Hoefsmid paard te kort bekapt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

Hoefsmid paard te kort bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 14:31

Hallo Bokkers,

Ik ben eigenlijk even benieuwd naar jullie ervaringen met een hoefsmid die je paard te kort bekapt heeft en hoe dat veder opgelost is.

Ik had al een tijdje een hoefsmid nooit problemen mee gehad, hij stond juist erg goed op zijn voeten. Op een zaterdag kwam hij weer bekappen ik was zelf niet aanwezig, dit gebeurde wel vaker. Daarna heeft hij weer op het land gestaan waar hij wat gevoelig liep maar zag er niet gelijk schikbarend uit. Dacht misschien wat gevoelig door het bekappen, even aankijken of het erger wordt. Toen ik hem maandag uit het land haalde wou hij helemaal niet op harde onder grond lopen. Hij zocht echt de zachte stukjes op en anders begon hij te hinken om maar niet er op te staan. Ik had dit echt nog nooit met hem mee gemaakt in die 7 jaar dat ik hem heb. Stal eigenaresse adviseerde het even aan te kijken en op zachte bodem te zetten. Maar het werd niet beter eigenlijk alleen maar erger! Hij liep nu op het zachte ook kreupel. De hoefsmid adviseerde telefonisch hem in verband te zetten met een desinfectie middel, want het zal vast een zweer zijn.. Omdat ik het niet vertrouwde, het was zo snel na het bekappen en hij had zoveel pijn heb ik de dierenarts erbij gehaald. Want wat pijnstilling zou toch ook wel fijn zijn. Hij reageerde onwijs op de tang, kwam haast overeind. Dierenarts gaf gelijk aan dat de hoefrand zo kort was gemaakt dat hij nu op zijn zool liep en gekneusd was geworden. Als ik niet uit keek kon dit een hoefzweer worden. Spuit antibiotica, pijnstillers en rust op zachte ondergrond. Helaas werd het de dagen erna nog steeds niet beter, maar nog slechter! Dierenarts weer geweest, nog zwaardere pijnstillers, gezocht naar een hoefzweer maar niks gevonden en een hoefverband. Ook deze dierenarts zag duidelijk dat hij te kort was en op zijn zool liep wat super gevoelig is. Omdat ik na 2x de dierenarts toch wel begon te begrijpen dat dit een aardig kosten plaatje ging worden heb ik contact gezocht met de hoefsmid. Hij schoof alles van zich af tot mijn verbazing. Het kon niet zijn schuld zijn, hij ging niet opzettelijk een paard kreupel maken dit viel hem niet te verwijten, daarnaast had hij niet gelijk kreupel gelopen na het bekappen en was niet van plan ook maar iets te regelen met me. Ik mocht hem aansprakelijk stellen bij de verzekering maar dat zou een lastig verhaal worden. Mooi dacht ik, heb ik weer! Dag zuurverdiende centjes!
Helaas liep mijn paard nog steeds kreupel en werd het nog steeds niet beter. Met de hoefzak wou hij helemaal niet meer op zijn been staan. Dat is foute boel dacht ik dan liggen andere problemen weer op de loer! De dierenarts vertrouwde het na een paar dagen toch niet en heeft me naar de kliniek geroepen om foto's te maken. Mocht er een breuk of zweer zitten dan zien ze dat gelijk op de foto. Uitkomst? Helemaal NIKS! conclusie paard heeft gewoon zoveel pijn van het op zijn zool lopen. Hoefgips aanleggen waardoor hij alleen nog maar op zijn hoefrand loopt. Tot mijn stomme verbazing liep hij gewoon weer normaal! je zag duidelijk dat hij geen pijn meer had! een week lang heeft hij met het gips omgelopen. Daarna was het zo ver ondertussen aangegroeid dat hij weer goed liep zonder gips. Alles bij elkaar heeft gewoon 2/3 maanden geduurd. Helemaal happy natuurlijk dat mijn paard nu pijn vrij eindelijk was maar toen kwam de rekening! AUW! Aangezien het zo duidelijk was dat de korte hoef de schuld was dacht ik stel toch de hoefsmid aansprakelijk. Dan hoor ik wel wat z'n verzekering zeg. Alles opgestuurd incl dierenarts verklaring maar nooit geen reactie. Inmiddels houdt hij me al 2 maanden aan het lijntje dat de verzekering het afwijst, dat hij het naar me op heeft gestuurd maar ik heb nooit wat ontvangen. herhaaldelijk gevraagd om zijn verzekering gegevens maar ik krijg niks. Ik krijg het gevoel dat ik belazerd wordt. Iemand hier ervaring mee en wat voor stappen je nog veder zou kunnen zetten hier tegen? Dit moet toch niet zomaar kunnen denk ik dan?

