Ervaringen dampkuur voor de luchtwegen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Ervaringen dampkuur voor de luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-16 09:01

Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben?

Gisteren heb ik mijn merrie achter gelaten op de kliniek om een dampkuur te ondergaan. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen hiermee, en dan vooral de weg er na.
Hoe is jullie weg er na gegaan? Is het aanzienlijk beter geworden en was dit voor langere tijd? Hebben jullie erna nog lang medicatie (moeten) geven? En wat de reden - wat scheelde het paard - dat hij zo'n kuur moest ondergaan?

Huisvesting en voer zijn al omgegooid de afgelopen maanden. Helaas was dat in combinatie met de medicatie nog niet voldoende, dus proberen we haar met de kuur schoon te krijgen :)

Tancreda4

Re: Ervaringen dampkuur voor de luchtwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 09:05

Niemand? :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:08

Ik heb mijn paard zelf wel eens een dampkuurtje gegeven. Gewoon thuis met de Flexineb. Dit was omdat hij een flink virus onder de leden had. Het dampen met bepaalde olieen voor de luchtwegen gaf verlichting en was heel fijn. Super was, dat het gewoon thuis kon en ik het zelf een paar keer per dag kon doen.

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:22

jeetje ingrid balen, ik ken dat gevoel heel goed je paard achter laten op de kliniek. :(:) hoop dat wietje gauw opknapt en naar huis mag..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 09:54

Oh zo'n flexineb is wel mooi, had jij ergens gehuurd, of heb jij er thuis zelf een liggen?
Had dr ook liever thuis gehouden... Niets om ze achter te laten :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:42

Wij hebben dit gedaan in Emmeloord, ons paard was dampig. Helaas knapte hij maar heel kort op en thuis doen was voor ons geen optie (hij was heel bang voor de inhalator) waardoor het niet verder doorgezet kon worden dan in de kliniek. :r

Ik weet niet waar jouw paard last van heeft? Bij ons werkte splitewrten super goed tegen slechte longen, zijn hele erge dampigheid viel snel af toen wij dit gingen gebruiken. Helaas was er op een gegeven moment niks meer te doen voor hem dus hebben we hem laten inslapen, maar die split ewrten werken echt !

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:50

Je voert de erwten? Hoeveel en hoe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:55

Ja wij deden ze gewoon door zijn muslie en hij at ze ook uit de hand. Het gaat hier specifiek om de groene Split Erwten !!
Ongeveer de helft van een kopje voor een groot paard en de helft daar van voor een pony. Dit werkt bij dampigheid/hoesten en andere longkwalen maar het is GEEN oplossing :)

Overigens gewoon rauw en zo uit de verpakking in zijn eten.

Deze erwten zijn het
https://www.google.nl/search?q=groene+s ... nLMh0DM%3A

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:57

Tancreda4 schreef:
Oh zo'n flexineb is wel mooi, had jij ergens gehuurd, of heb jij er thuis zelf een liggen?
Had dr ook liever thuis gehouden... Niets om ze achter te laten :(

Ik heb ze van een kennis mogen lenen. Dus daar had ik mazzel mee. Misschien zijn er ook wel klinieken die ze uitlenen of verhuren. Of zelf kopen, maar ik heb geen idee wat ze kosten.
Mijn hypernerveuze en gevoelige paard vond het trouwens prima om zijn neus er in te steken. Het is denk ik net zoiets als een graasmasker.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 20:16

Oh lucky you! Zijn wel mooie maskers, maar qua aanschaf wel prijzig.

@ Bobje, paardlief heeft enorm veel slijm in de luchtwegen door een stofallergie.
Hoe werken spliterwten dan? Nog nooit van gehoord? Zit daar een speciaal stofje in ofzo?

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:22

Mijn merrie heeft ook een dampkuur gehad op de kliniek in Bodegraven, dat onderging ze allemaal prima. Helaas hielp het niet genoeg en werd ze steeds slechter en is ze uiteindelijk ingeslapen. Met de weg erna heb ik dus (jammer genoeg) geen ervaring. De behandeling voor de kliniek bestond uit thuis puffen, waar ik al pb contact met je over gehad heb gehad.

Ik ga duimen voor je dat het snel aanslaat bij je merrie!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 20:31

Hebben ze in Bodegraven ook een Dampbox of was dat met een masker? Dat was dichterbij geweest :P Maar in Utrecht staat ze ook meer dan prima :) Heel naar die van jou er niet van is opgeknapt... ik ben ook een beetje bang voor het verloop verder... Hoop zo dat het aanslaat.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 22:47

Hoe gaat het nu met haar?

