Wat te doen tegen dunne zolen (liever geen ijzers)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Wat te doen tegen dunne zolen (liever geen ijzers)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 10:13

Paard heeft 2 jaar geleden White Line Disease gehad i.c.m. een mechanisch hoefbevangenheid, en een hoefkanteling linksvoor. Tevens heeft ze een keratoom/hoornzuil rechtsvoor. Dit alles is verder opgelost, hoefkanteling is bijna niet meer zichtbaar en van de hoornzuil heeft ze nooit last gehad (werd toevallig ontdekt). Als laatste heeft ze aan beide voorhoeven dunne zolen.

Na een kliniek opname en een jaar genezen konden vorig jaar de ijzers eraf. Dit was niet zonder slag of stoot, want ze stond op siliconen met zooltjes en de artsen/hoefsmeden betwijfelde of ze ooit zonder ijzers kon lopen. Afgelopen jaar heeft ze het eigenlijk erg goed gedaan zonder ijzers, de hoeven zijn qua vorm en stand ook erg verbeterd.

Nu voelde ik al enige tijd iets vanuit het rechter voorbeen als ik op het harde stapte, je zag niks maar ik voelde wel wat. Woensdag is de smid geweest en nu voel en zie je veel beter dat ze vooral rechtsvoor gevoelig loopt. Eén steentje onder haar voet en ze loopt heel pijnlijk weg. Als het zo doorgaat ben ik bang dat ze weer op ijzers moet, maar heb dit liever niet.

Kan er iets gedaan worden tegen dunne zolen?

2001

Re: Wat te doen tegen dunne zolen (liever geen ijzers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:22

mocht je er intresse in hebben, kijk eens naar natuurlijk bekappen. dit heeft ons erg goed geholpen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:23

Heb je dit voornamelijk als je buiten rijd of ook als je over het erf enz loopt?
Mijn paard heeft ook enorm lage/gevoelige zolen waardoor steentjes hem echt pijn kunnen doen. Korte stukjes over het erf hebben we nu opgebouwd dat hij het "aan kan", maar bij buitenritten loopt hij standaard met hoefschoenen. Sindsdien is hij ook weer vrolijk ipv chaggerijnig van de pijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:26

Ben erg benieuwd naar foto's. Bij goede bekapping wordt de zool vanzelf goed. In de tussentijd (bij gevoeligheid) kun je wellicht even hoefschoenen overwegen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 10:29

@ hannatjuh: Heb een erg goede hoefsmid, wil liever niet wisselen. Toch bedankt voor de tip!
@ SuperAssie: Het is eigenlijk vooral als we over het erf stappen. Alleen afgelopen weekend was ik op concours en moest losrijden in een vrij harde baan. Daar liep ze dus ook echt niet fijn, ze loopt dan wel goed maar je voelde dat ze ongemakkelijk werd van de bodem. Dit laatste kan misschien ook doordat ze net bij de hoefsmid is geweest.

Als we naar buiten gaan, pakken we de trailer voor naar het bos of strand. Dus veel over het harde hoeven we niet gelukkig.

@ Maartje1990: Heb even geen foto's. heb wel vaker gehoord dat dunne zolen lastig te verbeteren zijn, klopt dat?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:38

Met natuurlijk bekappen vorm je de hoef zo dat de zool dikker word door de belasting. In theorie dan iig. Een echt goede bekapper als backup is wel een must.
Als je blijft doen wat je altijd deed zul je krijgen wat je altijd kreeg.

Een simpele manier voor dikke zolen ken ik niet.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:40

Hmm dan is het inderdaad erg lastig. Bij mijn Haflinger heb ik het beter gekregen door echt heel veel te wandelen met hem. Hij moest ook om van de wei naar stal/bak enz te komen iedere keer door die kiezels lopen, dat ging de eerste maanden echt niet van harte, maar inmiddels lukt het om het hele erf over te lopen zonder pijn. Dus verbeteren kan het wel, kost alleen heel veel tijd en in het begin nog best wat pijn waarschijnlijk.