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:40

Is je hoefsmid lid van de vereniging van Hoefsmeden?
Zo ja dan zou ik het eens bij de vereniging aankaarten. Zij adviseren namelijk ook bij verzekeringen en juridische kwesties. Misschien dat zij dan iets voor je kunnen betekenen.

Mijn hoefsmid is verzekerd voor dit soort dingen als er iets door zijn toe doen fout zou zijn gegaan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 14:42

ED -> BEH

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:55

Altijd voor en na foto's maken! Hoe kun je nou te kort bekappen? Dan moet ie al wild in de zool aan het snijden geweest zijn wil je zoveel gevoeligheid weten te creëren.... Ik kan hier alle zeven paarden woest de hoefwand van wegkappen en ze blijven goed lopen. Dat je paard zo gevoelig loopt heeft eerder te maken met een slechte verbinding tussen hoefwand en hoefbeen. Teveel biks, fructaan binnengekregen vorige week met vorst op het weiland etc

Overigens moet je paard deels op de zool lopen, als het paard alleen op de hoefwand loopt gaat het neit goed. Een paard moet op de hoefwand, witte lijn én de buitenste rand van de zool lopen. De hoefwand is niet gemaakt om als enige de grond te raken, dan gaat ie brokkelen en scheuren.

hoort het paard op de hoefwand te lopen??

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:05

Wat ik niet begrijp is, waarom heb je de smid niet terug laten komen?

Nu heb hele hoge DA kosten omdat die zich vrolijk hebben uitgeleefd met spuiten, medicatie en gips, terwijl de smid het met een ijzertje zo had kunnen oplossen.
Dan had hij gelijk weer goed gelopen, had de smid het beslag gratis kunnen doen wegens fout zijne kant en was het nooit in de papieren gelopen.

Iedere smid kan eens een foutje maken, het blijven mensen, maar haal hem gelijk weer terug als er klachten zijn.
Wil hij dat niet, dan zou ik gelijk een andere smid nemen want aan een smid zonder service heb je helemaal niks.

Ik weet niet of je rechtsbijstandsverzekerd bent maar anders die er achter aan sturen, je hebt zijn naam en vast ook wel zijn adres.

Arabesk

Re: Hoefsmid paard te kort bekapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:09

Eh als je er een ijzer onder slaat, dat is net zoiets als pijnstillers slikken als je door je rug gaat, het probleem zit er nog wel degelijk alleen heb je geen enkel zicht meer op of het beter of slechter wordt........

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:12

Altijd fijn om jou goede onderbouwde reacties te zien @Arabesk ;)

Ik sluit me danook volledig bij haar aan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:12

Als duidelijk is dat het puur komt door te kort kappen is een tijdelijk ijzertje een prima oplossing en heel wat gezonder als al die medicatie.
Nu zit dat lijf vol troep terwijl er anders alleen wat nagelgaatjes in de hoef zouden zitten en die groeien er zo weer uit.
En dat gips wat de DA aangelegd heeft geeft alleen maar risico op verkeerde belasting van het lijf .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:35

spatter schreef:
Als duidelijk is dat het puur komt door te kort kappen

Je kunt als smid ook de pech hebben dat na jouw komst een hoefzweer ineens opspeelt waar jij dan wel lekker de schuld van krijgt. Of het paard zat tegen hoefbevangenheid aan, want paard veel te dik, lekker op de wei geweeest vorige week met de vorst en twee keer een kilo biks per dag. Daar ga je, gevoelig paard, maar niet jouw schuld, maar je gaat wel meteen op bokt en misschien wel FB aan de schandpaal. :n

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:44

Eens met arabesk, een paard wordt noet kreupel van een.te korte hoefwand. Dan had de mijne allang stokkreupel geweest want die vijl ik altijd kort mocht ik te weinig op het harde geweest zijn.

