Paard al maanden kreupel zonder aanwijsbare reden..paniek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkermiep

Paard al maanden kreupel zonder aanwijsbare reden..paniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:09

Ik had er al meteen een heel slecht gevoel over. Vrij plotseling is mijn Tinkermevrouw (16 jaar nooit eerder klachten) in januari flink kreupel aan haar linker been. Als ik haar in wei liet liep ze even later meteen op 3 benen. Toevallig kwam de smid net langs. Die constateerde dat er zeker niets mis was met hoef (geen rare plek oid) en dat ze wel stevig op het been stond. Hij adviseerde om nog niet in paniek te raken en eerst (stal) rust te geven voor een week of 2/3.
Dit heb ik gedaan. Ik heb een afzetting in de wei gemaakt, afmeting stal. (hele dag binnen en beestje draait door). Niet gereden en alleen rust. Helaas na 2 en ook 3 weken nog steeds kreupel.

Naar de dierenarts dus. Die heeft er anderhalf uur naar gekeken. Uitverdoofd: kreupelheid moet in de hoef zitten. De hoef is nergens gevoelig. En de kreupelheid is goed zichtbaar in draf. Er zijn 2 röntgenfoto's gemaakt waarop niets te zien is. Voor de zekerheid een ontstekkingremmer mee en 2 weken aankijken met nog steeds rust. Helaas na 2 weken nog steeds kreupel.

Weer naar de veearts. De kreupelheid leek wat minder dacht hij ( wat niet raar is, na lang rust is ze "gewoon"kreupel, toen hij haar de eerste keer zag kwam ze uit de wei en liep ze op 3 poten) Nog op rust houden en over 3 weken verslag uitbrengen. wel mocht ik af en toe 10 minuten recht uit stappen, eventueel als ik erop zat. Dit heb ik een paar keer gedaan.

De drie weken zijn verstreken en ze is in draf nog steeds stokkreupel. Morgen ga ik maar langs de kliniek om verslag uit te brengen. Ik zie het vreselijk somber in, kan iemand hier aub nog iets bemoedigend zeggen?

Ik zie er even geen gat meer in... ;(

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:12

Je zou nog een echo kunnen laten maken, als het een pezen-/bandenprobleem is zie je dat niet op de foto.
Misschien even een paar dagen op pijnstillers/ontstekingsremmers zetten en dat rustig afbouwen en dan kijken hoe het gaat?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:13

Lastig verhaal.

Vermoed zelf dat ze onderuit is gegaan in de wei of iets in die richting. Kan er verder weinig over zeggen behalve dan dat ik naar een kliniek zou gaan het echt het hele paard laten onderzoeken, dus niet alleen hoef, ook de rest van het been, schouder en pezen. In elk geval even goed werk van maken.

Sterkte! Hoop dat ze op knapt!

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:14

Bah wat naar!

Als het volgens de DA uit de hoef komt kunnen het natuurlijk 1001 dingen nog zijn, maar op de rontgen was dus niets te zien? Misschien hier eens een foto van de betreffende hoef plaatsen, van alle kanten. Wie weet heeft iemand hier nog een ingeving waar je DA en hoefsmid op verder kunnen.

Is ze ergens warm of dik op het been? Of de hoef? Of nergens geen verschil te voelen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:15

Ik weet niet waar je vandaan moet komen. Maar mail je verhaal eens naar Equitom. Als het kan met alle foto's en uitslagen van de kliniek hier?

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:16

Bij het eerste bezoek meende ze een (heel) klein beetje verschil te voelen in warmte. Maar niet overtuigend. Ik heb de weken daarna veel gevoeld aan beide hoeven en de hoef is absoluut niet warmer dan de andere. Ook was het nergens dik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:18

Zolang er geen pezen zijn gescand kan je niet zeggen: zonder aanwijsbare reden. Ga naar een goede scan-expert, er zijn legio (wekedelen-) redenen voor kreupelheden laag in het been.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:20

Ik zou ook verder kijken dan de hoef naar pezen/banden/knieën met een scan/echo. Ga je met paard terug naar de kliniek voor verslag?

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:21

In de kliniek hebben ze ook al naar de schouder gekeken en alle mogelijk buigproeven gedaan. Ze konden alleen concluderen dat ze in de schouder wel beetje vast zit, maar de kreupelheid echt in de hoef ( dmv uitverdoven).

Het totaalbeeld vond de dierenarts niet akelig genoeg om meteen veel meer dure onderzoeken te doen. Ik denk ook dat ik hem zal verrassen met mijn slechte nieuws morgen..

Vraag hier aan iedereen die er wat van weet: Peesproblemen: zit dat dan ook in de hoef?

