24/7 weidegang hoe aanpassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

24/7 weidegang hoe aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 18:25

Mijn hafje gaat 24/7 op t land in de zomer. Hoe kan ik voorkomen da hij te dik wordt of hoefbevangen raakt.

Uiteraard bouw ik het eerst op. Grasmaaker heb ik ook al over nagedacht maar 24/7 zo ding op vind ik geen optie.

Uiteraard krijgt hij geen biks dan bijgevoerd en zolang hij snachts op stal staat krijg hij geen kuil (staat op stro dus heeft wat te knabbelen)

Wel krijgt hij dan een vitamine korrel.

Maar misschien hebben jullie meer tips?
Laatst bijgewerkt door Gini op 15-02-16 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typefout in de titel aangepast

Polly
Moderator Algemeen

Re: 27/7 weidegang hoe aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:28

Als ze snachts binnen staan juist wel hooi voeren dan gaan ze niet hongerig naar buiten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:54

Je paard wel hooi voeren in de nacht, dan gaan ze in de wei niet zo schranzen.
Verder iets van strookbegrazing? Dat ze elke dag (of om de 2/3 dagen) een stukje bij krijgen ofzo?

Gini

Re: 24/7 weidegang hoe aanpassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 20:40

BEH >> VS

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:48

Opbouwen en daarnaast veel beweging zijn het belangrijkste :j
Al is het even een kwartier, op een flink tempo, stappen per dag. Het lijkt niet veel maar het zorgt er voor dat het bloed goed wordt rondgepompt en dat kan hoefbevangenheid voorkomen.
En inderdaad 's nachts een slowfeeder met hooi :j

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 07:52

Oke wel kuil als hij nog na stal gaat.
Langzaam opbouwen was ik al van plan.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:40

Klinkt vervelend maar voor sommige paarden is 24/7 buiten geen gezonde optie. Dik zijn is voor paarden even slecht als voor mensen. Door het gras te beperken door middel van graasmasker (zie je vaak: frustratie/ schuurplekken) of strookbegrazing komt een paard vaak niet aan zijn minimale drogestof behoefte.

Deze drogestof is enorm belangrijk voor een gezond en goed werkend verteringsstelsel. Nog een nadeel van het niet halen van de drogestof behoefte is dat je paard geen voldaan gevoel krijgt, honger heeft en het lichaam gaat steeds meer reserves opslaan. Wanneer een paard in een (te) schale periode terecht komt is het lichaam zo ingesteld dat het extra reserves gaat opslaan om die periode door te komen.

Stel jouw haf zou 400 kg moeten wegen. Moet hij per dag 1,5% van zijn lichaamsgewicht aan droge stof binnen krijgen, dat is 6 kg. Hooi bevat 85% drogestof, daar zou hij dus 6 / 0.85 is 7 kg per dag van moeten hebben. Gras bevat maar 20% drogestof, daarvan zou hij 6 / 0.2 is 30 kg gras op een dag moeten eten om aan die drogestof behoefte te komen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:44

Ik weet dat er ook een pony uit zijn groep snachts op stal gaat omdat zei vorig jaar hoefbevangen is geworden. Uiteraard kan ik dit ook doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:46

Strookbegrazing is de meest handige manier. Hier,ee kun je de hoeveelheid gras exact doseren. Is het langer krijgen ze iets minder is het korter iets meer. Veel gedaan wat meer gras, alleen weide en verder niks krijgen ze minder.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:49

Hier een foto van paar van zeker 5/7 jaar geleden. Toen wist ik nog niet beter. Hier stond hij ook 24/7 buiten op t land. Dit was op een andere stal.

Verbaasd me nog dat hij toen geen hoefbevangen is geraakt

Afbeelding

Dit wil ik dus voorkomen

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:50

Ondanks dat buiten zijn uiteraard heerlijk is voor een paard denk ik dat 's nachts op stal met geschikt ruwvoer een gezondere optie is! Hiermee kun je problemen als overgewicht, een tekort aan droge stof maar dus ook hoefbevangenheid, koliek ed voorkomen!

Wel goed dat je daar nu al over nadenkt, velen gaan er pas over denken als het leed al geschied is! Beter voorkomen dan genezen!

Zoals gezegd, strookbegrazing werkt betreft de calorieen maar niet betreft de behoefte drogestof! Velen denken daar helemaal niet aan. Terwijl een tekort aan drogestof je paard minder happy maakt, deze paarden eerder dik worden en het verteringsstelsel niet optimaal functioneert waardoor de kans op koliek en hoefbevangenheid toeneemt. Daarnaast is ook de kans op maagzweren groter.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:54

Wauw... S nachts op stal is nooit een betere optie. Hoefbevangenheid is ook afhankelijk van fructaan en soort voer. Als paard geen krachtvoer krijgt is de kans ook al kleiner. Daarnaast zorgen voor frequente goede bekapping. Hier een shet al 17 jaar zonder strookbegrazing of grasmasker 24/7 op het land, wordt s zomers ook vaak te dik. Maar nog nooit bevangen geweest. Ook mijn vorige en huidige haflinger was dit nooot een probleem.

Verder raad ik kuil af, dat is geen paardenvoer. Heb je geen hooi?

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:42

@ Maartje

Ik ben het met je eens dat hooi een gezondere optie is dan kuil.

Dik zijn is ongezond, net als voor mensen en jouw shet kiest daar niet voor, daar ben jij verantwoordelijk voor! Jouw paardje voelt zich daardoor echt niet fit en krijgt hoogst waarschijnlijk onvoldoende droge stof binnen.