Ijzers nooit lichtzinnig aan beginnen hoor. Hoefwand groeit snel aan. Gewoon op zachte bodem laten.
Laatst bijgewerkt door piezze op 23-02-16 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:45

Klopt dat kan en een goede hoefsmid zal zijn klanten daarin ook waarschuwen.
Maar bij klachten zo kort na het bezoek van de smid is het als smid altijd raadzaam om te controleren(al is het maar voor jezelf) om te zien wat er aan de hand is en dan kun je in overleg met de klant kijken hoe het opgelost kan worden.

Ik begrijp dat ze deze smid al 7 jaar had dus dan is hij toch al regelmatig bij haar geweest, kent het paard en zou redelijk moeten kunnen inschatten hoe het zit.

Mayra25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:24

Het is net alsof je je eigen nagels veeeeel te kort knipt... en dan de hele dag er op moet steunen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:25

Mayra25 schreef:
Het is net alsof je je eigen nagels veeeeel te kort knipt... en dan de hele dag er op moet steunen..

en dan nog met iemand op je nek :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:27

Arabesk schreef:
Eh als je er een ijzer onder slaat, dat is net zoiets als pijnstillers slikken als je door je rug gaat, het probleem zit er nog wel degelijk alleen heb je geen enkel zicht meer op of het beter of slechter wordt........

het beweegt wel een stuk makkelijker met die pijnstiller hoor :+ En goed bewegen zorgt ervoor dat de boel niet blokkeert...is voor een paard soms ook zo.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:29

Ja, hier nog 1. Dit kwam overigens niet alleen door mijn huidige hoefsmid, maar ook op de manege waar ze vandaan kwam. Ik ben ermee naar de kliniek geweest en zij adviseerde me ijzers. Ze blijkt hoedenrande te hebben aan beide benen. Met ijzers loopt ze een stuk beter :j
Ik merkte het aan haar doordat ze 'schoof' met lopen. Ze liep niet kreupel, maar ook niet zuiver.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 19:36

Ik heb mijn smid ook al ruim zeven jaar, sinds mijn paard een veulen was en hij heeft de neiging om kort te kappen. Hij weet van mij dat ik dat echt niet wil en ik ben er ook altijd bij, heb graag de touwtjes in handen. Het is helaas toch eens voorgekomen dat ze te kort stond. Daar kwam ik buiten achter toen ze op een steentje stapt en echt kreupel ging lopen. Ik baalde flink, heb direct de smid gebeld. Paard even op rust gezet zodat ze de tijd kreeg om haar voeten te laten sterken. Ik heb nog steeds dezelfde smid. Ik ga ervan uit dat het geen moedwil is. Het blijft mensenwerk en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Heel vervelend, zeker! Maarja niet uitgesloten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:21

Bah Ts, wat ontzettend vervelend. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zij zouden je kunnen ondersteunen hierin, wellicht maakt dit meer indruk.
Eventueel zou je het juridisch loket kunnen bellen voor gratis advies.

