Mijn paard kwijlt en heeft koort pieken, ben echt radeloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Darla18

Mijn paard kwijlt en heeft koort pieken, ben echt radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 21:27

Als alle eerste, het is een erg lang verhaal maar ik ben echt radeloos, geen arts weet tot nu toe wat het is.

Het begon allemaal in eind 2014, mijn paard had van de ene op de andere dag zandkoliek. Ze is hiervoor naar dierenkliniek Bodengraven gegaan. Ze heeft daar een paar dagen gestaan zodat ze haar konden doorspoelen zodat het zand eruit zou gaan. Nadat ze weer naar huis mocht en hersteld was mocht ik de training weer gaan oppakken.

Ik rij met mijn paard wedstrijden op best wel hoog niveau. Ze wilde altijd voor mij werken en was erg voorwaarts. Nadat ze zandkoliek gehad heeft is ze nooit meer de oude geweest, ze bleef een beetje kwakkelen en was sloom.

Totdat ze begin oktober 2015 opeens begon te kwijlen. Tijdens het rijden viel er uit het niks kwijl uit haar mond maar ook in stal vonden wij echt groten klodders wit slijm.
Onze eigen dierenarts dacht dat het voorhoofdholte ontsteking was dus heeft ze 10 dagen antibiotica gehad. Maar helaas hielp dit niks.
Eind oktober toch maar besloten om naar Bodengraven te gaan. Haar gebit is hier na gekeken en ook een mest onderzoek. Op een paar haken aan het kiezen was eigenlijk alles goed en zijn wij weer naar huis gegaan met de hoop dat het natuurlijk over zou zijn.

Een week daarna lag ze in de avond opeens in de wei. Ze had 40 graden koorts. Die avond hebben wij meteen contact met de dierenarts gehad en hebben wij haar Metacam gegeven om de koorts te verlagen, dit gebeurde helaas niet. Nadat wij elk uur ons bed uit zijn gegaan ging haar koorts alleen maar omhoog en is het opgelopen tot maar liefst 42 graden.

Die ochtend meteen weer onze eigen dierenarts gebeld. Deze is dan ook meteen gekomen om haar koorts remmers te geven via het bloed. Hier heeft ze een erger heftige reactie op gekregen waardoor ze bij in shock raakte. Ze begon heel erg te trillen en daarbij te zweten. Binnen 5 minuten stond ze in een plas van haar eigen zweet. Dierenarts was echt net weg dus is weer met spoed terug gekomen. Ze hebben haar maag leeg gehaald en naar haar darmen geluisterd. Daar was niks vreemds aan te zien, waar kwam dit gedrag dan vandaan? Er was trouwens ook een bloed onderzoek gedaan en daar kwam niks uit.
Wij wilde nu geen risico meer lopen en hebben haar op de trailer gezet en zijn naar de dierenkliniek in bodengraven gegaan. Daar aangekomen stond ze nog steeds te trillen en kon ze amper op haar benen staan. Daar mocht ze gelukkig meteen in stal om een beetje bij te komen.
Nadat ze 3 dagen rond de 41 a 42 graden koorts gehad had ging de koorts eindelijk wat dalen.
Na een week was het rond de 38 en mocht ze weer mee naar huis. Ze was nog duidelijk erg ziek, ze at nog niet goed en was erg mager geworden.

Daarna hebben wij haar 2 keer per dag getemperatuurd. Haar tempratuur bleef rond de 38 graden.
Na een paar weken had ze opeens weer rond de 40 graden en daarna weer normaal. Daarna is de tempratuur dus gaan pieken, het ene moment was het gewoon goed en daarna kon opeens omhoog lopen tot de 40 graden. Maar al die tijd bleef ze maar kwijlen.

Nadat ik echt helemaal radeloos was ben ik naar Utrecht gegaan. In de hoop dat ze daar wat konden vinden.
Toen we thuis vertrokken had ze een temperatuur van 39 graden, 2 uur later aangekomen in Utrecht had ze nog 37 graden. Dit was dus heel erg snel gezakt.
In Utrecht hebben ze weer veel verschillende onderzoeken gedaan, een maag en luchtzak scopie, bloedonderzoeken en röntgenfoto’s gemaakt. Het enige waar wat uitkwam was het bloed onderzoek, haar rode bloedlichaampjes werden door het lichaam zelf afgebroken. Maar waarom het lichaam dat afbreekt is een raadsel.
Ze gaven als advies om haar 2 weken op de prednison te zetten om te kijken of het lichaam dan de rode bloedlichaampjes zou aanmaken.
Tijdens de prednison ging haar vacht opeens glimmen, de rode bloedlichaampjes waren weer aangemaakt en ze was erg fit. Het kwijlen werd na maanden eindelijk wat minder en haar tempratuur ging onder de 38 graden. Nu ben ik 4 weken verder, haar vacht begint weer dof te worden en ze kwijlt weer heel erg. Haar temperatuur is de laatste weken wel redelijk stabiel.

