Tinker schuurt zich, wat is het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

Tinker schuurt zich, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 12:18

Mijn nieuwe aanwinst schuurt zich tegen de stal, heb hem al gewassen met spul tegen mijten en luizen maar jeuk blijft, vooral de schouders zien er erg uit
hij is 9 jaar en nog nooit zomereczeem gehad
ik voer hem hooi + vitaminekorrel en beetje slobber om lijnzaadolie in te mengen
hij staat in uitloop van zand met schuilstal
iemand een idee?
Laatst bijgewerkt door Waaslander op 27-03-16 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Tinker schuurt zich, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:23

Niet gewoon jeuk van het verharen??

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:25

zomereczeem kan zomaar komen.Zeker bij verandering van plek en voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:27

Nieuwe aanwinst zeg je, wat is er anders aan de voeding ten op zichte van de vorige eigenaar?
Welke slobber geef je, en hoeveel er van?

Ik heb er zelf een die niet tegen graan kan,daar jeuk van krijgt, dus ook van slobber met graan er in

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 12:27

is niet zijn manen hoor, ook staart niet...
lukt mij niet om foto toe te voegen, moet die eerst op een site?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:29

geerke schreef:
zomereczeem kan zomaar komen.Zeker bij verandering van plek en voer.

Maar evengoed kan het een reactie op het voer zijn, zonder dat er externe factoren (knutten) spelen.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 12:29

hij krijgt nu meer hooi en hooi is ook wat rijker omdat hij 40 kg moet aankomen. slobber is recup mash van aveve, 1 schepje (en water bij natuurlijk). heb nu wel een andere mash staan voor na deze, alleen zemelen en lucerne

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 12:30

voer verschilt niet veel van vorig adres, alleen meer hooi en die slobber is ook wel extra maar kan zo een beetje granen kwaad? kan natuurlijk meteen stoppen met die mash en de nieuwe mash beginnen voeren die zonder granen is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:33

Waaslander schreef:
hij krijgt nu meer hooi en hooi is ook wat rijker omdat hij 40 kg moet aankomen. slobber is recup mash van aveve, 1 schepje (en water bij natuurlijk). heb nu wel een andere mash staan voor na deze, alleen zemelen en lucerne

Daar heb je 'm mogelijk al: rijker hooi. Dat kan al te rijk zijn.

Een paard komt niet aan door voer maar door de juiste combi van voer en passende arbeid.
Tinkers zijn veel soberder dan veel mensen denken. Niet zonder reden zijn veel tinkers gewoon te vet, in plaats van goed getraind in de spiermassa.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:39

Waaslander schreef:

hoe weet je dat hij 40 kilo moet aankomen?

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 13:05

hij moet zoveel aankomen van DA en ook zadelpasser wou geen zadel passen gezien te mager....
moet hem toch iets geven om aan te komen hé? onbeperkt hooi lijkt mij niet overdreven, is geen voordroog, gewoon hooi van goede kwaliteit

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:13

Waaslander schreef:
hij moet zoveel aankomen van DA en ook zadelpasser wou geen zadel passen gezien te mager....
moet hem toch iets geven om aan te komen hé? onbeperkt hooi lijkt mij niet overdreven, is geen voordroog, gewoon hooi van goede kwaliteit

En wat DOE je met hem??

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:21

Mijn tinker reageert gevoelig op suikers in het voer. Mogelijk dat de slobber en hoog suiker gehalte bevat

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:27

Hier beginnen ze ook te ruien, dus het kan ook gewoon jeuk van het verharen zijn.
Ik plaats van slobber zou je eventueel subli seniores priores kunnen geven om wat bij te komen. Dat krijgen mijn tinker en belg ook als ze te veel invallen, en die kunnen beide ook niet veel suiker verdragen.
Onbeperkt grof hooi zou geen probleem moeten zijn.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:40

Ik meld mij ook even, paard in kwestie werd al een eind niet veel mee gedaan. Is dus vrij veel spiermassa kwijt geraakt op dat vlak daardoor toont die ook al ieler.

Ik gaf altijd genoeg hooi naar de kg's kijkende maar zat vrij weinig in, hier kreeg die pulp (droog: 220 gram) met zemelen en luzerne s'avonds vrij basic dus. Na het weken was dat +- 1/3de a 1/2de emmer (zo een huishoud emmer) en daarvan kregen de pony's elk nog een maatschepje. Af en toe als kuurtje eens lijnzaad of vlozaad en vitaminen korrel (marstall force). Hij kan wel prima tegen graan ook volgens mij maar ben er zelf geen voorstander van.... een hapje nemen ze wel in de natuur maar niet hele scheppen.