Ik had overigens precies dezelfde stappen als jou genomen, zoals je dit hebt gedaan. Na drie traditionele smeden die mijn paard vaak te kort zette, tenzij ik er zelf bij was, heb ik ook nog een ijzer geprobeerd omdat hij in t voorjaar op t zachte zelfs kreupel liep. Eenmaal ijzer eronder was het goed, máár die ijzers moesten er ook weer af. Hij is er in de twee weken daarna nog nooit zo slecht aan toe geweest, het was verschrikkelijk.
Inmiddels heb ik een natuurlijk bekapper. Ik heb me er grondig in verdiept en je moet behoorlijk zoeken om het kaf van het koren te scheiden (maar dat geldt voor alle vrije beroepen), maar na 1 keer bekappen loopt hij al stukken beter, zelfs over het harde. Mocht je benieuwd zijn naar wie en waarom deze smid, stuur me maar een pb!

Ik hoop dat het gaat lukken om de kosten te verhalen! Een zzp'er zou hiervoor verzekerd moeten zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:35

Dit is uiteraard een vervelend iets.
Maar of dit probleem rechtstreeks een gevolg is van een foute behandeling door de betreffende smid is toch ook niet echt duidelijk, er zijn veel meer andere mogelijkheden.
Ik vind de houding van ts hier heel ongepast, dat dit extra centen gekost heeft is zeker waar en spijtig te noemen, ook dat het betreffende paard er moeilijkheden van heeft ondervonden is waar, dat het paard een hele tijd buiten gebruik is moeten blijven is ook waar, ...... maar de schuld in iemand zijn schoenen schuiven is niet altijd de juiste gedachte.
Eigenlijk walg ik van zulks een reacties.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:53

aeolusnr1 schreef:
Dit is uiteraard een vervelend iets.
Maar of dit probleem rechtstreeks een gevolg is van een foute behandeling door de betreffende smid is toch ook niet echt duidelijk, er zijn veel meer andere mogelijkheden.
Ik vind de houding van ts hier heel ongepast, dat dit extra centen gekost heeft is zeker waar en spijtig te noemen, ook dat het betreffende paard er moeilijkheden van heeft ondervonden is waar, dat het paard een hele tijd buiten gebruik is moeten blijven is ook waar, ...... maar de schuld in iemand zijn schoenen schuiven is niet altijd de juiste gedachte.
Eigenlijk walg ik van zulks een reacties.

Je walgt van zulks een reacties?
Ts heeft als eerste contact opgenomen met de hoefsmid. Deze gaf aan dat het een hoefzweer zou moeten zijn. Hij had ook even kunnen langskomen om zijn werk te controleren en evt op te lossen.
Ts vertrouwd zijn advies niet en haalt er anderen bij. Vervolgens geven 2 dierenartsen en een kliniek aan dat de kreupelheid een gevolg is van verkeerd bekappen.
Ik vind dat TS juist gehandeld heeft en dat de hoefsmid de kosten, welke een gevolg zijn van zijn onjuist handelen moet vergoeden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:56

Nouja, de smid geeft advies via telefoon en TS had natuurlijk ook na die paar dagen de smid weer kunnen bellen met dat dit de oplossing niet was, inplaats daarvan belt ze de DA.

En eerlijk is eerlijk, als dat mijn DA was, was dat ook gelijk de laatste keer geweest dat die kwam want ook hij had tegen TS moeten zeggen dat een simpel ijzertje dit kan oplossen.
Inplaats daarvan begint hij aan een hele riedel dure behandelingen die werkelijk nergens op slaan, tenzij TS heel nadrukkelijk gesteld heeft dat er echt geen ijzers onder mogen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:42

@spatter: in mijn geval was ik met een simpel ijzertje verder van huis. Dus dat is ook niet altijd de oplossing.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:49

Jotoma dat kan inderdaad best maar zelfs dan nog heeft een hoefsmid nog meer oplossingen die een stuk goedkoper zijn als de rekening van de DA.
Je hebt plakijzertjes en zelfs materialen waar je een stuk hoef van kan maken zoals Vettec.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 14:55