Ik heb het vergeleken met het lopen op blote voeten bij mensen. Jij draagt ook altijd schoenen buiten, als jij nu ineens op blote voeten zou lopen heb je ook pijn! Maar als je vol houd kweek je op een gegeven moment eelt. Nu is dat bij paarden natuurlijk niet exact hetzelfde maar voor het idee :)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 10:43

SuperAssie schreef:
Hmm dan is het inderdaad erg lastig. Bij mijn Haflinger heb ik het beter gekregen door echt heel veel te wandelen met hem. Hij moest ook om van de wei naar stal/bak enz te komen iedere keer door die kiezels lopen, dat ging de eerste maanden echt niet van harte, maar inmiddels lukt het om het hele erf over te lopen zonder pijn. Dus verbeteren kan het wel, kost alleen heel veel tijd en in het begin nog best wat pijn waarschijnlijk.

Ik heb het vergeleken met het lopen op blote voeten bij mensen. Jij draagt ook altijd schoenen buiten, als jij nu ineens op blote voeten zou lopen heb je ook pijn! Maar als je vol houd kweek je op een gegeven moment eelt. Nu is dat bij paarden natuurlijk niet exact hetzelfde maar voor het idee :)

Dat is inderdaad ook een van de redenen waarom wij vaak in- en uitstappen op het harde.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:43

xyzutu2 had Keralit Hoefversteviger/Huffestiger uitgeprobeerd bij haar paard Rio. Dat leek goed te werken, zei ze.

Is iets wat je op de zolen smeert waardoor ze harder worden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:01

Heb je foto's van de hoeven? Ik ben wel benieuwd hoe ze er uit zien.

Heeft je paard ondergeschoven hielen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 11:09

@ Zippora: Bedankt voor de tip! Zal eens kijken wat het is. Is het dan spul dat de hoeven alleen harder maakt als je het gebruikt, maar op langer termijn eigen niks verbetert?
@ No_No: Even geen foto's van de hoeven, maar ze had voorheen wel ondergeschoven hielen. Ik noemde het altijd platvoeten, maar volgens mij valt het onder ondergeschoven hielen.

Hier nog wel wat foto's van haar herstel:
Cardy @ [BEH] White Line Disease.. al 12 weken uit de running. Ervaring?

Afbeelding

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:35

@Candy,

Volgens mij beschermt het de zool tegen slijtage zodat de zool de kans krijgt om dikker te worden en je het uiteindelijk niet meer nodig hebt. Xyzutu2 kan je er vast meer over vertellen, maar ik had het onthouden omdat mijn paard daar ook last van heeft tegen het eind van de winter (hele winter op verharde paddock).

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:41

Cardy schreef:
@ hannatjuh: Heb een erg goede hoefsmid, wil liever niet wisselen. Toch bedankt voor de tip!
@ SuperAssie: Het is eigenlijk vooral als we over het erf stappen. Alleen afgelopen weekend was ik op concours en moest losrijden in een vrij harde baan. Daar liep ze dus ook echt niet fijn, ze loopt dan wel goed maar je voelde dat ze ongemakkelijk werd van de bodem. Dit laatste kan misschien ook doordat ze net bij de hoefsmid is geweest.

Ik snap dat je graag bij de gene blijft waar je vertrouwen in hebt en je tot nu toe geholpen heeft, het is belangrijk dat je doet waar je je goed bij voelt :) echter zou een goede hoefsmid deze vraag toch moeten kunnen beantwoorden en in werking kunnen stellen :o

Azmay schreef:
Met natuurlijk bekappen vorm je de hoef zo dat de zool dikker word door de belasting. In theorie dan iig. Een echt goede bekapper als backup is wel een must.
Als je blijft doen wat je altijd deed zul je krijgen wat je altijd kreeg.

Een simpele manier voor dikke zolen ken ik niet.

idd, helemaal mee eens zeker een goede bekapper is belangrijk. er zijn veel pro's die geen pro's zijn helaas.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:44

Jammer dat de hoeven zo bedekt zijn op die foto's.
Ik heb wel een idee wat het zou kunnen zijn maar dat weet ik niet zeker. Het heeft dan ook geen nut iets te roepen :o

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 12:00

@ zippora: Bedankt! Ik ga het eens verder bestuderen.
@ hannatjuh: De keuze van hoefsmid staat voor mij buiten het vraagstuk van dit topic, dus dat zou ik graag achterwege willen laten. Ben zeer tevreden over hem en naast de kliniek in Utrecht is hij de enige die ik echt vertrouw met haar hoeven.

