WAt voeren aan mager paard wat niet graag eet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim1207

WAt voeren aan mager paard wat niet graag eet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 23:54

Hoi
Ik heb n paardje wat veel te mager is en ook niet graag eet. Hij is ook snel uitgekeken op iets.
Hij eet geen slobber. Eerst at hij nog esparcette, luzerne en equifyt zupa en fiberforce, maar sinds een paar dagen miert hij weer met zn eten.
Tanden zijn twee maanden geleden gedaan. In dec ontwormd met equest pramox. Is n paard met behoorlijke worminfecties in t verleden. Ook nu weer licht positief in mestonderzoek.

Wat is jullie ervaring?

Hij eet langzaam en traag. Ook hooi. Als hij het niet lekker vindt weigert hij gewoon. Dit doet hij ook met hooi.
Lastig hoor! T liefste eet hij gras. Maar mn andere 4 paarden zijn eerder te zwaar, twee met eczeem en krijgen beperkt gras. Paard staat 24/7 in kudde buiten op pp met onbeperkt hooi (6 soorten)

Ik word er soms n beetje moedeloos van
Ik zoek voer zonder melasse en zo min mogelijk graan

Joske_Fleur

Re: WAt voeren aan mager paard wat niet graag eet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:03

Heb je al eens Equifyt Herbs geprobeerd? Is grasbrok, dus daarmee kom je in ieder geval tegemoet aan zijn voorkeur voor gras.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 00:05

Heeft hij geen maagzweer?
Dan ga ik ook nog alleen maar overstag voor de hoofdprijs -> iets wat ontzettend motiveert tot eten maakt het eten belangrijker dan het ongemak.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 00:07

Dankjevoor de tip,ik ken de herbs Ja maar nee dat eet hij niet , alles wat je nat moet maken niet. De natural bas frummelt hij n beetje in en eet ns n hapje .... Maar das niks vergeleken bij hoe mn dames de bakken leeg staante schroeven ....

Heb ook nog een mix v luzerne thimothee hooi en lijnzaadbrok ( ben de naam ff kwijt)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 00:08

Hij heeft wel goed gegeten maar hij is weer aant pieren gegaan. Maagzweer zou kunnen, laatste x check niet iig.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 02:24

Je hebt het over de vorige check Wat is er gecheckt als ik vragen mag ?

Het zou heel veel oorzaken kunnen hebben Wormen/zand/iets te kort in het bloed( bloedonderzoek)

Hou oud is je paard? Sinds wanneer is die weer aan het "pieren"?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 02:35

kim1207 schreef:
Lastig hoor! T liefste eet hij gras. Maar mn andere 4 paarden zijn eerder te zwaar, twee met eczeem en krijgen beperkt gras. Paard staat 24/7 in kudde buiten op pp met onbeperkt hooi (6 soorten)

Voer zoveel mogelijk wat hij wel eten wil, ook al is dat bv gepunte haver of spelt. En voordeel van een pp systeem is dat je zo'n paard gewoon op het gras kan zetten terwijl je de rest op de track laat. Bij elkaar en toch elk de eigen eetbehoeftes. Al zal je nu met kou en regen nog 2-3 maanden moeten wachten voordat er weer gras groeit.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 03:32

Mijn paarden zijn gek op youngstock&mare muesli van dorrel&hodson, dan staan ze echt te trappelen! Ander soorten krachtvoer eten ze met lange tanden. Dit is een rijk voer met weinig suikers maar wel extra vitaminen enzo, mijn merrie is er erg mooi van bijgetrokken toen ze wat bloot stond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 06:28

Een paard wat niet graag eet?? Dan is er iets mis.

Wanneer zijn zijn tanden voor het laatst gecontroleerd?

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 07:02

Heb je de slobber Seniores Priores van Subli wel eens gebrobeerd?
Mijn pony is nu ook echt heel mager (Bloedarmoede) maar dit voer hebben wij aangeraden gekregen door de DA omdat er echt heel veel voedingsstoffen enzo inzitten.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 07:11

Zo herkenbaar... met mijn merrie ook heel lang dit probleem gehad. Niet graag willen eten, langzaam eten en mager blijven. Vooral in de winter, want in de zomer at ze zich vol met gras.

Heb haar heel lang veel kracht voer moeten geven, omdat alleen hooi (wat ze dus liet staan) niet voldoende was. Kilo's gingen erin..

Je zou eventueel naar maisolie kunnen kijken?

Bij die van mij lag het aan meerdere factoren, waar ik door veranderingen van stal achter kwam.

Nu staat ze heerlijk hele dagen buiten, eet de hele dag hooi. Buiten en op stal eet ze gulzig van haar hooi en krachtvoer is naar een minimum..

