Olifantsbeen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xuniekx

Olifantsbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 12:02

Hee, ik heb mijn paardje gekocht met een dik been (rechtsachter). Hier leek hij geen last van te hebben en het doet hem ook geen pijn. Het enige is dat het been iets meer naar binnen toe valt. Na bet rijden is het ook een stuk minder.. Is dit iets in de lymfevaten? Het ziet eruit als een olifantsbeen, maar ik heb gelezen dat dit ook pijnlijk kan zijn.. Wat denken jullie dat het is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Olifantsbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:03

Heb je misschien een foto?

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:06

Als het einschuss is is het zeer pijnlijk.
Dan moet je meteen een DA erbij halen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 12:09

Ik begrijp uit je tekst dat hij het al had toen je hem kocht? Wat zei de keurend arts ervan dan?

xuniekx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 19:05

Ik heb hem inderdaad zo al gekocht, er is mij verteld dat hij er geen last van heeft en ook gewoon allea kan (dressuren/springen enz). Volgensmij heeft hij dit dus al een paar jaar

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:09

Niet echt slim om een paard te kopen met een dik been en dit vervolgens niet op foto te zetten of echo laten maken. :)

Maar wij kunnen niet raden in jouw plaats dus laat je DA komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 19:21

xuniekx schreef:
Ik heb hem inderdaad zo al gekocht, er is mij verteld dat hij er geen last van heeft en ook gewoon allea kan (dressuren/springen enz). Volgensmij heeft hij dit dus al een paar jaar

Maar hij is dus niet klinisch gekeurd?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:29

Wat is je doel met het paard? Lijkt me niet dat je (actief) kunt gaan rijden als het been daadwerkelijk zo dik is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:40

Foto is handig.
Voordat iedereen vanalles gaat roepen

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:42

Een foto zou al iets helpen. Maar een zwelling duid op iets wat niet oke is. Dus rijden zou ik sowieso even laten tot je weet wat het is!!
Loopt hij kreupel? Heeft hij het ook na een dag op de wei/paddock/bak?

Sowieso zou ik een dierenarts laten komen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 20:45

Juist wel beweging geven als het paard niet kreupel is en de zwelling daardoor afneemt.

xuniekx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 21:08

Zoals ik al zei, nee hij loopt niet kreupel en dus gewoon normaal.. ik kan de foto niet plaatsen maar niet het hele been is dik. Zegmaar tot de knie. Dit heeft hij al lang, hoelang weet ik niet

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:08

Ik zei ook zeker niet dat je hem stil moest zetten Anne!
Maar rijden met een paard met een dik been terwijl je géén idee hebt wat er speelt?? Vind ik niet zo verstandig

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:09

En wat is de reden dat je hem gekocht hebt? Het is nogal een risico namelijk als je geen idee hebt wat er aan de hand is.
Wat is de reden dat je geen scan/echo hebt laten maken?

(Dit is niet aanvallend bedoeld maar gewoon nieuwschierig! Soms kan het zo overkomen als je het zo leest maar zo bedoel ik het dus niet ;-))

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:10

Storm2009 schreef:
Ik zei ook zeker niet dat je hem stil moest zetten Anne!
Maar rijden met een paard met een dik been terwijl je géén idee hebt wat er speelt?? Vind ik niet zo verstandig

Helemaal mee eens, de wei in en de dierenarts erbij.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:12

Idd Azmay, buiten zetten / zorgen dat hij vrij kan lopen grootste deel van de dag en zsm een goed onderzoek door de dierenarts laten doen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:16

Vaag verhaal. Is het een achterbeen? Ik vermoed zomaar dat ie wel kreupel/onregelmatig is, maar dat dat niet gezien wordt. Sommige kreupelheden zijn moeilijk te zien, zelfs dierenartsen hebben er wel eens moeite mee...

TS, is ie niet gekeurd, en heb je er nog geen professional bij gehad?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 21:21

Veeeeeel stappen, absoluut niet op stal laten staan! Dit zeg ik uit ervaring :)

Verder de DA erbij halen, hiermee was het bij Gigi binnen een week helemaal over :)

Ging wel over een einschuss en dus ook kreupelheid overigens, maar better safe than sorry!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:12

TS heeft het paard al een paar maanden en van een manege gekocht (als ik dr berichten terug lees).
Als het einschuss was dan is het grootste gevaar al voorbij denk ik. Zal dan wellicht een verwaarloosde mok of zo zijn en dan blijft het been dik.
Zou er toch een DA bij halen om erger uit te sluiten.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:15

cissy schreef:
TS heeft het paard al een paar maanden en van een manege gekocht (als ik dr berichten terug lees).
Als het einschuss was dan is het grootste gevaar al voorbij denk ik. Zal dan wellicht een verwaarloosde mok of zo zijn en dan blijft het been dik.
Zou er toch een DA bij halen om erger uit te sluiten.

Dat had ik inderdaad gelezen, maar vocht in een been kan nooit gezond zijn, en meestal helpt stappen hierbij :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:25

Stalbenen?
Ik weet niet hoeveel krachtvoer hij krijgt en hoeveel beweging. Sommige paarden krijgen dikke benen van krachtvoer.
Het is maar 1 been dus wellicht toch iets met dat been ad hand. Slechte doorbloeding bijv.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 00:51

Paard kan best in het verleden verwonding/mok/einschuss gehad hebben waardoor lymfestelsel niet goed functioneert. Beweging al dan niet onder het zadel helpt bij het afvoeren van de vochtophoping. Als het paard niet kreupel is niet stilzetten. Eventueel advies vragen over het aanleggen van een goeie stal bandage als het paard wel een deel van de tijd op stal moet. Of van de hydessokken is misschien ook nog niet zo'n raar idee. Ken je geen ervaren paardenmensen die er eens naar kunnen kijken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 01:13

xuniekx schreef:
Zoals ik al zei, nee hij loopt niet kreupel en dus gewoon normaal.. ik kan de foto niet plaatsen maar niet het hele been is dik. Zegmaar tot de knie. Dit heeft hij al lang, hoelang weet ik niet

Dat is dan wel het hele been.
Ik zou sowieso de DA er naar laten kijken zodat je zeker wat het is en wat je wel en niet met je paardje mag/moet doen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:33

xuniekx schreef:

Een foto kan je plaatsen via mijnalbum.nl of photobucket.com

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 09:37

Als het een acuut olifantsbeen is, meteen laten behandelen, kan naar binnen slaan en bloedvergiftiging geven. Zoals jij het omschrijft is het meer een chronische afwijking geworden van het lymfesysteem, dus geen acute ontsteking maar chronisch probleem met vocht afvoeren.