zo eens spoelen.
Maar owee als ik het in mijn botte hersen probeerde koud water te gebruiken. :D
Dan stond hij strak in de touwen dreigend te gaan hangen.
Met lauw water stond hij ontspannen te genieten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:00

bruintje123 schreef:
Ja precies sizzle.

Maar dan zou afspoelen met lauw water ook niet goed zijn na training?
Als ik dan kijk bij mijn vorige paard die vond zweet wegspoelen heerlijk.
Of met warm weer zo eens spoelen.
Maar owee als ik het in mijn botte hersen probeerde koud water te gebruiken. :D
Dan stond hij strak in de touwen dreigend te gaan hangen.
Met lauw water stond hij ontspannen te genieten.

Waarom zou lauw niet mogen?
Je moet spieren koelen, koelen doe je al door water te pakken dat kouder is dan de spieren, dan koelen ze.
Dus niets mis met lauw dan toch? Of is lauw water bij jou 40 graden? :P

Wat er gezegd wordt is dat je hem niet warm moet gaan houden. Dus niet met heet water wassen, alhoewel zelfs dat mij enigzins afkoelend lijkt werken, want nat = verdamping en dat is koeling :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:03

Bij een goede zweetdeken zie je het nat bovenop liggen. Onderkant is droog.
Dus dat kan dan wel weer nut hebben.

Tocht is altijd slecht.
Maar niet alle stallen zijn warm.
Bij mij blijft het in de winter net vorst vrij.
Dan gooi ik na het rijden op mijn geschoren paard wel een wollen deken op.

Pas later zijn gewone.

Lauw water staat hier op 38. Tenminste dat geeft de thermostaat van de kraan aan.
Dat zou weinig koeling zijn dan.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:07

Dit gaat puur om na de training en niet als een paard gewoon dagelijks met deken op staat.

Ze heeft wel gelijk. Handig is gewoon hand op je paard en voelen. Heet en/of zweten = te warm. Dus dan blijf je stappen en het liefst buiten. Sommige temperaturen in binnenbakken zijn alsnog te warm, dus dan zijn ze met 15 min nog niet afgekoeld. Hoe sneller koel hoe beter en door het stappen zal hij niet verkleumen.
Zet je hem heet/nat stil op de tocht, dan is het een ander verhaal. En met 30 graden is het raadzaam om water te gebruiken qua afkoeling, soms is buiten uitstappen niet genoeg.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 16:16

bruintje123 schreef:
Bij een goede zweetdeken zie je het nat bovenop liggen. Onderkant is droog.
Dus dat kan dan wel weer nut hebben.

Tocht is altijd slecht.
Maar niet alle stallen zijn warm.
Bij mij blijft het in de winter net vorst vrij.
Dan gooi ik na het rijden op mijn geschoren paard wel een wollen deken op.

Pas later zijn gewone.

Lauw water staat hier op 38. Tenminste dat geeft de thermostaat van de kraan aan.
Dat zou weinig koeling zijn dan.

38 graden is niet lauw, maar gewoon heet/warm water. Meeste mensen douchen met 38 graden.
Dat is geen ideale temperatuur nee om afkoelend af te spuiten. Maar goed, thermostaatkranen zitten er wel vaker naast.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 17:19

Toydoll schreef:
Geld alleen bij werken ja. Bij stilstand is er geen 'spierschade' die het lichaam met extra eiwitten wilt 'repareren'

Het gaat erom dat die 'reparatie' dus niet plaatsvind als het lichaam geen kans krijgt goed af te koelen.
Dus zet jij je paard met 30 graden na arbeid vol bezweet in de volle zon zonder te koelen, is je hele training bullshit geweest want je hebt alleen je paard slechter gemaakt.

Spieren bouwen alleen op door schade en reparatie. En die reparatie gebeurd alleen door te koelen.
Dat is de kern van het verhaal, gok ik zo, en dat weten we allemaal toch ook wel?

Dus goed uitstappen (= rustig afkoelen) evt afspuiten bij 30 graden daarna (en dan weer stappen), en niet teveel zweetdekens erop leggen.

Eiwitten zijn altijd aanwezig en stollen dus altijd bij een temperatuur van boven de 40 graden.
Bij flinke arbeid dus,maar ook bij koorts.
Een paard mag je ook met koud water koelen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 18:26

38 graden is heet hoor!
Dat is boven lichaamstemp.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 19:39

Ik heb er onlangs een lezing over bijgewoond.
Spieren van een paard hebben normaal inderdaad rond de 38 graden, tijdens echt werk kan dit oplopen tot 41 graden.
Die temperaturen zijn wel voorzl voor eventingpaarden, renpaarden, etc. Dressuurpazrden halen normaal niet zo echt hoge temperaturen omdat de hartslag ook lager blijft.

Zaak is dus idd om zo vlug mogelijk te koelen, dit mocht volgens hun ook gewoon in de winter. Pas als de spieren afgekoeld zijn mogen er weer dekens op.
Belangrijk is wel de beweging. Het is niet goed om bv 15 minuten uit te stappen en paard daarna 10 minuten o,der een koude douche te zetten.
Wat wel mag is korter uitstappen, afspuiten (ong 30 seconden afspuiten), stappen (ook 30 seconden), afspuiten, dtappen, afspuiten, stapprn, etc, tot ze koel zijn.

Tijdens de olympische spelen in warme landen bv is er voor de eventingpaarden zelfs een windtunnel gemaakt en worden de paarden al stappend gekoeld met ijswater, gaan ze direct de tunnel door waar er winf op staat, eruit weer ijswater, weer de tunnel door, etc)
Pas als de paarden volledig koel zijn komen er eventueel dekens op.
Ze raden ook dekens in de trailer af omdat ze daar vaak nazweten.

Voor gewone recreatiepaarden raden ze aan om dus minstens 15 minuten uit te stappen, en dan pas een zweetdeken erop te gooien, maar vaak is dit niet eens nodig. Enkel bij geschoren paarden, omdat je bij paarden in de gewone vacht net zorgt dat ze weer opwarmen en te warm krijgen.

Voortaan neem ik dus enkel zweetdekens mij als ik rij als het kouder is dan 0 graden :)