De artsen weten nu echt even niet meer waar ze zoeken moeten.

Hopelijk herkent iemand deze symptomen en heeft een tip voor mij?

Denise_Storm

Re: Mijn paard kwijlt en heeft koort pieken, ben echt radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:31

Wow, wat een verhaal.. Ik kan je niet helpen, maar ben wel benieuwd naar de reacties van andere bokkers..

Een dikke knuffel en sterkte, ik hoop dat de oorzaak snel wordt gevonden! :(:)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:35

Jemig wat vervelend! Ik herken het helaas niet en kan je ook niet helpen maar wil je wel sterkte wensen hopelijk vinden ze snel wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:57

Ik neem aan dat ze op lyme is getest?

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:02

Jeetje wat vreselijk naar zeg dit, dit wens je geen enkel persoon of paard toe. Ik zou zo snel niks weten maar ga zeker even goed voor je denken en ik ben benieuwd wat de andere bokkers denken of zeggen! Sterkte!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:06

Naar laarakkers ermee in de bilt? Die heb ik al veel uit ehsndelde paarden weer in de benen zien krijgen. Succes met je diertje! Dit moet super naar en stresserend zijn .... Ik hoop dat er n oplossing komt

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:22

Is ze al eens getest lyme?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:26

Dst kwijlen zou toch haast op een tandprobleem moeten wijzen he, er is ook gekeken naar eventuele splinters in de mond of keel?
Of vergiftiging,maar ik vond een artikel voor je waar meerdere oorzaken van kwijlen genoemd worden.

http://www.thehorse.com/articles/34661/ ... -in-horses

Wel engels,maar heel interresant om te lezen,misschien staat er iets in waar je wat mee kunt.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:34

Lyme getest?

Mutzzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:38

Onze merrie kwijlde enorm en ook koliek verschijnselen. Bij haar werkte haar maag niet goed. Ze heeft het uiteindelijk na een maand toch op moeten geven. Onze da in moerbeke wist ook niet wat het was maar dacht aan een lichte vorm van grass sickness. Succes ik hoop dat je wat vindt.

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:03

Utecht , Den Hoek Laarakkers is een mooi alternatief
en anders hier bellen en uitleggen voor econd opinion
LOCATIE VISDONK
Dierenhospitaal Visdonk
Visdonkseweg 2a
4707 PE Roosendaal
T 0165 583750

geen idee of je hier iet aan hebt
http://www.horses.nl/artikelen/overmatig-kwijlen/

http://www.pavo.nl/advies/voeding-en-ge ... de-paarden

https://www.paardenarts.nl/kennisbank/s ... j-paarden/

http://www.levendehave.nl/kennisbank/paarden/paardenwei

http://www.hethaflingerforum.nl/viewtop ... 29&t=20704

http://www.voervergelijk.nl/informatie/129/mycotoxinen

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vesiculaire_stomatitis

http://www.holistischdierenarts.nl/teke ... j-paarden/
Laatst bijgewerkt door Gini op 23-02-16 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht aangepast: geen eigen ervaring verwijderd

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:06

Lyme?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:15

Afgaande op je verhaal zou ik ook aan lyme of piroplasmose denken?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:26

Hoe is de weide?
Wij hebbeneen keer gehad dat de paarden op een herfstweide, oud gras, begonnen te kwijlen en dat zou aan eens schimmel in het gras liggen. Hele klodders kwamen eruit.

Misschien dat dit ook bij jouw paard een rol meespeelt al waren onze paarden er niet zo ziek van.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 23:47

Zijn er rontgenfoto's gemaakt van haar hoofd en hals? Wellicht zit er een ontsteking / abces in haar kaak of slokdarm oid. Een ontsteking zou ook de verminderde aanmaak van rode bloedcellen kunnen verklaren.

