Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

okdoei

Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:42

Hallo,

Mijn Shetlander is helaas verkeerd gespoten door de dierenarts
hij wilde haar spuiten, pony sprong iets weg en de vloeistof is op een verkeerde plek terecht gekomen.
natuurlijk verwijt ik de dierenarts niks, hij kon er niks aan doen.
maar voor de pony is het wel erg vervelend.

De eerste dag dat ik het merkte was de pony heel sloom, kortademig en liep erg slecht.
DA gebeld en geconstateerd wat er aan de hand was.

Toen ontwikkelde er een vocht ophoping in het hoofd, de hals en voor de borst/tussen de voorbenen. Pony wilde niet meer lopen of zijn hoofd bewegen.

aan het eind van de eerste week dacht ik dat ze wat zweterig was tussen de voorbenen, dit bleek de vloeistof te zijn die langzaam aan naar buiten kwam.

toen ontstond er een klein gaatje van ongeveer 2 bij 2 cm waardoor vloeistof/pus en allerlei andere narigheid naar buiten kwam.

2 dagen na dat het gaatje ontstond werd het gat groter, ongeveer ter grote van een vuist. toen de DA weer laten komen hij heeft toen een heel groot gedeelte van de pus/vloeistof eruit gedrukt.
we merkten nu ook dat de pony jeuk kreeg en probeerde te krabben aan de wond. we hebben hem nu een deken omgedaan met daaronder een handdoek zodat de pony er niet meer bij kan.

ongeveer 3 dagen hierna werd het gat een enorme scheur (ter grote van 3 of 4 vuisten) in de huid, er hing een hele losse 'flap' huid aan.

Vandaag 2 dagen nadat de scheur zo groot werd is de losse 'flap' huid eraf gevallen en lijkt de wond wat rustiger te worden.

We spoelen dit 2 maal per dag en verwisselen dan ook de handdoek die tegen de wond zit. ook komt de dierenarts om de dag langs om te controleren.

Ik hoop dat dit een beetje een duidelijk verhaal is en ik vroeg me af of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of misschien tips hoe ik dit het beste aan kan pakken.

Voor de geïnteresseerden ik heb foto's van de wond, maar deze zien er absoluut niet smakelijk uit dus stuur ze liever via PB.

Alvast bedankt!

SayaJones

Re: Pony verkeerd gespoten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:44

Wat is er in de pony gespoten? Enting vloeistof?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:44

Ben wel benieuwd wat er gespoten is als het zo'n reactie tot gevolg heeft. Foto's ben ik ook wel erg benieuwd naar..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:45

heb je ergens nog geluk als is dit heftig, verkeerd spuiten kan ook wel eens dodelijk aflopen, sterkte en knuffels aan je kleintje

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:46

Das wel extreem! Was is er gespoten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:47

wat heeft dierenarts gespoten, of bedoelt je geprikt/geënt?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:47

oh sorry natuurlijk, vergeten te melden. Pony was beginnend hoefbevangen, heb de dierenarts toen gebeld of hij iets wilde spuiten zodat hij geen pijn had. ik weet niet precies wat hij heeft gespoten, zal het navragen als hij weer komt.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:48

speurneusc schreef:
heb je ergens nog geluk als is dit heftig, verkeerd spuiten kan ook wel eens dodelijk aflopen, sterkte en knuffels aan je kleintje

Klopt, het was even heel spannend of het naar buiten open zou knappen of dat het naar binnen zou slaan, dit is gelukkig naar buiten gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:48

Het is inderdaad wel handig om niet alleen te weten wat er precies gespoten is, maar ook wáár het gespoten had moeten worden (ader? spier?) en waar de spuit uiteindelijk terecht is gekomen. Anders blijft het een beetje gissen.

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:51

Ik ben wel heel benieuwd naar de foto's. Goede ervaring met mesitran zalf bij vieze wonden.

Vind het wel een gek verhaal, meeste middelen kunnen tegenwoordig én subcutaan (huid) én intramusculair gespoten worden. Is het niet een Geïnfecteerde wond omdat de naald niet schoon was?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:54

Ik heb wel eens een shetje gezien met een hevige reactie op een injectie. . Maar niet zo erg als jij beschrijft.

