mank op 4 benen en rare plekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

mank op 4 benen en rare plekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:01

hoi bokkers!

Ik hoop dat mensen deze symptomen herkennen en hun ervaringen willen delen. De dierenarts is gebeld en komt dinsdag in de namiddag langs.

Olaf Is ook KWPN'er van 19. Ik heb hem al 7 jaar in mijn bezit en hij heeft nooit wat gemankeerd op 1 keer mank door te kort bekappen na. Wel heeft hij momenteel white line disease in de 2 voorste hoeven, maar dit zat nog niet ver en wordt dagelijks behandeld en wordt opgevolgd door de hoefsmid.

Vrijdag kwam ik bij de paarden en wilde ik olaf longeren. Ik had hem vluchtig gepoetst maar omdat de benen vol natte modder zaten deze gerust gelaten aangezien je dat vuil dan enkel uitsmeert. Op de longe op de linkerhand viel het me op dat hij rechtsvoor onregelmatig was. Ik heb ham van hand laten veranderen, maar hier liep hij gewoon normaal. Toen hem weer op de linker hand gezet om te kijken of ik me niets verbeelde. Nu viel het me nog meer op en zag ik dat het niet enkel rechtsvoor was, maar ook linksachter. Dit was enkel in draf te zien.

Ik heb hem dan weer mee genomen naar de poetsplaats. Bij het schoonspuiten viel me op dat de kootholtes bij de beide achterbenen nogal rood waren en rechtsvoor daar een korstje zat. Ik kon mijn dierenarts niet bereiken dus hem hem weer op de weide gezet.

Na contact gehad te hebben met de dierenarts hebben we beslist hem op stal te zetten en te behandelen voor mok en hebben we een afspraak voor dinsdag gemaakt.

Zaterdag de onderbenen allemaal gewassen met warm water met isobetadine in. Toen jodium op de wondes gespoten en een zinkzalf erop gesmeerd. Want ondertussen waren het open wondes op de 4 benen. Allemaal kleine plekjes. Hij liep toen gewoon normaal mee van stal naar poetsplaats en weer terug. in de avond enkel op stal geweest om de hooinetten weer te vullen en de waterbak. Olaf is toen de stal niet uit geweest.

Vanochtend zaten de wondes tot over de kogel en zag ik gelijkaardige plekjes is de hals, op het hoofd en een grote plek op zijn bil. De kogels van zijn 4 benen zaten dikke harde korsten op die pijnlijk waren, maar ik kon het niet goed zien omdat het haar erover zat. Als ik een hoekje los prutste zat er onder die korsten dezelfde wondes als op de andere plekken. Deze hebben we dan weer ontsmet en zalf op gesmeerd.

Doordat hij achteraan wat stalbenen leek te hebben wilde ik even over de oprit heen en weer stappen. Hij struikelde echter vooruit en leek wel op eieren te lopen, op alle 4 de benen. Ik heb hem dan maar weer op stal gezet waar hij verdacht rustig stond. Olaf is een paard dat normaal gek wordt op stal, maar nu stond hij er zo mak als een lammetje in.

Zijn er mensen die dit herkennen of tips hebben?

Yenni

Re: mank op 4 benen en rare plekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:03

Geen ontsteking of dergelijke? Sterkte met je paardje

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:05

lijkt me vreemd dat die zo plots komt op alle benen te gelijk? of denk ik hier verkeerd in?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:07

klinkt idd als mok...daar kunnen ze flink last van hebben en ook dikke benen van krijgen.
De andere plekjes zou ook schimmel kunnen zijn...ben benieuwd wat DA zegt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:09

oh ja nog vergeten te vermelden. De plekken zien er helemaal niet uit zoals de plaatjes op google van mok

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:20

Je moet geen zinkzalf op mok smeren. Beter gewoon een goede mokzalf halen. Benen droog en uit de modder houden. Mijn Pre heeft nu ook mok met daarin schimmel. Die heb ik nu tegen de schimmel laten enten en de benen met malaseb shampoo wassen en goed afdrogen. Nu is het bijna weg.
Ik zou even je dierenarts afwachten voordat je er van alles opsmeert.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:24

dit is op advies van de dierenarts dat dit gesmeerd wordt. Zinkzalf is ongeveer hetzelfe als mokzalf zijn mijn DA het enige verschi is dat er in mokzalf nog antibiotica zit dus het snellen werkt. Maar zinkzalf werkt ook ontsmettend en genezend.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:29

Dit lijkt me een intern probleem. Wat voer je?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:30

Precies, mijn veearts zou je er nog levertraanzalf doorheen laten mengen.
Korsten er niet meer af halen en niet met betadine wassen. Maar dik insmeren met de zalf, dan weekt de korst en gaat het er ook af zonder wonden te veroorzaken.
Maar plekjes op de rest van t lijf vind ik wel vreemd
Heeft je paard koorts?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:33

hij krijgt enkel grotendeels onbeperkt hooi (wordt meerdere keren per dag grote hoeveelheden bijgevoerd). En het beetje gras dat nog op de weides staat.
Voor de rest krijgt hij niets bij.

