Huppel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

Huppel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 15:23

Beste bokkers,

Ik ben ten einde raad....
Mijn paard is 4mnd geleden gevallen en hield hier een wond aan over. Deze is inmiddels nagenoeg weg en mijn paard heeft hier geen hinder van.

Nu we sinds een maandje (iets langer) weer bezig zijn met opbouwen maakt ze in stap een rare huppel. Lijkt wel of ze met haar RA been niet onder de massa inkomt. Ze maakt dan een hele korte pas en je ziet ook duidelijk een tactfout. Nu is afgelopen maandag de osteopaat langsgeweest en heeft haar helemaal losgemaakt. Ook in haar nek zat ze redelijk vast.

Vandaag had ik les van mijn lesgeefster tevens vorige eigenaresse van mijn paard. Ze is moeten afstappen omdat de huppel zo erg was en ze zich ook ging verzetten tijdens het aandraven. Aan het zadel kan het niet liggen, afgelopen maandag laten controleren en past prima.

Nu vertelde ik de vorige eigenaresse dus dat ze nooit hengstig is. Dit verbaasde haar zo, omdat ze bij haar juist om de 3 weken heel erg hengstig was. En nu nooit. Zij denkt dus daarom, dat er tijdens die val van 4mnd geleden een zenuw in de nek geraakt is geworden waardoor haar achterbeen niet voldoende geprikkeld word en de hengstigheid uitblijft. Ze noemde dit "innovatie" weet niet of ik het goed geschreven heb.

Ik zit dus met een enorm dilemma nu. De vorige rekening van de dierenarts tikte tegen 2000 euro aan en ik wil helemaal niet meer dit circuit gaan doorlopen...

Mijn staleigenaar zegt dat ze hier doorheen moet, de andere zegt meteen helemaal laten onderzoeken. Ik weet het echt niet meer... Ik wil zo graag plezier hebben van mijn paard maar op de een of andere manier is me dit niet gegund.

Verkopen ja of nee? Ben je goedkoper uit maar ik wil niet zonder paard door het leven...

Temeraire

Re: Huppel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:28

Waarschijnlijk bedoelde ze atactisch. Zou zeker kunnen.
Waarom bel je niet de dierenarts die je paard destijds behandeld heeft om te vragen wat je nu kan doen?

Ik snap niet zo goed waarom je aan verkopen denkt. Een paard in deze staat verkopen lijkt me niet echt een optie.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:32

Paarden zijn nooit goedkoop, er zullen altijd zorgen zijn. De ene paardeneigenaar heeft wat meer pech dan de ander. Maar als ze 4 maanden geleden gevallen is en nu nog steeds niet goed loopt... is het dan wel waar dat paard er geen hinder aan heeft.
Wat heeft de DA over het herstel gezegd? En wat de osteopaat? Wat heeft ze de afgelopen 4 maanden gedaan? Heb je haar volledig laten keuren voor aankoop? Zou het eerst allemaal eens op een rijtje zetten en gaan uitvogelen waar die huppel vandaan komt.

.. en een paard wat niet goed is verkopen... aan wie? de slager?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:46

noorbeek1234 schreef:
Ik zit dus met een enorm dilemma nu. De vorige rekening van de dierenarts tikte tegen 2000 euro aan en ik wil helemaal niet meer dit circuit gaan doorlopen...

Verkopen ja of nee? Ben je goedkoper uit maar ik wil niet zonder paard door het leven...

Wat is je dilemma precies?! Paarden kosten nou eenmaal geld. Ten eerste, alsof een kreupel dier goed te verkopen is, en ten tweede ben je dan dus je 'investering' van de eerdere dierenartskosten kwijt.

Paarden zullen altijd geld blijven kosten, ook als ze niet kreupel zijn. Je hebt weinig keus, dit dier heeft ergens last van of pijn aan, dus daar moet je gewoon iemand bij halen.

Een hobbelpaard is het goedkoopst trouwens, mocht dat de belangrijkste factor in dit verhaal zijn...

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 15:47

Temeraire schreef:
Waarom bel je niet de dierenarts die je paard destijds behandeld heeft om te vragen wat je nu kan doen?

Ik snap niet zo goed waarom je aan verkopen denkt. Een paard in deze staat verkopen lijkt me niet echt een optie.

