Kale plekken, wondjes benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmigoSam

Kale plekken, wondjes benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 20:17

Hallo allemaal!

Ik vroeg mij af of er misschien meer mensen ervaring en/of een idee hebben wat mijn paard heeft.

Afgelopen winter begon het met haar uitval op zijn rug, dit kwam waarschijnlijk doordat hij wat ouder is (22) en moeilijker door zijn vacht kwam waardoor het ging broeien onder zijn deken. Nou is het haar op zijn rug teruggegroeid maar zijn sinds enkele dagen zijn benen haast helemaal kaal met meerdere plekjes erop. Hij staat in een opfok en ik ben niet zeker of het daardoor komt of door iets anders. Ik had al voorbeelden opgezocht van schimmels maar daar kom ik ook niet uit..

Ik had al gelezen dat biotine eventueel een idee zou zijn en/of andere voeding doordat hij een tekort zou kunnen hebben aan bepaalde mineralen.

Als iemand een idee heeft wat dit zou kunnen zijn zou dat fijn zijn, anders stap ik naar de da.

Afbeelding
Afbeelding

http://boktimg.nl/img/m/ftowz2.jpg
Laatst bijgewerkt door Gini op 25-02-16 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's zichtbaar, de rest in link

Floortz

Re: Kale plekken, wondjes benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:19

Ik zou dit aan een DA overlaten.

doornrooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:19

ziet er niet heel best uit, ik zou sowieso de da even raadplegen

meagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:24

volgens mij is het rasp

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:24

ik wil niet rot overkomen...maar hier had al lang een dierenarts bij moeten komen.
Dit is of een schimmel of schurft...beiden vreselijk besmettelijk.
Zo laat je een paard er toch niet bij lopen? :7

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:25

Zo. .. ik zou de da maar bellen.
Als dit ook zo een paar dagen geleden was had ik de da allang laten komen ipv eerst op bokt te vragen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:26

Zit het alleen aan de achterbenen? Staat het paard op stro?
Zo ja, dan denk ik aan mijten.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:31

geerke schreef:
ik wil niet rot overkomen...maar hier had al lang een dierenarts bij moeten komen.
Dit is of een schimmel of schurft...beiden vreselijk besmettelijk.
Zo laat je een paard er toch niet bij lopen? :7

Dus dit! Bij een paar plekjes zouden bij mij alle alarm bellen al af gaan. Schimmel en schurft zijn namelijk ook niet heel makkelijk om weer vanaf te komen omdat het zo besmettelijk is. Dan ben je met alleen je paard behandelen nog niet klaar... Ook alle spullen die bij je paard in de buurt komen of zijn geweest moeten schoon gemaakt worden om besmetting weer te voorkomen. Sterkte!

AmigoSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 20:34

hoogendroog schreef:
Zit het alleen aan de achterbenen? Staat het paard op stro?
Zo ja, dan denk ik aan mijten.

Paard staat op stro inderdaad, andere paarden in de opfok hebben nergens last van wat ikzelf raar vind als het zoals schurft etc. besmettelijk is, dit is echter wel eerste winter dat hij echt 24/7 in een opfok en dus op stro staat, normaal liep hij continu buiten..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:39

En daar kom je nu pas mee... Pfff
Was de aangetaste benen met warm water en bethadine scrub. Blijf van de korstjes af, die komen er vanzelf af. Droog de benen goed af en smeer van onder tot boven in met mokzalf. Ik gebruik die van de boerenbont/welkoop Er zijn wel andere merken, vast ook betere dan deze maar deze werkt voor mij en gezien de hoeveelheid die je nodig hebt is hij ook nog eens niet super duur..
Smeer vervolgens elke dag in, de benen wassen doe je niet vaker dan twee keer per week. Hou de boel zo droog mogelijk. Binnen twee weken staat er weer haar op, dan kun je stoppen met smeren.

Kan het zijn dat hij prednison of antibiotica gehad heeft een paar weken/maanden terug?

AmigoSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 20:45

mrie schreef:
En daar kom je nu pas mee... Pfff
Was de aangetaste benen met warm water en bethadine scrub. Blijf van de korstjes af, die komen er vanzelf af. Droog de benen goed af en smeer van onder tot boven in met mokzalf. Ik gebruik die van de boerenbont/welkoop Er zijn wel andere merken, vast ook betere dan deze maar deze werkt voor mij en gezien de hoeveelheid die je nodig hebt is hij ook nog eens niet super duur..
Smeer vervolgens elke dag in, de benen wassen doe je niet vaker dan twee keer per week. Hou de boel zo droog mogelijk. Binnen twee weken staat er weer haar op, dan kun je stoppen met smeren.

Zoals ik hierboven al vermeld heb, hij staat in een opfok aangezien ik er niet dagelijks ben. Mij was alleen via app verteld dat hij ook haaruitval had op zijn benen, ben dus erheen gegaan (is niet om de hoek) en zag dat er echter ook zijn benen wondjes hadden. Heb geen commentaar nodig, echter wel bedankt voor het advies!

Hij heeft geen antiobiotica etc. gehad afgelopen maanden, vandaar dat het nogal apart is omdat er niet een aanleiding is zover ik weet..

Heb morgen een spreekuur met da en zal dan voorlichten wat enkele mensen denken dat het is, vandaar dat ik hier een bericht gepost heb. Heb dit enkel hier neer gezet om erachter te komen wat mensen denken dat het is om voor te dragen aan mijn da en of de dierenarts het dan als spoed ziet of niet ivm. Dat mijn dierenarts meestal erg druk is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:52

Ik wilde je niet voor het hoofd stoten met mijn opmerking over dat je daar nu pas mee komt. Ik denk dat je Veearts wel weet wat het is. Er zijn alleen wel heel veel huidaandoeningen die op elkaar lijken. Het is ook geen spoed, maar het moet wel dringend aangepakt worden omdat het je paard ook echt pijn doet aan zijn benen.