Hier had hij 1malig een avond geschuurd ongeveer 2 maanden terug, daarna niet meer het is voor mij onbekend waarom precies. Mijn 2 pony's schuren niks en hij schuurde hier zelf ook niet behalve dan die 1'ne keer en wat jeuk in zijn sokken zelf.

Die was hier zelf al stevig aan het verharen ook.

In de recup mash zit wel vrij veel suiker zie ik "Suikers + zetmeel 29,50%"

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:54

Kijk ook uit met luzerne, dat geeft ook nog wel eens jeuk.

LindskeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 14:08

40 kilo is ni zo veel dan kan zadelpasser nog werk doen normaal want vet en spieren zitten op andere plekken.
Heb zelf ook een tinker en het eerste jaar dat ik die had schuurde die heel erg, het jaar nadien is ze gekalmeerd en nu schuurt ze niet meer. Misschien is het dus ook wat alles bij elkaar, ander eten, andere omgeving, nieuwe mensen.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 20:03

recup mash weggekieperd, ga nu enkel nog hooi + vitaminebrok en de suikervrije mash + lijnzaadolie voeren. zou niks mogen inzitten waar hij niet tegen kan...
hij verhaart echt enorm maar daar al iemand een paard van gehad die zich kapotschuurt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:35

Ja hoor, mijn belg heeft zelfs soms korsten op zijn kont van het schuren als hij in de rui is..

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:40

Waaslander schreef:
hij verhaart echt enorm maar daar al iemand een paard van gehad die zich kapotschuurt?

Zeker weten, ik heb er hier ook 2 staan die zich momenteel schuren door het verharen. Ik kam hen elke dag, maar ik overweeg zelfs om het hoofd van mijn shet te scheren tegen de jeuk.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:42

Mijn tinkers schuren nu allemaal met verharen omdat er echt bergen vanaf komt nu, dat jeukt natuurlijk vreselijk voor zo'n dier. Goed poetsen dus :j

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 05:32

beetje schuren snap ik maar tot bloedens toe...
afin ik borstel hem twee keer per dag heel uitgebreid + er hangen 3 veegborstels aan de stal geschroefd zodat hij ook zichzelf kan borstelen. Hopelijk geneest het vlug!! Ook lastig dat de plekken onder het zadeldekje komen dus ook wachten met rijden tot het haar terug is. Ik ontsmet de plekken met zekerheid ook elke dag met dettol voor moest het toch schimmel zijn en daarna aloe vera gel er op en volgende week weer wassen tegen de parasieten. Is het schuren morgen niet beter dan laat ik de DA nog eens kijken

MonmasterJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 05:53

Hoi wat vervelend voor je.... Maar je ziet het vaak, paarden die in een nieuwe omgeving komen, kunnen met lichamelijk klachten reageren op stress.

Ik heb hier een Tinker op pensionstalling staan.... Waar ik helemaal verliefd op ben. Ik voer haar ponybrok van subli en dieetmix van subli... ( kiloschep= geen kilo onv 750 gram). Daarnaast krijgen ze 1 schep grasmix, in luzerne zit nl heel veel eiwitten... Beide bevatten weinig zetmeel . Daarnaast voer ik drie keer per dag hooi... Zij heeft er nog nooit zo goed uitgezien volgens de eigenaar... Dier is toch al 22.

Deze voeding is speciaal voor sobere rassen... Ik heb dat toen helemaal uitgezocht en berekend....
Ze schijnen ook een goede uitwerking te hebben op exzeem.

Tip die ik je wil geven... Zoek eerst uit wat je wil voeren... Lees rescenties , en geef het dan minstens drie maanden de tijd om zijn werking te doen... Stap niet steeds over op andere voeren.... Omdat je vanuit paniek en advies van anderen... Geneigd bent van alles te proberen.

Afbeelding

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 06:31

ga aan de voeding nu niks meer veranderen maar iemand ervaring met een zuiveringskuur van kruiden en zo ja welke?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 06:39

Chevanodyll van chevalcare is een goede kruidenthee. Het is een mokthee, maar ik gebruik hem zelf tegen CPL omdat de thee helpt om afvalstoffen uit het lichaam te halen en de lymfeklieren ondersteunt, dus helpt het ook tegen andere soorten jeuk.