Heb ik al gedaan. Ze zegt dat we foto's moeten laten maken. Probleem is alleen dat mijn vader niet meer voor de kosten wil opdraaien en ik zelf niet zo veel geld heb.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:48

noorbeek1234 schreef:
Nu vertelde ik de vorige eigenaresse dus dat ze nooit hengstig is. Dit verbaasde haar zo, omdat ze bij haar juist om de 3 weken heel erg hengstig was. En nu nooit. Zij denkt dus daarom, dat er tijdens die val van 4mnd geleden een zenuw in de nek geraakt is geworden waardoor haar achterbeen niet voldoende geprikkeld word en de hengstigheid uitblijft. Ze noemde dit "innovatie" weet niet of ik het goed geschreven heb.

Het seizoen start pas net, dus het kan ook zijn dat je paard voor dit jaar nog moet opstarten qua hengstigheid. Mijn paard is altijd veel en duidelijk hengstig, maar had ook pas twee weken terug haar eerste hengtigheid van dit jaar.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:48

noorbeek1234 schreef:
Heb ik al gedaan. Ze zegt dat we foto's moeten laten maken. Probleem is alleen dat mijn vader niet meer voor de kosten wil opdraaien en ik zelf niet zo veel geld heb.

Ze? de dierenarts of je instructrice?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:49

noorbeek1234 schreef:
Temeraire schreef:

Oké, dat veranderd de zaak wel (zie mijn eerste post in dit topic).
Heb je het paard verzekerd?
Evt kan je de Da vragen om in ieder geval te kijken of het probleem uit hetzelfde stuk komt als de vorige keer?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 15:50

Evelijn schreef:
noorbeek1234 schreef:

Ze? de dierenarts of je instructrice?

Allebei

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-16 15:52

Heb ik al gedaan. Ze zegt dat we foto's moeten laten maken. Probleem is alleen dat mijn vader niet meer voor de kosten wil opdraaien en ik zelf niet zo veel geld heb.[/quote]

Oké, dat veranderd de zaak wel (zie mijn eerste post in dit topic).

Nee niet verzekerd. Achteraf misschien beter geweest maar mijn moeder heeft al genoeg ellende gezien in de paardenverzekeringen (ze zit nl in de verzekeringswereld) en raadde mij dit daarom ook af.
Heb je het paard verzekerd?
Evt kan je de Da vragen om in ieder geval te kijken of het probleem uit hetzelfde stuk komt als de vorige keer?[/quote]

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 17:42

Dan zou ik toch even met de DA bellen en de klachten voorleggen. Evt vragen of hij even komt kijken.
Een paard met een gebrek wat niet bekend is (of de oorzaak/prognose in ieder geval niet), krijg je slecht verkocht. Dus met therapie en een goed lopend paard, krijg je er in ieder geval meer voor, en kan je er eventueel zelf gewoon nog lekker mee rijden.
Er zijn genoeg gezonde paarden die men al nauwelijks kwijt raakt, laat staan als ze niet rad lopen.

Sequinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 22:08

Een gezond paard is het allerbelangrijkste, dus ik zou naar de dierenarts gaan om de oorzaak te achterhalen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:37

Lijkt me een heel raar verhaal.
Vorige eigenaar noemde dit "inovatie" dit is niet iets dat bestaat ???????
Atactisch is wel iets dat bestaat.
Mij lijkt het heel waarschijnlijk dat jouw paard al lang voor de val niet echt heel correct was, maar dat het jou op dat moment nog niet opgevallen was.
Als de vorige rekening dierenarts al 2000euro was , tjaaa voor ongeveer dat bedrag kan je best wel een gezond paard vinden.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 00:02

noorbeek1234 schreef:

Zou ik zeker doen. :j Pakt een stuk goedkoper voor je uit dan fatsoenlijk onderzoek. :Y)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 02:12

aeolusnr1 schreef:
Mij lijkt het heel waarschijnlijk dat jouw paard al lang voor de val niet echt heel correct was, maar dat het jou op dat moment nog niet opgevallen was.
Als de vorige rekening dierenarts al 2000euro was , tjaaa voor ongeveer dat bedrag kan je best wel een gezond paard vinden.

De eigenaar zal innervatie bedoeld hebben. Maar nogal vreemd om zomaar conclusies te trekken als je zelf niet veterinair onderbouwd bent.
Is het uitblijven van hengstigheid door een nekblessure wel eens beschreven? Vraag me af hoe dat dan zou zitten...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:01

tjaaa ik had zelf nog nooit van het woord innervatie gehoord, heb het ondertussen ook opgezocht, en heeft te maken met de bezenuwing en de doorgang van in informatie via de zenuwen en sprieren.
Als de vorige eigenaar dit bedoelde, (ik hoop het niet) dan is het toch duidelijk dat de vorige eigenaar zeker op de hoogte was van problemen die ook nooit meer echt opgelost zouden kunnen worden.
Ziet er echt niet goed uit.

