Doe ik hier goed aan? (castratie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Doe ik hier goed aan? (castratie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 21:32

De kogel is door de kerk, maaaar.....

Mijn stalbaas (oude stempel) vind op de kliniek castreren maar onzin en heeft een -ik denk- castrateur voor me gebeld, voor woensdag. Die hem da staand doet via open castratie denk ik.
Ik heb me iets laten overrompelen door zijn snelle actie, maar nu thuis denk ik van, doe ik hier wel goed aan, moet ik niet naar een kliniek?

Ik begrijp dat het meer kost, en misschien dan ook niet al woensdag kan. Maar is het risico op locatie echt zo groot? Of gaat het nog altijd 'meestal' goed? Hoeveel meer zou het op kliniek kosten? Ik heb hem liever niet liggend en onder gehele narcose, dat vind ik ook wel weer een hoop risico's met zich meedragen. Aangezien dat het enige is wat 'onze' dierenarts doet, welke kliniek is goed in regio Utrecht? Of moet ik gewoon die castrateur laten komen?

Het gaat om een gezond hengstje van 4 jaar oud.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:34

Bij ons zijn er meerdere hengsten gewoon staand op stal gecastreerd en dat is alfijd goed gegaan :j
Ik ken het niet anders dan dat je pas naar een kliniek gaat als er een goede reden voor is

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:34

Lastig dilemma en de beslissing moet je uiteindelijk echt zelf nemen.

Ik had voor mijn 2 jarige hengst een dierenarts laten komen ipv een castrateur. Dus niet op de kliniek, maar wel liggend onder narcose. En wat denk je... na een week enorme zaadstrengontsteking. Gelukkig was een tweede operatie niet nodig, maar was wel balen. En wie weet, als de castrateur het had gedaan was het misschien wel helemaal goed gegaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:35

Tsja hier (IJsland) gebeurt het standaard op locatie, trouwens iha wel liggend. Nog nooit gehoord van problemen daarmee.

Letsdunit

Re: Doe ik hier goed aan? (castratie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:38

Castreur heb ik hier meerdere keren gehad en was klaar voor ik en de pony er erg in hadden, keurig netjes en snel.

mukkesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:40

Ik heb mijn toenamelige fjordenhengst gewoon lekker thuis laten castreren, voordeel was dat ie lekker in zijn eigen omgeving was, hij is trouwens wel met een roesje gaan liggen en hebben hem dus ook liggend gecastreerd! Hij heeft na de tijd vrijwel geen last meer gehad!

Kennisen van mij hebben het op de kliniek laten doen, (wel staand) maar die hadden na de tijd een gigantische opgezwollen "zaakje" en moesten het veel koelen.

Ik zou dus wel voor de thuis castratie gaan.

Maargoed, het is natuurlijk je eigen beslissing, en op de kliniek hebben ze alles voorhanden als er onverhoopt complicaties zijn.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:43

Ze zijn bij ons met zn drieen tegelijk (wel 12 jaar terug) thuis staand gecastreerd. Geen een die ooit problemen heeft gehad

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:52

Op de operatietafel geeft ook risico's. Het is vooral veiliger voor de dierenarts.
Castratie geeft altijd risico's.
Zelf behoorljk moeten zoeken naar een d.adiehet staand wou doen. Dat heeft mijn voorkeur.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 12-03-16 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

fra_Fjorni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:54

Staand is veel minder belastend voor je paard ;)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:57

Mijn ruin is zeven jaar geleden staand Door een dierenarts op stal gecastreerd. Hier doen dierenartsen liever staand, wel met een roesten zodat ze net niet gaan liggen zeg maar. Is prima gegaan. Heeft wel een week antibiotica preventief al gekregen.

Editie weet niet wat een castreur kost? Duurste was bij mij plaatselijke verdoving en roesje wat op gewicht gaat. Mijn ruin was toen 1,5. Heb iets van 170 betaal geloof ik
Laatst bijgewerkt door twinducklin op 12-03-16 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:59

Heb twee shethengsten door een castreur laten doen en zou het zo weer doen. Staand plaatselijke verdoving en met twee kleine sneetjes hakkie takkie. Nergens last van gehad en geen omkijken. Heb een castratie op kliniek gezien en ben daar zelf geen fan van. Is ook goed gegaan maar die narcose en erna. Nee dankje.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:02

Als de balletjes van mijn hengstje zijn ingedaald moeten ze er ook af. Mijn voorkeur zou uitgaan naar staand in de weide :j

