Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
SuperAssie schreef:Hmm dan is het inderdaad erg lastig. Bij mijn Haflinger heb ik het beter gekregen door echt heel veel te wandelen met hem. Hij moest ook om van de wei naar stal/bak enz te komen iedere keer door die kiezels lopen, dat ging de eerste maanden echt niet van harte, maar inmiddels lukt het om het hele erf over te lopen zonder pijn. Dus verbeteren kan het wel, kost alleen heel veel tijd en in het begin nog best wat pijn waarschijnlijk.
Ik heb het vergeleken met het lopen op blote voeten bij mensen. Jij draagt ook altijd schoenen buiten, als jij nu ineens op blote voeten zou lopen heb je ook pijn! Maar als je vol houd kweek je op een gegeven moment eelt. Nu is dat bij paarden natuurlijk niet exact hetzelfde maar voor het idee
Cardy schreef:@ hannatjuh: Heb een erg goede hoefsmid, wil liever niet wisselen. Toch bedankt voor de tip!
@ SuperAssie: Het is eigenlijk vooral als we over het erf stappen. Alleen afgelopen weekend was ik op concours en moest losrijden in een vrij harde baan. Daar liep ze dus ook echt niet fijn, ze loopt dan wel goed maar je voelde dat ze ongemakkelijk werd van de bodem. Dit laatste kan misschien ook doordat ze net bij de hoefsmid is geweest.
echter zou een goede hoefsmid deze vraag toch moeten kunnen beantwoorden en in werking kunnen stellen
Azmay schreef:Met natuurlijk bekappen vorm je de hoef zo dat de zool dikker word door de belasting. In theorie dan iig. Een echt goede bekapper als backup is wel een must.
Als je blijft doen wat je altijd deed zul je krijgen wat je altijd kreeg.
Een simpele manier voor dikke zolen ken ik niet.
Arabesk schreef:Gevoelig lopen is vaak niet door een dunne zool, maar een niet stevige binding tussen hoefwand en hoefbeen waardoor het hoefbeen op de zool drukt en dat maakt het paard gevoelig. Door geen biks te voeren en geen muesli kun je eventuele invloed via voeding uitschakelen.
Voor het rijden zou ik voorlopig hoefschoenen gebruiken. Hier meer over de overgang van ijzers naar blote voeten
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/transition.html
Jij krijgt extra punten voor creativiteit

Sclimpre schreef:Hier ook een paard met dunne zolen. Verschillende pogingen gedaan om haar toch zonder ijzers te zetten. Zogauw ze op hard en ongelijk terrein kwam was ze toch terug voorzichtig aan het lopen. Nu definitief alijd vooraan op ijzers. Waarom het een paard lastig maken als de oplossing bestaat?