eilleen333 schreef:
aeolusnr1 schreef:

De eigenaar zal innervatie bedoeld hebben. Maar nogal vreemd om zomaar conclusies te trekken als je zelf niet veterinair onderbouwd bent.
Is het uitblijven van hengstigheid door een nekblessure wel eens beschreven? Vraag me af hoe dat dan zou zitten...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:04

aeolusnr1 schreef:
tjaaa ik had zelf nog nooit van het woord innervatie gehoord, heb het ondertussen ook opgezocht, en heeft te maken met de bezenuwing en de doorgang van in informatie via de zenuwen en sprieren.
Als de vorige eigenaar dit bedoelde, (ik hoop het niet) dan is het toch duidelijk dat de vorige eigenaar zeker op de hoogte was van problemen die ook nooit meer echt opgelost zouden kunnen worden.
Ziet er echt niet goed uit.

De vorige eigenaar/instructrice denkt dat het probleem is ontstaan door de val... en die val was toen de TS het paard al in haar bezit had.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:31

Naar mijn gevoel zou het best kunnen dat die val net het gevolg was van .....
Lijkt me zeker niet een zuivere zaak.
Een paard is echt niet zo vlug echt beschadigd door een val hoor.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:35

Tja...aeolusnr1... Dat ligt er maar net aan hoe het paard gevallen is... Als je net banketstaaf terechtkomt kan zelfs een val die niet zo ernstig lijkt best nare gevolgen hebben.
(Er is op bokt wel eens topic geweest van iemand die haar enkel brak bij het afstijgen van het paard... Soms heb je gewoon domme pech.)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 10:54

Zou eens een osteo of fysio laten komen.
Kost je 50-100 euro.
En daarna kun je altijd nog verkopen. Al lijkt me dit paard nu niet bepaald lekker verkoopbaar.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:03

Inderdaad "evelijn" ik begrijp jou wel , en wat verwondingen betreft het kan allemaal natuurlijk, je moet maar pech hebben.
Maar bij mij gaat er een alarm lichtje branden; ik ben zelf half beroepsmatig met paarden bezig, ik ben zelf instructeur en trainer, maar had nog nooit over "innervatie" gehoord. En de vorige eigenaar komt dan na zo'n val ineens met dat woord naar voren ....... tjaaaaaaaa ik zeg niet dat het niet kan maar ....
Ts zegt ook dat de vorige behandeling reeds 2000euro koste, ik vind dit heel veel geld, en begrijp ook wel dat het niet aan ons is beslissingen te nemen, of iemand te gaan veroordelen, maar tot hoe ver ga je verder met centen investeren in een heel twijfelachtige zaak ?
Ik heb zelf het paard niet gezien, en kan dus ook heel moeilijk beoordelen of de problemen die beschreven werden wel helemaal zijn zoals ze hier verteld werden, maar van de tekst alleen denk ik uit op te maken dat er heel weinig kans is dat dit ooit echt goed komt, en dit staat dan los van het feit of het over een reeds bestaand probleem ging of van na de val.
Maar persoonlijk blijf ik er toch bij dat de kans groot is dat het probleem al van voor de val aanwezig was.
Maar dit is eigenlijk geen discussie die we hier op het openbaar forum zouden mogen verderzetten.

Evelijn schreef:
Tja...aeolusnr1... Dat ligt er maar net aan hoe het paard gevallen is... Als je net banketstaaf terechtkomt kan zelfs een val die niet zo ernstig lijkt best nare gevolgen hebben.
(Er is op bokt wel eens topic geweest van iemand die haar enkel brak bij het afstijgen van het paard... Soms heb je gewoon domme pech.)

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 11:20

eilleen333 schreef:
aeolusnr1 schreef:

Ze heeft dierengeneeskunde gestudeerd. Just saying.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 11:22

Dees schreef:
Zou eens een osteo of fysio laten komen.
Kost je 50-100 euro.
En daarna kun je altijd nog verkopen. Al lijkt me dit paard nu niet bepaald lekker verkoopbaar.

Heb ik al laten doen! Lees mijn bericht

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 11:30

Wat heeft de osteo over het huppelen gezegd?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 11:49

Evelijn schreef:
Wat heeft de osteo over het huppelen gezegd?

Ze heeft gezegd dat het vanuit de knie kan komen, maar ook vanuit de nek. Ze heeft haar toen overal goed losgemaakt.. maar na de behandeling loopt ze eigenlijk juist slechter. Heb osteo dus nu ook een berichtje gestuurd hoe en wat verder nu.