Da's nog lastig behandelen danals je paard zo'n eind weg staat.

AmigoSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 20:57

mrie schreef:
Ik wilde je niet voor het hoofd stoten met mijn opmerking over dat je daar nu pas mee komt. Ik denk dat je Veearts wel weet wat het is. Er zijn alleen wel heel veel huidaandoeningen die op elkaar lijken. Het is ook geen spoed, maar het moet wel dringend aangepakt worden omdat het je paard ook echt pijn doet aan zijn benen.

Da's nog lastig behandelen danals je paard zo'n eind weg staat.

Ah begrijpelijk! Heb morgenochtend via telefoon eerst contact en dan zo snel mogelijk afspraak maken, laat wel weten wat het uiteindelijk is. Groot raadsel aangezien hij het enige paard is in de opfok (staat met 4 andere) en die hebben echt nergens last van (gelukkig).

Ja dat hij wat verder staat is zeker naar, maar hij kan en niet in een stal staan en niet alleen doordat hij dan gaat weven, hij houdt niet van opgesloten ruimtes en dus is opfok de enige oplossing voor in de winter.. Dan maar stukje verder rijden :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:49

de dierenarts moet een schraapsel nemen....dan weet je wat het is en dan kun je gericht behandelen.Iets wat tegen een schimmel werkt werkt niet tegen mijten en andersom.

AmigoSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 21:55

geerke schreef:
de dierenarts moet een schraapsel nemen....dan weet je wat het is en dan kun je gericht behandelen.Iets wat tegen een schimmel werkt werkt niet tegen mijten en andersom.

Ah oke! Bedankt :) Ik hoop dat mijn da morgen gelijk tijd heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 22:13

Die korstjes maken het wat vreemd he.
Zonder dat kun je denken aan alopecia, wat vaker voorkomt bij oudere paarden. En dat komt dan door storingen in de stofwisseling of hormonen.

Wat wel zo is, je zei dat hij vorig jaar wat plekken op de rug had, waarschijnlijk is dit toen regenschurft geweest
diezelfde bacterie kan hier ook voor zorgen.
Zou sowieso de veearts even bellen wat slim is om te doen.
Succes :j

tomatenplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:10

Oei dit is inderdaad wel flink. Heb het nog nooit gezien, dus ben benieuwd wat je da zegt.

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:20

Ziet er naar uit, nog nooit eerder gezien. Lijkt wel een soort bacterie iets wat niet uit zichzelf weggaat. Ben benieuwd wat het is..

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:22

Exact hetzelfde als wat mijn paard had, alleen had die van mij het in veel mindere mate.
Ik denk dus dat dit mijt is

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:30

Hoe is de algehele conditie van dit paard?Is hij goed op gewicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:33

Zou je de dierenarts(praktijk) niet nu gewoon al de foto door kunnen mailen? Dat praat morgenochtend wat makkelijker dan als jij moet uitleggen hoe zijn benen eruit zien, en dan ziet hij ook meteen of (nou ja, beter gezegd dat) hij langs moet komen. :)
Dat om te voorkomen dat je in de wachtstand gezet wordt ('gewoon een paar keer wassen met betadine en als het niet beter wordt, bel dan nog maar een keer' of zoiets) want dit heeft al lang genoeg gewacht.

AmigoSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 00:48

xyzutu2 schreef:
Zou je de dierenarts(praktijk) niet nu gewoon al de foto door kunnen mailen? Dat praat morgenochtend wat makkelijker dan als jij moet uitleggen hoe zijn benen eruit zien, en dan ziet hij ook meteen of (nou ja, beter gezegd dat) hij langs moet komen. :)
Dat om te voorkomen dat je in de wachtstand gezet wordt ('gewoon een paar keer wassen met betadine en als het niet beter wordt, bel dan nog maar een keer' of zoiets) want dit heeft al lang genoeg gewacht.

Dat is een slimme! Ik ga morgenvroeg om 8 uur bellen en zal dan gelijk even verwijzen naar doorgestuurde foto's. Bedankt voor de tip!

AmigoSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 00:51

geerke schreef:
Hoe is de algehele conditie van dit paard?Is hij goed op gewicht?

Iets aan de lichtere kant, maar dit komt doordat hij eigenlijk alleen op gras aankomt. Krijgt speciale voeding ivm gaten tussen zijn kiezen maar word daar nier "dik" van om zo te noemen, zal ook zeker wel meespelen ivm weerstand denk ik..

AmigoSam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 13:03

Oorzaak is gevonden! Mijn paard had blijkbaar enorme jeuk aan zijn achterbenen waardoor hij het zelf opengekrabd heeft. Heeft nu zalf/shampoo voor. Komt door verstikking van huid en haar. (Komt slecht door vacht heen) Had ook een lichte vorm van mok doordat de opfok te nat was.

Blijkt dat er meer paarden last van hebben door het wisselende weer afgelopen dagen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 13:29

Mijten veroorzaken ook vreselijke jeuk...is er nu een dierenarts bijgeweest?Heb je een foto van het hele paard zonder deken?Ik weet niet hoe het komt maar ik heb het vermoeden dat hij er absoluut niet goed uitziet en dat je dat niet echt serieus neemt...ik hoop dat ik het mis heb