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:22

Capriootje schreef:
Ik zou ook verder kijken dan de hoef naar pezen/banden/knieën met een scan/echo. Ga je met paard terug naar de kliniek voor verslag?

Ik woon op 13 minuten afstand van de paardenkliniek Vorden ( hoezo geluk bij ongeluk). Ik rij morgen even langs en als ze het paard willen zien maak ik voor deze week een afspraak en regel ik een trailer.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:24

Je hebt overal peesjes en bandjes, die kunnen allemaal verrekken en gaan irriteren met kreupelheid tot gevolg, dus ik zou bij twijfel toch zeker een scan/echo laten maken, al is het maar om dingen uit te sluiten, of zekerheid te geven.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:24

Mijn paard heeft ook lang in de lappenmand gezeten met een kreupelheid, van de ene op de andere dag stokkreupel. Kwam volgens de dierenarts uit de schouder (spierscheur) en hij heeft uiteindelijk 6 maanden gerevalideerd.

Is het zeker dat het uit de hoef komt en niet hoger? (schouder)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:25

als bij uitverdoven net boven de hoef het paard wel rad loopt moet het toch wel zeker in het gebied van de hoef zitten lijkt me?

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:27

Koekeroekus schreef:
Lastig verhaal.

Vermoed zelf dat ze onderuit is gegaan in de wei of iets in die richting. Kan er verder weinig over zeggen behalve dan dat ik naar een kliniek zou gaan het echt het hele paard laten onderzoeken, dus niet alleen hoef, ook de rest van het been, schouder en pezen. In elk geval even goed werk van maken.

Dat ze waarschijnlijk onderuit is gegaan was ook het eerste wat de smid zei. En als ik zo de slidings in de wei altijd zag, werden er inderdaad nog al wat capriolen uitgehaald.

De kreupelheid lijkt echt uit de hoef te komen. Toen ik haar zo vreselijk kreupel uit de wei haalde stond ze letterlijk op 3 benen. Ze haalde ze zere hoef dus echt van de grond af, waardoor ik al meteen dacht: "het zit in de hoef". Als de pijn hoger zat, zou ze de hoef op de grond later rusten en met het gewicht op het goede been. Ook na uitverdoven bleek de kreupelheid in de hoef te zitten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:30

Er zitten inderdaad banden en peesaanhechtingen in en vlak boven de hoef die je met uitverdoven mee neemt, en waar dus ook de kreupelheid vandaan kan komen.

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:30

en je bent er al wel zeker van dat het geen kneuzing of zweer in de hoef zelf is?

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:36

Nouvel schreef:
en je bent er al wel zeker van dat het geen kneuzing of zweer in de hoef zelf is?

Pertinent geen zweer of kneuzing. Paard reageerde echt nergens op druk ( heel grondig bekeken omdat ze dit wel verwachtte als een van de eerste mogelijkheden). Er is uitgebreid met de tang en hamer gecontroleerd en er was werkelijk 0 reactie. Zweren zijn trouwens ook op röntgen te zien.

@Ibbel: dankjewel, dat is duidelijk!
Laatst bijgewerkt door tinkermiep op 20-03-16 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Re: Paard al maanden kreupel zonder aanwijsbare reden..paniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:39

Maar er zijn dus geen scans van kroonrandgebied en hoef gemaakt? Ik denk dan meteen aan collateraal banden of hoefkatrol gebied

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:42

Mijn vorige paard was ook kreupel zonder hele duidelijke oorzaak. Op de foto van de hoef een klein plekje je te zien, maar volgens de doktoren was de kans klein dat dit de oorzaak was. Na 1 jaar verder gaan kijken en paard bleek scheef te zijn, waarbij ze dat voorbeen meer belaste. Met de juiste training weer helemaal goed gekregen.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 13:47

knollentuin schreef:
Maar er zijn dus geen scans van kroonrandgebied en hoef gemaakt? Ik denk dan meteen aan collateraal banden of hoefkatrol gebied

Volgens mij worden met de buigtest ook de collateraal banden getest ( Been wordt minuut ofzo extreem gebogen en dan weg draven)

Volgens mij is de meeste hoefkatrol-ellende wel te zien op röntgen. Of vergis ik me hierin?

Er zijn alleen röntgenfoto's gemaakt. Die zagen er zelfs goed uit, zeker voor de leeftijd. Dierenarts vond zelfs dat -afgezien van de kreupelheid nu- het paard erg mooi bewoog ( 16 jarige stinker). De dierenarts is ook keuringsarts...

Ik neem aan dat een echo/ andere scan de volgende stap wordt in het behandel plan.
Laatst bijgewerkt door tinkermiep op 20-03-16 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:51

tinkermiep schreef:
Koekeroekus schreef:
Lastig verhaal.