Uit onderzoek is gebleken dat paarden die enkel ruwvoer (gras, voordroog/ kuil, hooi) krijgen, tekorten oplopen. Dit onderzoek is 2012 gedaan door Dr. Ir. David van Doorn en Dr. Henk Everts (Afd. Voeding, Faculteit Diergeneeskunde, Universiteit Utrecht) De resultaten zijn tijdens een themadag "Mineralen- en sporenelementenvoorziening van paarden" 26 september 2012 georganiseerd door het PDV (Productschap Dier Voeders).

Iets bijvoeren om vitaminen, mineralen en spoorelementen aan te vullen is dus altijd nodig, ook als je paard niet werkt. Een tekort hoeft ook niet te betekenen dat een paard ziek is of wordt. Zelf eet ik ook niet iedere dag 2 stuks fruit en 2 ons groente en voldoende noten en peulvruchten.... maar ik ben ook niet ziek. Maar het zou wel beter zijn (gezonder) om het wel te doen.

Een complete vitamine/ mineralen korrel bijvoeren zoals plutolover doet is dus een hele gezonde oplossing.

Het ene paard zal onder bepaalde omstandigheden wel bevangen worden en het andere onder dezelfde omstandigheden niet. Net als mensen. Jij hebt wellicht geluk gehad met jouw paarden maar zoals ik zei, voorkomen is beter dan genezen!

Ik vind het heel goed van plutolover dat ze eventuele problemen probeert te voorkomen en een zo gezond mogelijk oplossing zoekt! Dik zijn verhoogd de risico's op hoefbevangenheid en insulineresistentie, dus als je dat ka voorkomen, doen!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:55

Waarom niet strookbegrazing en dan ruwvoer bijvoeren in een slowfeeder?
Vooral voor sobere rassen is zoveel gras gewoon echt niet gezond. Met strookbegrazing hebben ze toch vers gras, maar niet gelijk zoveel dat ze zich helemaal vol kunnen proppen.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:57

Ik heb mijne wel dag en nacht buiten krijgen smorgens een strookje gras met ze 4e en savonds gewoon hooi in het land. Ben je het probleem met droge stof ook kwijt.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:04

Toen ik mijn paard en verzorgpaard in het land van de buurman had staan deed ik aan strookbegrazing. Deze nieuwe strook hadden ze meestal na 4/5 uur op, maar daarna begonnen ze gewoon door de wei te scharrelen. 's Avonds en 's Ochtends gaf ik ze altijd nog wel een portie hooi.
Het gras was jong, en mijn paarden destijds te dik, dus moest het wel in de gaten houden.
Naarmate het gras ouder werd zaten we minder voedingsstoffen in en daar ben ik eigenlijk net iets te laat achter gekomen omdat mijn verzorgpaard al wat vermagerd was. Vanaf toen ben ik elke dag een baal hooi gaan voeren (per paard... onwijs veel dus, maar ze kwam hierdoor al snel weer op gewicht. Ik reed verder ook (bijna) niet meer op haar, maar dat deed ik sowieso al niet.)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 11:28

Volgens mij doen we op onze stal strookbegrazing. Maar dat moet ik even navragen. Ik ga 27 feb verhuizen naar die stal.

Wel worden de paarden bijgevoerd als t gras op is

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:46

Heb je invloed op de kwaliteit van het gras? Kun je er bij voorbeeld voor zorgen dat je paard een geschikte grassoort te eten krijgt die op een juiste manier is bemest en op een handig moment wordt aangeboden?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 20:50

Nee heb helaas daar geen invloed op. Ik weet wel dat t land niet bemest wordt en Het is ook geen koeiengras

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:58

Wij hebben ze hier op een niet al te groot stuk staan met gewoon veel hooi ter beschikking (eigenlijk onbeperkt) Leg het water en het hooi op verschillende plekken in de wei neer zodat je pony in beweging blijft. zorg iig dat hij niet alleen staat. In het millimeter gras zitten vaak meer suikers dan het hogere gras, omdat het dicht bij de wortel is. Kijk dus uit dat je pony daarvan niet te veel krijgt. Als je beschikking hebt over een paddock is dat ook super.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:00

plutolover schreef:
Nee heb helaas daar geen invloed op. Ik weet wel dat t land niet bemest wordt en Het is ook geen koeiengras

Dan ben je al een heel eind. Als het je lukt om je paard er pas op te zetten na de bloei zullen ook de meeste suikers zijn omgezet in zetmeel, waardoor gras alweer een stukje minder kwaad kan.

Strookbegrazing is een goede optie. Als je 'm 's nachts op stal zet dan juist daar wel hooi geven. Liever geen kuil. Het is niet gezond voor een paard om de hele nacht geen eten te hebben. In hooi zitten ook meer vezels dan in gras waardoor je paard er eerder een vol gevoel van krijgt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:07

Er zit geen zetmeel in gras hoor :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:19

Wel als het uitgebloeid is ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 05:54

Als jij mij je bron kunt geven dan geloof ik je wellicht. Maar ik heb ondertussen al tig sites bezocht en geen 1 zegt dat er zetmeel in zit hoor óók niet als het uitgebloeit is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 06:00

Als je wat te zeggen hebt over de wei, zorg dat er een paarden mengsel opkomt. Dus geen of amper raaigrassen, deze zijn voor koeien bestemd en bevatten te veel energie. Helaas staat nederland er vol mee

En onbeperkt hooi blijven asnbieden, het liefst van een 2de of 3de sneden van onbemestland. Hierdoor is het schraler en heeft het meer structuur. Ook tegen de mok helpt dit!!