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 08:19

Tja

Dier is drie en ontzettend aanhet groeien
Als hij bij zijn meiden vandaan is ( en dat is dus voor hem al als er een draadje tussenzit) gaat hij gewoon staan bij het draadje en eet niet meer. Zo hadden we m eerst staan maar dat vindt hij dus niks.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 08:20

Cardy, wat waren bij jou de omstandigheden? Wordt bij hem wel wat lastig want hij eet niet goed krachtvoer

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:24

Paardje met eerdere worminfcties kan daardoor wel beschadiging in de darmen hebben opgelopen he, en dan dus een zweer hebben, of een opname probleem in de darmen

Denk dat je een beetje moet kijken wat hij lekker vind,maar liefst wel laag in suiker en eigenlijk laag in granen.
Die zijn namelijk voor dieren met gevoelige darmen niet heel erg geschikt.
Mooiste is het gras op als hij dat wel lust, maar als dat niet kan, probeer het een en ander uit en hopelijk zit er iets bij

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 08:26

Dat idd ellepel. Hijhad worminfectie zo zwaar dat dierenarts m volstopte met gif en t ook niet meer wist. Diertje was toen meer dood dan levend. Het is lastig hoor. Steeds denk ik ja nu doethij t goed om er vervolgens na drie weken dan weer twee masnden weer mee op te houden .,

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:27

kim1207 schreef:
Cardy, wat waren bij jou de omstandigheden? Wordt bij hem wel wat lastig want hij eet niet goed krachtvoer

Had paard toen nog niet lang in bezit, niet gewend langer naar buiten te gaan, ziek geweest (incl. 2 weken kliniek), wormen en een echte binnenvetter. Ik heb haar sinds 2013 en deze winter is de eerste dat ze het echt goed doet. En eerste jaar dat ze hele dagen naar buiten kan zonder in te vallen (vorig jaar noodgedwongen op een luxe stal gezet waar ze kort buiten kwam, dat hielp ook).

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 08:28

Maar welk voer laag in suiker en granen. Dat is mn vraag in de op!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:28

Mijn paard is op het moment vel over been (de osteopaat had het zelfs over spieratrofie), ik geef haar nu ook Pavo VitalComplete bij, ben ik er in elk geval zeker van dat ze d'r vitamientjes binnen krijgt. Misschien een idee om jouw paard ook te geven?

Mijn paard eet graag, maar kreeg gewoon niets weg. Havens Brix (met mint) ging er ook goed in!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 08:30

Bij vorige eigenaar idd veelop box omdat hijzo ziek was. We willen de paarden zo snel mogelijk naar huis kunnen halen. Ik denk dat voor hem n lekkere stal erbij heel fijn is!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:31

Bietenpulp? En dat mengen met luzerne (en zemelen) de luzerne maakt dat hij het hopelijk beter eet

Edit: je hebt ook luzernebrokken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:37

Wafer Fioc: ideaal voer voor paarden met maag/ darmproblemen. http://www.guidolinhorses.com/wafer-fioc/ In de Wafer zitten gras/ hooi, lucerne, bietenpulp en granenvlokken. Paarden eten het graag en het is door de vele ruwe vezels erg goed voor de spijsvertering.
Je zou eens contact op kunnen nemen met een homeopaat, bijv. http://horsebodybalance.com/ .

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 08:40

Mijn paard was toen ie wat jonger was ook echt te schraal. Die at gelukkig wel wat lucerne. Ik gaf daarnaast gepoffte maisvlokken en daar hij echt heel erg van bijgekomen. En ook mijn paard is een kieskeurige eter :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:13

kim1207 schreef:
Maar welk voer laag in suiker en granen. Dat is mn vraag in de op!

Niet goed gelezen haha, ben net wakker :P

Ik voer subli dieetmix, laag suiker,geen graan, of in elk geval minimaal graan
Maar wel hoog gedoseerd in vitamines,
Ik vergelijk vaak wel voer op de site van www.voervergelijk.nl daar staat ook vedl op wat je kunt bekijken

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:20

Als paard niet wilt eten zou ik even dat laag suiker laten vallen en echt lekkere Brokken/mix gaan geven, zoet trekt paarden aan, eens hij terug beter eet kan je gaan mixen met gezonder voer. Nu gewoon eten erin, wat dan ook...

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 11:02

dat ben ik niet met je eens, de suiker maakt een verstoring in de darmen waardoor de wormen beter gedijen en de bacteriestammen die hij nodig heeft voor vertering afgebroken worden. Een no go dus. Ik ga die subli dieet mix eens even bekijken en ook die wafer fioc