Dat ze waarschijnlijk onderuit is gegaan was ook het eerste wat de smid zei. En als ik zo de slidings in de wei altijd zag, werden er inderdaad nog al wat capriolen uitgehaald.

De kreupelheid lijkt echt uit de hoef te komen. Toen ik haar zo vreselijk kreupel uit de wei haalde stond ze letterlijk op 3 benen. Ze haalde ze zere hoef dus echt van de grond af, waardoor ik al meteen dacht: "het zit in de hoef". Als de pijn hoger zat, zou ze de hoef op de grond later rusten en met het gewicht op het goede been. Ook na uitverdoven bleek de kreupelheid in de hoef te zitten.

Nee, dan zal het inderdaad wel echt uit de hoef komen :( lastig probleem TS, ik hoop dat ze vinden wat het is :(:)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 13:54

Lijkt heel veel op wat ik al 2 keer heb meegemaakt en nu nog mee zit, ontsteking in het hoefgewricht. Dat is niet op een foto of scan te zien. De eerste keer dat het bij mijn paard werd vastgesteld was in Moerbeke na een gamma scintigrafie. Dit is nu 12 jaar geleden bij een vorig paard van me. De 2de keer was het vastgesteld door het gezonde verstand van mijn DA. Er was niks echt dramatisch te zien op de foto dus kon het bijna niet anders dan dat zijn. En hij had gelijk, bij het inspuiten bij beide hoeven kwam het bloed en de synovia er met kracht uitgespoten.
De eerste keer was het paard na 1 behandeling en 6 weken boxrust volledig genezen. Mijn huidige paard sukkelt er na 3 behandelingen en volledig aangepast beslag nog mee, maar dat is zeldzaam. Er zit nu, na ruim 3/4 jaar, eindelijk wel een duidelijke vooruitgang in.

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 14:12

Inoterry schreef:
Lijkt heel veel op wat ik al 2 keer heb meegemaakt en nu nog mee zit, ontsteking in het hoefgewricht. Dat is niet op een foto of scan te zien. De eerste keer dat het bij mijn paard werd vastgesteld was in Moerbeke na een gamma scintigrafie. Dit is nu 12 jaar geleden bij een vorig paard van me. De 2de keer was het vastgesteld door het gezonde verstand van mijn DA. Er was niks echt dramatisch te zien op de foto dus kon het bijna niet anders dan dat zijn. En hij had gelijk, bij het inspuiten bij beide hoeven kwam het bloed en de synovia er met kracht uitgespoten.
De eerste keer was het paard na 1 behandeling en 6 weken boxrust volledig genezen. Mijn huidige paard sukkelt er na 3 behandelingen en volledig aangepast beslag nog mee, maar dat is zeldzaam. Er zit nu, na ruim 3/4 jaar, eindelijk wel een duidelijke vooruitgang in.

Dat moet ook geen leuke tijd geweest zijn! Wel fijn dat de oorzaak uiteindelijk gevonden is. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat met een enorme infectie, het paard niet zou reageren op druk met een tang op werkelijk alle plekken van de hoef en een paar flinke tikken met een hamer. Ook zal jouw paard zich niet lekker gevoeld hebben met zo een infectie (onder druk) in de hoef. Mijn paard staat blij te kijken en voelt zich verder kiplekker. Ze heeft ontstekkingremmers gehad zonder resultaat, en de symptomen zijn nu al sinds half februari onveranderd.

Maar het is niet ondenkbaar.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:16

Als het in het hoefgewricht zit, is dat niet aan te tonen met de tang. Een dergelijke ontsteking zit op de plaats waar op het bovenstaande plaatje het pijltje met gewrichtsvloeistof naar wijst, in dat gewricht. Beide paarden toonden verder ook absoluut niet ziek, gewoon fit en vrolijk, ze waren alleen kreupel. De eerste heeft ook een tijdje op pijnstilling/ontstekingsremmer gestaan en dat had ook niet echt veel effect. Wil je zoiets behandelen zal er echt onstekingsremmer op de plek zelf, dus in het gewricht, ingespoten moeten worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:22

Hoefkatrolontsteking is lang niet altijd op röntgen te zien en bovendien blijkt dat de mate van pijn helemaal niet aan de mate van zichtbare schade te koppelen is. Er zijn paarden waarbij je niets of bijna niets ziet die stokkreupel gaan en paarden waarbij beste schade is, die gewoon rad zijn.

Röntgen kan helpen bepaalde dingen uit te sluiten, maar kan zeker niet alles opsporen.
Inderdaad is de volgende stap dus een scan.

Ik wens je veel sterkte. Zulke dingen zijn superfrustrerend.