@ No_No: Het zijn ook wel erg oude foto's en van een periode dat ze met ijzers stond. Haar voeten waren toentertijd zo slecht, dat je de teen letterlijk kon dubbelvouwen. Zo zacht en dun waren ze. :=
Zelf heb ik het vermoeden dat ze dunne zolen heeft gekregen door de ijzers, want waarom heeft ze achter geen dunne zolen? Daarnaast kan het ook nog erfelijkheid, voeding, beweging, etc. zijn.

edit: Overigens moet ik er wel bij zeggen dat het allemaal niet erg dramatisch is, ze loopt normaal gewoon goed op het harde en ook op het zachte. Maar merk dat haar dunne zolen best gevoelig kunnen zijn en wil haar daarbij ondersteunen. Zonder dat we weer op ijzers moeten, want dat vind ik zonde van haar nette, goeie hoeven en trapt ze haar ijzers snel ervanaf. Heb eventueel beeldmateriaal van voor de hoefsmid (aan de hand op het harde, onder het zadel op het harde), deze kan ik eventueel via pb doorsturen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:54

Gevoelig lopen is vaak niet door een dunne zool, maar een niet stevige binding tussen hoefwand en hoefbeen waardoor het hoefbeen op de zool drukt en dat maakt het paard gevoelig. Door geen biks te voeren en geen muesli kun je eventuele invloed via voeding uitschakelen.

Voor het rijden zou ik voorlopig hoefschoenen gebruiken. Hier meer over de overgang van ijzers naar blote voeten

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/transition.html

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:28

Mijn paard stond in oktober met zolen van slechts 2 mm. bleek uit foto's De hoefsmid heeft er toen een soort twee-componentenkit onder gedaan zodat de zolen weer dikker konden worden. (Zonder ijzers!)
Dit gaf na een week al zichtbaar resultaat (in beweging). Helaas paard de week erop door andere omstandigheden moeten inslapen.
Misschien dat dit iets is om tijdelijk te overbruggen zodat je daarna weer op kunt bouwen? Ook een zeer goede hoefsmid die samen met paardenkliniek S.weensla.g werkt te E.r.p

Voor meer informatie kun je me een pb sturen ;)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:44

Als ze alleen op zachte grond komt, helpt het vaak om op harde grond te wandelen. Daarnaast is de post van Arakesk volgens mij erg goed

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:57

Arabesk schreef:
Gevoelig lopen is vaak niet door een dunne zool, maar een niet stevige binding tussen hoefwand en hoefbeen waardoor het hoefbeen op de zool drukt en dat maakt het paard gevoelig. Door geen biks te voeren en geen muesli kun je eventuele invloed via voeding uitschakelen.

Voor het rijden zou ik voorlopig hoefschoenen gebruiken. Hier meer over de overgang van ijzers naar blote voeten

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/transition.html

:') Jij krijgt extra punten voor creativiteit

Een minder goede verbinding tussen hoefbeen en hoefwand kun je gewoon aan de buitenkant van de voet zien. Op het moment dat de hoefbevangenheid is uitgegroeid kan het paard gewoon weer gezonde hoefplaatjes aanmaken. Daarnaast is het paard maar aan 1 voet bevangen geweest (voor zover we weten).

Daarnaast kan een paard ook gevoelig gaan lopen als hij tekorten heeft in het voer. Bij voorbeeld omdat hij alleen hooi krijgt.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 06:55

Misschien wel interessant voor jullie en wellicht schetst het een beter beeld van haar hoeven (wel oudere röntgen, is de eerste röntgen bij kliniekopname en laatste röntgen bij laatste controle):

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paard komt inderdaad weinig op het harde, alleen tijdens in- en uitstappen. De gevoeligheid vond ik afgelopen weekend in de binnenbak met hardere bodem wel duidelijker aanwezig na aanleiding van bezoek hoefsmid. Hoefsmid laat overigens de zolen met rust, kan alleen de hoef iets bijwerken.

Het is voor mij nog erg zoeken, wil paard zo paardvriendelijk mogelijk houden maar vind de sport ook belangrijk. Dus nog erg zoeken naar de gulden middenweg. Overigens krijgt ze vanaf volgende winter een eigen uitloopz wat gedeeltelijk verhard is. Dus zal ze meer op het harde lopen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:59

Heel mooi dat je ook de medische foto's even erbij hebt gezet.
Hieruit blijkt dat er niet echt een grote kanteling is hé, eigenlijk niet iets om je zorgen over te maken denk ik.
Maar gezien heel het verleden en al de moeite die je al deed, zou ik je toch ten stelligste aanraden dit paard heel regelmatig bij de hoefsmid aan te bieden en het toch op ijzers te houden. Die ijzers hebben het paard weer goed op de been gekregen en zeker door de dunne zool en al het voorgaande, de hoeven zijn bij dit paard een zwak punt, bescherm ze en zorg dat de hoefstand correct blijft.
Dus mijn advies is hier heel zeker hou dit paard op ijzers of al zeker toch vooraan ijzers.
succes.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 11:22

@ aeolusnr1: Vond het toentertijd ook erg interessant om de foto's naast elkaar te zetten, heb toen ook de uitleg eronder gezet zodat ik het makkelijker kon vergelijken.