Klinkt leuk in de kliniek maar dat is niet altijd beter.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:03

Wolvega doet het vaak ook nog staand aan huis.
Dat is een gewone DA en geen castreur.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:04

Ik zou doen wat je gevoel zegt. Op groenewoude worden alle veulens door de castreur gedaan in al die jaren nooit1 met problemrn gezien (denk 15 jaar elk jaar min 4of meer)

Mijn shet in utrecht laten castreren maar dat om medische rede. Is trouwens prima verlopen

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:05

2 weken geleden is mijn 6jarige hengst gecastreerd. Is staand gecastreerd op stal (ook een welshje) Onze weide was een enorme modderboel en wilde geen risico lopen hiermee. Heeft een weekje op stal gestaan met veel beweging en heeft nergens last van gehad.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:10

In maart heb ik mijn toen 2 jarige staand door de dierenarts laten castreren. Roesje gehad en was snel klaar. Geen complicaties gehad

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:13

Toydoll schreef:
welke kliniek is goed in regio Utrecht?

Is dit een serieuze vraag...? Zou gewoon even met de faculteit bellen. :)*

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:17

Mijn jeugd t/m 3 jaar is altijd staand thuis gedaan. Wel door mijn dierenarts, altijd probleemloos. Klein niet roesje, praam er bij, plaatselijke verdoving en knip knip. Nog voor dat de dierenarts alles opgeruimd had waggelde ze al weer naar het land toe.

Dennis is op de kliniek gedaan, hij was toen 13. Via de lies, hij is dus daar op tafel geweest. Dit ging ook probleemloos. Hem had ik niet thuis willen doen ivm risico's. Staand is nog overwogen, maar dan wel op de kliniek ivm eventueel ingrijpen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 22:23

Sientje schreef:
Toydoll schreef:
welke kliniek is goed in regio Utrecht?

Is dit een serieuze vraag...? Zou gewoon even met de faculteit bellen. :)*

haha ja, beetje raar verwoord. Bedoelde eigenlijk regio woudenberg XD Utrecht vind ik nog aardig endje weg en volgens mij behoorlijk druk.

Maar als ik zo hoor moet ik het maar laten gaan woensdag. Hij heeft zelf ook veel paarden door die man laten doen.... Hij zal wel weten wat ie doet neem ik aan

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:25

Helemaal offtopic, maar mijn oren klapperen even over het beroep castreur.. Never heard off.
Die mag ook (plaatselijk) verdoven?
Hoe word je ooit castreur?

Ts: luister naar je onderbuikgevoel. Lijkt mij niet prettig om zo overompeld te worden en zou daar liever zelf een weloverwogen keuze maken als je er zelf aan toe bent.
Maar ik ben type controlfreak ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:39

Jotoma schreef:
Helemaal offtopic, maar mijn oren klapperen even over het beroep castreur.. Never heard off.
Die mag ook (plaatselijk) verdoven?
Hoe word je ooit castreur?

Ts: luister naar je onderbuikgevoel. Lijkt mij niet prettig om zo overompeld te worden en zou daar liever zelf een weloverwogen keuze maken als je er zelf aan toe bent.
Maar ik ben type controlfreak ;)

Yep.
Maar mag niet alles doen wat een "echte" DA doet.
Ze mogen plaatselijk verdoven, niet intraveneus.
Het voordeel van een castreur is dat het zijn beroep is en veel meer castreert dan een DA.

Bij mijn opa werden de hengsten ook gedaan door een castreur, zij kregen een pasta onder de tong;
praam erop, plaatselijk verdoofd en liepen even later alweer in de wei.
Vaak kwam de hoefsmid ook gelijk en kon ze direct bekappen.
Waren oudere ( 2 1/2 jarige) hengsten die uit de opfok kwamen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:44

Grappig, het klinkt als echt iets van vroeger. Een beetje Dr. Pol stijl. Klinkt prima!

Roquefort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:54

Het is ook iets van vroeger; het is een uitstervend beroep. Je kunt in Nederland geen castreur meer worden, degene die het al waren mogen het wel blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:57

Persoonlijke slechte ervaringen met de castreur, maar hele goede met laprascopisch en op de tafel gewoon :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 22:58

Het vervoeren + de stress zou voor mij de reden zijn om niet naar een kliniek te gaan. Als er iets mis is dan is er snel genoeg ene DA op stal of heb je hem snel genoeg in de trailer. :)