Drinkt je paard uit de sloot? Is er een monster genomen van dit water?

Wat een ellendig probleem zeg. Ik hoop dat de oorzaak snel achterhaald wordt zodat een gerichte behandeling gestart kan worden....

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:25

Als lymepatient dacht ik ook aan lyme.
Dat is de moeite waard om te onderzoeken, vaak zijn dat ook vage onverklaarbare klachten..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:44

Ik herken dit een beetje van een van onze paarden die bacteriën binnengekregen had dankzij klaveren in de weide. Komt soms voor en de bacterie voorkomt het goed opnemen van elementen uit de voeding.
Wij hebben ons paard moeten laten inslapen jammer genoeg, maar als je er vroeg genoeg bij bent is het te genezen.

Geen idee of het dit is, maar kon het maar laten weten.
Succes!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:47

Heb je je hooi en voer laten testen op bacterieen.?
Idd Den Hoek of Horse Body Balance van Jeannette Kompier.
En Bodegraven is alleen maar goed voor een lege knip. Best vaak verkeerde diagnose.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:49

Elco schreef:
Heb je je hooi en voer laten testen op bacterieen.?
Idd Den Hoek of Horse Body Balance van Jeannette Kompier.
En Bodegraven is alleen maar goed voor een lege knip. Best vaak verkeerde diagnose.

Den Hoek is anders ook DE kliniek voor een lege portomonnee en nul resultaat

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:52

Dat is jouw mening R12312, durf te beweren dat jij er nog nooit geweest bent.
Dus ook persoonlijk geen ervaring ermee hebt, paard wat regulier was afgeschreven hebben ze daar toch weer op de rails gekregen en loopt weer in de sport.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:53

Elco schreef:
Dat is jouw mening R12312, durf te beweren dat jij er nog nooit geweest bent.
Dus ook persoonlijk geen ervaring ermee hebt, paard wat regulier was afgeschreven hebben ze daar toch weer op de rails gekregen en loopt weer in de sport.

hahaha Ik woon er zowat naast! Ik heb er diverse ervaringen mee, vooral paarden die nodig afgemaakt moesten worden maar doordat Den hoek nog ff wilde proberen de dieren een half jaar lang van pijn kapot gingen.

Ik ken zat paarden die regulier waren opgegeven door veeartsen en die ook weer regulier met goede artsen en goede ruiters er weer bovenop zijn gekomen en gewoon in de sport lopen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:44

Die koortspieken herken ik wel..

mijn paard heeft dit ook gehad.. 3 dagen 41 graden en daarna weer 2 weken niks om vervolgens weer koorts te hebben boven de 40.

Helaas zijn wij er nooit achter gekomen wat het is.. Hij is op alles getest en nergens kwam iets uit (ook lyme)
Ik ben hem vitamine bij gaan voeren en sindsdien geen koortspiek meer gehad. geen idee of het door de vitamine komt maar ik stop er niet meer mee.
Zijn vitamine waardes waren ook getest en dat was toen in orde.

Mijn paard kwijlde er niet bij maar was wel erg ziek... Na een lange periode had hij geen spier meer over en zag je hem echt aftakelen dus ik weet hoe erg je met je handen in je haar zit!

Succes meis, ik hoop dat ze wat kunnen vinden voor je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:51

Ik herken de symptomen niet, tenminste niet de combinatie, als ik eerlijk ben.

Maar ik hoor maar niets over psyllium zaad, om in ieder geval het zand onder controle te houden?

En staat het paard op de wei? Of krijgt het voorverpakt hooi? Of er kan zelfs een plantje in gewoon droog hooi zitten, wat vergiftiging in de hand werkt?
Heb je al geprobeerd , om dus ander hooi te gaan geven, of paard van de wei te halen?
Ik vind het namelijk wel klinken alsof het paard ergens gewoon helemaal niet tegen kan namelijk?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 12:56

Zou het niet heel gek zijn dat andere paarden in de omgeving van die van TS geen klachten hebben als de symptomen komen door gras/hooi/water?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:01

Persoonlijk heb ik heel goede ervaringen met Bodegraven en Utrecht, maar ook bij Den Hoek.
Als regulier het niet kan vinden, kan een holistisch onderzoek je mogelijk op het juiste spoor zetten.
Ik zou ook zeggen dat Lyme de moeite waard is om te onderzoeken.
Als er sprake is van Lyme vinden ze dat bij Den Hoek makkelijker.