Paard met kale plekken, onduidelijke oorzaak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Paard met kale plekken, onduidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 15:05

Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen een beetje het spoor bijster.
Begin van het jaar zagen we kale plekken op mijn paard ontstaan (oude ruin van bijna 27, 24/7 in wei met schuilstal, zonder andere paarden in de buurt ivm medische situatie. Volledig op pensioen). De dierenarts is 31jan geweest en zag mijten dus behandeld met byemite en dectomax ingespoten, daarnaast nog vitaminekuur voor weerstand en nog een andere ondersteunende injectie.
Hiervan leek het even beter te worden, de kale plekken zaten op jeukplekken (rand van de bil naar been, achterkant bil, borst enz) en deze gingen dicht. Mijn paard staat een eind bij mij vandaan, wel regelmatig coontact met man bij wie hij staat en die zag verbetering. Hij waste het paard ter odnersteuning 2x per week met teerzalf en was begonnen wat olie bij te voeren "voor een betere vacht".
Gisteren belde hij dat hij zich wat zorgen maakte dat het toch achteruit ging, hij had er al een deken opgelegd en daarmee keek hij wat levendiger. Dus ik ben vanochtend langs gegaan en foto's zijn van vanochtend. Ook al weer even telefonisch contact gehad met de dierenarts die de vorige keer is geweest maar die weet het niet zo goed en kan alleen nog regenrot bedenken, hoewel het verloop daar niet echt op lijkt. Het lijkt niet echt op schimmel. DA heeft het zelfs gehad over een extreme vorm van sarcoidose maar daar vind ik het totaal niet op lijken. Beestjes kunnen we niet meer vinden.

Ik heb de staleigenaar gezegd niet meer zo veel te wassen, eventueel de plekken alleen en max 1x per week. Realiseer me nu nog extra om misschien niet te wassen met teershampoo maar betadineshampoo?
Verder in overleg met DA deken er overdag af in de zon en dagelijks goed borstelen, ook rondom de kale plekken zodat de korsten los komen. Met name op de bil voel je dat er nog een hoop los moet komen.

Hij voelt zich prettig, weinig jeuk er aan, behalve als je borstelt uiteraard. Eet goed, drinkt goed en tijdens het wandelen vanochtend (aan de hand) was hij de vrolijkheid zelve.

Iemand nog enig idee wat dit kan zijn? Heb het behoorlijk met hem te doen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:12

schimmel, rainrot.. kan zoveel zijn maar denk dat het dit voornamelijk kan zijn. Is er geen biopsie vanaf genomen voor het te onderzoeken?
zou het paard(+ alle spullen) volledig wassen met immaverol en de borstels in dettol laten weken.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:15

Heeft de DA geen schraapsel genomen om op te sturen naar een laboratorium voor onderzoek?
Met alleen gissen kom je er niet denk ik, en wassen kan voor sommige aandoeningen juist averechts werken ...

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:15

Zo dat zijn flinke plekken. Zitten er ook schilfers bij?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:57

onze oude hond vroeger thuis had zulke plekken ook, en die kreeg na een jaar kale plekken kanker.
(kan het ook een allergie zijn op het sjabrak? materialen , wasmiddel, lederolie ? omdat het ook daar zit?)
broei van een deken of iets?
en nu bedenk ik een mineraal of zo tekort?
maar heb verder geen idee.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 15:58

Mijn verzorgpaard kreeg kale plekken door cushing, vanwege zijn leeftijd kan dat het ook zijn.
Maar ik zou bij zulke grote plekken toch eerder denken aan een schimmel/regenrot of een of andere huidinfectie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 16:02

Zover ik weet is er nog geen schraapsel afgenomen, heeft DA of staleigenaar het iig niet over gehad en ook geen uitslagen van gehad.
Het is iets schilferig, maar niet heel erg.
Het paard wordt niet meer bereden dus allergie voor wat dan ook lijkt me niet.
DA vond het bij geen enkele huidinfectie passen, wellicht vandaar ook geen schraapsel misschien? Zal dat iig nog navragen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:45

Zou dit een vorm van alopecia kunnen zijn?
Daar staat wel info van op google
Alhoewel daar de huid wel gewoon mooi blijft en ik vind het hier wel erg schilferig :j

Kijk even met betadineshampo uit , kun je wel doen maar daarna de huid echt goed droogmaken voor je er eventueel een deken op legt.

secricible

Re: Paard met kale plekken, onduidelijke oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 07:17

Bij alopecia komt het wit terug toch? Daar lijkt voor nu geen sprake van te zijn.
Zal je tip ter harte nemen!

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 07:27

Luizen....
Alleen de bloedzuigende luizen reageren op injecties dectomax, de schilferetende niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 07:37

Had ik die niet moeten kunnen zien? En waarmee behandel je die dan?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 18:55

Ik denk ook cushing...daar gaat de hele hormoon huishouding van op hol.
Paard zit ook niet goed in de vacht het is dof, raar van structuur.

Luizen was je met een sebacil oplossing maar als de DA al luizen over het hoofd ziet????
En als ze luizen hebben staan ze echt de hele dag te jeuken. Ik heb al vaak luizen gezien bij paarden (mijn eiges al 3 x) en di hadden niet van deze plekken. Hooguit het haar was kort geschuurd.