Koorts heb ik nog niet genomen, helemaal niet bij nagedacht. Hoe meet je zoiets? kan dat met een gewone termometer? en wat zijn normale temperaturen?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:35

Dan zou ik alleszins een vitaminebrok beginnen geven en eventueel ook een ondersteunende slobber.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:44

ik voer het liefst niets bij. Olaf wordt van alles at extra gevoerd wordt enorm heet zodat het onmogelijk wordt nog iets met hem te doen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:45

Ja m aan een paard heeft toch bouwstoffen en vitaminen en mineralen nodig?? Zeker als hij gereden wordt
Koorts meet je idd met een thermometer in z'n achterste

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:47

En als hij zo blijft, wat ga je er dan nog mee doen?
Vitaminebrok heeft bij gezonde paarden geen invloed op hun temperament. Paarden met tekorten kunnen wel wat levendiger worden maar dat komt dan door het verbeteren van hun gezondheid.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:50

hij wordt niet/ amper gereden, en doet het al jaren goed zonder bijgevoerd te worden. Ook toen hij nog intensief gereden werd.

Maximuss, dat vind ik nogal een aanvallende reactie. Ik ga sowieso niets doen tot de DA erbij is en ik zal haar advies opvolgen. In bijna alle brokken met vitamine zitten ook suikers. En dat is wat hem veel te heet maakt. Hij heeft die extra suikers gewoon niet nodig voor wat hij moet doen. (1/2 keer per week longeren, altijd buiten en af en toe een rustig ritje).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:54

Zoe_97 schreef:
ik voer het liefst niets bij. Olaf wordt van alles at extra gevoerd wordt enorm heet zodat het onmogelijk wordt nog iets met hem te doen.

een paard word niet heet als je hem een supplement met mineralen en vitamines voert....ze hebben het hard nodig om gezond te blijven.In hooi zit niet genoeg.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:55

Mijn reactie is idd zo bedoeld. Als hij al te heet wordt van suikers in een vitaminebrok is er ergens iets grondig mis. Als ik jou een tijdje op water en brood zet, ga je ook heel mak zijn. Als ik je dan een klein beetje suiker geef, ga je ook uit je dak gaan. Als jij goed eet en ik geef je een klein beetje suiker gaat dit verschil veel minder zijn.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:01

hij heeft nooit iets tekort gehad. hij word 2 maal per jaar volledig nagekeken door de DA en ik wordt altijd gecomplimenteerd over hoe goed hij eruit ziet. Jij kent hem toch helemaal neit om gewoon maar te besluiten dat ik hem tekort doe. Een paard dat niets/amper iets doet heeft meer dat genoeg an zijn liksteen zijn hooi en zijn gras...

Ja het kan zijn dat hij nu wat te kort heeft maar dat komt zeker niet enkel door deze manier van voeren, dat doe ik al jaren. Ik ga ook niet zomaar voer erbij gooien zonder dat de DA vaststeld dat dit het beste is. Dadelijk heeft hij wat anders en maakt dat voer het enkel veel erger.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:03

2 x per jaar op het zicht of met een bloedonderzoek?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:04

Heb je er een foto van? Zit hij dik in het haar? Valt het haar ook uit?
Denk ook aan mijt of schimmel.

Tekorten worden vaak over meerdere jaren opgebouwd, dus kan heel goed zijn dat hij al jaren te weinig van iets krijgt en als gevolg daarvan nu pas wat krijgt.
Er zijn wel vitaminebrokjes waar je niet veel van hoeft te geven zoals bijvoorbeeld die van metazoa (er zijn meer goede merken)
Hooi van bemest land of onbemest land kan nog steeds tekorten opleveren, heb je het weleens laten analyseren?

Ben wel met je eens dat het goed is om te overleggen met de dierenarts, maar zelfs die kan niet zo naar je paard kijken en zeggen dat ie ok is. Bloedonderzoek geeft dan meer inzicht.

We zeggen niet dat je hem tekort doet of hebt gedaan. Maar willen je alleen wijzen op mogelijkheden hoe het komt dat hij last heeft.
Laatst bijgewerkt door Jimbo op 28-02-16 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:05

op het zicht en bij twijfel wordt er bloed getrokken en dit was telkens volledig in orde.

foto zal ik morgen maken. Het haar valt inderdaad ook uit bij de plekken.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:09

Je krijgt altijd complimenten dat hij er goed uitziet dus dan is er de laatste tijd geen twijfel geweest en dus geen bloed getrokken... Of ben ik mis...
Nu dus eerst en vooral bloedonderzoek en goed voer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:10

Ik heb met de mijne geen problemen met zijn benen, maar wij hebben dit najaar ook nog eens tegen een abses aan zijn hoofd mogen knokken. Na al de ellende die hij al had moeten doorstaan, liet hij niets van ontsmetten of zalven toe en heb ik uiteindelijk, uit pure wanhoop, groene klei op dat abses gedaan. En het hielp. Ik weet dat de manege waar ik als kind reed, ook groene klei voor alles gebruikte.
Ik ben morgen thuis, hoefsmid komt wel in de voormiddag, maar ik wil je gerist een potje groene klei brengen als je wil proberen. Stuur me maar een pb als je wil testen of de klei werkt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:11

laatste bloedonderzoek was begin van de zomer na een gevecht op de weide om te kijken o er infecties zaten ofzoiets (ikw as op vakantie dus heb dit zelf niet geregeld maar mijn moeder), maar toen waren al zijn waardes gewoon nog goed.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:12

Hmm lastig, klinkt in mijn ogen ook een beetje mok achtig, of een soort ontsteking?