Bij mijn merrie deden ze het met een masker/zak om haar neus

Afbeelding

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:37

Heeft mijn vz-paard ook gehad, had een voorhoofdholteonsteking. Na de behandeling kwam er veel snot uit en kon ze vrijer ademen. Ze heeft de behandeling 2x gehad en gelijk een laserbehandeling.
Dat vond ze erg ontspannend. Daarna nooit meer last van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 13:47

Ik heb geen idee, wij hebben het toen als tip gekregen van iemand anders die een dampig paard had en het werkte echt heel goed.
Die van ons had pollen allergie en stof allergie (stond op mot en moest persee buiten als de rest gemest/gestrooid werd) en hij mocht enkel nat hooi. Toen wij de erwten gingen geven ging het steeds beter!
Ook gaven wij tegen de pollenallergie stuifmeelkorrels van een lokale imker, maar dit was vooral tegen de hooikoorst en niet tegen het hoesten of zo :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 19:52

Grappig dat t zo goed werkte, hebt nooit eeerder gehoord.
De controle is pas maandag... Ze staat er nu een week. Vandaag was ze eindelijk wat zichzelf <3

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:30

bobje26 schreef:
Ik heb geen idee, wij hebben het toen als tip gekregen van iemand anders die een dampig paard had en het werkte echt heel goed.
Die van ons had pollen allergie en stof allergie (stond op mot en moest persee buiten als de rest gemest/gestrooid werd) en hij mocht enkel nat hooi. Toen wij de erwten gingen geven ging het steeds beter!
Ook gaven wij tegen de pollenallergie stuifmeelkorrels van een lokale imker, maar dit was vooral tegen de hooikoorst en niet tegen het hoesten of zo :)

Spliterwten zijn gewoon gedroogde groene erwten (degene die in blik/pot zitten) en bevatten (omdat ze ingedroogd zijn) heel veel zetmeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:16

Brainless schreef:
bobje26 schreef:

Spliterwten zijn gewoon gedroogde groene erwten (degene die in blik/pot zitten) en bevatten (omdat ze ingedroogd zijn) heel veel zetmeel.

Die van ons kwamen enkel uit zakjes :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:33

Klopt, maar dat zijn nog steeds gewoon gedroogde groene erwten.
Niks meer en niks minder.
Zit geen aparte werkzame stof in; behalve heel veel zetmeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 09:40

Dat zal best, maar het werkte wel gewoon. :) vandaar mijn tip.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 09:06

Brainless, vroeg mij idd wel af wat dan de werkzame stof zou zijn. Vind het wel interessant dat het heeft geholpen.

Paardlief doet het braaf op de kliniek. Maandag staat ze er ruim 1.5 week en wordt er een endoscopie gedaan... vind ik wel super spannend.

Ene kant hoop ik dat ze snel naar huis mag. Andere kant durf ik haar straks niet mee naar huis te nemen, bang dat ze dan weer terug valt :o Ze heeft behoorlijk wat medicatie nu, en een imuunsysteem op zn gat. Straks wordt ze thuis weer ziek. Even overleggen wat ik voor de weerstandverhoging zou kunnen geven eventueel.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 09:19

Is ook spannend. Fijn dat je paard zo braaf is op de kliniek. Het is al rot om ze daar achter te moeten laten, als ze het dan ook nog niet goed doen, is dat helemaal vervelend.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 10:07

Vanaf woensdag is ze gelukkig zichzelf en eet ze ook beter. Daarvoor was ze erg in zichzelf gekeerd en opgetrokken... Nu is ze behoorlijk baldadig als ik er ben, goed teken :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-16 20:33

Morgen haal ik haar na 3 weken kliniek weer op... Het is een heel stuk verbeterd. Helaas nog niet helemaal schoon. Dat hopen we thuis te kunnen oplossen....

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 20:39

Balen dat het nog niet voldoende geholpen heeft. Hier geen ervaring met de dampbox, omdat ze vanuit kliniek eigenlijk al aangaven dat dit voor mijn paard waarschijnlijk weinig zou toevoegen. Echter zijn bij hem de klachten ook nog niet helemaal weg. Snelle ademhaling na inspanning is er nog steeds, maar komt wel minder snel, en duurt ook korter. Verder heeft hij ook fikse berg medicatie gehad. Staat op dit moment zonder en gaat binnenkort 24/7 t land op. Dan zien we in de winter wel weer verder. Hij voelt zich iig met rijden ook beduidend beter en weer praatjes.
Moet nog overleggen met kliniek of we voor t laatste beetje misschien nog kuur moeten geven, maar is van bronchitis naar allergie gegaan, dus dit zou met 24/7 buiten moeten verdwijnen.