Zoo poeh, ik wist niet dat dit zo'n heftige discussie los zou maken. Ik hoor toch een hoop verwijten en aannames waar ik van schrik, zelfs dat het walgelijk is... Laten we even voorop stellen dat ik niet van plan ben iemand hier aan de schandpaal te hangen. Er worden hier geen namen genoemd. De 7 jaar die ik aan gaf is de 7 jaar dat ik mijn paard bezit waarin ik nog nooit geconfronteerd ben met die soort zaken. Vandaar mijn leekheid en vandaar dat ik mening en ervaring van andere vraag. Als deze mening is dat het de hoefsmid niet te verwijten dan graag vertel het me ook. Ik ben geen hoefsmid, ik ben geen dierenarts, ik zeg alleen wat mij verteld is en waar ik mijn bewegingen uit trek.
De hoefsmid is uit zich zelf niet gekomen. Hij gaf zelf aan dat ik het paard in verband moest zetten en dat de zweer er vast vanzelf uit zou komen dan. Ik ben niet van de ijzers inderdaad maar als er een vermoede is op een hoefzweer ga je daar volgens mij ook niet vrolijk een ijzer onder slaan? Toen mijn paard zn stal niet meer uit kwam en letterlijk op 3 benen stond te hinken (het is afschuwelijk om hem zo te zien) heb ik de overweging genomen weer de hoefsmid laten komen of dierenarts. Omdat het zo snel na het bekappen was begon ik de hoefsmid te wantrouwen en wou ik dat iemand anders kwam kijken vandaar de dierenarts. Die vertelde mij dat door dat de hoef zo kort was de zool gekneusd is en dat dit zich uit kan breiden tot hoefzweer. De hoef moest gewoon aangroeien maar dat ging wel even duren. Op dat moment heb ik ook nog contact gehad met de hoefsmid. Maar die is vanaf toen heel bot en afwijzend gaan doen. Ik kon nergens met hem over praten alles werd van tafel geschoven en was niet aan hem. Ik kwam voor mijn gevoel geen stap veder met hem, hij zocht nergens naar een oplossing wees me alleen de deur en wou me niet meer helpen. Ik mocht hem aansprakelijk stellen dat zou hij indienen bij de verzekering maar gaf nu al aan dat het een lastig verhaal ging worden dan.
Op dat moment ben ik op gehouden met de hoefsmid en veder gegaan op de dierenarts.

Er wordt hier gespeculeerd over vorst vorige week en te veel biks ect. Als je goed leest zie je dat ik al 2 maanden bezig ben met de hoefsmid en de verzekering. Daar voor heeft me paard 2/3 maanden kreupel gelopen. Het is dus zeker al 5 maanden geleden dat dit gebeurd is... Dit was in de zomer toen mijn paard op het land stond zonder vorst en geen biks kreeg..

Wat eigenlijk voorop staat wat mijn stoort is dat ik het gevoel krijg dat ik totaal aan de kant wordt geschoven door de hoefsmid. Dat hij me dingen beloofd en dat deze niet gebeuren. Zoals de verzekeringspapieren ect. Ik voel me lichtelijk belazerd en niet gehoord of geholpen. Het is een goeie hoefsmid en dit had ik gewoon niet verwacht. Als hij mij gewoon de verzekeringspapieren zou laten zien en iets meer vanuit zijn kant had gedaan. Langs komen, vragen hoe het nu gaat dan zou ik wat meer begrip hebben.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:08

Je had eigenlijk ookbij de bekapping aanwezig moeten zijn. Paard is voordat jij hem weer gezien hebt op de wei geweest. God weet wat daar gebeurt is waar hij kreupel op is geworden. Ik vind het daarom niet eerlijk de schuld en kosten op de smid te schuiven.
Ook rare reactie van de veearts om er gelijk antibiotica in te stoppen. Was er een wond of ontsteking geconstateerd? Pijnstillers kan ik nog begrijpen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:20

TS geen nette hoefsmid :r

Enige optie was dan een andere smid of inderdaad de DA.
DA had ik mijn ogen een andere smid kunnen adviseren.

Maar als jou paard ondanks al die medicatie nog zolang kreupel in geweest, is het niet alleen te kort bekappen geweest, dan moet er meer aan de hand geweest zijn of hij moet tot in het leven gesneden hebben :\