Weet iemand hoe die bokker heet met die witte pony. Is toen gebeten bij het dekken en had ook een vreselijke wond. Is wel helemaal goed gekomen. Mss kan zij je wel verder helpen.
(Lekker duidelijk maar iemand weet vast wie ik bedoel )

Zou ook graag de foto's eens zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:58

Olikea schreef:
Ik heb wel eens een shetje gezien met een hevige reactie op een injectie. . Maar niet zo erg als jij beschrijft.

Weet iemand hoe die bokker heet met die witte pony. Is toen gebeten bij het dekken en had ook een vreselijke wond. Is wel helemaal goed gekomen. Mss kan zij je wel verder helpen.
(Lekker duidelijk maar iemand weet vast wie ik bedoel )

Zou ook graag de foto's eens zin.

Ik weet wie je bedoeld, Maar zou niet weten hoe ze heet.
Ze gebruikte mesitran zalf op de wond, dat weet ik dan wel weer :)

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 22:59

Bah, wat naar.. Verder geen tips oid, sterkte voor jou en je pony :(:)

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:00

xyzutu2 schreef:
Het is inderdaad wel handig om niet alleen te weten wat er precies gespoten is, maar ook wáár het gespoten had moeten worden (ader? spier?) en waar de spuit uiteindelijk terecht is gekomen. Anders blijft het een beetje gissen.

als ik het goed heb begrepen had het in de ader gemoeten, maar is dus in het lichaam terecht gekomen.

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:02

Geen ervaring mee maar knuffels aan je pony. Hopelijk knapt het snel op

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:05

Mjelle_G schreef:
Ik ben wel heel benieuwd naar de foto's. Goede ervaring met mesitran zalf bij vieze wonden.

Vind het wel een gek verhaal, meeste middelen kunnen tegenwoordig én subcutaan (huid) én intramusculair gespoten worden. Is het niet een Geïnfecteerde wond omdat de naald niet schoon was?

Nonsens, geen dierenarts die zijn naalden zo opnieuw gebruikt (die dingen kosten zo goed als niets).
De huid waar je die steriele naald doorheen steekt zit vól bacterien, en nee daar helpt een veeg met een doekje alcohol niet significant tegen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:10

Ik ben toch ook wel erg benieuwd naar de foto's!
Vindt het ook wel gek ja, was even bang dat je het zo had gelaten maar las later gelukkig dat je gewoon een dierenarts hebt laten terug komen. Je hebt nog geluk gehad, zo iets kan verkeerd uitpakken, maar dit ook niet niets.. Het klinkt nogal luguber :Y)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:11

Hoe voorkomt een dierenarts dan een infectie bij bijvoorbeeld het geven van vaccin ? dan wordt toch ook de huid wel ontsmet neem ik aan?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 23:14

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:19

Jemig! :wow: %)
Dat is zo ongeveer 1000x erger dan ik had verwacht! :oo :x

Denkt de dierenarts dat dit nog goedkomt? Want hoe hou je zo'n krater in vredesnaam schoon...

Wat de hoefbevangenheid betreft lijkt het voorhoefje op de laatste foto wel echt een snavelvorm te hebben. Vaak verlicht het hoefbevangen patienten al enorm qua pijn als de teen (maar ook de hielen) wordt ingekort zodat ze tijdens het lopen niet steeds tegen hun hoefwand aan de voorkant botsen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-03-16 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:20

wow %)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:21

Wat een rare plek om verkeerd te spuiten, als hij in de ader had moeten spuiten zat hij behoorlijk uit de richting. Of heeft de pony zo gesparteld?
Vieze wond is het wel, ik hoop voor je dat het zich wel goed hersteld.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 23:22

Is er iemand die de foto's in n pb naar me kan sturen? Tinypic laad hier niet ..

Nyaleti

Pocca_Locca schreef:
Hoe voorkomt een dierenarts dan een infectie bij bijvoorbeeld het geven van vaccin ? dan wordt toch ook de huid wel ontsmet neem ik aan?

De naald is steriel en de vacht wordt (soms) weg geschoren waardoor al veel vuil weg is. En er wordt een doekje met ontsmetting weggehaald, dit maakt het zeker niet compleet schoon maar toch voldoende.

Olikea

Omg.. ik zou iig een second opinion aanvragen. Zou dat geen kliniek werk zijn. Als dat gaat ontsteken. .

Heel veel sterkte .

Hoe is de patiënt er zelf onder.