Paard staat onder controle van een erg kundige orthopedisch hoefsmid, met veel ervaring en heeft haar na de kliniek helemaal weer opgelapt. Als ik het toch niet helemaal vertrouw, neem ik contact op met "mijn" hoefsmid die werkzaam is bij de kliniek in Utrecht. In Utrecht gaven ze aan dat ze nooit meer zonder ijzers kon, en wellicht ook nooit meer zonder zooltjes en siliconen. maar ben soms best eigenwijs en samen met mijn huidige hoefsmid rustig aan afgebouwd tot blootvoets. Die wilde het zeker proberen, maar ging het niet? Dan moest er weer een ijzer onder.

Vanaf oktober 2014 loopt ze blootvoets (dus nu alweer 1 jaar en 5 maanden), dit is echt heel goed gegaan. Pas sinds kort merk ik dus dat ze gevoeliger wordt. Volgens hoefsmid moeten we dit even aankijken, verbetert het niet dan adviseert hij toch een ijzertje.

Waarom ik van de ijzers af ben gegaan?
- Vind blootvoets veel beter qua hoefmechanisme, doorbloeding en het voelen van de ondergrond.
- Ze trapt dus heel snel haar ijzers er vanaf. Dit eigenlijk doordat zij ontzettend rare sprongen maakt in het land, daar kan geen ijzer tegenop (ook niet i.c.m. springschoenen).

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:30

Hier ook een paard met dunne zolen. Verschillende pogingen gedaan om haar toch zonder ijzers te zetten. Zogauw ze op hard en ongelijk terrein kwam was ze toch terug voorzichtig aan het lopen. Nu definitief alijd vooraan op ijzers. Waarom het een paard lastig maken als de oplossing bestaat?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 11:35

Sclimpre schreef:
Hier ook een paard met dunne zolen. Verschillende pogingen gedaan om haar toch zonder ijzers te zetten. Zogauw ze op hard en ongelijk terrein kwam was ze toch terug voorzichtig aan het lopen. Nu definitief alijd vooraan op ijzers. Waarom het een paard lastig maken als de oplossing bestaat?

Omdat ik van mening ben dat de basis zonder ijzers is, dus waarom niet? Ook werden de hoeven er niet beter van als het ijzer er steeds afgetikt werd, plus kreeg ik heel veel stress ervan (zal het ijzer er nog omzitten of niet?). Paard heeft 1,5 jaar probleemloos zonder ijzers gelopen alleen begint nu gevoelig te worden. Voordat ik meteen de makkelijkste weg kies (ijzers), wil ik ook kijken wat de eventuele andere opties zijn. En de gevoeligheid is dus alleen merkbaar bij losse stenen/ongelijke harde grond, tot afgelopen weekend maar dat kan door de bekapbeurt zijn gekomen.

Wel heeft ze nu sinds een paar maanden een verticaal scheurtje precies in het midden van der rechter voorvoet, is te oppervlakkig om uit de snijden maar wel iets om op te letten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:28

Ik kan het echt niet begrijpen dat je tot zo'n besluit komt.
Je verhaal over de beperking van de doorbloeding en het hoefmechanisme is een heel twijfelachtige zaak en weegt zeker niet op tegen de voordelen die een goed beslag bij dit paard kan bieden.
Het aftrappen van het ijzer, is inderdaad wel een probleem, soms kan de hoefsmid het ijzer net iets veiliger er onder plaatsen, soms kan ook de stapgrootte een klein beetje beïnvloed worden door net iets anders te bekappen, er zijn zeker wel mogelijkheden.
De uitleg over het natuurlijk . ... Natural .... tjaaaaa ook de mens is zonder schoenen geboren hé, en ook bij de mens belemmert de schoen een deel van het uitzetten van onze voet, maar ik betwijfel of jij ook heel de dag blootvoets over straat loopt.
Als je met een paard op een natuurlijke manier wil omgaan, dan moet je hem op de prairie zetten en gerust laten.