Ik zou de DA eens vragen om een bloedonderzoek en een test voor cushing.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 21:01

Vacht ziet er idd ook anders uit dan andere jaren, hoewel hij nooit een erg chique wintervacht heeft gehad is het dit jaar slechter dan ooit. Beestjes is hij echt goed op nagekeken, maar buiten mijten niks gezien dus ik denk geen luizen. Ik ken luizen idd ook anders.
Over kale plekken bij cushing kan ik weinig vinden, wel dat ze er komen maar fotos zien er naar mijn idee anders uit. Ik ga het iig meenemen in overleg met dierenarts!

Edit: als ik google naar andere symptomen van cushing herken ik daar gelukkig weinig van. Lijkt me een heftige diagnose. Ik duim nog even voor regenrot... -O-

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:58

Staat of heeft je paard bij koeien of schapen gestaan. Of heeft je paard bv vorige zomer of deze winter op een wei gestaan waar koeien of schapen hebben gestaan. Een besmetting met leverbot zou dan ook nog kunnen. Dan krijgen paard vaak ook vage klachten. Een pony die ik ken kreeg daar ook huidklachten van. Het is nog niet zo heel bekend binnen de paardenwereld dus veel DA denken er niet aan of niet zo snel aan.

Voor leverbot zul je een bloedonderzoek moeten doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:02

dus de dierenarts zag mijten?Dat is knap....hoe kun je nou een paard met byemite behandelen terwijl je geen huidschraapsel hebt genomen.Ik snap sommige dierenartsen niet...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 19:02

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt Geerke? Kun je mijten niet zien? Ik ga ook maar uit van wat een DA zegt, hij heeft er voor gestudeerd....

Cowgirl, geen koeien of schapen. Ook niet in de buurt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:17

Nou ja op zich zitten mijten onder de huid en graven daar gangetjes,meestal moet je dan een huidbiopt nemen en kun je ze pas zien onder de microscoop :j
Maar dat zie je ook aan de huid als er mijt zit,dan zie je ook wel veel schilfers is mijn ervaring
Tenminste, ik ken het van de konijnen die hebben er ook wel last van :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:30

Luizen kun je zien...mijten niet.Alleen onder de microscoop.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:35

Wat geerke en ellepel zeggen klopt inderdaad.
Mijten zijn alleen te zien onder een microscoop na afkrabsel of biopt.
Luizen zijn, bij goed zoeken, tussen de haren te vinden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:37

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 22:03

Ga morgen eens lezen, dankjewel!
Vandaag even gebeld met stal, tot nu toe is het niet erger geworden, maar ook nog niet veel beter. Hij heeft er geen pijn aan (wat je bij regenschurft wel verwacht) maar als je er aan zit jeukt het wel. In het weiland jeukt hij niet. Weekend ga ik zelf even kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 14:44

Volgens mij verschilt het wel echt per paard of rainrot pijnlijk is (ja, korstjes loshalen zal pijnlijk zijn natuurlijk). Ik ken er eentje met rainrot en die vind het heerlijk als je in de buurt van de plekken wat kroelt, dus het kan kennelijk wel jeuken?

Ik zou gewoon eens aan de slag gaan met wassen met betadineshampoo, als dat nog nog steeds niet is gedaan.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:50

ziet er niet echt uit als plekken van rainrot. Vaak zijn die toch wat vochtig/pussig. En zie je korsten.
Hier een voorbeeld van mijn pony
Afbeelding
Afbeelding

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 20:20

Dat kijkt inderdaad wel wat anders.

Vandaag weer even langs gegaan en overleg gehad. In eerste instantie moest ik even slikken. De plekken waren een stuk groter dan de vorige keer en ik zag het echt ff niet meer zitten. Ook een aantal nieuwe plekken erbij. Maar heel realistisch: dat wisten we en was ook de voorspelling. Vorige keer voelde we al dat over grote stukken de vacht volledig los zat en schilferig was en de DA had ons al gewaarschuwd dat dit nog los moest gaan komen.

De huid kijkt nu volledig rustig. De vorige keer viel hij bijna tegen je aan als je er op borstelde, omdat het jeukte als je er aan zat. Nu bleef hij daar gewoon relax onder, borstelen was net zo prima als altijd. De plekken zijn nu ook mooi, geen schilferige huid er meer omheen. Op sommige plekken komen ook weer kleine donshaartjes tevoorschijn. Voor nu dus hoop dat het klaar was. Ik hoop op voldoende vacht om rustig de zomerzon te kunnen trotseren, anders moeten we gaan kijken voor een zomerdeken, maar ik verwacht dat dat niet nodig is.

Vermoeden is toch volledige verstikking door natte vacht die nauwelijks meer droogde, daarmee verstikt is en teveel gaan broeien. Om zijn vet niet aan te tasten word hij weinig gepoetst en dat kan nu ook tegen hem gewerkt hebben,
Volgende winter krijgt hij ofwel een deken en gaan we de vacht begin vd winter wat korter scheren (niet alles eraf, maar iets minder lang), of hij gaat naar binnen op de te natte dagen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 20:50

maar een vacht die verstikt is en niet meer droogt ...dat zijn toch de symptomen van rain rot?
Fijn dat er nieuw haar komt,ik zou wel een deken opdoen...zeker deze herfst al.En dit voorjaar ook al...